Aquarium vraag, garnaaltjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

Aquarium vraag, garnaaltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 20:34

Hi,
Ik zit een beetje te twijfelen over mijn aquarium, wat ik precies wil. En ik vroeg me af wat er nou eigenlijk allemaal mogelijk is. Mijn aquarium heb ik echt omdat ik het leuk vind. Een echte expert ben ik niet.

Ik heb een 60 liter bak, met verwarming/licht en filter natuurlijk. Met momenteel 7 platy’s (1 volgroeide man, 1 zeer jonge man en 5 vrouwtjes). En twee kleinblijvende plecostomusen (Albino 6,5 cm en Wildkleur7 cm, zijn al 3,5 jaar zo groot).

Ik heb in het verleden 2 sierslakken gehad, maar al snel ging er eentje dood en de ander was waarschijnlijk besmet met parasieten. Die een deel (3/4) van me aquarium ook heeft uitgeroeid. Echter is dit al 5 maanden geleden en sinds dien weer stabiel.

Ik heb meer platy’s gehad in het verleden, de huidige heb ik al 2,5 jaar, zijn ijzersterk en hebben voor flink wat nageslacht gezorgt. Ik wilde er toen al nieuwe bij hebben, ook nieuwe kleurtjes, geen inteelt etc. Maar die waren allemaal dus binnen 2 maanden dood. Omdat ik 2 maanden na de nieuwe platy’s die slakken er bij heb gedaan en dat ging dus fout.

Stiekem vind ik me auqarium nu een tikkeltje kaal qua vissen. En zit te twijfelen wat ik wil. Maar vooral, wat is verstandig?
- Weer een aantal nieuwe platy’s kopen, voor meer kleur en opnieuw een poging tot inteelt beperken.
- 2 a 3 Sierslakjes, al ben ik bang dat ze weer parasieten bij zich dragen...
- Of garnaaltjes. Nog nooit gehad, geen ervaring mee, geeft volgens mij wel wat leven in de bak.

Met garnaaltjes heb ik dus totaal geen ervaring! Kan dat uberhaupt samen met mijn pleco’s en platy’s of word het leven voer voor ze? Hoe zijn garnaaltjes met het nieuwe baby grut wanneer dat weer in de bak zit. (Staan 2 platy’s op knappen). Waar zou ik rekening mee moeten houden etc etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:45

Garnalen zijn leuk *\o/*

Ik heb nu 4 aquaria en overal zitten ze in.
Als,je zorgt voor genoeg verstopplekjes kunnen ze het heel goed doen.
Hier een familie van mij
Afbeelding

Die zitten in een 60cm bak met ancistrus ,een paar fantoomzalmpjes en rasbora galaxy.
Heb ze ook in een bak met kardinaaltetras, dat gaat ook allemaal goed.

Er zijn natuurlijk verschillende soorten en kleuren garnalen.
Maar op google kun je best heel veel info over ze vinden

er is ook een heel topic over aquarium en wat er bij komt kijken
[BB-HK] [HK] Show je aquarium II!

Montgri

Re: Aquarium vraag, garnaaltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 20:57

Ik heb ook wel eens gehoort dat garnaaltjes nog wel eens uit je aquarium willen klimmen, is dit waar? Ik heb dan wel een kap op me aquarium ( iets met katten...) Maar niet dat ze ineens op het randje zitten en er vanaf ‘vallen’ als ik die kap open doe. Vroeg het me af.
Ik vind die rood-witte gestreepte of licht blauwe erg leuk. Ik zal eens kijken of ik wat over ze kan vinden.

Eten ze ook (dode) planten blaadjes?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:02

Van garnalen weet ik het niet. We hebben ze zelf ook en nog nooit 1 uit het aquarium gezien. Blauwe kreeftjes jammer genoeg wel. Die vonden we op een gegeven moment zelfs op de trap en alles. Wij hebben garnaaltjes bij onze rasbora galaxy zitten en dat gaat heel goed. Genoeg beplanting in je bak en wat javamos en een stukje hout en ze zijn tevreden. Het zijn alleseters dus eten gewoon met de vissen mee hier. Hou er rekening mee dat ze snelle kwekers zijn. Dus grote kans dat je binnen een paar maanden van bijv 10 naar 100 kan gaan.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:03

De rood witte waar je het over hebt zijn chrystel red en je hebt ze ook in het zwart wit chrystal black.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 21:18

meisje2000 schreef:
Van garnalen weet ik het niet. We hebben ze zelf ook en nog nooit 1 uit het aquarium gezien. Blauwe kreeftjes jammer genoeg wel. Die vonden we op een gegeven moment zelfs op de trap en alles. Wij hebben garnaaltjes bij onze rasbora galaxy zitten en dat gaat heel goed. Genoeg beplanting in je bak en wat javamos en een stukje hout en ze zijn tevreden. Het zijn alleseters dus eten gewoon met de vissen mee hier. Hou er rekening mee dat ze snelle kwekers zijn. Dus grote kans dat je binnen een paar maanden van bijv 10 naar 100 kan gaan.

