Huisvesting vlaamse reuzen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bcd94

Huisvesting vlaamse reuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 20:14

Hoi bokkers,

Wij willen graag van het voorjaar/zomer twee Vlaamse reuzen aanschaffen en zitten na te denken over een hok voor de konijnen.

Het is de bedoeling dat de konijnen buiten gehuisvestigd worden.

Vroeger hebben wij wel konijnen gehad maar vlaamse reuzen hebben we nog niet eerder gehad.
Zijn er nog dingen waar wij aan moeten denken bij dit ras?

Welke afmetingen moet een hok hebben?
Wij dachten aan een binnenverblijf met een ren eraan vast.
Evt een hok met verdieping zou ook een mogelijkheid zijn.
We willen het binnenhok goed isoleren zodat het in de winter ook comfortabel is.

Eventueel zouden de konijnen ook af en toe los in de tuin mogen, maar is dit niet gevaarlijk?
Kunnen ze bijv gegrepen worden door een roofvogel of kat oid.
We hebben al 2 cavia s welke ik om die reden niet goed los durf te laten in de tuin maar vlaamse reuzen zijn natuurlijk vele malen groter en worden misschien minder snel gegrepen?
Als ze zonder toezicht in de tuin los kunnen kunnen ze dagelijks los als dit niet verantwoord is kunnen ze maar beperkt los in de tuin.

Foto s van jullie verblijven of andere leuke dingen mogen natuurlijk geplaatst worden, misschien doen wij leuke ideeën op!

Alvast bedankt.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:17

Wij hebben twee Franse hangoren (ook groot) en die lopen met slecht weer (winter ed) los in huis. Als we weg zijn zitten ze in de keuken/bijkeuken.
In de zomer verhuizen ze naar het terras buiten en mogen ze onder toezicht los in de tuin op het gras en in de moestuin.

Voor dit soort grote konijnrassen heb je echt heel veel ruimte nodig en 9 van de 10 hokken zijn gewoon niet geschikt.
Als ik zie dat ons huis soms al wat klein is voor ze, dan denk ik niet dat je ze gelukkig zou maken in een hok. Tuurlijk kan het maar of het ‘humaan’ is weet ik niet.
Als ze een energieuitbarsting hebben gaan ze echt hard! Houdt daar goed rekening mee.
Laatst bijgewerkt door sanso op 16-02-19 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Re: Huisvesting vlaamse reuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:19

Mijn konijnen lopen los op een afgezet stuk van 35m2. 2 thrianta heren. Ook hier roofvogels, maar er komt niks aan :) reuzen zijn echt wel heel groot hoor!

Waar je wel aan moet denken is dat ze regelmatig sore hocks krijgen.. en dat je ze dan al op jonge leeftijd kan moeten laten gaan. Wellicht zou je ook een ander groot ras met minder problemen kunnen overwegen.. Franse hangoor, lotharinger, zoiets. Is maar een tip :j

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 20:23

sanso schreef:
Wij hebben twee Franse hangoren (ook groot) en die lopen met slecht weer (winter ed) los in huis. Als we weg zijn zitten ze in de keuken/bijkeuken.
In de zomer verhuizen ze naar het terras buiten en mogen ze onder toezicht los in de tuin op het gras en in de moestuin.

Heerlijk dat ze bij jullie op het gras kunnen. Wij hebben een mini moestuin, daar hou ik ze liever uit voordat ze alles op eten haha. Maar wij kunnen het stukje moestuin makkelijk afsluiten dus dat is geen probleem.
Wij willen de konijnen niet binnen hebben, als het echt heel koud is kunnen we ze evt wel in de schuur doen, daar blijft het vorstvrij.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:24

Ik heb 2 Vlaamse met 8 HTK konijnen in een ren van bijna 12m2 bij elkaar zitten..

Afbeelding
Afbeelding

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:30

Vroeger bij mijn ouders heb ik een kruising Vlaamse reus/Lotharinger gehad. Hij woog ongeveer 6 kilo en woonde samen met een 'middenformaat' konijn (3 kg). Ze woonden permanent in de tuin. Ze hadden altijd een hok van ongeveer 2x2 en een afgedekte ren van circa 16m2 beschikbaar. Als we thuis waren ging de ren open en hadden ze de hele tuin. Die was wel helemaal afgezet met gaas tot en met 1,20 hoog, zodat de konijnen en de hond niet konden ontsnappen.
Bij het hok was ook de hoogte belangrijk. Veel hokken waren veel te laag voor de oren van de reus. Uiteindelijk hebben we via via een fijn hoog hok gevonden.
De katten uit de buurt waren bang voor de konijnen en we woonden toen midden in een woonwijk, dus voor roofvogels was ik ook niet bang. Enige nadeel van los was dat ze mooie kuilen kunnen graven en altijd je net geplante plantjes weer pletten. Verder vind ik konijnen echt hele leuke beesten. Inmiddels geen reus meer, maar wel nog een dwerg en een klein konijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:32

Reken op een vierkante meter per kg konijn als richtlijn voor een permanent verblijf. 2 vlaamse reuzen van 5kg ieder hebben dan een hok van 10m2 nodig.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 20:33

Pluttersput schreef:
Mijn konijnen lopen los op een afgezet stuk van 35m2. 2 thrianta heren. Ook hier roofvogels, maar er komt niks aan :) reuzen zijn echt wel heel groot hoor!

