Kat met artrose en overgewicht, probleempje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Kat met artrose en overgewicht, probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 20:07

Hoi bokkertjes,

veel van jullie kennen inmiddels Soraya wel van de meerdere posts die ik over haar heb geplaatst..
Ze is nu een jaar of 14 en komt uit het asiel, eten is altijd al een dingetje geweest (zwerfkat) en hoewel ze door de jaren heen best selectief is geworden zit ik nu toch een beetje met mijn handen in het haar omdat de dame me elke keer te slim af is met eten.

Ik denk dat ze sowieso ergens jat want ze lijkt dik te blijven van lucht.
Ze krijgt per dag zo'n 15 gram JD hill's prescription, 5 gram een mix van anti hairball en dental care.
Daarnaast krijgt ze zo'n 1 tot 1,5 blikje gourmet natvoer (85 gram per blikje), hier is ze ook strontvervelend mee, het is bijna geen doen haar dat te ontzeggen, maar ik heb inmiddels ook begrepen dat dit alleen maar goed is om te voeren, mede ook omdat ze voor 4 kg meloxidyl krijgt (ze weegt 5,5kg) en deze medicijnen nogal zwaar op de nieren wegen.

Nu, de JD werkt voor geen meter. Nu kan dat misschien zijn omdat ze hier relatief weinig van eet? Ik heb lopen zoeken naar de natvoer variant van JD, maar die lijkt er niet te zijn, of heet dit anders? Kanttekening:
brokjes in saus vreet ze echt niet, moet echt een mousse zijn.

En dan is er het afvallen: Ja ze is lui, grootste deel van de dag ligt ze te slapen, ze is moeilijk te activeren, spelen doet ze wel, dan is ze even 2 minuten extreem explosief en daarna ploft ze neer en steekt ze nog net niet dr middelvinger op naar me. In de zomer is ze meestal een halve kilo lichter dan in de winter, ze schommelt dus tussen de 5 en 5,5 kg. Ze is een relatief grote poes, maar 5 kg is wel te zwaar (meen me te herinneren dat 4 tot 4,5 ideaal is voor haar) maar dat is een gevecht dat al 10 jaar gaande is.

Nu krijgt ze volgens mij echt niet teveel voeding, ook niet als je kijkt naar haar luiheidsfactor, zou me niks verbazen als ze ergens buurt. Ze is er slim genoeg voor, ze wilt ook nog wel eens doen alsof ze voeding A niet lekker vindt, en als ik dan een nieuw bordje met voeding B neer zet, B terugzet in de koelkast en me omdraai, dan is poes, voeding B EN voeding A gevlogen |o. Zo heeft ze wel meer van die dingen, echt stront irritant (maar stiekem ook wel een beetje grappig).

Lang verhaal kort: Hoe in vredesnaam kan ik deze slimme draak af laten vallen?
Hoe kan ik er voor zorgen dat ze meer geschikte voedingsstoffen binnenkrijgt om haar te ondersteunen met haar artrose, daar natvoer toch de voorkeur heeft (mede ook met oog op de nieren). How do i outwit this monster?

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kat met artrose en overgewicht, probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:10

Tuin afzetten of binnen houden, dan kan ze ook nergens anders meer schransen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 20:15

Ik woon op een bovenverdieping, ik heb inderdaad al geprobeerd de boel af te zetten hier maar ze kan van dak naar dak lopen en zo beneden komen. Ik heb ook het eigen dak af geprobeerd te zetten maar omdat ik nergens mag verankeren van mijn huisbaas is dat compleet nutteloos gebleken. Ben wel op zoek naar een ander huis, maarja :p.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:20

Heb je Royal canin light weight care al eens geprobeert? Dit werkt bij mijn kat erg goed. Iets te goed zelfs... moet nu deels oud voer geven, omdat ze te snel afvalt van het voer.

