Blafband voor hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Blafband voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 16:32

Voordat er meteen geroepen wordt dat een blafband zielig is hoop ik dat mensen eerst het verhaal lezen.

Wij hebben een 9 maanden oude cocker die sinds ze bij ons is vanaf 8 weken niet alleen kan zijn. Ze blaft alles bij elkaar als we weg zijn, dit houdt ze de hele periode vol tot dat wij terug thuis zijn. Ze zit in de bench als ze alleen thuis is aangezien ze het huis sloopt als wij weg zijn. We hebben een camera thuis waardoor wij kunnen zien en horen dat ze de hele tijd blaft.

Wij hebben het alleen thuis zijn heel rustig opgebouwd maar zijn nooit echt ver gekomen, dit omdat meteen de paniek opkomt als wij weg zijn. Ze kan wel even rustig liggen maar gaat daarna weer rechtop zitten en dan begint het blaffen vrijwel meteen. Wij hebben het geluk dat er momenteel altijd iemand thuis is voor de hond, maar leuke dingen doen of uiteten kan gewoon niet aangezien we de hond niet alleen kunnen laten.

En kong of iets geven werkt niet want daar kijkt ze pas naar zodra wij thuis zijn. Ons vertrek routine aanpassen heeft ook geen zin want zodra de deur dicht gaat weet ze dat we weg zijn. Alleen laten in de bench terwijl wij in een andere kamer zijn gaat trouwens wel prima. We kunnen via de camera praten maar dit heeft helaas totaal geen effect. Nu zitten wij dus met onze handen in het haar.

Wij zijn in contact met verschillende gedragdeskundige maar hun komen enkel een keer kijken en aan de hand daarvan tips geven. Ik vraag me af of deze tips echt afwijken van alles dat op internet staat? Ook willen wij een DAP spray kopen zodat we die in het stopcontact bij de bench kunnen doen als we weg gaan, deze moet ik nog kopen maar dat gaat vandaag komen. Omdat onze opties op zijn en de hond toch echt een paar uurtje thuis moet kunnen zijn zonder de hele straat gek te maken met haar geblaf kwamen we uit op een blafband. Ik heb de verschillende soorten bekeken en degene met het geluidje lijkt mij het beste. Wij willen alleen niet dat deze band meer stress veroorzaakt. Wel denken wij dat als het geblaf stopt ze iets meer rust al kan vinden.

Graag hoop ik van bokkers met ervaring over de blafband te horen. Wij gaan de blafband zeker nog niet kopen nu, eerst willen we verhalen horen en ons goed inlezen. Maar we zijn echt compleet hopeloos...
Laatst bijgewerkt door vevina op 06-02-19 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:40

Wij hebben recent een blafband gekocht voor onze chihuahua, maar om compleet andere reden. Hij was niet zo sociaal met andere honden namelijk en stond de meest grote, woeste honden constant blaffend in hun gezicht uit te dagen. Om te voorkomen dat hij een keer doodgebeten wordt hebben we een blafband omgedaan. Het had direct het gewenste effect; hij blaft niet meer, laat andere honden met rust of benadert ze nu snuffelend ipv blaffend. Al na een paar weken liepen we weer zonder blafband, hij heeft sindsdien niet meer geblaft.
Jouw geval vind ik echter heel anders; jouw hond is nog zo'n baby dat ik echt niet nu al zou grijpen naar zo'n band. Kennelijk is er in het proces van alleen laten iets mis gegaan, ik zou eerst dag aanpakken. Desnoods weer helemaal opnieuw beginnen. Is het een optie om oppas te regelen overdag? Uitlaatservice?

vevina

Re: Blafband voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 16:44

Wij hebben een hele lieve oppas waar ze terecht kan maar dat is het probleem niet aangezien er altijd iemand thuis is momenteel. We zijn meerdere keren al begonnen met het opnieuw aanleren, maar verder dan 15 minuten stil zijn we nooit gekomen in de afgelopen maanden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:50

Heb je de radio aan laten staan al geprobeerd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:52

Kun je geen hond van iemand anders lenen om te kijken of ze stil is als er nog een hond in huis is?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 16:58

De tv aan laten hebben wij inderdaad al gedaan, helaas hielp dit niet. Een tweede hond erbij om te kijken of ze dan stil is willen wij heel graag. Helaas geen familie of vrienden in de buurt wonen met honden, dit is wel iets dat wij dus graag willen testen!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:01

vevina schreef:
We zijn meerdere keren al begonnen met het opnieuw aanleren, maar verder dan 15 minuten stil zijn we nooit gekomen in de afgelopen maanden.