Waar je wel aan moet denken is dat ze regelmatig sore hocks krijgen.. en dat je ze dan al op jonge leeftijd kan moeten laten gaan. Wellicht zou je ook een ander groot ras met minder problemen kunnen overwegen.. Franse hangoor, lotharinger, zoiets. Is maar een tip :j

Over sore hocks heb ik inderdaad wel wat gelezen, een Franse hangoor of lotharinger of iets anders vinden wij ook prima. We willen sowieso bij een opvang kijken maar we willen wel graag voor grote konijnen gaan!

Wel fijn dat jou konijnen geen last hebben van roofvogels! Als ze los kunnen lopen hebben ze wanneer ze los lopen zo n 60m2 maar ik wil wel een degelijk hok voor ze want ze kunnen niet altijd los

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 20:36

liesenlizzy schreef:
Ik heb 2 Vlaamse met 8 HTK konijnen in een ren van bijna 12m2 bij elkaar zitten..

[ [url=m/ttbb9C.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rSdPEq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er uit als een gezellige boel!
Zijn die binnen hokken fijn? Maken ze ook gebruik van de verdiepingen? Of kunnen ze geen gebruik maken van verdiepingen?
Ben je trouwens niet bang dat ze over het hek springen

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:48

De hokken en ren heb ik zelf ontworpen en gebouwd. Ze kunnen nog niet naar een verdieping hoger(ligt in de planning om dit te gaan maken, als het weer straks beter is). Het hekwerk is 1 meter hoog en ze zijn er nog niet over heen gesprongen :) (Staat inmiddels 7 jaar).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:12

Zoals al genoemd wordt minimaal 10m2 is mooi. Ik zou geloof ik niet voor een verdieping gaan met zo'n ras. Of het moet allemaal super ruim zijn. Ik geef zelf de voorkeur aan een ren die van boven ook afgesloten is zodat er geen ongewenste andere dieren bij komen. Nu loop je met vlaamse reuzen wel wat minder risico, maar toch.. als je de mogelijkheid hebt. Een voilere is dan een hele mooie optie, zodat je er zelf makkelijk in kan en lekker hoog is. Veel succes en plezier!

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 14:23

Hoe wij het nu in gedachten hebben zal het binnenverblijf 180 bij 80cm worden, dit deel zit vast aan de schuur en we willen nog een gat in de schuur maken en een deel in de schuur maken voor de konijnen. De schuur moeten we eerst nog verbouwen, dit willen we in het najaar doen dus in eerste instantie zullen ze het met het andere binnen verblijf moeten doen.
Hieraanvast willen we een ren maken van ongeveer 7m2.
En we gaan de tuin konijn proef maken zodat ze regelmatig lekker los kunnen lopen

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:12

Ik lees even mee want ik wil bij ons nieuwe huis graag twee Franse Langoren. Hoe groot hebben jullie (en TS) de mazen van de ren? Mijn idee was om een binnenhok aan te schaffen en dan met m'n vriend een ren eraan te maken maar wil niet dat bijvoorbeeld marters door het gaas kunnen.

En kan het binnenhok laag bij de grond of is het verstandig om dat hoger te doen zodat ze er met een trappetje in moeten.. Weet niet of dat praktisch is voor zulke joekels. :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:14

Trappetje zullen ze niet nodig hebben. :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:21

Iris82 schreef:
Trappetje zullen ze niet nodig hebben. :+

Okee :')

Maar ik zat bijvoorbeeld ook te kijken naar een hondenhok als binnenhok maar dat lijkt me zo koud als het 's winters direct op de bestrating staat. Misschien iets ophogen..

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 09:23

Jildau schreef:
Ik lees even mee want ik wil bij ons nieuwe huis graag twee Franse Langoren. Hoe groot hebben jullie (en TS) de mazen van de ren? Mijn idee was om een binnenhok aan te schaffen en dan met m'n vriend een ren eraan te maken maar wil niet dat bijvoorbeeld marters door het gaas kunnen.

En kan het binnenhok laag bij de grond of is het verstandig om dat hoger te doen zodat ze er met een trappetje in moeten.. Weet niet of dat praktisch is voor zulke joekels. :D

Wij zijn afgelopen weekend begonnen met het maken van het binnen verblijf, wij hebben dit wel een klein stukje van de grond gemaakt, ongeveer 10 cm, hieronder hebben we piepschuim gestopt. We hebben dit gedaan om wat kou van de grond tegen te houden. Wij doen geen trappetje, hier kunnen ze makkelijk in en uit huppelen.
Als je een stevige,grote trap hebt moet het toch geen probleem zijn als ze met een trap het hok in moeten, het voordeel hiervan is dat ze ook onder het hok kunnen zitten.
Ons hok zit tegen de schuur aan en we willen in de schuur ook nog een hok maken, hier komt wel een trap in zodat ze 2 verdiepingen hebben.

De ren maken wij met gaas met openingen van 1x1 cm.
Opzich denk ik dat een iets wijdere maaswijdte ook geen probleem hoeft te zijn maar wij hebben dit gaas nog liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:39

Ah grote konijnen :D Ik heb lotharingers. Hou er rekening mee dat alles ook groot genoeg is. Als ze volwassen zijn en rechtstaan zijn ze al gauw 80-90 centimeter. Verder springen ze echt heel hoog. Ze draaien hun poot er niet voor om om zo over 1.30 te springen.