Heel banketstaaf gezegd he, als de bak overbevolkt is, lossen ze dit zelf op? Of moet je daar zelf de hand in houden en uit de bak verplaatsten/verkopen.

Stuk hout heb ik al, ook wat steen. Mijn bak staat na mijn smaak te vol met planten, me planten groeien iets té goed afgelopen tijd :( Opzich op java mos na heb ik alles, want dat heb ik nog niet. Het zou dus in princiepe een leuke aanvullen zijn op me aquarium, die garnaaltjes. Ga ik er eens wat meer informatie over opzoeken! Dankjewel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:21

Als ik hier teveel garnalen heb dan vang ik ze, en via marktplaats zijn er echt ontzettend veel liefhebbers.
Aquariumzaak wil ze ook graag hebben, dan ruil ik ze daar voor wat watervlooien voor de vissen.
Hier klimmen ze er ook niet uit en eten inderdaad mee met de andere vissen :j

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:29

Garnalen kunnen inderdaad uit het aquarium klimmen, maar dat doen ze eigenlijk alleen als of te veel andere garanaaltjes in de bak zijn of de water waardes niet goed zijn.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:26

Je kan ze te koop zetten op facebook of naar een dierenwinkel brengen. Er kunnen behoorlijk veel garnalen in een bak dat scheelt maar er zijn meestal veel liefhebbers die ze wel van je willen overkopen. Zo zijn wij er ook aangekomen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:01

Ik heb Red Cherry´s en die zijn echt super leuk en makkelijk. Ze hebben wel binnen no time een hele kudde gemaakt. :')

Amano´s heb ik ook en die hebben sneller de neiging om uit je aquarium te ontsnappen maar inderdaad alleen als de waterwaarden slecht zijn of iets dergelijks. De mijne zijn er nog allemaal maar ze hebben het wel geprobeerd. Ze zijn levende waterparameters want als er iets mis is zie je dat gelijk aan ze.

Maar de Cherrys vind ik het leukst. Ik heb er neon tetras bij en die zouden de jongen op moeten eten maar dat doen ze blijkbaar niet want ze planten zich voort als konijnen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:31

Ik heb ook altijd garnalen gehad (en gekweekt) en ooit komen ze ook wel weer :)

Ik zou beginnen met een makkelijke soort zoals bijv. vuurgarnalen.
Deze zijn kwa waterwaardes niet erg ingewikkeld en kweken over het algemeen snel.
Als je ze bij vissen hebt, heb je wel kans dat ze nog weleens een (jonge) garnaal willen pakken.
Goede verstopplekken zijn dan ook wel belangrijk (bijv. Javamos).

De rood witte waar je het waarschijnlijk over hebt zijn crystal red garnalen.
Dit is over het algemeen een wat moeilijkere soort en kweekt vaak wat langzamer.
Mocht je toch voor deze soort willen gaan zou ik wel kijken voor crystal reds die op kraanwater gekweekt zijn.

Als je blue fairy's bedoeld, deze zijn wat gemakkelijker.
Deze komen uit dezelfde familie als de vuurgarnaal.

Ik vond garnalen altijd veel leuker om naar te kijken dan vissen :o
Had uiteindelijk ook alleen nog maar garnalen :')
Ik heb trouwens nooit gehad dat ze uit het aquarium klommen.
Wel altijd dichte bakken gehad.

Mocht je meer willen weten kun je altijd een pb sturen :)

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 19:27

Dank jullie wel allemaal!

Ik hoor veel over de voortplanting. Zijn er ook makkelijke die zich moeilijk of traag voortplanten? Wil liever niet binnen een maand bewijs van spreken een overvolle bak hebben :P

En wat geeft meer garantie? Garnalen van marktplaats bij hobby fokkers, of uit een vis speciaal zaak. (Die me via die slakken parasieten heeft gegeven, kan pech zijn natuurlijk)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:48

Mijn garnalen kwamen bij (hobby)kwekers vandaan.

Garnalen die wat moeilijker voortplanten zijn vaak ook de wat moeilijkere soorten.
Ik heb wel moeilijkere soorten gehad maar nooit in een gezelsschapsaquarium.
Sommige garnalen hebben speciale waterwaardes nodig, dus hier zou ik wel opletten.
Garnalen zijn trouwens gevoelige diertjes en het is niet aan te raden om later bijv. een nieuwe groep erbij te doen ivm kruisbesmetting.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:21

De amano´s planten zich niet voort in zoet water maar die worden wel wat groter en ze zijn wat minder mooi om te zien. Ik vind ze net zo leuk maar als je mooie kleurtjes wil dan zijn amanos boring natuurlijk. :P

De jonge garnaaltjes zijn ook wel leuk om naar te kijken. Ik heb ze gewoon van een aquariumwinkel en daar was niks mis mee. Tenzij je wat moeilijker te houden garnalen wil zou ik me daar niet echt zorgen over maken.

