Ervaring DCM hond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Munnie

Ervaring DCM hond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 00:36

Beste Bokkers,

Al een enige tijd geleden dat ik hier ben geweest maar om ervaring te zoeken wil ik kijken of jullie ervaring hebben met honden met DCM (hartziekte)

3 maanden geleden viel het mij op dat mijn hond een vollere buik kreeg op een aparte manier waardoor ik naar de dierenarts ben gegaan. Deze vertelde mij dat mijn hond een spuitje kon krijgen omdat zijn hart niet goed was. Vanuit daar ben ik meteen naar Utrecht gereden om te kijken wat die precies had en wat er nog aan gedaan kon worden.
Hij had helaas al hartfalen en zijn rechterkant van het hart was het slecht vandaar vocht in de buik. Levensverwachting gemiddeld 6 maanden....

Vanaf dat moment is mijn hond een lopende apotheek geworden.
- Vetmedin
- Vochtafdrijvers
- Taurine
- L carnitine
- Digoxine
Vanuit daar heeft die nog van alles erbij gehad omdat die dus een steeds slechtere eetlust kreeg.

Nu ben ik na 100 dierenarts bezoeken gisteren weer naar Utrecht gereden.. Mijn hond eet NIET maar ook echt van biefstuk tot de zogenaamd lekkerste honden blikvoeren.

Ze kunnen niks bij hem vinden. Bloed goed, geen koorts, wel een slecht hart maar niet verslechterd of niet meer functioneel genoeg om mee rond te lopen... Dus van de Digoxine af. (Had ik al geprobeerd maar na 1x overslaan adviseerde mijn dierenarts direct weer verder te gaan, toen het niet eten erger werd)

Nu ben ik net ook weer bij de dierenarts geweest omdat die sneller ademt als dat die deed... Maar hij heeft vooralsnog geen vocht op de longen....

Maar ik ben emotioneel door midden ik ben bang dat die te ziek is. Helaas is er weinig te vinden over het ziekteverloop maar ik wil mijn beste vriend ook niet laten lijden dus misschien heeft een van jullie ervaring met deze verschrikkelijke aandoening? Mij een beeld geven hoe het eindigt....

Alle ervaring of verhalen zijn welkom. Ik wil nog graag zeggen dat ik wanneer ik maar het idee heb dat het nodig is naar de dierenarts ren (lees sinds die niet meer eet elke dag) dus ik zoek geen google diagnose of dergelijke.

Bedankt voor het lezen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:43

Mmm twee honden gekend met hartfalen. Eerste was kruising herder/wolf. Die vertoonde weinig klachten. Wat trager bewegen en minder conditie maar die is er 12,5 mee geworden met alleen een simpel hartversterkend pilletje. Twee jaar na diagnose van ouderdom overleden met wat hulp.

De tweede engelse bulldog. Twee weken na diagnose overleden vorig jaar net voor zijn 8e verjaardag. die holde achteruit gewoon, niks hielp.

Twee totaal verschillende verlopen dus

Munnie

Re: Ervaring DCM hond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 00:48

Volgens Utrecht was zijn hart nu niet verslechterd met 3 maanden geleden...

Heeft u bij de Engelse Bulldog gezien dat die mindere eetlust kreeg?
Mijn hond is een Amerikaanse Bulldog (10 jaar)

Kregen ze ook Digoxine?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 06:14

Wat voer(de?) je? Er is een voedingsgerelateerde dcm die door het weglaten van de verdachte ingrediënten vaker herstel geven dan normale soorten dcm.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 06:29

Klopt. Maar helaas was daf bij mijn hond niet het geval. Dat heeft met het taurine te maken maar die was bij hem gewoon goed.

Hij ademt momenteel veel te snel. |(

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:41

Ik wil je niet ontmoedigen maar 10 jaar voor een amerikaanse buldog is best oud.Als de hond niet eten wilt en zwaar heeft met ademen dan geeft hij mischien aan dat het tijd is om te gaan.Eten is voor een hond een overlevings techniek.Dieren die niet meer willen eten nadat ze altijd wel hebben gegeten die zijn het aan het opgeven.Kijk eens naar je dier en vraag je af of je hem niet wilt houden nog voor jezelf.Wat overigens goed te begrijpen is ,niks zo moeilijk als het verliezen van een Maatje.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:47

Niet willen eten kan er natuurlijk los van staan en ergens anders een probleem zitten.. Voor het ras best een leeftijd. Veel sterkte!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:48

Munnie, klopt meneer hap slik weg at opeens ietsje rustiger en slechter en bij snel eten gaf hij over. Maar het ging zo snel dat je eigenlijk geen tijd had om te beseffen wat er gaande was. In die twee weken vaak naar da geweest om plastabletten te verhogen. Hij had 4 liter vocht in zijn buik zitten maar van bovenaf was het alleen nog bot.

