Twijfels over herplaatsing hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Twijfels over herplaatsing hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 16:34

The deal is done zoals ze dat zeggen, dus hem terugnemen gaat niet meer. Wat ik hiermee wil bereiken? Ik wil het gewoon even van me af schrijven. Sommige bokkers konden mijn verhaal al eerder lezen aangezien het verdriet echt immens was.

Afgelopen jaar hebben wij onze hond van Istanbul naar Hilversum laten overvliegen met succes. Maar door allerlei omstandigheden en de scheiding van mijn vader en stiefmoeder die terug naar een appartement in Londen verhuisde en mijn vader die terug naar Istanbul ging heb ik mezelf opgegeven om tijdelijk voor onze Golden Retriever te zorgen met als missie een nieuwe thuis te zoeken, anders ging hij naar Londen wat ook geen ideale oplossing was op een appartement. Zelf heb ik al een kleine hond, die de aanwezigheid van onze Golden verdroeg maar niet apprecieerde. Daardoor was het ook geen optie voor ons om hem te houden, ook omdat wij niet de tijd hebben die zo'n groot beest verdient.

De mensen stonden in de rij voor hem, en uiteindelijk hebben we de meest geschikte familie voor hem gekozen. Een ouder koppel met 3 kleinkinderen, goede kennissen van ons. Groot huis, grote tuin met bos waar hij niet weg kon. Na enkele keren kijken zijn we hem gaan afgeven, met een hele waslijst van wat wel of niet kon.
Duidelijk gezegd dat er wel elke dag mee gewandeld moest worden ongeacht of hij nu in de tuin kan of niet, hij een strikt dieet moet volgen aangezien hij gevoelige darmen en maag heeft etc etc.

Een paar weken later kon ik echter al op foto's zien dat ze de hond s'nachts buiten in een hok lieten slapen. Ik heb toen meteen aangegeven dat ik dit niet fijn vond, eigenlijk zelf een beetje boos geworden, aangezien hij nooit buiten heeft moeten slapen. Deze beslissing hebben ze genomen omdat de hond de eerste weken soms s'nachts binnen poepte en kotste. Ik heb toen gevraagd of ze zich aan het dieet hielden, ze zeiden van wel. Toen de winter voor de deur stond heb ik aangegeven dat ik het vanaf het vriest wel echt niet meer verantwoord vind dat ze de hond laten buiten slapen, maar dit doen ze dus nog steeds. Toen zowel mijn stiefmoeder als vader hier achter kwamen waren zij hier ook heel boos over.

Tijdje terug dan op bezoek geweest, en meteen gezien dat ze zich niet aan het voorgeschreven dieet hielden. Toen meteen gemerkt dat de hond alles behalve elke dag gewandeld wordt. Hooguit schat ik 4x per week maar dus zeker niet elke dag. Deze hond geniet echt van wandelingen en ik merkte in de stad al dat 3x per dag wandelen en de rest in de tuin maar nipt voldoende was. In Hilversum woonde wij vlak bij de heides dus gingen wij bijna dagelijks daar een grote wandeling doen met de fiets waar hij los kon lopen, wat wel heel goed voor hem was. Maar ja, hij heeft dus nu wel een hele grote tuin maar gaat dus niet veel gaan wandelen. Dit vind ik eigenlijk het ergste van al; omdat hij dit zo graag doet... Voor de rest krijgt hij wel genoeg aandacht, hij zit nooit alleen en als de kleinkinderen er zijn gaan zij met de hond gaan wandelen. Maar verder gaat het koppel zelf niet echt met de hond op stap.

Aangezien hij daar nu al bijna een half jaar zit, officieel ook hun hond is kan ik helaas niet meer zeggen dat ik hem terug neem, dus wou ik het vooral even van me af schrijven...

amies100

Re: Twijfels over herplaatsing hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:43

Dit is inderdaad niet leuk.... Je doet je best om voor de hond de allerbeste plek te vinden en uiteindelijk zie je dat de hond niet de best mogelijke zorg krijgt voor hem.
Ik vind buiten in een hok slapen geen probleem mits dit opgebouwd wordt met de temperatuur maar als de hond maag en darm problemen heeft en dat wordt genegeerd door hem andere voeding te geven dan ben je niet goed bezig lijkt mij...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:47

Je had de hond beter op kunnen geven bij de organisatie waar hij bij geadopteerd was, had je meer kans van slagen op het juiste tehuis gehad misschien.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 16:54

bigone schreef:
Je had de hond beter op kunnen geven bij de organisatie waar hij bij geadopteerd was, had je meer kans van slagen op het juiste tehuis gehad misschien.

