Advies gevraagd oude kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Advies gevraagd oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 13:45

Mijn kat is 21. Ooit uit het asiel bij mij gekomen. Voor ik hem mee mocht nemen kreeg hij rustgevende medicatie.
Hij was mager, kaal en had een blaasgruisdieet. Allemaal ten gevolge van stress.
Ik heb er veel tijd in gestoken en het werd een blije kat. Die niet alles durft. Naar de dierenarts gaan bijvoorbeeld of buiten lopen.

Hij kreeg last van zijn schildklier en was niet goed in te stellen op medicatie en mijn vriend lukte het toedienen niet en ik werk onregelmatig. Dus we zijn overgestapt op het schildklierdieet.

Een week geleden zijn we naar de dierenarts gegaan om een buitje onder zijn kin na te laten kijken. Oortjes te spoelen en nagels knippen.

Bij thuiskomst liep hij raar en was 3e ooglid bij 1 oog plots zichtbaar.
Vanwege de stress van het vervoer besloten even af te wachten.
De volgende dag at hij niet en 3e ooglid was nog zichtbaar. Ik zag bloed aan één van de teentjes dus in overleg metacam gehaald.

Hierdoor verminderde de pijn.

Hij eet nu echter alleen natvoer. En ik ben toch met de schildkliermedicatie gestart.
Hoe kan ik natvoer als onbeperkt voer aanbieden als ik er niet ben?
Hoe lang blijft het 3e ooglid zichtbaar? Volgens de da gaat dat niet gelijk op met hoe hij zich voelt.
Voor de rest is hij precies hetzelfde als voorheen. Vrolijk, spinnend, zelfde routine.

Als het slechter wordt laat ik hem inslapen.

Sclimpre

Re: Advies gevraagd oude kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 13:47

Is het geen optie de DA aan huis te laten komen ?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 14:07

Alleen een andere dierenarts.
Als hij hier doorheen komt ga ik nog wel een keer om de waardes te laten bepalen. Dan ga ik naar een dependance en buiten de files.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 14:09

Ik laat ze vaak thuis komen als dat even lukt.. ook zo'n stress kip met vervoer. En vals als Die er in moet

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 14:12

Als jullie zijn koppie wel goed kunnen aanraken kan je ook kiezen voor schildklierzalf. Heb ik jaren gebruikt bij mijn kat (25). Dit smeer je in de oorschelp

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 15:34

ogidni schreef:
Als jullie zijn koppie wel goed kunnen aanraken kan je ook kiezen voor schildklierzalf. Heb ik jaren gebruikt bij mijn kat (25). Dit smeer je in de oorschelp

Oh dat kan ik niet. Is dat makkelijk te doseren? Hoe vaak moet dat per dag? Ik lan hem overal aanrajen en ook pillen toedienen. Maar niet alle anderen kunnen dat.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:00

Dat is zalf die in een heel klein spuitje zit. Ik deed zelf altijd een handschoen aan omdat ik zelf ook schildklierpatiënt ben. Een klein korreltje op je vinger en dan je vinger door de binnenkant van de oorschelp halen. Ik heb er helaas geen foto's van.
Het hoefde maar 1 x per dag.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 10:35

Klinkt op zich goed. Maar het is de bedoeling dat ze zich daarna wassen toch? Dat doet hij niet zo zorgvuldig meer. Maar ik ga het met de dierenarts bespreken als hij zijn dieetvoer niet meer gaat eten.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 10:42

Nee de zalf trekt in t oor en wordt daar opgenomen in t bloed. Hij hoeft t niet oraal binnen te krijgen, ideaal voor katten die niet te pillen zijn. T is wel vrij prijzig, carbimazole heet t.
Geef je nu schildkliervoeding of toch medicatie? Natvoer kan je in principe gewoon laten staan natuurlijk al wordt t op een gegeven moment vaak droog en minder lekker. Misschien kleinere porties verdeeld over de dag aanbieden?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 11:57

Ik geef nu natvoer wat hij lekker vindt en wegkrijgt . Ik ga zo starten met het dieetvoer de brokjes te weken en het dan te vermengen.
Prijs maakt me niet uit. Dan is de oorzaken zeker wel een optie.

Ik zit nu helaas ziek thuis dus hij krijgt nu verdeeld over 4x per dag eten. Maar binnenkort lig ik in het ziekenhuis en dan is dat niet haalbaar.we zouden volgend weekend ook weggaan, maar dat doen we dus niet vanwege de kat.

Dus ik hoop dat hij weer gewoon gaat eten.
Bedankt in ieder geval.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 14:03

WillemYntJee schreef:
Nee de zalf trekt in t oor en wordt daar opgenomen in t bloed. Hij hoeft t niet oraal binnen te krijgen, ideaal voor katten die niet te pillen zijn. T is wel vrij prijzig, carbimazole heet t.
Geef je nu schildkliervoeding of toch medicatie? Natvoer kan je in principe gewoon laten staan natuurlijk al wordt t op een gegeven moment vaak droog en minder lekker. Misschien kleinere porties verdeeld over de dag aanbieden?

Precies, ik was de naam even kwijt, het is voor mij ook al een paar jaar geleden. Die van mij was echt niet te pillen. Alleen door de dierenarts, daar was het echt een schatje. Voor een antibiotice kuur zat ik ook altijd 3 x per week bij de dierenarts voor een injectie. Gelukkig rekenden ze dan alleen de injectie <3

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:13

Mijn oude kat met hypertheriodie kreeg ik ook geen pil in en die heb ik ook behandeld met de zalf. Ging heel goed alleen moet je wel regelmatig de oren schoon maken want ze krijgen er wel korstjes van, althans, die van mij. Hij heeft het met de zalf nog zeker een jaar volgehouden maar helaas was zijn lijf op en heb ik hem in moeten laten slapen vorig jaar.