langharige kat, wat te doen met klitten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

langharige kat, wat te doen met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 21:12

Ik heb sinds de zomer een langharige kat. De vorige eigenaren deden hem weg omdat ze geen tijd hadden om zijn haar te kammen en het daardoor een gigantische klit werd. Als het te erg werd gingen ze naar de dierenarts om hem onder narcose te laten scheren.

Ik kreeg hem helemaal geschoren en nu heeft hij uiteraard zijn lange bos weer terug. Er is niet tegenop te borstelen. Zijn haren lijken uiterst gevoelig voor klitten, en daarnaast is hij niet de makkelijkste met kammen. Hij wil niet op zijn buik geborsteld worden en er ontstaan klitten rond zijn oksels en nu op zijn borst. Ik krijg het niet weggekamd en ik heb wat weggeknipt maar ik ben ook maar alleen en in mijn eentje de kat vasthouden en knippen lukt gewoon niet.

Ik word er ondertussen een beetje wanhopig van, vooral omdat ik het alleen bijhou en het gewoon niet lukt om het bij te houden en weg te knippen op zijn buik en borstgedeelte... Het is elke keer weer een gevecht en daar worden we allebei niet gelukkig van.

Zodra ik dit voer op heb wil ik het in ieder geval proberen met (droog)voer voor langharige katten.Maar het gaat voornamelijk om de klitten die die nou heeft dus weg te kunnen halen, en te houden.

Ibbel

Re: langharige kat, wat te doen met klitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:14

Ik heb van iemand de tip gelezen om gewoon ontharingscreme (uit een spuitbus) voor mensen te gebruiken. Als je die aan de basis van de klitten (in ieder geval in de oksels en tussen de voorpoten) spuit, laten ze gewoon los, omdat het haar oplost door de creme.
Het vele scheren zal de klitgevoeligheid verergerd hebben, dus de kans is vrij groot dat het nooit meer zal lukken door borstelen de kat klitvrij te houden.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:18

Naar een kattentrimmer. Vilt wegknippen is best trickey, zeker met een kat die niet stilzit. Bij de trimster zijn mijn katten engeltjes en ze vinden het nog leuk en lekker ook. Kammen thuis vinden ze dan weer niet leuk haha. Maar denk dat alleen zo nu en dan naar de trimster je probleem gaat oplossen. Als ze al vaak geschoren is zal het wss ook wel wat een probleemvachtje blijven, scheren gaat helaas ten koste van de haarkwaliteit..

Ik zou geen ontharingscrème gebruiken persoonlijk. Kan mij zo voorstellen dat daar stofjes in zitten die niet voor een kattenhuid gemaakt zijn.. zou het zelf echt niet aandurven.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 21:20

Wat een geniaal idee. Dat ga ik proberen. Scheelt ons allebei veel stress denk ik.

Het is wel sneu dat het zo gelopen is, hij zal wel behoorlijk wat geschoren zijn want hij is al minstens 5 jaar.

Een kattentrimster is geen optie helaas omdat ik in Zweden woon en hier geen kattentrimsters zijn. Ik heb al gezocht.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:22

ontharingscreme zou ik ook niet zomaar durven gebruiken

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:24

Onze lanhaar kat was een kruising tussen een pers en een exotic.
Dus lange en korte haren door elkaar waardoor het ook vreselijk klitten.
Kammen vond hij ook niks. Maar scheren vond hij heerlijk. Een kleine tondeuse gekocht en hij ging er languit voor op tafel liggen.
Heeft er nooit voor onder narcose gehoeven.
Proberen kan altijd

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:25

Waar woon je?
Ik ga met onze twee pluizebollen naar een kattentrimster. De ene kat vindt het geweldig de ander is wat linker. Maar ze weet er goed mee om te gaan. Ze hebben mij goede tips gegeven hoe ik het beste zelf tussendoor voor mijn katten kan zorgen. Met de ene ga ik 1 of 2 keer per jaar. De andere wel 4 keer. Daar is het vaker nodig.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 21:26

Bestaat er misschien een meer natuurlijke vorm. Ik heb gelezen van mensen die hun kat wassen en dergelijke maar dat is uiteraard hier geen optie. cremespoeling is dus ook niks. Antiklit lijkt me geen goed idee omdat het in de vacht blijft en dus ook niet gezond is als ze het oplikken.