Dat is toch al hoopvol?
Uit jouw verhaal maak ik op dat de hond blaft uit eerlijke frustratie. Als je dat blaffen onderdrukt gaat de frustratie nog stijgen.
Maar ik denk dat de hond als hij 15 min. stil alleen kan blijven, dat ook 16 min kan. En dan 17 min...
Kortom, dat hij het wel in zich heeft om het te kunnen. Hoe heb je het aangepakt om hem die 15 min stil te hebben?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:06

Ik zou dit zeker met een goede gedragsdeskundige aanpakken. Die kan heel goed zien wat er anders kan en kijkt toch op een andere manier naar het probleem. Zou dat eerst doen voordat je naar zo'n drastische maatregel grijpt.

Heb je iets in huis waarmee je het geblaf opneemt? Slaat de hond bijvoorbeeld ook aan als er mensen voorbij komen/andere geluiden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:10

Herkenbaar helaas. Onze kruising bordercollie greyhound hebben we het nooit kunnen aanleren ondanks ruim voldoende ervaring ermee. Trauma geboorte overigens in asiel. Beide broertjes hebben het ook nooit aangeleerd gekregen, een is zelfs lang intern geweest bij een trainer toen.

Gek genoeg alleen in de auto geen probleem, alleen in huis/kennel/pension ging gewoon fout. Blinde paniek, zichzelf verwonden om maar het huis uit te kunnen op zoek naar ons. Zelfs met zijn drieen waarvan twee honden die perfect alleen konden zijn. Tv aan niks hielp.

Wij hebben toen de rest van zijn heel lange leven (16,5 geworden :') ) hem meegenomen in de auto als de temperatuur het toeliet, of oppas geregeld. Een blafband had zijn paniek niet weggenomen.

LoeOrange

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:11

Lastig probleem!
Ik zou het inderdaad anders oplossen dan met een blafband. Dat gaat waarschijnlijk niet het gewenste effect geven.
Tevens is mijn ervaring met blafbanden met sonar geluid sowieso niet best. Onze hond blafte er gewoon doorheen. Hij heeft nu een blafband op stroom maar deze gebruiken we inmiddels niet meer.

Overigens zie ik dat je in Dongen woont? Eventueel wil ik best eens met mijn hond langskomen om te testen hoor. Het betreft wel een ongecastreerde reu ;)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:27

Ik wil je in elk geval aanraden om een deskundige te raadplegen met echte kennis van cocker spaniëls.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:29

Hier o.a. een gecastreerde border collie. Dongen is wel te doen denk ik. Die mag je gerust lenen.

Voor onze Mastin hebben we net een correctie band besteld met afstandsbediening. Die krijgen we het blaffen in de auto maar niet afgeleerd.
Ook gaat hij steevast hard blaffend op andere honden af. Hij valt niet aan maar ik kan me voorstellen dat het nogal schrikken is als zo'n grote hond op je af komt stormen.

Tot nu toe elke keer begripvolle baasjes ontmoet maar ik vind het vervelend en als hij een keer een hond tegenkomt die wel in de aanval gaat ontstaat er natuurlijk een probleem.

Weet vanaf overmorgen of het gaat werken.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:06

Ik zou zeker een goede gedragstherapeut erbij halen. Met een blafband stop je het blaffen misschien, maar de paniek van je hond neem je er niet mee weg. Dus da is hij stil, maar voelt zich nog steeds knap waardeloos. Dat is niet helemaal eerlijk tegenover de hond.
Een (goede) gedragsdeskundige gaat wel degelijk een stapje verder dan de standaard tips. Die kijkt ook naar wat de precieze trigger is, wanneer en op welk moment de paniek ontstaat(is dat bijv. als de deur dicht gaat of begint het al bij een bepaald woord?) Daarnaast kan een gedragstherapeut je begeleiden om het alleen zijn op een juiste manier opnieuw op te bouwen en verder uit te bouwen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:15

Wat doe je met de hond gemiddeld per dag qua beweging en uitdaging?
Als jullie thuis zijn volgt ze continu jullie of blijft ze wel eens in andere ruimte?
Al eens duidelijk gezegd dat je er niet van gediend ben dat ze dat gedrag vertoont?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 19:39

Bedankt iedereen voor de reacties! Ik reageer zo op iedereen maar eerst even eten koken :Y). Wel ben ik benieuwd of er iemand een goede gedragsdeskundige weet in Brabant. Wij wonen in Dongen (dit is omgeving Breda/Tilburg).