Maar als ik zo lees, snel ademen, weinig eetlust met deze diagnose. Dan zou ik bij mijn eigen hond gaan nadenken is het tijd om te gaan? Is het nog een hondwaardig bestaan zonder lijden? :(:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:50

Als jou hond niet meer doet of kan wat hij graag deed is het misschien tijd om hem te laten gaan.. je weet dat hij niet meer beter zal worden.
Niet eten is niet goed natuurlijk.
Mogelijk is hij in rust ook wat benauwd omdat de pompfunctie van het hart niet meer zo goed is en er wat weinig zuurstof het lichaam rondgepompt wordt. Dan gaat hij hijgen in de hoop meer lucht te krijgen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:52

Benauwdheid neemt je eetlust weg weet ik van mezelf. Als ademen al moeite kost is kauwen en slikken niet heel fijn om te doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:57

Klopt hoor. En ook dat geeft extra benauwdheid omdat de kleine bloedsomloop dan in werking gaat.

Ik weet hoeveel pijn het doet als je afscheid moet nemen. Ik ben er echt kapot van geweest..
Maar hem te zien lijden was nog erger..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:00

Mijn situatie is enigszins vergelijkbaar denk ik:

Ik heb een hond gehad die vanaf haar 2e jaar klachten kreeg, zoals niet willen wandelen, niet aangeraakt willen worden, weinig eetlust. Toen nog geen vocht in de buik.
Na een aantal dierenartsen afgelopen te hebben waar ze behandelingen en medicatie kreeg maar er geen duidelijke diagnose kon worden vastgesteld en waarbij het steeds slechter ging, kwam ik terecht bij Eric Laarakker (die toen nog geen eigen praktijk had, dus het is al even geleden ;) ).
Hij heeft mijn hond behandeld, wat ik me kan herinneren oa met accupunctuur en Q10 en furosemide.
Mijn hond bleek een tumor bij haar hart te hebben.
Ze heeft vervolgens nog vier goede jaren gehad waarbij niet/nauwelijks te merken was dat ze ziek was. Op een gegeven moment ging ze vocht vasthouden in de buik en werd ze voor de rest erg mager. Ik denk dat ze toen nog een half jaar (?) heeft geleefd. Ze is uiteindelijk zes jaar geworden.

Misschien nog een optie om holistische praktijk Den Hoek te proberen? Ze zullen het je ook zeker zeggen als er niets meer aan te doen is en je hond al in het laatste stadium is beland.
Heel veel sterkte!

NB: ik heb mijn hond niet laten inslapen. Op een avond kwam ze afscheid van me nemen (dit realiseerde ik me op dat moment niet) en de volgende ochtend was ze overleden.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:17

Mijn vorige reu had DCM. We merkte dat hij wat slomer werd, maar 8 jaar is voor het ras al oud.
Toen hij uiteindelijk tijdens de wandelingen ging liggen en niet meer mee wilde, zijn we naar de dierenarts gegaan.
Hij heeft hartmedicatie gekregen en vocht afdrijvers.

Het ging heel snel steeds slechter. Het begon met niet meer willen eten. Uiteindelijk heb ik hem letterlijk moeten voeren en ook dat ging uiteindelijk niet meer. Ook werd in rust zijn ademhaling heel erg snel en zwaar. 3 Maanden na de diagnose hebben we hem in moeten laten slapen.

Het zijn slopende maanden. Je maakt je non-stop zorgen en vraagt je af of je het wel goed doet.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 21-02-19 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:18

Engelse bulldog overleed zelf, in de bench knabbelend op een kluif. Hoor het geluid nog, en dan moet je baasje bellen. Ik was aan het hondsitten omdat de hond zo ziek was. Kom naar huis je hond is niet ok, en drie minuten later. Doe maar rustig hij is al overleden. ;( achteraf blij dat hij zo snel overleed. Die hitte van vorig jaar was een drama geworden

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:42

Wat verdrietig van je hond :-(
De hond van mijn vader heeft vijf jaar gelegen de diagnose DCM gekregen. We waren er supervroeg bij, nog voordat hij symptomen had.
Onze dierenarts hoorde heel vaag een ruisje.
Sindsdien krijgt hij regelmatig een hartecho en hij staat op medicijnen. (Vier keer per dag)
Hij krijgt Cardisure, Atenolol en Furosoral.
Zijn medicijnen zijn een paar keer iets aangepast, omdat hij zich slomer ging gedragen en dan ging het binnen een dag weer goed. Sneller ademen is ook iets waar we van de dierenarts goed op moeten letten.