De soorten die ik heb vind ik heel makkelijk te onderhouden. Je moet er alleen rekening mee houden dat je nog maar weinig medicijnen voor vissen kan gebruiken want die zijn bijna allemaal dodelijk voor je garnalen.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 21:40

Lepeltje schreef:
Je moet er alleen rekening mee houden dat je nog maar weinig medicijnen voor vissen kan gebruiken want die zijn bijna allemaal dodelijk voor je garnalen.

Oei, dat is fijn om te weten en goed om rekening mee te houden! Dankje voor de tip.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 10:24

Klopt, meeste medicijnen worden de garnaaltjes fataal. Maar ook vissen kunnen de stress van medicatie vaak niet aan, dus ik venijd zowieso chemische medicaie waar mogelijk. Maar gelukkig zijn veel ziektes natuurlijk te behandelen, wij hadden door de vuurtetras witte stip in ons aquarium waar ook garnaaltjes in zaten. En geen een verloren :)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 10:37

Ook uitkijken met slakkengif (zit vaak op planten).
Ooit een plant gekocht uit een aquariumzaak en die garandeerde dat er geen slakkengif op zat.
Thuis voor de zekerheid nog twee dagen apart gehad en constant water ververst en over kool gefilterd.
Schijnbaar zat het wel vol met slakkengif en ben daardoor zo'n 50 garnalen verloren..

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:13

Slakkengif is ook een dingetje inderdaad. Ik heb het geluk dat ik mijn plantjes uit een goede aquariumwinkel kan halen maar als ik een keer iets meeneem uit de hornbach ofzo dan ben ik ook extra voorzichtig.

Je kan de plantjes ook een tijdje in een emmer met schoon water en een scheutje sera toxivec laten staan, dat haalt de metalen uit het water waar je garnalen niet tegen kunnen.

Ik heb nog nooit medicijnen hoeven gebruiken maar ik heb er ook alleen makkelijke neon tetras in. Die overigens wel een keer witte stip hebben gehad maar dat was binnen een paar dagen weg met Voogle.
Je kan de zieke vissen altijd nog apart zetten in een klein quarantaine aquarium.

Ik heb twee assassin snails in het aquarium om de zoetwater slakken in toom te houden en die doen het zo goed dat ik bang ben dat ik ze bij zal moeten gaan voeren met slakken binnenkort. :')

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 20:26

Ik ga niet al me planten uit me aquarium trekken om ze nog eens te filteren haha, denk ook niet dat dat nodig is als ze al 1 jaar in je bak zitten?. Daarnaast denk ik niet dat ze dat slakkengif op zich hadden, want had na 1 week na planten ruim 30 kleine ‘ongedierte’ slakjes, die blijkbaar in die planten zaten.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:14

Nee hoor na zo´n tijd hoef je je daar geen zorgen over te maken.
Alleen als je nieuwe toe wil voegen moet je even opletten.

Neem ook een Assassin snail, dan ben je zo van je andere slakjes af. :D

Helena slak heten ze ook wel: https://www.aquainfo.nl/artikel/anentom ... ende-slak/

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 12:54

Komende tijd hoef ik niet veel te werken. Heb besloten om 3 nieuwe platy’s te kopen en een handje vol (niet letterlijk) garnaaltjes, ik twijfel enkel tussen chrystel red of chrystel black... Die twee kunnen niet samen als ik het goed begrepen had toch?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:13

Wat leuk die garnaaltjes, die zou ik hierna ook wel willen.
Zouden ze goed samen met platy's kunnen?

Ik heb nu de afgelopen 4 jaar een aquarium met cichlide gehad, er zitten er nog 4 in, maar als die er niet meer zijn komen ze er niet meer in hihi.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:05

Die kunnen inderdaad bij elkaar.
Je hebt wel de kans dat de kleur iets minder wordt als ze met elkaar kruisen.
Zou er bij deze soort goed op letten dat ze op kraanwater gekweekt zijn of al zitten.
En van te voren kijken of jouw waterwaarde (ph) overeen komt.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:21

Black en red kunnen gewoon bijelkaar. Zelfde ras alleen een andere kleur. Wat hierboven gezegd werd, de kleur kan veranderen bij de jongen maar dat is alles zijn hele vreedzame diertjes

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 16:35

Ben stiekem wel benieuwt wat er dan uit kan komen red x black. Een wat dove kleur rood ofzo?