Edit: qua drinken, mijn andere kat is echt super slecht met water drinken, maar dronk de vissenkom wel leeg. Niet helemaal de bedoeling, maar nu hebben we twee aparte bakken/schalen gekocht. Grove pebbels/stenen onder in en dan losse vissenplantjes er in gegooid (Die van 2 euro bij de dierenwinkel met loodje). Wel uitwassen natuurlijk en zonder loodje in de bakken doen. Helaas drinkt meneer niet meer op een andere manier... Maar met die waterplantjes drink hij voldoende. Hij heeft zelf namelijk verhoogde nierwaarden, dus voldoende drinken is ook wel belangrijk.
Misschien is dit ook een optie voor jou kat om voldoende vocht binnen te krijgen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 20:34

Soraya drinkt gelukkig wel goed, maar als dit verandert vind ik dat wel een goeie tip! Je weet het maar nooit met katten natuurlijk...

Light weight care heb ik nooit geprobeerd, wel light, dat had ook geen drol effect, vandaar ook de overstap naar JD. Is light weight care ook in natvoer te krijgen?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:28

Jd mousse is recent uit de handel gehaald ivm te weinig afname helaas. Bij honden zie ik soms nog wel eens verschil tussen de JD of de mobility van rc, misschien is dat nog het proberen waard?

Hoe biedt je de brokjes aan? Je zou een voerbal kunnen proberen, dan moet ze moeite doen om erbij te komen. Verder zou ik zeker niet iets anders aanbieden ‘omdat ze t niet lekker vindt’. En zo wel dan eerst optie 1 weghalen voordat je 2 neerzet..

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 23:29

Ah vandaar, ik zal ook wel even naar andere opties kijken, thanks!

Voorballen e.d. is geen optie, dan eet ze helemaal geen droogvoer, mits ze niet uitvogelt hoe ze hem zelf open kan krijgen. Ze krijgt ook kattenluiken enzo open die dicht zitten. Zaken die voor de meeste katten een uitdaging zijn zijn dat voor haar niet :n .

Dat ik voer wisselde was met oog op haar medicijnen :p ik had niet voorzien dat ze me zo in het ooitje zou nemen... Maar dat zijn zeker dingen waar ik rekening mee houd, al verzint ze elke keer wat anders.

Ik ga even naar alternatieve kijken, thanks!

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:41

Om te beginnen zou ik haar niet steeds wat anders geven, ze zijn er slim genoeg voor.
Kan je onbeperkt voer neerzetten? Dan zou ik dat eerst proberen en dan niet te snel toegeven. Ik lees je OP alsof ze gewoon een tikkie verwend is namelijk. :=

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 23:47

Verwend klopt wel, ze krijgt altijd hetzelfde voer, maar in van die grootverpakkingen van gourmet gold (daar zitten 4 smaken in) één daarvan wilt ze niet met periodes, dus ging er eigenlijk van uit dat ze weer zo'n periode had, dus schakelde over op een andere smaak om haar toch van haar medicijnen te kunnen voorzien.

Ze is niet zo zeer verwend in de zin van dat ze veel verschillende dingen krijgt, ze krijgt namelijk alleen haar brokjes (die mix van JD, oral care en anti hairball) en dan dat natvoer dat in een vier-smaken-verpakking komt. Ze eet verder zelden tot nooit wat anders. Het verwend zijn zit hem voornamelijk in de frequentie waarom ze eten vraagt, dat is om gestoord van te worden, ongeacht of er wel of geen brokjes staan, het gaat namelijk om het natvoer. Als oplossing ben ik per keer minder gaan geven. Niet de meest ideale oplossing maar uiteindelijk krijgt ze niks extra binnen. Het wordt dus gecompenseerd :p.