Het gaat super met hem. Hij is blij, actief en rent alle honden eruit.
We houden hem natuurlijk wel heel goed in de gaten.
Ik denk dat het geluk bij hem is geweest dat we er zo vroeg achter gekomen zijn. De medicijnen schijnen namelijk de klachten af te remmen, maar terugdraaien als het al slecht gaat is lastig of misschien zelfs wel onmogelijk.

Mijn eigen hond had geen hartziekte, maar wilde op het laatst ook niet meer eten. Ze was een labrador, dus eten was één van de belangrijkste dingen in haar leven normaal gesproken.
Zelfs de lekkerste dingen wilde ze niet meer. We hebben haar toen laten gaan. Ze was ruim 16 jaar en ze was op :-(

Heeel veel sterkte!
Ik hoop dat je hond weer opknapt en weer wil gaan eten.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:13

Sorry ik kijk nu pas voor het eerst online!

Om antwoord te geven op of het tijd is hem te laten gaan... Snap ik helemaal. Ik wil ook niet dat die lijd. Maar Utrecht denkt echt dat het de Digoxine is waardoor die zo ziek is.... Zijn hart is ook niet verslechterd in vergelijking met 3 maanden geleden.
Dus ja als Utrecht zegt dit komt niet meer goed dan moet ik voor mijn hond kiezen en niet voor mezelf.

@Nikass, wat erg dat jouw hond het al op zo een jonge leeftijd had. Ik zit er ook aan te denken om van die wiet olie te gaan proberen.. Maar vind het ook weer een beetje eng i.c.m. alle medicijnen die hij al krijgt. Ga me wel zeker inlezen!

@HorseTopShop, dit klinkt als mijn hond.... Utrecht vertelde mij dat deze volgorde niet normaal is maar bij jouw hond ging het dus ook zo. Kreeg uw hond ook weer vocht op zijn buik toen die zo slecht was aan het eind?
Het is inderdaad echt slopend. Zit er helemaal doorheen, durf niet meer van huis. Ik ben weer gaan studeren dus heb ook maar besloten dat ik deal met mijn studie achterstand om bij mijn hond te zijn maar je zit voortdurend met vragen.

@Karuna, ik hoopte dat mijn hond door het bos zou rennen en een hartstilstand zou krijgen. Heel erg voor jou maar fijn dat die zo is gegaan eigenlijk iets doen wat die leuk vond.

@Toby, fijn dat het jouw dierenarts is opgevallen! Hij krijgt wel vaak op een dag pillen, die van mij heeft nu 4 beurten maar voorheen 2 toen die stabiel was. Ik denk dat deze hond ook nog geen hartfalen heeft?
Medicijnen kunnen de achteruitgang van het hart inderdaad rekken. 5 jaar is ook lang aangezien Utrecht het gemiddeld over 6 maanden heeft bij diagnose.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:21

Ben vanmorgen trouwens meteen naar de dierenarts geweest... Die gaf me pijnstillers omdat die vond dat die een losse knieband had :?
Utrecht zegt nog even vol te houden nu die van de Digoxine af is en plaspillen iets omhoog zetten. (bloedwaardes zijn getest en hij kan dit goed aan)

Heb het er ook echt moeilijk mee nadat mijn paard vorig jaar ziek werd en ik haar in 3 dagen moest laten inslapen ik dit met mijn hond echt nog niet aankan... ;(

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:29

Ten eerste; sterkte.
Wij hebben 2 honden verloren aan DCM.
De een waren wij heel op tijd bij (dronk erg veel omdat hij veel vocht uit plaste vanwege slecht werkend hart.). Hij heeft 16mnd op de pillen geleefd, elke keer opgehoogt. Wij hebben hem in laten slapen op 30 augustus 2016. Hij herstelde niet van de hitte golven en ging steeds benauwder ademen. Hij vond het altijd heerlijk om met mij mee te gaan waar wij ook heen gingen. Omdat hij benauwd was en geen energie meer had zag het plezier verdwijnen en had hij geen waardig leven meer. Om hem een lijdens weg te besparen hebben wij hem in laten slapen. Hier heb ik nog steeds last van.. hij was echt mijn maatje. Toen hij overleden was kon je goed zien hoe zijn ribben vervormd waren door het pompen wat hij deed.

