Wel of geen afleiding in de bench?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Wel of geen afleiding in de bench?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 12:08

Mijn hond heeft problemen met alleen thuis blijven. Als ze alleen blijft zit ze in haar kamerkennel (125*75*80).
Voorheen kon ze mee naar het werk, daar lag ze vaak meerdere uren in dezelfde kennel en kon ze een tijd alleen zijn zonder problemen. Echter staat de bench nu uiteraard thuis en is er wat verandering gebeurd.
Ze wordt ondersteund met valeriaantinctuur, en de adaptil is onderweg.

Ik had de bench zoveel mogelijk hetzelfde gelaten, maar deze week is haar kussen al gesneuveld. Nu ligt er een vetbed en een fleecedeken erin.
Adviesen dat ik krijg zijn tegenstrijdig, sommige mensen geven aan om er wel afleiding in te geven. andere zeggen, bij voorkeur kale bench, als ze niks kan slopen kan ze ook minder in overdrive gaan en zal ze sneller haar rust vinden.

Ze is niet voedselgericht en eet niet in stresssituaties. Kauwbeentjes ed zijn dus niet nuttig. Blikvoer en gedroogde kip eet ze ook niet, ik weet niet of ze echt lekkere dingen zoals zwanworst oid wel gaat eten.

Galaika

Re: Wel of geen afleiding in de bench?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:33

Al een Kong geprobeerd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:42

Die van mij ging kussens slopen uit verveling.
Een runderoor of pees loste dit op.
Heb je al eens iets om te kauwen in de bench laten liggen?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:48

Het is vooral belangrijk wat je ervoor en erna doet. Is ze moe als ze de bench in gaat?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:53

8nnemiek schreef:

Ik geef mijn hond never nooit iets te kauwen zonder toezicht nadat ze bijna tot twee keer toe stikte in iets waar ik godzijdank wel bij was. Ik durf het niet meer zonder toezicht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 12:57

Het is een erg prikkelgevoelige hond, ik hou smorgens bewust de activiteit laag (als ze teveel prikkels krijgt gaat ze in overdrive en is er totaal geen rust meer te vinden.)
Dus smorgens sta ik op, doe ik lekker een jas en regenbroek over mijn onesie ( :+ ) en doen we een kort plasrondje. Dan kan ze terug thuis op de sofa of in bed tot ze rustig is vooraleer ze in de bench gaat.

Verder wandelt ze rond de 50 a 60 km in de week, krijgt ze dagelijks voedselballen, doen we braingames en beetje basis detectie, en gooien we er nog een step of fietsrondje tussen en gaat ze mee naar de paarden.

Kauwbenen dat ze lust wil ze niet in de bench, runderoren en dergelijke eet ze niet. Een kong had ze vroeger in de kennel, maar liets ze meestal liggen. Kan ik wel,proberen met iets van smeerpate in (blikvoer of vers vlees weigert ze. Gewoon thuis doet ze wel iets met blikvoer in de kong, kvv doet ze geen moeite voor.

Het komt volgens mij niet uit verveling (want ze kan prima 4 u in de bench liggen slapen als ik erbij ben) maar eerder uit angst/frustratie.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:28

Je zegt dat het een prikkelsgevoelige hond is, maar je doet wel ontzettend veel hersenwerk met haar? Die combinatie snap ik niet.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:42

IK heb geen hond en ook niet veel verstand ervan, maar is het ten eerste niet erg beperkend voor de bewegingsvrijheid? Ten tweede kan ik me voorstellen dat een hond er gestrest van raakt, want als er iets zou zijn, een onbekende aan de deur, rare geluiden, een mogelijk dreiging of prooi, kan hij er niets mee, kan niet reageren want hij zit opgesloten in een klein hok, waarin hij heel kwetsbaar is. Kun je hem niet in een grotere ruimte opsluiten, dus zonder bench?

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:46

Wij hebben een uitloopren aan de bench. Die van ons heeft dus twee meter bij 1 meter extra naast zijn bench van 120x80 geloof ik. Er liggen speeltjes in om te kauwen (kauwen ontspant) en zachte knuffels om tegenaan te liggen. Hij kan kiezen of hij op de vloer wil liggen (lekker koel) of zacht op zn kussen in de bench.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:57

Waarom moet de hond eigenlijk in de bench?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 15:21

Amandavd schreef:
Je zegt dat het een prikkelsgevoelige hond is, maar je doet wel ontzettend veel hersenwerk met haar? Die combinatie snap ik niet.