Heb je een gewone tonduese gekocht of een katten tondeuse?

Ik woon in Zweden, Värmland.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:26

Mijn langharige kat hebben we ook onder narcose laten scheren, maar daarna zijn we langzaam begonnen met toch kammen en knippen. Hij haat het maar ondergaat het wel, knippen lukt het beste.

Een keer zocht een kattentherapeute uit de buurt een kat om te kammen voor een cursus ofzo. Toen hebben we onze kat aangeboden, hij vond het blijkbaar heerlijk. Alleen als die er bij jou niet zijn gaat dat moeilijk worden..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:27

Ach, aangezien álle cosmetische middeltjes en zeker ontharingsmiddelen vroeger getest zijn op dieren (dat het nu niet meer mag doet daar niets aan af) zou ik niet zo bang zijn voor het gebruik bij een kat. Vooral omdat het dankzij die klitten verrekte weinig kans heeft op de huid terecht te komen.
Maar ik het het ook maar van horen zeggen (volgens mij overigens wel iemand hier op bokt) en diegene heeft het jarenlang gedaan, voor wat ik me kan herinneren, zonder slechte effecten op de kat.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:29

Sowieso gebruik je een borstel of een kam?
Nu zal het trimmen worden maar daarna bijhouden met een kam met lange tanden...liefst nog 1 waarbij een gedeelte de tanden wat meer uit elkaar staan dan het andere gedeelte
borstel heeft totaal geen effect.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:30

Ontharingscreme zou ik bang zijn voor oplikken, kan me voorstellen dat dat niet getest is..

De kat van mijn ouders knippen ze in de houdgreep de klitten uit, ziet er niet uit maar het is beter dan laten zitten.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 21:32

Ik gebruik een slickerborstel, die vind ie voor rond zijn wangen en hoofd wel erg fijn. Maar de rest vind hij niet zo interessant om te borstelen. De rug kan ik redelijk doen, de staart.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:35

Ik zou erg uitkijken met knippen. Spreek helaas uit ervaring :o 2 keer een gaatje in her vel geknipt. Uiteindelijk heb ik een dierentondeuse bij de lidl gekocht en af en toe wat stukjes haar aan de onderkant weggeschoten. Dat ging wel met 1 hand en de andere kat vasthouden. H et zag er niet uit, maar werkte wel.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:37

Mastrootje schreef:
Ik gebruik een slickerborstel, die vind ie voor rond zijn wangen en hoofd wel erg fijn. Maar de rest vind hij niet zo interessant om te borstelen. De rug kan ik redelijk doen, de staart.

Met een slickerborstel kom je er niet. Die is bedoeld om de losse haren er uit te borstellen. Je komt niet goed door de haren, daarvoor kan je beter een kam gebruiken. En plekken als oksels ed goed in de gaten houden. Beste is om zo weinig mogelijk te kammen maar wél de vacht dagelijks te controleren op (beginnende) klitten en die dan direvt verwijderen zodat ze niet de kans krijgen te klitten en vilten.

Je zou met een kattentondeuse de viltplekken weg kunnen halen, veiliger dan met een schaar. En vanaf dam bijhouden. :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:42

Ibbel schreef:
Ach, aangezien álle cosmetische middeltjes en zeker ontharingsmiddelen vroeger getest zijn op dieren (dat het nu niet meer mag doet daar niets aan af) zou ik niet zo bang zijn voor het gebruik bij een kat. Vooral omdat het dankzij die klitten verrekte weinig kans heeft op de huid terecht te komen.
Maar ik het het ook maar van horen zeggen (volgens mij overigens wel iemand hier op bokt) en diegene heeft het jarenlang gedaan, voor wat ik me kan herinneren, zonder slechte effecten op de kat.

Niet op de huid maar ze kunnen het wel oplikken, ik zou dat risico niet nemen.

Ik heb thuis zelf een scheerapparaatje(Zooplus) en als het ff lukt scheer ik zo nu en dan een klit weg.
Daarnaast ga ik 2x per jaar naar een trimmer.

