Raskat (Siamees), hoe die je dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Raskat (Siamees), hoe die je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 13:25

10 jaar geleden haalden wij onze Bo uit het asiel. Een kruising Siamees.

Afbeelding

Bo is nu 13, en ik zit weleens te kijken van goh, wat als ie uit de tijd is?
Ik zou dan denk ik graag een volle Siamees willen.
De katten die ik gehad heb kwamen altijd uit het asiel of van de boerderij, maar een volle Siamees vind je zelden in het asiel.
Maar hoe werkt dat dan met ras katten? Waar let je op? Hoe kies je een fokker?
Etc...

Indi_Vito

Re: Raskat (Siamees), hoe die je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:28

Mijn schoonmoeder heeft een hele tijd siamezen gefokt. Ik denk dat zei je wel kan helpen aan betrouwbare catterys

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:29

Kijk op SIOK, dat is de randgroepen voor Siamees en Oosters Korthaar. Ook zijn er verschillende Facebook pagina’s

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:32

Je kan beginnen met het zoeken via google naar cattery's of via een rassenvereniging die kan je ook wel via google vinden. Ik zou websites bekijken en bij een aantal cattery's gaan kijken bij de katten en de eigenaren zijn ze sociaa,l is het omgeving netjes, hoevaak fokken ze een nestje, en kijken waar je, je het beste gevoel bij krijgt. Oh en erop letten dat de katten getest zijn op erfelijke ziektes. Let er wel op dat de meeste fokkers geen kitten alleen plaatsen dus of je moet al een maatje hebben of er 2 nemen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:58

Voor wij onze Siamees aangeschaft hebben zijn we eerst bij 2 fokkers gaan kijken. Bij de eerste zag alles er keurig netjes uit, helemaal niets op aan te merken, maar..... de katten zaten allemaal in eigen kamers/rennen, wel met meerdere bij elkaar, maar niet los in huis bijvoorbeeld.
Bij de tweede fokker, die maar 2 poezen had, groeiden de kittens op in huis, tussen de kinderen, met twee (kleine) honden, etc. We zijn uiteindelijk voor de tweede gegaan, aangezien ik bij die manier van opgroeien meer vertrouwen in een sociale kat heb.
Wbt het geen kittens plaatsen in huizen waar het de enige kat is, klopt idd, vooral bij fokkers van oosterse katten zoals Siamezen. Siamezen zijn over het algemeen heel sociaal (en aanwezig :') ). Wij hadden al een andere kat (ook een kruising Siamees), die echt niet alleen kon zijn.
Overigens heb ik geen moderne Siamees maar een Thai Siamees, dus met een ronder kopje en zonder enorme oren.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:30

Volle Siamees zal via het asiel inderdaad niet meevallen, maar er worden via Facebook / Marktplaats / rasvereniging weleens herplaatsers aangeboden al dan niet met papieren

Onze eerste was een Thai Siamese herplaatser, kon niet samen met de hond (geen papieren) met 2 jaar bij ons gekomen en nu bijna 13

Toen we daarna op zoek waren naar een kitten liepen we er ook tegen aan dat veel fokkers alleen een kitten wilde verkopen naar iemand die al een Siamees had en of ervaring met het ras had en zijn we ondanks dat we er dus al eentje hadden niet geslaagd in de zoektocht naar een kitten, via via dan toch nummer 2 als kitten van 9 weken gekocht bij een oudere dame die nog een laatste nestje had (geen papieren), heel sociaal opgegroeid, netjes ontwormd / ontvlooid, nu bijna 6

Onze laatste aanwinst is ook een herplaatser, een Thai Siamese poes, compleet met stamboom, moest ook weg vanwege niet met honden kunnen, (al denk ik dat er meer was, eigenaar voor ons heeft haar maar kort gehad ....) nu 3 jaar oud en een half jaar bij ons, deze heeft wel een karaktertje/rugzakje

Ook altijd HTK katten er bij gehad, in september helaas de laatste in moeten laten slapen dus nu alleen nog Siamezen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:58

Een herplaatser is zeker een goede optie. Deze zie je regelmatig.
Let bij een siamees goed op de erfelijke aandoeningen en de testen. Het is een wat doorgefokt ras, dus wel goed om uit te zoeken van tevoren. Anders zou je eens kunnen kijken naar de thai siamees, of de langharige variant (balinees of oosters langhaar).