Hersenwerk geeft haar uitdaging en iets te doen in combi met mij. Ze is prikkelgevoelig naarvreemde mensen, honden en prikkels van buitenaf.

Zonder bench is geen optie. Ze sloopt en doet pogingen tot uitbreken. Daarnaast valt ze uit naar vreemde mensen en honden en hebben we maar enkel glas. Het zou de eerste niet zijn dat er doorheen gaat.
Een ren rond de bench is niet haalbaar. hond springt los over 2.20 of verbouwt de boel gewoon. Daarnaast is ons huis niet groot genoeg ook.
We hebben helaas (nog) geen afsluitbare sloopproof ruimte. Dat zit met komende verbouwingen wel in de planning (een soort binnenhuiskennel met uitloop nr buiten voor die paar uurtjes dat ze alleen moet zijn.)

In de vorige woning hadden we een ruime buitenkennel waar ze in ging tijdens het werk. Echter was daar toezicht van de winkel van mijn schoonouders. In de huidige woning hebben we niet echt de mogelijkheid tot een buitenkennele en is er geen toezicht, met al die rare verhalen is dat niet mijn voorkeur.
Daarnaast kan ze dus niet goed omgaan met prikkels van buitenaf en neemt ze zelf haar rust niet.

De bench is dus een weloverwogen keuze en is op dit moment de beste optie. Vraag is dus ook eerder specifiek: geef ik haar iets in de bench dat ze kan en mag slopen als ze dat wil, of is het beter om die kaal te houden ?

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:24

Wij hebben iets soort gelijks gehad. Bij ons ging ze erg hard janken blaffen etc.

Echt van alles geprobeerd tot ik er zo klaar mee was en haar gewoon eens echt op de kop heb gegeven. Nou nergens meer last van.

Ik snap zeker dat het je eerste optie niet is maar heeft bij ons wel geholpen.

Nu gaat ze rustig de bench in krijgt ze een bot en klaar geen gejank meer en 9 van de 10 keer als ik thuis kom slaapt ze.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:37

Hoe lang zit de hond alleen in de bench en hoe ziet haar dag eruit?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:46

Het is een wolfshond toch?

Die staan er bekend om dat ze erg slecht tegen alleen zijn kunnen. Heb je overwegen haar een maatje te geven? Dan heeft ze op zijn minst een deel vd roedel bij zich.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 15:53

Netjuh: op haar kop geven is geen optie als ze het ongewenste gedrag enkel vertonen als je er niet bent. Terugspraakfunctie via de camera om haar gerust te stellen heeft geen effect.
Lufwinny: . Ze zit maximaal 5uur in de bench (ook overwogen, keuze met werkuren was ofwel 1 keer 5 uur ofwel 2 keer 3 uur. We merken dat routine erg belangrijk is voor haar en voorheen kon ze een langere periode in de kennel beter handlen dan twee maal "achtergelaten" te worden.)
Dit is op din, woe en donderdag, de vrijdag maar twee uurtjrs, dan komt de poetsvrouw.
Op maandag gaat ze een dag naar mijn moeder, de namiddagen werk ik van thuis uit.
Als ik thuiskom gaan we een halfuur gaan wandelen, fietsen of steppen en krijgt ze bij thuiskomst een voederbal. Op din en don gaat ze mee naar de paarden en doen we vaak nog een rondje bos. Die dagen doe ik wat detectie of hersenwerk.
Op woe en vrijdag maakt ze savonds een langere wandeling met vriend (5 a 10 km)
Zaterdag gaat ze ofwel mee naar de paarden, en/of doen we een langere wandeling, op zondag pikken we meestal een wandeltocht mee.
ze heeft genoeg beweging, uitdaging, afwisseling en rust. Ik heb er alles aan gedaan om de thuisblijfperiodes zo kort mogelijk te houden. Helaas is een dogsit geen optie, zowel financieel als met haar karakter en is meer naar mijn moeder ook geen optie.
Ze wordt ondersteund met valeriaan, radio staat stil aan en ik hoop dat de adaptil ook eens wil binnen komen...