De droge brokjes zijn onbeperkt, die vreet ze ook niet allemaal in 1 keer op, dat onbeperkt is ook vrij relatief want het gaat dus om 20 gram per dag, 24 uur later liggen er nog wat brokjes en die vul ik weer aan.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:56

Ah oke, ik begreep dat je met brokjes ook wel wisselde als ze het niet wilde eten, excuus.
Hmm, lastig. Kan je haar binnen houden? Dat is de enige manier om zeker te weten wat ze eet en hoeveel. Want wat je geeft lijkt mij niet heel veel op zich.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:03

Stoppen met het natvoer en iets meer brok geven. Daar is de kat van in ouders zeer vlot mee op gewicht gekomen (was ook veel te dik). Extra beweging geven door te spelen is ook handig.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 00:16

Binnen houden is absoluut geen optie, zou ik ook niet eerlijk voor haar vinden, ze vindt het zo heerlijk buiten, en tis natuurlijk een zwervertje geweest dus ik begrijp dat ook wel. Vandaar ook dat ik het hoop te vinden ergens in het voer zelf.

Natvoer wordt juist aangeraden, al helemaal in combinatie met de medicijnen die ze krijgt. Maar ik zit wel te overwegen een andere variant te geven, light ofzo ipv de doorsnee gourmet. Al heb ik toen ik nog elders woonde dit ook geprobeerd zonder effect. Maar hier had ze nog makkelijker toegang tot vreten (restaurant onder mijn woning). Dus wellicht toch eens proberen over te schakelen naar light.

Spelen doe ik regelmatig maar tis een sitting duck, die wacht tot het speeltje haar kant op komt, dan doet ze even gek en begint het riedeltje opnieuw. Zal ze niet veel mee verbranden :') en geloof me, ik heb echt van alles geprobeerd qua speeltjes.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:24

Van hills bestaat er ook een Metabolic + Mobility, misschien die proberen? Het is wel een brok maar vaak zie ik dat ze het graag eten.
De werking van de J/D is niet optimaal op het moment dat het dier er nog (veel) naast krijgt (zoals gemengd met de T/D en blikvoer).
De metabolic + mobility raad ik dan ook altijd aan om uitsluitend dát te geven en er niks naast. Dan maar een extra keertje naar de tandarts...

Is er een onderzoek gedaan naar haar nierwaardes en of ze de melox dus kan verdragen?
Melox is erg fijn spul maar heeft ook geen optimale werking als je onder het gewicht doseert.

Icm medicijnen kan ik begrijpen dat is aangeraden om natvoer te geven. Volgens mij bestaan er ook mobility blikjes.. Dat zou je wel weer goed kunnen voeren naast de brokjes.

Edit: 85 gram natvoer vind ik wel redelijk veel voor een te zware kat.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:14

Ik zou haar een paar weken binnen houden. Nee niet leuk, maar zie het maar gewoon even als een noodzakelijk kwaad, die paar weken overleven jullie wel. Dan kun je precies zien hoeveel ze eet en hoeveel ze nodig heeft om af te vallen. De JD kan inderdaad niks doen zo natuurlijk als er maar zo weinig van haar dagportie hieruit bestaat. Natvoer is inderdaad goed voor de nieren, maar rommel-natvoer weer niet. Dus dan moet je wel een kwaliteits(nat)voer geven. Zet haar op een combinatie van brok en natvoer die beíde voor de gewrichten zijn, anders heb je er qua gewrichten nog niks aan.

Een kat die niet veel beweegt en weinig tot spelen aan te zetten is krijgt van mij nooit zomaar eten, die moet daar altijd wat voor doen. Brokjes gooi ik bijvoorbeeld één voor een weg, telkens naar een andere hoek van de kamer. Of ik strooi ze door de hele kamer heen: ga maar lekker zoeken. Of in een voerbal maar dan moet je dat natuurlijk wel eerst aanleren, veel katten snappen het niet en geven het op zonder je hulp. Natvoer doe ik in een anti-schrokbak, dan doen ze er langer over en zijn ze meer verzadigd. Ik prak het meestal en doe er dan nog wat water bij: het wordt moussig en het krijgt meer volume dus een voller gevoel.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 13:39

Bedankt voor de reacties! Toevallig dat ik vanochtend al ben begonnen met het natvoer verrijken met water, maar ze likt het van het bord af (de randen) dus moet even wat anders verzinnen.