Snap je niet goed, welke organisatie? Wij hebben hem namelijk niet geadopteerd uit een organisatie, staat ook nergens aangegeven maar uit een asiel in Istanbul, en daar krijgen ze alles behalve een correcte procedure. Plus de hond was intussen ook al in Nederland.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:07

Ach wat sneu.
Hoe oud is de hond? Kansamen met katten, honden, kinderen?
Moeilijk dieet?

Verhuisdieren kan je proberen.
Maar dan moeten die mensen de golden wel willen weggeven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:08

Ik zou het loslaten als ik jou was. Je hebt je best gedaan voor de hond,nu is het de verantwoordelijkheid van de nieuwe eigenaren.Dit zelfde probleem heeft al heel vaak op Bokt gestaan maar dan ging het over paarden.Je kon hem zelf toch niet meer verzorgen?Wil je hem anders terug hebben nu?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 17:19

De hond is echt super makkelijk, kan met alles en iedereen overweg. Maar de mensen gaan de hond absoluut niet willen teruggeven, dat kan ik met 100% zekerheid zeggen. Ze weten ook dat ik mijn twijfels erbij heb, aangezien ik dus wel heel boos ben geworden vanaf ik wist dat hij buiten sliep. Ik was hier niet mee gediend en heb dit ook laten merken. We hebben wel de afspraak gemaakt dat ik de hond mag komen oppikken om af en toe met hem naar de zee/bos te gaan, maar door het slechte weer is er nog niet veel van gekomen en heb ik hem nog maar 1x gehaald.

Ik zou hem inderdaad zelf niet kunnen houden. Heb wel hele goede vrienden die ook een golden hebben die hem eventueel wel wouden, die gaan 3 maandelijks ook met de hond naar Spanje. Maar toen wij een gezin zochten waren zij nog niet zeker of ze hem wouden hebben aangezien de man uit dat koppel MS heeft en die vaststelling toen volop bezig was. Toen de hond al herplaatst was kwamen ze vragen of het aanbod nog gelde, tot onze grote spijt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:25

Dan breekt je hart, TS. Je geeft aan dat de huidige mensen de hond niet terug gaan geven. Heb je het al eens voorgesteld, dat je er toch wel spijt van hebt en hem graag terug zou willen? Zij hoeven dan niet te weten dat je hem dan naar iemand anders gaat doen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:37

Ik begrijp dat het niet fijn is om je hond te herplaatsen, het zou mijn hart breken, dus ik begrijp dat je daar moeite mee hebt.
Maar omdat de hond nu niet hetzelfde behandeld wordt als bij jou/jullie, betekent toch niet dat de hond het niet goed heeft? Een andere manier hoeft niet persé slechter te zijn dan die van jou.
Ik lees nergens dat de hond het slecht heeft nu, dan is het goed toch?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:47

Nou een dier dat een speciale dieet moet en dit niet krijgt lijkt mij wel slechte behandeling

Kan je idd niet aangeven dat je nu wel de mogelijkheid hebt om m terug te nemen en het heel graag zou willen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:48

Behalve het buitenslapen lijkt het me daar een fijne plek voor de hond. 4x/week wandelen en 24/7 een grote tuin met bos ter beschikking, daar kan je als hond toch wat mee.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:48

Dit is exact de reden dat alssss ik ooit een hond zou herplaatsen ik het enkel doe naar mensen die ik al jaren door en door ken of naar totaal vreemden en dan aub na proeftijd enz. geen contact meer. Gewoon omdat zoiets als TS beschrijft ik echt knettergek zou worden

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:51

Heb je al eens gezegd dat je hem zo mist en graag terug wilt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:59

Vier keer per week wandelen een fijne plek? Zeker voor een hond die ervan geniet. Een hond bij wie dieet niet aangehouden wordt en die zomers verplicht buiten in een kennel moet slapen. Terwijl het een gezinshond is. Nee dat is voor mij geen goede plek

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:00

Hoe cru en spijtig ook, jij bent geen eigenaar meer, dus je hebt er ook niets meer over te zeggen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:01

Amber_anne schreef:
Nou een dier dat een speciale dieet moet en dit niet krijgt lijkt mij wel slechte behandeling

Kan je idd niet aangeven dat je nu wel de mogelijkheid hebt om m terug te nemen en het heel graag zou willen.