Troi: wolfhond inderdaad. Een maatje kan misschien de oplossing eijn, maar dat is een keuze dat we weloverwogen willen nemen. Ervaring met logeehondjes maakte totnutoe geen verschil. Komende tijd test ik enige dingen uit met de hond van mijn moeder (zowel in de bench als los). Indien dat inderdaad hét verschil maakt gaan we op zoek naar een maatje.
Echter, als er een tweede bijkomt mag het geen pup zijn (ivm kopieergedrag), iets dat goed meekomt met het karakter van het wolfje, alleen kan zijn, met katten kan, en sociaal moet zijn naar vreemden en andere honden. De perfecte hond in een herplaatserjasje dus... En ik wil eerst zeker zijn dat een tweede hond effectief het verschil maakt. We wonen niet extreem groot en een tweede hond neemt uiteraard ook een hoop extra tijd en aandacht op.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:57

Er zijn maar weinig speeltjes en kauwmaterialen die je veilig zonder toezicht kunt geven. Dus wat dat betreft heb je niet veel keuze. Een kong is 1 van de weinige dingen waar ze even mee doen en waar weinig ongelukken mee gebeuren.
Maar als de stress hoog is, zal de hond er weinig mee doen.

Ik weet niet om hoeveel uren het gaat.
Maar als ik dit zo hoor dan zul je met veel geduld en voorzichtigheid het alleen zijn moeten aanleren.
Of er dan een fleecekleed of kussen inlicht, is in mijn ogen van minder belang.
Eerst zorgen dat de hond vertrouwd raakt met het alleen thuis zijn. En dat kan helaas soms maanden duren.

pipsqueak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:03

Amandavd schreef:
8nnemiek schreef:

Ik geef mijn hond never nooit iets te kauwen zonder toezicht nadat ze bijna tot twee keer toe stikte in iets waar ik godzijdank wel bij was. Ik durf het niet meer zonder toezicht.

Dit staat ook vaak op verpakkingen: "alleen onder toezicht geven"

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:06

Duhelo schreef:
Netjuh: op haar kop geven is geen optie als ze het ongewenste gedrag enkel vertonen als je er niet bent. Terugspraakfunctie via de camera om haar gerust te stellen heeft geen effect.
Lufwinny: . Ze zit maximaal 5uur in de bench (ook overwogen, keuze met werkuren was ofwel 1 keer 5 uur ofwel 2 keer 3 uur. We merken dat routine erg belangrijk is voor haar en voorheen kon ze een langere periode in de kennel beter handlen dan twee maal "achtergelaten" te worden.)
Dit is op din, woe en donderdag, de vrijdag maar twee uurtjrs, dan komt de poetsvrouw.
Op maandag gaat ze een dag naar mijn moeder, de namiddagen werk ik van thuis uit.
Als ik thuiskom gaan we een halfuur gaan wandelen, fietsen of steppen en krijgt ze bij thuiskomst een voederbal. Op din en don gaat ze mee naar de paarden en doen we vaak nog een rondje bos. Die dagen doe ik wat detectie of hersenwerk.
Op woe en vrijdag maakt ze savonds een langere wandeling met vriend (5 a 10 km)
Zaterdag gaat ze ofwel mee naar de paarden, en/of doen we een langere wandeling, op zondag pikken we meestal een wandeltocht mee.
ze heeft genoeg beweging, uitdaging, afwisseling en rust. Ik heb er alles aan gedaan om de thuisblijfperiodes zo kort mogelijk te houden. Helaas is een dogsit geen optie, zowel financieel als met haar karakter en is meer naar mijn moeder ook geen optie.
Ze wordt ondersteund met valeriaan, radio staat stil aan en ik hoop dat de adaptil ook eens wil binnen komen...

