Ideeen voor kat met te lange nagels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Ideeen voor kat met te lange nagels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 21:02

Hooi,

mijn 14-jarige poezel heeft sinds kort nogal last van lange nagels, ze blijft overal in hangen en ziet er elke keer best sneu uit :'). Nu heeft zij last van artrose, dus ik vermoed dat het krabben aan de krabpaal enzo gewoon wat moeilijker gaat. Nu die nagels zo lang zijn wordt dat alleen maar lastiger natuurlijk.

Punt is alleen: Als je dood wilt moet je aan dr poten gaan zitten en ik ben maar alleen. Tegen mij is ze nog wel lief, maar anderen slacht ze af dus ik kan niemand om hulp vragen. Dierenarts levert teveel stress op, dus ik ben op zoek naar alternatieven. Is er een soort krabpaal die hardnekkiger is voor nagels? Zat aan schuurpapier te denken maar das natuurlijk niet fijn voor haar pootjes. Maar ik zoek eigenlijk wel naar iets waar te makkelijker haar nagels in kan zetten zonder verstrikt te raken maar waarbij de nagels dus wel gelijk flink slijten. Bestaat er zoiets? (ik houd dan uiteraard wel in de gaten dat de nagels niet te kort worden gelijk),

Hoor het graag!

meisje2000

Re: Ideeen voor kat met te lange nagels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:05

Haar in een grote handdoek wikkelen en dan knippen. 1 vasthouden en 1 knippen

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:07

Denk je dat het krabben aan de krabpaal moeilijk gaat vanwege de houding of het materiaal? Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende opties, artikelen van karton bijvoorbeeld, daar kan ze niet echt in vast komen te haken. Of plankje e.d. die gewoon plat op de vloer liggen. Mijn kat gebruikt ook veel liever een vloerkleed dan de paal, al heeft hij er geen moeite mee.
Laatst bijgewerkt door Kesje op 08-02-19 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:08

Ik denk ook dat In een handdoek je enige optie is.

Dat hoeft natuurlijk niet perse bij de dierenarts.
Dat kan je zelf ook. Ik deed het ook bij onze kat. Die pikt het ook totaal niet.
Maar mijn vader houdt m vast ingewikkeld in een handdoek en ik knip met een speciaal tangetje voor kattennagels

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:14

Misschien horizontale krabmogelijkheden? Minder belastend voor het lijfje en vaak vinden ze dat ook erg leuk.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:20

Ik volg, hier precies hetzelfde probleem!

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:21

een kennis van me lokt de kat met wat snoepjes in de mouw van een winterjas, en haalt dan een voor een de pootjes te voorschijn om de nagels te knippen.. misschien dat zoiets je lukt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:22

Er bestaan ook van die krab plankjes, dat leg je gewoon op de grond. Mijn oma had voor onze katten als oppas een boomstronkje binnen waar ze hun nageltjes aan krabde :)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:26

Onze kat is dol op de deurmat om aan te krabben. Denk dat je toch uitkomt op een horizontale krab mogelijkheid, of stevig vastpakken en knippen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:31

Als ze tegen jou nog wel lief is, zou ik ze een keer goed vastpakken en de nagels knippen. Relatief kleine handeling, zo gebeurd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:36

Krabkarton, sisal matje, kokosmat, krabplankje met sisal touw, half boomstammetje.

Ik knipte bij mijn Coon ook wel eens een nagel maar ze groeien best snel aan.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:39

Mijn moeder doet dit altijd in haar eentje. Ze zit aan tafel, pakt kat op schoot, een pootje boven de tafel en knippen maar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:46

Ik knip altijd de nagels van mijn katten. Kat onder mn linkerarm, pootje in linkerhand en even kussentje indrukken dat nageltje naar buiten komt en dan met rechts knippen met rond nageltangetje. Zo gepiept. Ze leren vrij snel dat het geen drama is en ik heb geen kleine katten dus dito nagels.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 21:53

Thanks voor de tips! Zal even een horizontale optie proberen zonder sisal, eigenlijk wel een goed idee. Evt een boomstronkje ofzo. Ze heeft wel een horizontale optie buiten liggen maar met dit weer is ze nogal een huismusje. Wellicht dat het daarom nu ineens opspeelt. Aan kleden en matjes blijft ze hangen, ze sleurt af en toe een heel kleed van 2x2 met zich mee :') droogkloot loopt gewoon door.