Maar ik moet dezelfde kanttekening maken als Supertje, een oosterling alleen is eigenlijk niet goed. Het zijn enorm sociale dieren, die echt graag samen zijn met soortgenoten.
Waar mijn kruising maine coon het liefst op zichzelf ligt te slapen, ligt mijn balinees het liefst bovenop haar maatje (HTK) of op zijn minst er tegenaan. Als haar maatje als eerste dood gaat, móet er ook echt een andere bij, want anders kwijnt ze weg, want de maine coon moet er echt niks van hebben.

Dus een kitten zeker niet alleen nemen, met een htk kan overigens prima, dat hoeft niet per sé een siamees te zijn. Tenzij je een herplaatser vindt die niet samen kan, dan is dat wel een optie natuurlijk.

Edit, dit dus :))
Afbeelding

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:28

je kunt ook altijd www.kittentekoop.nl in de gaten houden. hier worden zowel kittens als herplaatsers van raskatten aangeboden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 19:09

Opvallend, Bo is juist ontzettend opgebloeid sinds mijn andere kat dood is

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:37

LadyMadonna schreef:

Is ook natuurlijk wel echt kat-afhankelijk. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een oosters type kat niet graag alleen is, maar er zullen ongetwijfeld exemplaren tussen zitten die juist liever geen andere katten om zich heen hebben.
Onze volle Thai Siamees zou zelfs waarschijnlijk best als enige kat in een huis kunnen leven (mits er wel mensen zijn, de hele dag alleen thuis vindt hij niks), onze kruising (Siamees x Britse korthaar) kan dat echt niet. De kruising hadden we eerder dan de Siamees, samen met nog een ander kater. De andere kater overleed helaas heel jong, en de Siamees x Brit heeft letterlijk wekenlang als een gek lopen krijsen. Dolgelukkig was hij toen we er weer een kitten bij haalden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:41

Wij hadden laatst nog een siameesin het Asiel een lief dametje.Veel mensen vonden haar eng en ze heeft er best nog even gezeten.Dus je kan rondkijken. We hebben al burmezen gehad laatst ook nog 2 ragdols.Het zal je verbazen wat er ook aan raskatten gedumpt worden.Mijn persje komt er ook van,ze vonden het teveel onderhoud ...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 22:45

Stamboom etc geef ik overigens geen klap om....

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:22

Je hebt er feitelijk ook weinig aan (^ stamboom) behalve dat voor een goede fokker het laat zien dat zij genetisch juist en verantwoord fokken. En dus de rasstandaard handhaven wat niet alleen het uiterlijk en de gezondheid bepaald maar ook het karakter! Wij hebben mede hierdoor dus echt 2 fantastisch lieve katten die zo betrokken en knuffelig zijn als vanuit de rasstandaard "beloofd" wordt.

Je koopt als het ware meer zekerheid op verschillende vlakken.

Ik heb veel contact met verschillende fokkers in Duitsland die echt fantastische katten fokken. Zo lief en makkelijk en daarbij hartstikke gezond en mooi om te zien.

Hierdoor wil ik nog even een opmerking maken over het alleen houden. Oosterse kattenrassen hebben ontzettend veel behoefte aan kattengezelschap, goede fokkers plaatsen kittens daarom in principe nooit alleen. Het werkt echt niet, zelfs al ben je altijd thuis. Het contact wat ze met een kattenmaatje hebben dat kunnen wij mensen niet vervangen.

Daardoor wordt het bijvoorbeeld ook afgeraden om "zo'n soort kat" te koppelen aan een kat die deze behoefte minder heeft. Ook dat maakt ze aanzienlijk minder gelukkig dan ze kunnen zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:27

Toen ik op zoek was naar een goede fokker (birmaan) kwam ik er via internet een tegen waar ik eens langs ben gegaan. Via haar heb ik weer betrouwbare fokkers gekregen, waar ik uiteindelijk ook mijn katten vandaan heb.