Troi: wolfhond inderdaad. Een maatje kan misschien de oplossing eijn, maar dat is een keuze dat we weloverwogen willen nemen. Ervaring met logeehondjes maakte totnutoe geen verschil. Komende tijd test ik enige dingen uit met de hond van mijn moeder (zowel in de bench als los). Indien dat inderdaad hét verschil maakt gaan we op zoek naar een maatje.
Echter, als er een tweede bijkomt mag het geen pup zijn (ivm kopieergedrag), iets dat goed meekomt met het karakter van het wolfje, alleen kan zijn, met katten kan, en sociaal moet zijn naar vreemden en andere honden. De perfecte hond in een herplaatserjasje dus... En ik wil eerst zeker zijn dat een tweede hond effectief het verschil maakt. We wonen niet extreem groot en een tweede hond neemt uiteraard ook een hoop extra tijd en aandacht op.

Bij ons het zelfde ik ben weggegaan einde van de straat. Camera aan zodra t gebeurt naar binnen straffen weer weg. Weer einde van de straat kijken en zodra ze weer begon naar binnen straffen daarna als ze even stil was naar binnen en gewoon doen alsof je thuis komt.

Bij ons zat t er zo in.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:10

Van hersenwerk worden ze niet alleen maar moe, maar krijgen ze ook veel prikkels. Misschien is ze ook daardoor overgestimuleerd en valt ze sneller uit. Je zou het eens op de fb groep hersenwerk voor honden kunnen bespreken.

Het klinkt als typische verlatingsangst en je zal met een gedragstherapeute aan de slag moeten gaan want alle hulpmiddeltjes gaan niet helpen. Ik snap persoonlijk niet zo goed waarom je de keuze voor een wolfshond hebt gemaakt, wetende hoe slecht ze alleen kunnen zijn. Een oppas is geen optie las ik, dan vermoed ik dat een uitlaatservice dat ook niet is, of een dagopvang?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 16:36

Het hersenwerk doe ik niet zo vaak dat ze er overprikkeld van wordt hoor. Die drie keer in de week dat ze een voedselbal krijgt en een paar keer een zoekspelletje...
Uitlaatservive en dagopvang zijn geen optie nee. IN België is dat ook niet zo gewoon en ik wil ze niet bij vreemde mensen. Even alleen laten in een niet overdekte kennel of niet afgesloten ruimte en we zijn ze kwijt...

Ze is inmiddels 5 jaar. Afgelopen 2 jaar kon ze mee naar het werk maar dat is helaas niet meer mogelijk. We hebben het afgelopen jaar opgebouwd met alleen zijn. Bench is op zich geen probleem. Ze kan dus wel even alleen zijn,maar we merkën dus dat ze alsnog gaat slopen.
Afgelopen week was de eerste echte week, dus er komt ook nog een deel gewenning erbij.
Ik zal het voor nu houden met de vetbedjes erin en een kong aanbieden met iets lekkers.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:27

Duhelo schreef:
Het hersenwerk doe ik niet zo vaak dat ze er overprikkeld van wordt hoor. Die drie keer in de week dat ze een voedselbal krijgt en een paar keer een zoekspelletje...
Uitlaatservive en dagopvang zijn geen optie nee. IN België is dat ook niet zo gewoon en ik wil ze niet bij vreemde mensen. Even alleen laten in een niet overdekte kennel of niet afgesloten ruimte en we zijn ze kwijt...

Ze is inmiddels 5 jaar. Afgelopen 2 jaar kon ze mee naar het werk maar dat is helaas niet meer mogelijk. We hebben het afgelopen jaar opgebouwd met alleen zijn. Bench is op zich geen probleem. Ze kan dus wel even alleen zijn,maar we merkën dus dat ze alsnog gaat slopen.
Afgelopen week was de eerste echte week, dus er komt ook nog een deel gewenning erbij.
Ik zal het voor nu houden met de vetbedjes erin en een kong aanbieden met iets lekkers.

In een andere post zeg je dat ze dagelijks voedselballen krijgt. Vandaar mijn opmerking.