Onze tweede hond is in oktober 2017 overleden. Bij haar zag je het niet en was het zeer acuut. Zij is in 3 dagen tijd hard achteruit gegaan, zo snel konden de medicijnen niet inwerken. Op het laatst kon zij niet meer liggen zoveel vocht zat er en zo benauwd was ze (als ze lag dan stikte ze). Vreselijk om te zien. Ze was ook doodop maar kon dus niet liggen |( Dus haar zo snel mogelijk uit haar lijden verlost.

Wij gebruikten; dilthiazem, cardisur, digoxine en furosemide. De combinatie van deze pillen bij mijn eerst hond zorgde ervoor dat hij nog zo lang mogelijk en blij kon leven (16mnd was ook uitzonderlijk want meestal zijn ze na diagnose binnen een jaar overleden).

Bij onze andere honden heeft er 1 een neiging tot hoge hart waardes (waaraan je kan meten of ze een neiging hebben om DCM te ontwikkelen), maar we hebben zelfmgeëxperimenteerd met magnesium-taurine tabletten. Daardoor zijn haar waardes nu gedaald naar een gezond niveau. Resultaten hebben wij opgestuurd naar Utrecht en gaan kijken of wij het nog verder kunnen laten dalen.

Onze honden (allen, ook die van nu) aten/eten altijd met smaak compleet voer van duckfood. Lam en rijst versie. Dit is compleet voer in plakken met veel voedingswaardes. Misschien is dat een idee met voeren?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:39

Dank je wel! Jij ook nog met het gemis!

Ik moet nu die vochtafdrijvers op hoge van Utrecht. Ik zie dat u bij jouw hond steeds omhoog moest. Heeft u ook gehad dat hij kortademig werd waardoor de vochtafdrijvers omhoog moesten? En hoe lang duurde het voordat u daar effect van zag?

Ik ga morgen zeker naar de winkel het voer kopen! Wellicht wil die het eten..

Bralindy schreef:
Ten eerste; sterkte.
Wij hebben 2 honden verloren aan DCM.
De een waren wij heel op tijd bij (dronk erg veel omdat hij veel vocht uit plaste vanwege slecht werkend hart.). Hij heeft 16mnd op de pillen geleefd, elke keer opgehoogt. Wij hebben hem in laten slapen op 30 augustus 2016. Hij herstelde niet van de hitte golven en ging steeds benauwder ademen. Hij vond het altijd heerlijk om met mij mee te gaan waar wij ook heen gingen. Omdat hij benauwd was en geen energie meer had zag het plezier verdwijnen en had hij geen waardig leven meer. Om hem een lijdens weg te besparen hebben wij hem in laten slapen. Hier heb ik nog steeds last van.. hij was echt mijn maatje. Toen hij overleden was kon je goed zien hoe zijn ribben vervormd waren door het pompen wat hij deed.

Onze tweede hond is in oktober 2017 overleden. Bij haar zag je het niet en was het zeer acuut. Zij is in 3 dagen tijd hard achteruit gegaan, zo snel konden de medicijnen niet inwerken. Op het laatst kon zij niet meer liggen zoveel vocht zat er en zo benauwd was ze (als ze lag dan stikte ze). Vreselijk om te zien. Ze was ook doodop maar kon dus niet liggen |( Dus haar zo snel mogelijk uit haar lijden verlost.

Wij gebruikten; dilthiazem, cardisur, digoxine en furosemide. De combinatie van deze pillen bij mijn eerst hond zorgde ervoor dat hij nog zo lang mogelijk en blij kon leven (16mnd was ook uitzonderlijk want meestal zijn ze na diagnose binnen een jaar overleden).

Bij onze andere honden heeft er 1 een neiging tot hoge hart waardes (waaraan je kan meten of ze een neiging hebben om DCM te ontwikkelen), maar we hebben zelfmgeëxperimenteerd met magnesium-taurine tabletten. Daardoor zijn haar waardes nu gedaald naar een gezond niveau. Resultaten hebben wij opgestuurd naar Utrecht en gaan kijken of wij het nog verder kunnen laten dalen.