Vaak zegt de eerste indruk al genoeg.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 02:30

ik heb ook siamezen gehad, de ouderwetse type wordt nu geloof ik thai siamees genoemd dacht ik.
het waren 2 broertjes.
1 broer was eerst de meeste schuwste van de 2 na mate hij ouder werd. Werd hij zeer dominant , Zijn broertje werd aangevallen door hem. Wij hebben gigantische gevechten mee gemaakt .

De dominante zag mij als "zijn" vrouwtje . Ik heb toen een kitten bij genomen een poes. Gewoon HTK . Wij vermoedden dat er haar ook iets van een siamees in zit. Ze hangt hele verhalen op. De dominante werd ziek verdikte schildlklier ( kanker ) . We hebben hem op 12 jarige leeftijd in moeten slapen .Toen keerde de rust terug in huis. Zijn broertje was echt lieverd. Hij was mijn lievelingskat, Archibald heette hij. Een super kroelert Je ken hem op tillen en dat zei ik hou je vast en ik kon het hele huis lopen met hem , Na de dood van zijn broer moest hij opnieuw aan alles wennen zo bang was hij geworden . In de tuin vond hij doodseng , hij had slechte ervaring gehad door zijn broer. Dat ook opnieuw laten wennen dat de tuin helemaal niet erg is. Met de poezekind Pompadour erbij en zij is een buiten kat. Zij heeft hem moeten leren dat de tuin niet eng is. En toen hij dat door had dat het zo gezellig was bij ons was ie altijd beneden en was graag in de tuin . Hij ging zelfs op onderzoek uit, hij ging de tuin uit. Samen met Pompadour daar zocht hij steun van. Tot hij op zijn gemak aan de wandel ging s avonds , ik was in paniek . Hij was altijd heel verlegen . De volgende morgen was hij nog niet terug . Ik heb de hele wijk afgezocht. Een stapel posters gemaakt komt ie rond 5 uur smiddags op zijn gemak binnen wandelen , Hele verhalen hing hij op . 3 maanden erna is hij samen met mijn oudere flatcoat reu overleden . Hij werd bijna 17 .

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:45

kom eens bij de FB groepen van de siamezen, er zijn er verschillende
daar kan je zeker goede fokkers vinden maar ook herplaatsers en tips en trucs

Afbeelding

ik zou geen ander ras meer willen

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:47

Geweldig dat je voor een siameesje wil gaan. Ik heb een oosters korthaar van 11 en vorig jaar via een fokker een ex-dekkater herplaatst. Dat is misschien ook een optie voor je? En ook ik stuur je naar de facebookgroep 'Herplaatsing siamees en oosters korthaar' en 'siamees en oosters korthaar kittens brschikbaar'.

Afbeelding
Onze Koos

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:02

LadyMadonna schreef:

Mijn Siamees Archibald toen ook toen zijn Broer Lodewijk stierf .

Hij was 12 jaar toen zijn broer stierf( is 12 jaar geworden).

De laatste 5 jaar van zijn leven heeft ie alles in gehaald . Zijn Broer was een etterbak voor hem .

Ik zou daarom nooit meer 2 katers nemen ,

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 23:24

Herplaatser is zeker bespreekbaar, hoef niet perse een kitten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:30

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 00:06

Zat net al even op een dergelijke groep te kijken, maar jeetje, 350 voor een sproeiende Britse korthaar :?

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 00:12

Geen idee of het is waar je naar op zoek bent, maar hier in Spanje vind je ze overal (op straat, in het dodingsstation etc). Via de stichting hebben we dus al meerdere (kruising) Siamezen geplaatst. Je weet natuurlijk niet wie de ouders zijn, of waar ze zijn opgegroeid. Maar we proberen zo goed mogelijk een beeld te schetsen van het karakter en wat voor huisje het best passend is voor hem/haar. En ook leuk meegenomen: het scheelt aanzienlijk in de kosten.

edit; deze zijn bijv. afgelopen jaar naar NL gegaan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 00:22

Prachtige katten xJolien, maar ik wil principieel geen dieren uit een buitenlandse rescue

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 00:52

Siamezen zijn idd heel leuk, mijn moeder heeft er 2 gehad. Je wordt er wel een beetje gek van :+

En ze hebben een vrij harde stem :') maar echt erg sociaal, en goed met andere katten (en honden). Je kan ze alleen niet goed alleen houden, dan kwijnen ze echt weg, dan worden ze erg eenzaam.