Ik denk persoonlijk dat je met een goede gedragstherapeute aan de slag moet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 18:51

Oh my bad idd. Met dagelijks bedoelde ik de werk-thuiswerkdagen. In het weekend vergeet ik het meestal. Maar die voedselballen heeft ze letterlijk in 5 minuten leeg,enkel de kong http doet ze 10 minuten over. dus ik schaar dat zeker niet onder inspannend.
Daarnaast zijn voedselspelletjes het enige waar ze wil aan meewerken buiten wandelen en fietsen, dus we moeten toch iets doen hé :+

Mijn enige vraag was eigenlijk, wel of geen sloopmateriaal aanbieden in de bench?
Ik was zelf al tot de conclusie gekomen dat ze verlatingsangst heeft.Dat wist ik 5.5 j geleden ook al :+.
We zitten nu echter op een punt dat ze wel een 4 a 5 tal uur kan alleen zijn in de auto in de bench.
Ze kan een halfuur los in huis zonder te slopen. Ze kon op het werk ook een 3 tal uur alleen zijn in de bench, nu is het even weer een terugval omdat de situatie veranderd is naar alleen zijn thuis in de bench. Moeten we even doorheen en komt wel weer goed, in tussentijd doe ik mijn best om ze te helpen en te ondersteunen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:37

Voor de komende periode. Kan ze in de auto wel alleen zijn? Misschien dat tijdelijk proberen? Mijn hond kan namelijk wel goed in de auto alleen zijn en ook buiten in de kennel maar binnen sloopt hij....

Maar ik heb inmiddels wel een aangepaste ruimte in huis gelukkig en hij doet wel wat met knaagwerk en speelgoed en helaassss kussens (leukste speelgoed grrrrrr)

Echter nu inmiddels al 15 maanden niet meer alleen in huis thuis geweest. Dit omdat hij juist nu wel mee kan gaan werken.

Oh en 2de hond werkt bij hem niet. Of hij sloopt het kussen van onder hond 2 of hond 2 gaat door zijn enthousiasme heerlijk mee spelen met kussen molesteren haha

Wil het weer wel gaan leren en vorigs week ging 5 minuten best goed. Uitdaging hier is dat hij durft te slopen en mijn oude honden inmiddels overleden zijn en zijn maatje nu net 7 maanden is. Deze kan overigens wel goed alleen zijn in de bench maar wil hem ook los in de ruimte erbij hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:41

Niet helemaal je vraag, maar omdat ik er goede ervaringen mee heb noem ik het toch even; medicatie in combinatie met gedragstherapie een optie? Clomicalm deed het hier goed, wel heeft dat enkele weken nodig voor je effect merkt en het is wel iets om bij voorkeur weer af te bouwen/ te stoppen, dus trainen is dan ook nodig. Omdat het de ergste paniek weg kan nemen waarin een hond niet meer tot leren in staat is kam dat goed werken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 15:25

Update, nadat ze vorige week de kussen laten sneuvelen heeft en vrijdag met een wondje uit de bench kwam op haar poot (maar de poetsvrouw kwam vrijdag en het laatste uurtje was ze wel superbraaf), heb ik deze week de kussen vervangen door een vetbed en een fleece deken.
Valeriaan druppels houden we vol, sinds gisteren hangt er ook een adaptil.
Ik geef afleiding (snoepjes in bench gestrooid, en een gevulde kong), waar ze niet naar kijkt (maar wel kan naar kijken als je wil)
Radio is vervangen door rustgevende bos geluiden (zolang de wifi werkt toch).
Smorgens doen we nu wel even een blokje om (want ze wil niet meer plassen in de tuin :D) en krijgt ze een medium moeilijke voerbal (ik ga uit bed direct naar buiten, terug krijgt ze haar voederbal terwijl ik me was en klaarmaak, daarna kan ik nog even rustig in de sofa of aan de pc zitten voor ik vertrek) en dan gaat ze in de bench.
Gisteren is ze zeker 2 uur rustig geweest, behalve nu en dan een huil, daarna was de wifi dood maar er was bij thuiskomen niks kapot.
Vandaag heeft ze het eerste uur wat gehuild, en dan bijna 3 uur rustig geweest, ze heeft even plat gelegen al wakend, en heeft zelfs enkele keren een stukje opgekruld geslapen!.
Daarna heeft ze weer even gehuild, maar het laatste halfuurtje was ze weer kalm. Ik rij tot in de straat op 50 m en kijk op de camera, als ze relax ligt rij ik op zodat ze me hoort, zodat ik niet toevallig thuiskom als ze huilt / sloopt.

Dus ik ben heel erg tevreden voorlopig, ik had niet verwacht dat ze zou durven slapen, dus met wat geluk heeft ze snel door dat ik standaard na 5 uur terug thuis ben en durft ze haar rust nemen :).

*\o/* :j