Nieuwe hond op het erf houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Nieuwe hond op het erf houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 21:46

Onze grote vriend is bijna 2 jaar geleden overleden en we zijn nu rustig aan opzoek naar een andere hond. We wonen op een boerderij dus hebben alle ruimte! Echter komt daar wel het grootste probleem bij kijken: onze tuin is niet afgesloten.
De tuin en erf is achter het huis dus het is niet direct verbonden met de straat maar als de hond de oprit of de weides ingaat, kan hij makkelijk op straat lopen. We zoeken daarom ook een ras met weinig jachtinstinct, om te voorkomen dat hij de hele dag z'n neus achterna rent en zo op straat komt.
Nu vraag ik me af, wat is de beste en vooral diervriendelijkste manier om een hond duidelijk te maken tot waar hij mag gaan? Overal een hek plaatsten gaat niet gebeuren :+

We zoeken een Berner Sennen of Golden retriever (of kruising van een van de rassen) van 6 maanden tot 3 jaar. Mocht iemand nog iets weten :+
Thanks!

Kady1

Re: Nieuwe hond op het erf houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:56

Ik wil me nergens mee bemoeien hoor, maar is een golden retriever niet juist een jachthond???

Wij hebben zelf 3 bodercollies, super fijne erf honden. Wel heb ik er als pup veel tijd in gestoken om ze te leren tot daar en niet verder. De eerste tijd hield dit in dat ze niet naar buiten konden zonder toezicht. Ondetussen weten ze prima tot waar en niet verder en blijven ook prima op het erf. Als ik of mijn vriend rondlopen zijn ze altijd bij mij of hem, verliezen ons niet uit het oog.
Voor een border collie moet je wel weten wat je doet en er veel tijd in steken, ongewenst drijf gedrag is niet iets wat je wilt. Maar ik denk dat je bij ieder ras wel tijd moet insteken om aan te leren tot hier en niet verder.
Voor mij was dat het in de gaten houden, belonen als ze terug kwamen en terug sturen als ze over een "grens" heen gingen. (bvb niet naar de straat kant / niet bij het parkeer gedeelte komen) in het begin dus best intensief trainen en in de gaten houden :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:06

Onzichtbare omheining?
Stroomdraadje in de grond en hond een band om. Zodra hij 'de grens' over gaat krijgt hij een correctie.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:11

Wij hebben 2 herders rondlopen, hebben een stroomdraadje om het hele erf ongeveer 5cm van de grond af gespannen, paar weekjes stroom op gehad, met de auto / fiets kun je er gewoon overheen rijden. Als pup 1x laten voelen dat draad aanraken stroom is, daarna hebben ze het nooit meer geprobeerd, na een paar weken alleen nog bij de opritten langs de weg de draden laten staan en zonder stroom en dit gaat al jaren met alle honden die we gehad hebben goed. Zelfs als het draadje een paar weken weg is gaan ze niet van het erf af. 1 ding is wel héél belangrijk daarin: je kunt je hond prima meenemen van het erf af maar wel in de auto, lopend eraf aan de lijn en ze leggen de link dat ze er ook te voet af kunnen.
En niemand die het geloofd maar ze zijn er nog nóóit overheen gesprongen, ookal kunnen ze dat makkelijk :+

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:19

Goof schreef:
Onzichtbare omheining?
Stroomdraadje in de grond en hond een band om. Zodra hij 'de grens' over gaat krijgt hij een correctie.

Dit werkt bij ons op stal ook heel goed. Zou ik persoonlijk ook voor gaan, wel rekening houdend met het ras. Mijn hond nu zou er namelijk doorheen rennen om bij mij te komen...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:40

Ik zal toch oppassen met stroom, ik kende ook iemand die dat had gedaan maar de hond wou daarna dus echt de erfgrens niet meer over, was in de auto ook doodsbang omdat hij dan zag dat hij die grens overging.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:48

Retrievers zijn geen jachthonden maar speuren de geschoten prooi op en brengen ze naar de jager. Naam zegt het al. Als ik jou was zou ik meer gaan zoeken naar erfhonden. Ook de door jou genoemde rassen zijn ook beiden behoorlijk doorgefokt dus let goed op, pluis de ouders en stamboom goed uit. Uit de twee is de Berner het meest erfvaste hond.

Dat met stroom werkt goed maar kijk naar het karakter van de hond of het geschikt voor hem is.
Op het erf blijven is ook een heel groot stuk training en ervaren wat je hond er mee doet zonder omheining. Je kan ze ook aan lange lijn leggen..

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:00

Bralindy schreef:
Retrievers zijn geen jachthonden maar speuren de geschoten prooi op en brengen ze naar de jager. Naam zegt het al. Als ik jou was zou ik meer gaan zoeken naar erfhonden. Ook de door jou genoemde rassen zijn ook beiden behoorlijk doorgefokt dus let goed op, pluis de ouders en stamboom goed uit..