Voerballen sloopt ze dus, die heeft ze gelijk uitgevogeld, en omdat haar prioriteit toch ligt bij het natvoer denk ik dat het droogvoer vermoeilijken niet een oplossing gaat zijn helaas. Dus dat water (met een ander bakje) ga ik even proberen en ik ga overstappen op ander natvoer, meer geschikt voor haar. (mobility idd ofzo).

Anyways, ik ga maandag naar de dierenarts voor een onderzoekje, ze plast ineens ook heel veel, verder is ze wel levendig maar ze zit ook niet helemaal lekker in haar vacht, dus heb er niet helemaal een goed gevoel hij. Dus maandag bloedonderzoek, kijken naar de urine, dierenartsassistente reageerde wat zorgwekkend maar ze vroeg ook niet door of we wel normaal at en dronk en levendig was (wat wel het geval is) dus ik loop me nu gigantisch zorgen te maken, hopelijk om niks... Maandag weet ik meer en gaan we de mogelijkheden even doorspreken.

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:46

Ik zou als ik jou was overgaan op Hill's metabolic. de metabolic mobility die hierboven genoemd wordt is alleen voor honden beschikbaar. Verder is de J/D heel rijk in vetzuren. Dit is super goed voor gewrichten, ontstekingsreacties en vacht maar minder voor overgewicht. Metabolic is er ook in nat voer.

Ik begrijp dat je nu dus 20 gram brok geeft mét 85 gram nat voer? dat is best veel voor een kat die niet beweegt. Zeker gourmet is erg vet en zout. Verder is meloxicam een smakelijke vloeistof dus deze hoeft niet met voer ingegeven te worden. je kunt het gewoon in de bek ingeven. Dit is absoluut niet schadelijker voor nieren.

ik heb even op de zak metabolic gekeken voor een kat van 4 kg (je moet namelijk voeren voor doelgewicht i.p.v. huidig gewicht) als je een blik(156 gram) metabolic zou voeren mag ze nog 5 gram brok bij mogen per 24 uur :)

overigens moet je er rekening mee houden dat voerleveranciers altijd 1/3 meer op de zak zetten dan dat onze huisdieren eigenlijk nodig hebben. dan blijft er dus van de brokjes niet veel over. Natvoer kun je het beste aanlengen met water dan geef je nog minder voedingsstoffen.

en er zijn evt bandjes te koop met niet voeren voor als je kat bij de buren eet. als je kat buiten ander voedsel vangt moet jij minder gaan voeren of inderdaad binnen houden.

succes!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:54

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:59

Xyris schreef:
Bedankt voor de reacties! Toevallig dat ik vanochtend al ben begonnen met het natvoer verrijken met water, maar ze likt het van het bord af (de randen) dus moet even wat anders verzinnen.

Voerballen sloopt ze dus, die heeft ze gelijk uitgevogeld, en omdat haar prioriteit toch ligt bij het natvoer denk ik dat het droogvoer vermoeilijken niet een oplossing gaat zijn helaas. Dus dat water (met een ander bakje) ga ik even proberen en ik ga overstappen op ander natvoer, meer geschikt voor haar. (mobility idd ofzo).

Anyways, ik ga maandag naar de dierenarts voor een onderzoekje, ze plast ineens ook heel veel, verder is ze wel levendig maar ze zit ook niet helemaal lekker in haar vacht, dus heb er niet helemaal een goed gevoel hij. Dus maandag bloedonderzoek, kijken naar de urine, dierenartsassistente reageerde wat zorgwekkend maar ze vroeg ook niet door of we wel normaal at en dronk en levendig was (wat wel het geval is) dus ik loop me nu gigantisch zorgen te maken, hopelijk om niks... Maandag weet ik meer en gaan we de mogelijkheden even doorspreken.

Hou haar tot maandag binnen, dan heb je echt goed zicht op hoe het gaat en kun je dus ook duidelijker vermelden hoe het echt gaat met je kat.

En als ze voerballen sloopt dan kun je dus zelf gooien met de brokjes. Bovendien zijn er ook allerlei andere 'slowfeeders', waaronder spul wat niet te slopen is dus daar kun je ook nog naar kijken.