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:07

vevina schreef:
Bedankt iedereen voor de reacties! Ik reageer zo op iedereen maar eerst even eten koken :Y). Wel ben ik benieuwd of er iemand een goede gedragsdeskundige weet in Brabant. Wij wonen in Dongen (dit is omgeving Breda/Tilburg).

https://nvgh.nl/nvgh-gedragstherapeut/

Op deze site staan gedragstherapeuten met een gedegen opleiding gevolgd en moeten zich ook met grote regelmaat bijscholen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:29

Lastige situatie.
Ik heb zelf ook gebruik gemaakt van een anti blaf apparaat maar dat was ook niet een zelfde vergelijking.
Honden gingen ineens van de ene op de andere dag (zijn al 8 en 10 jaar)zitten loeien als we buiten/weg waren!de ene begon en de andere deed dood leuk mee.
Ik heb hem besteld via aliexpress en geeft een hoge toon als ze aanslaan.
Ik heb hem 3x gebruikt en toen was het over.

Maar kan me voorstellen dat het met een angstige hond ook averechts kan werken.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:57

Heeft de hond angst? Dat is een beetje de vraag.

Ons hondje heeft een ander probleem, hij rende weg zodra hij ook maar een kleine mogelijkheid had, en ging vervolgens een uur als een dolle dooor de wijk rennen al blaffend.. erg vervelend. Steeds spanning in huis.. hond en kids apart houden. Deuren bewaken om maar te zorgen dat ie niet weg kan. En ook in het bos wil.hij graag met andere hondjes spelen, en loslopen. Maar zodra ik hem losklikte was ie weg en uit het zicht.. kon een uur wandelen zonder dat ik hem terug zag.

Een correctieband gekocht met geluid trilling en stroom. Heb hem 2 keer gebruikt, met stroom. En daarna nooit meer nodig gehad. Hij draagt het bandje altijd met een lege batterij. Hij is niet meer zo hyper, niet meer zo gefocust, vindt veel meer zijn rust. En zodra ik naar het bos ga laad ik hem op. En zodra ik hem aanklik (op standby)weet ie dat ie moet luisteren. Nu hoef ik maar één keer "kom" te zeggen en hij komt vrolijk naar mij toe voor een snoepje. Eerst kon ik met hele worsten op pad en keek hij me nog niet aan haha.
Ook rent hij niet meer gelijk de deur uit als ie de kans krijgt. Hij heeft met de sneeuw zelfs een uur op het pleintje bij de kids gespeeld zonder dat ie wegliep.

Wij zijn er heel tevreden over. Hebben hem dus maar 2x nodig gehad maar de correctie was goed getimed en volkomen helder.daardoor heeft hij het geleerd.
In ons geval dus duidelijk een hyper alerte hond die daardoor mij dus niet meer zag staan, en geen angstige hond die blaft omdat ie bang is.
Als het echt verlatingsangst is, zou ik het niet direct aanbevelen. Ook twijfel ik of enkel een geluidje wel genoeg gaat zijn. Of dst het juist als olie op het vuur werkt.
Laatst bijgewerkt door keshia op 06-02-19 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 20:59

@Sclimpre
Wij hebben het heel rustig opgebouwd. Eerst begon het met dat wij naar de badkamer konden zonder dat de hond in paniek raakte. Dit hebben we uitgebouwd met naar buiten gaan. Eerst enkel de voordeur open en dicht doen en dit uitgebreid naar 15 minuten weg. Uiteindelijk lukte deze 15 minuten ook maar elke keer na ongeveer een kwartier ging ze ervan uit dat we terug zouden komen, was dit niet het geval begon ze te blaffen.

@RoosG
We nemen het geblaf niet op maar we zetten een camera voor de bench. Doormiddel van een app op onze telefoon kunnen we op afstand zien wat onze hond doet en kunnen we haar ook horen. Ze zit in de woonkamer in een bench en reageert op weinig geluiden van buiten. Enkel het geluid van de scooter van mijn vriend hoort ze heel goed en reageert ze heftig op. Mijn vriend start bij weggaan dan ook de scooter op een grote afstand zodat onze hond de scooter niet hoort.

@karuna
Wat fijn dat jullie uiteindelijk toch nog een oplossing hebben gevonden voor jullie hond. Onze hond is alleen overal in paniek als ze ons niet ziet, zo ook in de auto. Bij de hondenschool is het mogelijk om je hond vast te zetten aan een paal zodat je rustig even op het terras wat kunt drinken zonder hond. Terwijl wij op 3 meter van onze hond zitten raakt ze hierbij al in paniek en begint te blaffen. Als ze hier vast zit en met een andere hond wat snuffel contact heeft vergeet ze wel haar 'paniek. 'Zo ook bij de supermarkt. Wanneer ik of mijn vriend buiten met haar wacht is ze alleen maar bezig met zoeken waar de andere baas is.