Onze honden (allen, ook die van nu) aten/eten altijd met smaak compleet voer van duckfood. Lam en rijst versie. Dit is compleet voer in plakken met veel voedingswaardes. Misschien is dat een idee met voeren?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:48

Effect is geleidelijk. Maar een slechtwerkend hart houdt altijd vocht vast. Je zal dus altijd aan een manier moeten om vocht af te drijven. Bij mijn hond werd het hart zo slecht dat het gaat ‘decompenseren’. De omloop is dan zo slecht dat vocht, afvalstoffen ed niet meer afgevoerd kan worden. Dan moet je hoge doses geven, maar dat had bij hem geen zin en effect meer.

Mijn tip; als je af moet bouwen kijk heel goed naar je hond. Wordt hij benauwd, drinkt hij meer oid. Verslechterd hij in een of andere manier; meteen aan de bel trekken.

Als ze denken DCM te genezen (zo komt het op mij over); dat kan niet. DCM is progessief en ze gaan er altijd dood aan.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:57

Oke dan hoop ik dat en de vochtafdrijvers hun werk gaan doen als zijn kortademigheid komt door vocht op de longen.
Mijn hond is altijd heel stabiel en geen klachten gehad. Alleen dat die van de een op de andere dag (toen zijn digoxine 1 week weer op 2 per dag stond) niet meer wou eten.

Ik weet heel goed dat die hier aan gaat overlijden en dat die nooit meer beter wordt. Maar ik wil hem toch zo lang mogelijk bij mij houden op een voor hem leuke manier.

Heb dus om half 5 een extra vochtafdrijver gegeven en hoop echt dat ik verschil zie!

Bralindy schreef:
Effect is geleidelijk. Maar een slechtwerkend hart houdt altijd vocht vast. Je zal dus altijd aan een manier moeten om vocht af te drijven. Bij mijn hond werd het hart zo slecht dat het gaat ‘decompenseren’. De omloop is dan zo slecht dat vocht, afvalstoffen ed niet meer afgevoerd kan worden. Dan moet je hoge doses geven, maar dat had bij hem geen zin en effect meer.

Mijn tip; als je af moet bouwen kijk heel goed naar je hond. Wordt hij benauwd, drinkt hij meer oid. Verslechterd hij in een of andere manier; meteen aan de bel trekken.

Als ze denken DCM te genezen (zo komt het op mij over); dat kan niet. DCM is progessief en ze gaan er altijd dood aan.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:11

Het is en blijft natuurlijk altijd gokken en aftasten met wat je hond nodig heeft. Heel veel sterkte!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:25

Munnie schreef:
@HorseTopShop, dit klinkt als mijn hond.... Utrecht vertelde mij dat deze volgorde niet normaal is maar bij jouw hond ging het dus ook zo. Kreeg uw hond ook weer vocht op zijn buik toen die zo slecht was aan het eind?
Het is inderdaad echt slopend. Zit er helemaal doorheen, durf niet meer van huis. Ik ben weer gaan studeren dus heb ook maar besloten dat ik deal met mijn studie achterstand om bij mijn hond te zijn maar je zit voortdurend met vragen.

Zeg alsjeblieft "je" hoor.

Ik heb toen de tijd met meerdere mensen gesproken die ook ervaring hebben met honden met DCM. Zij hadden allemaal hetzelfde verhaal. Alleen deed de 1 het 6 maanden goed op de medicatie en de ander maar 1 maand.

De laatste dagen was zijn buik heel erg opgezet door het vocht. Hij sliep bijna alleen nog maar en zelfs dan had hij moeite met ademhalen.
We wilden hem op maandag thuis in laten slapen. Die afspraak was al gemaakt. Dan konden we in het weekend nog afscheid van hem nemen.
Echter verslechterde het zo snel, dat het de donderdag ervoor met spoed in de praktijk gebeurd is. Het was niet eerlijk om nog een dag langer te wachten. Laat staan een heel weekend.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:44

Ik heb een reu van net 3 jaar verloren aan dcm
Binnen ons ras ( Ierse wolfshond) testen we elk jaar op deze aandoening omdat het helaas veel voor komt
Mijn reu heeft nog een half jaar op medicatie geleefd en ik heb hem alles laten doen wat hij wilde.
Voor de testen gaan we naar ervaren cardiologen. Je zou evt Hanneke van meeuwen uit Eersel nog om
Advies kunnen vragen of Andrea vollmar uit Duitsland. Haar kun je mailen evt. Zij komt een aantal maal per jaar naar ned voor testen bij ons ras en ze weet enorm wel van dcm

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 12:52

Ik reageer later persoonlijk op jullie berichten.

Voor nu ben ik in Utrecht kijken of er iets te vinden is en anders ga ik afscheid nemen van hem hoe moeilijk ik dat ook vind.