Zelf knippen zou in theorie moeten lukken maar heb eerder al ervaren dat haar lenigheid ondanks dat ze een aardig homp kat is, toch opmerkelijk is :') handdoek in krijgen lukt me echt niet, en een mouw in lokken ( :') slecht ) daar is ze echt te slim voor. Tis sowieso nogal een slim beest dus de meeste reguliere dingen werken niet, tenzij ze het zelf oke vindt. Maargoed, kan inderdaad eerst even horizontaal proberen! In de tussentijd even kijken of ik haar kan leren dat poten aanraken echt geen traumatische ervaring is :roll:

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:00

Mij is ooit geleerd als je de kat vast hebt om iets te doen. Dan moet je hem goed vast houden en niet los laten. Ter ondersteuning in een handdoek wikkelen als je bang bent voor de beten!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:02

.
Laatst bijgewerkt door Lori op 05-02-25 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:25

https://www.praxisdienst.nl/nl/Veterina ... enzak.html

Andere optie: als ze op schoot ligt 1 nagel knippen, snoepje en klaar. Elke keer als ze lekker op schoot ligt herhalen. Blijft ze relaxt na het knippen van 1 nagel kun je 2 nagels knippen.
Ze leren het heel snel op die manier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:54

Ik laat de nagels altijd bij de dierenarts knippen wanneer ze haar apk krijgt. Ik durf het ook echt niet aan in m'n eentje ondanks dat ze een poot mist

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:19

Die van mij worden ook een burrito als ze niet meewerken.

Heb een deurmat van de Ikea voor horizontaal krabben.

Nagels van de achterpoten worden soms wat lang.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:55

Onze kat rent best veel over de laminaat vloer met groeven er in. Vooral de nagels van zijn achterpoten blijven kort. Maar een nieuwe vloer leggen is ook weer zo wat hè..

Bestaat er voor katten niet zoiets als zo’n spuit confidence gel voor paarden? Van feliway iets misschien? Of misschien kan Bach bloesem iets doen? Dat wordt ook wel bij honden en mensen gebruikt, of het bij katten kan en mag weet ik niet.

Iets waar je nu niks meer aan hebt, maar meelezers misschien wel. Van jongs af aan rustig zulke dingen oefenen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 00:31

Ja dat is inderdaad ook wat, dat raad ik aan iedereen aan: Van jongst af aan oefenen, ookal is het niet nodig! Pipetjes in bekje, wassen, nagels knippen etc...

Die van mij kwam uit het asiel (met 2 jaar) dus die nukken zaten er al dubbel en dwars in gebakken plus in het begin was het nogal een geduw en getrek omdat ze van straat kwam en (voor zover katten dat kunnen hebben) verlatingsangst leek te hebben. Dus nooit aan lopen friemelen. Nu is't een princes op de erwt, allesbehalve een schootkat, is wel heel slim en leert snel maar nee is nee :roll: vandaar dat gedoe ook nu met die nagels. Mijn burrito-vaardigheden zijn ook niet noemenswaardig en omdat het zo'n felle kikker kan zijn als iets haar niet bevalt (in haar eigen huis dan, bij de DA is ze wel lief als je haar tot iets dwingt) kan ik dus anderen niet om hulp vragen :'). Maar wat moet dat moet, nu maar even platte krabdingen regelen en intussen oefenen met pootjes aanraken.
Net liep ze ook te mopperen en dan gaat ze me 'luchtwegduwen' dan maakt ze met haar poot in de lucht een beweging alsof ze me wegduwt, zonder me aan te raken (ja, zo erg is ze) maar in plaats van terugtrekken gaf ik haar snel een 'high five' en vervolgens 'goed zo!' :') ik heb zelden een kat emotioneel in de war gezien maar deze keer was het toch echt het geval, ze wist echt even niet of ze het nou leuk vond of niet, laat staan dat ze begreep waarom het zo 'goed zo' was als ik zei dat het was :') de poot in kwestie werd heel langzaam en aarzelend onder haar buik weggestopt daarna. Wie weet kunnen we er wat mee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:43

Ik zou haar niet in een burrito forceren. Die nagels groeien zo snel dat het toch maar een tijdelijke oplossing is en dan krijg je elke keer ruzie dat ze dat schaartje ziet.
Hier krabben ze aan alle matjes die we hebben. Een stukje oud tapijt dat je op een plankje timmert (voor weerstand) voldoet ook :j

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:54

Mijn eerste idee was gewoon vijlen, even een manicuurtje doen. Deed ik bij de oude kat van mijn moeder ook. Geweldig vond ie 't. Bleef gewoon liggen en had nog wel kunnen lakken en alles ook. Nooit gedaan natuurlijk. Dat was nadat we het idee van boven in een boom hangen en naar beneden trekken hadden laten varen als hilarisch maar onpraktisch en vooral te zielig voor 't dier.
Daarom lijkt me iets van een boomstronkje voor indoorgebruik wel iets als een heel laminaat leggen net te ver gaat :') . Desnoods met een ondergrondje dat je niet door het hele huis houtsnippers gaat vinden.
Wat je bij potentieel krabmateriaal ook zou kunnen doen, als ze er niet gelijk op aanvalt, er iets van kattenkruid op spuiten of frummelen. Sommige katten vinden dat geweldig.