@LoeOrange en Percy
Hartstikke bedankt voor het aanbod. Wij hebben besloten om eerst een gedragsdeskundige te laten komen, maar mocht deze aangeven dat een tweede hond misschien zou kunnen helpen maken wij graag gebruik van een van jullie aanbod.

@Ceetje_bokt
Ben je toevallig bekend met een? Ik heb via internet gezocht maar helaas niet zo een twee drie gevonden. Ik zou vanavond nog even verder zoeken.

@dierenfan
Qua beweging komt onze hond denk ik niks te kort. We maken 2 grote wandelingen per dag waarbij ze lekker los mag lopen. Ook is ze gek op ballen gooien of oefeningen doen thuis. Elke avond ligt ze ook volledig in coma in haar mand of op de bank. Het is een hond die graag bij elke stap ons achterna loopt. Maar als we haar wegsturen naar haar mand heeft ze hier geen problemen mee. In een andere ruimte zonder ons is geen probleem zolang er weinig is dat ze kan slopen. Zo weten wij dat als wij een tijdje boven zitten en zij los beneden dat ze de kussens van de bank af gooit en deze kapot maakt. Wij zijn zeker wel eens boos geworden op haar, helaas is het bij dit gedrag erg moeilijk om te corrigeren. Dit aangezien ze het gedrag voornamelijk toont wanneer wij weg zijn, via de camera met een boze stem toespreken heeft 0 effect.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:22

Uit het verhaal lees ik dat het voornamelijk angst is waarom ze zich zo gedraagt. Ik zou een blafband zeker niet adviseren en misschien zelfs afraden. Alleen bij voldoende begeleiding van een gedragsdeskundige/trainer is het misschien een idee.

Een gedragsdeskundige gaat inderdaad eerst observeren en geeft dan tips, maar een goede gedragsdeskundige blijft in gesprek, oefent met jullie samen en wil ook graag een oplossing.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:29

Michelle post ( hondenschool odie ) in asten is echt een hele fijne gedrags deskundige.
Wij hebben meerdere hondenscholen en gedrags deskundige geprobeerd en zij is de enige die onze problemen kon oplossen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:38

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 15:10

sunshine schreef:
Benader Quiebus eens http://www.gedragstherapie.info/index.htm http://www.gedragstherapie.info/wanneer.htm
Ik train daar met mijn hond, maar je kunt daar ook een gedragstherapeut inschakelen. Mijn ervaring met hun is dat ze echt heel liefdevol omgaan met dieren.
Wel zou ik ze bellen ipv mailen via de contact knop, die schijnt er regelmatig uit te liggen...

Ik ben momenteel met iemand van Quiebus in Oosterhout in contact. Heel fijn contact helaas is de eerst volgende mogelijkheid voor een consult pas in maart. Ga nog even rondkijken naar eventuele andere gedragsdeskundige binnen deze organisatie.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:22

Hoe is je hond in huis?
Kan je normaal naar boven of naar het toilet als je alleen met je hond bent? Loopt ze achter je aan of blijft ze rustig liggen?
Pakt ze rustmomenten in huis? Echt slapen terwijl jij rondloopt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:39

Je hond vertoont duidelijk heel veel stress als hij alleen is of vastgebonden zit bij de hondenschool. Zodra hij gaat snuffelen ontspant hij.
Met een blafband zal de stress van de hond toenemen. Hij zal misschien niet meer blaffen, maar zal de stress op een andere manier gaan uiten.
Ik zou inderdaad een goede deskundige erbij halen, liefst iemand die ook kan ondersteunen met holistische medicatie.
Veel succes!

Percy: ook jouw uitvallende Mastin heeft last van stress. En daarbij geldt hetzelfde: met de band verhoog je de stress alleen maar waardoor jouw hond nog meer spanning krijgt bij de ontmoeting met een andere hond.
Zorg dat je hond op de afstand van de hond blijft waar hij nog rustig is en beloon hem dan.
Liefst door brokjes op de grond te gooien die hij snuffelend op kan eten. (Snuffelen ontspant)
Probeer de afstand naar andere honden langzaam te verkleinen, maar ga niet over die kritieke grens. Mocht je daar wel tegenaan lopen draai dan om en loop met hem weg. Help je hond, in plaats van hem te straffen voor zijn angst.