Ts geeft duidelijk aan de hond zelf niet terug te kunnen nemen. En waarschijnlijk hebben de nieuwe eigenaren ook een goed dieet voor hem gevonden, maar is het anders dan ts het deed, anders zou de hond ondertussen wel ernstige problemen hebben. En zover ik kan lezen is dat niet zo.
Het gaat alleen anders dan ts had "voorgeschreven". En ik kan me heel goed voorstellen dat dat als oud eigenaar ontzettend vervelend is om mee te dealen. Het klinkt bij mij niet alsof de nieuwe eigenaren niet geschikt zijn of dat de hond het slecht heeft, alleen anders.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:40

4x pw wandelen is soms ook niet genoeg voor een hond die een grote tuin tot zn beschikking heeft hoor. Ik heb ook best n grote tuin maar mijn hond doet er niks mee die wil bij je zijn en samen wandelen en bezig zijn. Is Ook en retriever. Dat zijn geen types daarvoor, die zijn mensgericht, uitzonderingen daargelaten.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 18:47

Hij heeft het zeker niet slecht, maar beter als bij ons ook niet terwijl ze dat wel zelf willen geloven. Ze weten dat ik het er niet akkoord mee ben en proberen zichzelf dan ook constant goed te praten met “ja maar...”. Hem terug vragen is iets waar ik me bij neergelegd heb dat dat gewoonweg niet zal gaan. Zij willen hem niet terug afgeven, wat ik langst een kant ook begrijp. Maar ik heb er wel ontzettend veel spijt van. De mensen zijn ook geen vreemde, ze zijn goede kenissen en ben er vroeger veel geweest. Zijn dieet bestond eigenlijk gewoon enkel uit zijn brokken, dental sticks, snoepjes en koekjes kon hij niet verdragen of hij kreeg diarree. Daarom dat hij waarschijnlijk ook binnen poepte.
Wij gaan ook ondanks onze hond de hele dag in de tuin kan nog zeker 2-3x per dag gaan wandelen. Denk dat dat gewoon een must is voor een hond om ook buiten zijn eigen terrein te komen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:51

akishino schreef:
Amber_anne schreef:

Ts geeft duidelijk aan de hond zelf niet terug te kunnen nemen. En waarschijnlijk hebben de nieuwe eigenaren ook een goed dieet voor hem gevonden, maar is het anders dan ts het deed, anders zou de hond ondertussen wel ernstige problemen hebben. En zover ik kan lezen is dat niet zo.
Het gaat alleen anders dan ts had "voorgeschreven". En ik kan me heel goed voorstellen dat dat als oud eigenaar ontzettend vervelend is om mee te dealen. Het klinkt bij mij niet alsof de nieuwe eigenaren niet geschikt zijn of dat de hond het slecht heeft, alleen anders.

Ik weet dat ts hem niet kan terugnemen want ik heb de op gelezen. Terugvragen kan altijd en dan zelf herplaatsen. Maar zoals ts aangeeft gaat dat helaas niet

Ts geeft zelf aan dat de hond geen goed dieet krijgt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:52

De hond heeft het toch betrekkelijk goed. Je denkt altijd dat niemand hem zo goed kan verzorgen als jijzelf. En je mag de hond nog zien en er zelf mee gaan wandelen toch?Doe dat dan,als je vindt dat hij meer moet wandelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:58

Is de hond afkomstig van een organisatie? Zo ja, zat er dan geen contract bij?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:02

welke regio? in meerdere regio's leven op moment wolven, je hond snachts buitenlaten (overdag ook niet eigenlijk) is dan zeker een groot risico.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 19:09

Nee, de hond is niet afkomstig uit een organisatie. Zoals aangegeven komt hij uit een asiel in Istanbul. Hij woont niet in een regio waar wolven zitten, dus dat risico loopt hij ook niet. :)

Anjali: als ik dacht dat niemand hem beter ging verzorgen dan ik had ik hem nooit weggegeven. Zo zit ik niet in elkaar...