Jouw kat klinkt als die van mij, ook met 2 jaar uit het asiel. Schattig en snoezig tot en met, maar 'poot is dood'. En dan is vijlen gewoon geen optie. Eindeloos oefenen met het aanraken van poten werkt inderdaad wel. Ik weet niet wat mijn kat ooit getraumatiseerd heeft, maar ze was echt panisch voor pootwerk. Achterpoten zijn nog steeds een dingetje soms, maar voor kan ik ze nu wel aanwijzen en aaien.

Citaat:
Net liep ze ook te mopperen en dan gaat ze me 'luchtwegduwen' dan maakt ze met haar poot in de lucht een beweging alsof ze me wegduwt, zonder me aan te raken (ja, zo erg is ze) maar in plaats van terugtrekken gaf ik haar snel een 'high five' en vervolgens 'goed zo!' :') ik heb zelden een kat emotioneel in de war gezien maar deze keer was het toch echt het geval, ze wist echt even niet of ze het nou leuk vond of niet, laat staan dat ze begreep waarom het zo 'goed zo' was als ik zei dat het was :') de poot in kwestie werd heel langzaam en aarzelend onder haar buik weggestopt daarna.
_O- Echt joh, straks zijn het zusjes. Wat theoretisch zou kunnen. Caítlin heeft een zus, maar die bliefde ze niet.

Inpakken etc. werkte bij mijn kleine diertje ook niet. Bijten is niet het probleem. Dat ze transformeren in een soort ongrijpbare bal sissende haren met vlijmscherpe randen en minstens 10 extra poten is een beetje een puntje als je geen behoefte aan slagaderlijke bloedingen hebt. En dan te bedenken dat die van mij bij de DA het toonbeeld van voorbeeldigheid is en je dat dan moet uitleggen terwijl de DA je ietwat meewarig zit aan te kijken. -O-
(en ik heb echt heel wat ervaring met katten, burrito heb ik regelmatig gedaan, werkt geweldig bij veel, maar sommigen zijn gewoon uh, bijzonder)
Precies wat Magrathea zegt ook, het zal één keer werken als je ze overrompelt, maar die nagels groeien weer aan en je gaat echt geen tweede kans krijgen bij een slim gevaarte.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:02

Elke dag 1 nagel knippen!

Ik heb hier ook een dame die er totaal niet van gediend is, dus als zij slaapt dan knip ik snel 1 nagel en loop daarna meteen weg. Elke dag herhalen op een ander nageltje en dan is het prima bij te houden. Soms slaapt ze door en kan ik er 2 of 3 doen voor ze wakker wordt.

Maar ik dwing niets af, 1nagel per dag is voldoende, dan worden alle nagels (voor) iig om de 10 dagen geknipt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 01:30

@Pluizenbolpum, die transformatie is herkenbaar :') als iets echt moet dan krijg ik het uiteindelijk wel voor elkaar maar dan duikt ze als een zielig hoopje ellende verstijfd in elkaar en dat vind ik het niet waard voor een paar te lange nagels zolang ze niet ingroeien oid. Maar heerlijk he die slimme katten :') ik zou niet anders meer willen!

1 nagel per keer knippen kan ik idd wel proberen, het enige lastige is dat ze geobsedeerd is door metalig geluid (speels) dus misschien heb ik pech en functioneert het enkel als een aan-knop :').

Anyways, ik heb een kartonnen krabdoos gehaald, ze is er niet van af te slaan! Dus dat was een heel goed idee (en hopelijk afdoende) het heeft zelfs een dubbele functie, nu hoeft ze niet meer op zoek naar plastic zakjes en andere dingen die systematisch geluid maken om mij erop te attenderen dat het tijd is voor eten |o. Belletjes waren al fijn, vooral als ze op een stokje zitten want dan kat je met je gat op het stokje zitten en met je staart tegen het belletje aan meppen zonder dat ie steeds wegrolt. Plastic zakjes hadden ook altijd een goed effect, maar die krabplank nu he, nouuuu.... Naast het functionele krabben kan je er als kat zijnde ook een soort van ASMR-effect mee bereiken als je er lang genoeg met 1 of 2 nagels aan blijft pielen... En laat ik daar nou echt niet tegen kunnen.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding