Regels hond houden in Duitsland.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Regels hond houden in Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:42

Afgelopen week hebben wij helaas onze mechelse herder in moeten laten slapen. Over een poosje willen we weer graag een hond erbij. Onze voorkeur gaat naar een rottweiler, echter wij gaan binnenkort verhuizen naar Duitsland (Emlichheim). Nu weet ik dat rottweilers in bepaalde deelstaten verboden zijn of dat er hele strengen eisen aan verbonden zijn. Ik kom er alleen niet echt achter hoe de regels in Graftschap Bentheim zijn. Iemand hier ervaring mee?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 03:26

Het klopt dat Rottweilers hier wat omstreden zijn. Het hangt vooral af van in welk Bundesland je zit, Grafschaft Bentheim ligt in Niedersachsen, waar, voor zover ik kan vinden, geen beperkingen bestaan. In Nordrhein Westfalen heb je een Wesenstest nodig.

Rottweiler gelten in Bayern, Brandenburg, Hamburg, Hessen und Nordrhein-Westfalen als Hunde mit Gefährdungspotenzial. Halter müssen hier besondere Auflagen erfüllen, wenn Sie einen Rottweiler besitzen. Die Maulkorbpflicht kann entfallen, wenn der Hund erfolgreich einen Wesenstest durchläuft. Der Dobermann hingegen wird nur in Brandenburg als vermutlich aggressiv eingeschätzt. Auch als Halter von einem Dobermann gilt die Maulkorbpflicht, wenn ein entsprechendes Gutachten nichts Gegenteiliges besagt.
https://www.anwalt.org/maulkorbpflicht/

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Rasseliste

Tot slot kun je ook nog een stuk een vinden op de site van de Zoll: https://www.zoll.de/DE/Privatpersonen/R ... _node.html
Ik zou even vooraf contact opnemen met de Zoll om je vraag voor te leggen en te kijken wat mag en wat niet mag en wat je eventueel nodig hebt. Zo weet je zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 07:48

Je moet je hond aangeven ivm belasting.
Je mag in dat deel waar je gaat wonen een rottweiler hebben.
Houd er rekening mee dat je een hoger bedrag aan hondenbelasting moet betalen ivm dat je dus een ras hond zoals de rottweiler hebt..

Weet niet waar je gaat wonen, vrij of midden in een dorp?
De meeste Duitsers zijn niet zo blij met zulke honden als buren..
Mijn advies is even te wachten tot je daadwerkelijk in Duitsland woont.. Even bekijken wat voor soort mensen om je heen etc..
Mocht je geen buren hebben, net als ons dan komt het vast goed!

Anoniem

Re: Regels hond houden in Duitsland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 08:59

Bedankt voor jullie reacties. Het wordt een vrijstaand huis in het buitengebied. Ik zal zeker even contact opnemen met de Zoll. De hond komt sowieso niet eerder dan dat we verhuisd zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:08

Je moet ook een aparte WA verzekering hebben voor je hond. Daarna kan je hem pas aanmelden bij de gemeente voor de belasting.

De zoll heb je alleen nodig als je de hond wilt invoeren. Maar zoals ik begrijp gaan jullie hem pas kopen als je al in Dld woont. Dus dan zou dat niet van toepassing zijn.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:35

Wij hebben toen wij nog in Duitsland woonden ook een rottweiler gehad.
We moesten eerst een test doen ( ze verhuisde mee van NL naar DLD) en ze had een muilkorf plicht als we met haar gingen wandelen.

Wij woonden toen in de omgeving van Ahaus en het is inmiddels al weer 16 jaar geleden.

Edit,

De hond was de allerliefste en deed dan ook echt geen vlieg kwaad. De hond is in 2005 overleden en wij wonen ook niet meer in DLD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:44

Lay_D schreef:
Wij hebben toen wij nog in Duitsland woonden ook een rottweiler gehad.
We moesten eerst een test doen ( ze verhuisde mee van NL naar DLD) en ze had een muilkorf plicht als we met haar gingen wandelen.

Wij woonden toen in de omgeving van Ahaus en het is inmiddels al weer 16 jaar geleden.

Edit,

De hond was de allerliefste en deed dan ook echt geen vlieg kwaad. De hond is in 2005 overleden en wij wonen ook niet meer in DLD.

Over die test had ik ook gelezen inderdaad. Maar dat is alleen als je de hond mee neemt vanuit Nederland? Is volgens mij ook niet in alle deelstaten. Maar ik heb ook gelezen dat die test geldt voor elke hond met een schofthoogte boven de 40 cm?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:06

ik woon in niedersachsen ,wij hebben nu 3 rottweilers en 3 rottweiler kruisingen, en er zijn nog meerdere rottweilers voorgegaan... zelfs argentijnse doggen.

hier zijn geen regels voor,je betaald dan ook niet meer als voor welk ander ras dan ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:31

kimmie261 schreef:
ik woon in niedersachsen ,wij hebben nu 3 rottweilers en 3 rottweiler kruisingen, en er zijn nog meerdere rottweilers voorgegaan... zelfs argentijnse doggen.

hier zijn geen regels voor,je betaald dan ook niet meer als voor welk ander ras dan ook...

Even bij je foto's gespiekt. Wauw! Wat een mooie roedel honden en kudde paarden heb jij. Waar in niedersachsen woon je als ik vragen mag?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:40

dank je :)

wij wonen een heel stuk noordelijker , omgeving van de stad Leer ...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:45

NenaC schreef:
Je moet ook een aparte WA verzekering hebben voor je hond. Daarna kan je hem pas aanmelden bij de gemeente voor de belasting.

De zoll heb je alleen nodig als je de hond wilt invoeren. Maar zoals ik begrijp gaan jullie hem pas kopen als je al in Dld woont. Dus dan zou dat niet van toepassing zijn.

Als je hem niet uit Nederland haalt niet inderdaad. Maar ik had begrepen dat ze eerst de hond zouden krijgen :D

Dan zou ik even contact opnemen met de gemeente en dat ook direct even vragen hoe het zit als je 'even' naar een ander Bundesland gaat. Niedersachsen heeft verder geen regels, maar een ritje Nordrhein Westfalen is vanuit daar natuurlijk zo gemaakt.

Die test die je bijvoorbeeld in Nordrhein Westfalen moet doen, is volgens mij voor alle honden in de lijst verplicht, dus ook honden die in Duitsland geboren zijn. En dan is er nog een lijst met honden die je überhaupt niet mag importeren vanuit het buitenland.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:48

Ik ben van Grafschaft Bentheim verhuisd naar NRW, en dan moet je als eigenaar inderdaad een test doen bij de dierenarts of je over genoeg kennis beschikt voor een hond vanaf bepaald formaat. In mijn optiek zou het formaat hond dan niet moeten uitmaken, aangezien een kleine hond ook veel schade kan aanbrengen.

In Grafschaft Bentheim willen ze wel graag het ras weten, bepaalde types ga je inderdaad meer belasting voor betalen.

Hier vind je ook een regelement ver honden houden in Niedersachsen.

https://www.ml.niedersachsen.de/themen/ ... -4745.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:38

Top! Dank je wel.