Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Bralindy schreef:Ten eerste; sterkte.
Wij hebben 2 honden verloren aan DCM.
De een waren wij heel op tijd bij (dronk erg veel omdat hij veel vocht uit plaste vanwege slecht werkend hart.). Hij heeft 16mnd op de pillen geleefd, elke keer opgehoogt. Wij hebben hem in laten slapen op 30 augustus 2016. Hij herstelde niet van de hitte golven en ging steeds benauwder ademen. Hij vond het altijd heerlijk om met mij mee te gaan waar wij ook heen gingen. Omdat hij benauwd was en geen energie meer had zag het plezier verdwijnen en had hij geen waardig leven meer. Om hem een lijdens weg te besparen hebben wij hem in laten slapen. Hier heb ik nog steeds last van.. hij was echt mijn maatje. Toen hij overleden was kon je goed zien hoe zijn ribben vervormd waren door het pompen wat hij deed.
Onze tweede hond is in oktober 2017 overleden. Bij haar zag je het niet en was het zeer acuut. Zij is in 3 dagen tijd hard achteruit gegaan, zo snel konden de medicijnen niet inwerken. Op het laatst kon zij niet meer liggen zoveel vocht zat er en zo benauwd was ze (als ze lag dan stikte ze). Vreselijk om te zien. Ze was ook doodop maar kon dus niet liggenDus haar zo snel mogelijk uit haar lijden verlost.
Wij gebruikten; dilthiazem, cardisur, digoxine en furosemide. De combinatie van deze pillen bij mijn eerst hond zorgde ervoor dat hij nog zo lang mogelijk en blij kon leven (16mnd was ook uitzonderlijk want meestal zijn ze na diagnose binnen een jaar overleden).
Bij onze andere honden heeft er 1 een neiging tot hoge hart waardes (waaraan je kan meten of ze een neiging hebben om DCM te ontwikkelen), maar we hebben zelfmgeëxperimenteerd met magnesium-taurine tabletten. Daardoor zijn haar waardes nu gedaald naar een gezond niveau. Resultaten hebben wij opgestuurd naar Utrecht en gaan kijken of wij het nog verder kunnen laten dalen.
Onze honden (allen, ook die van nu) aten/eten altijd met smaak compleet voer van duckfood. Lam en rijst versie. Dit is compleet voer in plakken met veel voedingswaardes. Misschien is dat een idee met voeren?
Bralindy schreef:Effect is geleidelijk. Maar een slechtwerkend hart houdt altijd vocht vast. Je zal dus altijd aan een manier moeten om vocht af te drijven. Bij mijn hond werd het hart zo slecht dat het gaat ‘decompenseren’. De omloop is dan zo slecht dat vocht, afvalstoffen ed niet meer afgevoerd kan worden. Dan moet je hoge doses geven, maar dat had bij hem geen zin en effect meer.
Mijn tip; als je af moet bouwen kijk heel goed naar je hond. Wordt hij benauwd, drinkt hij meer oid. Verslechterd hij in een of andere manier; meteen aan de bel trekken.
Als ze denken DCM te genezen (zo komt het op mij over); dat kan niet. DCM is progessief en ze gaan er altijd dood aan.
Munnie schreef:@HorseTopShop, dit klinkt als mijn hond.... Utrecht vertelde mij dat deze volgorde niet normaal is maar bij jouw hond ging het dus ook zo. Kreeg uw hond ook weer vocht op zijn buik toen die zo slecht was aan het eind?
Het is inderdaad echt slopend. Zit er helemaal doorheen, durf niet meer van huis. Ik ben weer gaan studeren dus heb ook maar besloten dat ik deal met mijn studie achterstand om bij mijn hond te zijn maar je zit voortdurend met vragen.