Laat je kat het scheren zonder narcose ook toe want dan zou je gewoon naar de da kunnen en dan zijn bikini lijn kunnen scheren.
Is er geen hondentrimmer die het wilt doen?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 21:45

Ik heb rond zitten kijken en er is inderdaad een hondentrimmer hier in de buurt maar ze heeft alleen maar honden op haar site...

Sowieso ga ik kijken voor een scheeraparaatje en dan met andere borstels, ik heb meerdere borstels hier liggen maar heb tot nu alleen maar de slicker gebruikt. Ik weet niet of hij het toe laat maar het is het proberen waard.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:17

Ik heb exact hetzelfde probleem hier met mijn Birmaantje. Hij heeft zo veel haar dat hij er zelf in verzuipt. Ik borstel hem elke dag en dan nog krijgt hij klitten. Vooral op borst en in de oksels.
Hij heeft extreem veel en fijn haar. En het voelt broos, waardoor het ook sneller klit.
Ik heb nu inderdaad een afspraak met de trimmer. Ze schijnen ontwolt te moeten worden om de vacht in goede conditie te houden.
Ik hoop op goede tips vd trimmer. Ik heb al zon ijzeren kam gekocht op aanwijzing vd fokker. En verder borstel ik hem tussendoor met een mini haarborstel. En gelukkig heb ik een kat die borstelen HEERLIJK vindt.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:33

Ik had eerst gewoon een tondeuse van de paarden (voor de sokken van die kleine maat). Daarna een honden scheerapparaat gekocht dat werkte ook prima

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:40

Ik vermoed dat juist door het scheren de vacht sneller gaat klitten. Net als bij honden met een dubbele vacht.
Alleen dood haar klit namelijk, gezond haar niet.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:42

Je moet een borstel bestellen waarmee je het wol tussen de vacht uithaalt en er daardoor minder klitten komen. Je moet een soort borstel hebben met van die mesjes erop die ook door de klitten heen kunnen gaan. Ik heb Maine coon en haal er wekelijks een halve pedaalemmer zak zo af

Kijk deze heb ik!

Afbeelding

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:44

Zo'n kam bedoel ik..Afbeelding

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 22:51

Ik zou in ieder geval de ergste klitten eruit kunnen halen met de tonduese en dan inderdaad deze kammen kunnen proberen om het bij te houden. Het is niet dat ik geen tijd voor hem heb, eerder vooral omdat hij het niet prettig vind en het daarom altijd een beetje een drama word.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:21

Romeo2007 schreef:
Je moet een borstel bestellen waarmee je het wol tussen de vacht uithaalt en er daardoor minder klitten komen. Je moet een soort borstel hebben met van die mesjes erop die ook door de klitten heen kunnen gaan. Ik heb Maine coon en haal er wekelijks een halve pedaalemmer zak zo af

Kijk deze heb ik!

[ [url=m/wuSjH1.png]Afbeelding[/url] ]

Deze heb ik ook en gebruik ik alleen als ik een klit er echt niet uitkrijg. Het is jouw kat natuurlijk maar ik hoop niet dat je deze voor de hele vacht gebruikt. Is echt alleen bedoeld voor klitten, als je deze voor de hele vacht gebruikt snijd je eigenlijk het haar gewoon kapot. Zonde en de vachtkwaliteit wordt er niet beter op met als gevolg weer sneller klitten.

Mijn trimster adviseert zo weinig mogelijk kammen. Wel dagelijks checken op beginnende klitten en die uit elkaar pluizen of eruit halen. Kammen met een ijzeren kam waarvan de tanden lang genoeg zijn om door de vacht te komen. Teveel kammen stimuleert dr haargroei waardoor sneller klitten ontstaan. Bovendien beschadig je de vacht ermee.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:58

Heb zelf dus 2 Noren waarvan er 1 niet van kammen houd.
Wat bij haar helpt is niet te veel vast houden maar even aaien, dan een paar halen met de kam en dit afwisselen.
Juist als ik haar echt bv op tafel zet gaat het moeilijker.