Retrievers zijn wel degelijk jachthonden, bedoeld voor na het schot. Zodat ze kunnen retrieven ;)

Berners zijn echt super voor op het erf, maar de gezondheid van het ras is zeker een serieus probleem.

Retrievers als erfhond lukt meestal prima. Houd er wel rekening mee dat de Goldens uit werklijnen enorm veel werklust hebben en hierdoor als erfhond minder geschikt zijn.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:15

Bouvier!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 23:33

Een pup zou het beste zijn, maar dat past nu gewoon niet in ons gezin.
Gezondheid ben ik me van bewust, daarom ook alleen een met een stamboek en gekeurde ouders. We zijn redelijk specifiek met wat voor ras we willen, m'n moeder vind alle Staffords eng, kleine hond wil ik niet, Herder of collie wordt te druk en eerlijk, m'n ouders zijn niet even consequent dus een "moeilijk" ras zoals een Akita is ook niet echt een slim plan.

Stroomdraadje 5cm boven de grond hebben we met de vorige hond gedaan maar dat duurde 2 dagen voor die erover heen ging.
Stroomband is inderdaad het eerste wat in mij op kwam maar hoe dier vriendelijk dat nou echt is :=

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:51

Ik zou inderdaad niet voor een dergelijk doorgefokt ras gaan. Golden's kunnen nog wel een redelijke leeftijd bereiken (zo rond de 10) ondanks het doorfokken, maar voor een Berner is 5 jaar onderhand al een record leeftijd met alle HD/ ED/ kanker etc. :=

Zou inderdaad meer richting erfhond gaan zoeken. Maar als ik lees dat je ouders een hond niet kunnen opvoeden (wat begint bij consequent zijn) dan vrees ik dat je er beter helemaal niet aan kunt beginnen.
Het is en blijft een risico om een hond op een niet omheind territorium te willen houden ook.
Is misschien niet wat je wil horen, maar je dient ten alle tijden in het belang van het dier te denken.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:58

Eens met BarbaLala.
Als je niet consequent bent en niet kan opvoeden dan moet je er sowieso niet aan beginnen. Dit vergt training en duidelijke; nee is nee. Bij een hond werkt ‘misschien’ niet. Geen enkel dier ongeacht het ras.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 00:32

Nounou, niet kunnen opvoeden is nogal een groot woord natuurlijk. Ik ben zelf veel thuis en weet wat ik doe, maar m'n ouders kunnen het soms een beetje laten vallen. Tenminste, dat is een enkele keer gebeurd met de vorige hond vandaar dat ik er nu op let.
We zoeken een gezellige gezinshond, die toevallig een open tuin heeft. Geen erfhond.

Maar m'n vraag was niet wat voor ras, maar wat de beste optie is om de hond op het erf te houden :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 01:20

Freggle_Edge schreef:
Bralindy schreef:
Retrievers zijn geen jachthonden maar speuren de geschoten prooi op en brengen ze naar de jager. Naam zegt het al. Als ik jou was zou ik meer gaan zoeken naar erfhonden. Ook de door jou genoemde rassen zijn ook beiden behoorlijk doorgefokt dus let goed op, pluis de ouders en stamboom goed uit..

Retrievers zijn wel degelijk jachthonden, bedoeld voor na het schot. Zodat ze kunnen retrieven ;)

Berners zijn echt super voor op het erf, maar de gezondheid van het ras is zeker een serieus probleem.

Retrievers als erfhond lukt meestal prima. Houd er wel rekening mee dat de Goldens uit werklijnen enorm veel werklust hebben en hierdoor als erfhond minder geschikt zijn.

En ook de goldens hebben veel gezondheidsproblemen.

Toevallig ook net op ander topic gereageerd maar in Nederland is het enige ras waar je goede kans hebt op gezondheid is de langharige hollandse herder.

Bye the way, volgens mij heb je ook nog kans met de beauceron en de briard.
( briards zijn zo leuk <3 )
Jaar of 10 terug heeft de rasvereniging van de briards zich gesplitst om gezondheidsredenen en zijn 2 kanten op gegaan, de ene breed maar iets ongezonder, de andere smalle database maar gezonde honden, weet niet hoe het nu met het ras is gesteld.
Ik ken 5 beaucerons, allemaal uitermate gezond en lopen tot op hoge leeftijd met de paarden mee.

Anders herplaatsing oudere hond zodat je weet dat ie gezond is, via rasverenigingen doen, die pluizen het wel voor je uit.

Of een mastin of mastinkruising uit Spanje halen.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 01:29

Hier op het erf ook een inmiddels wat oudere beauceron. Goeie waakhond en naar mensen die op het erf zijn heel erg lief. Loopt ook prima mee tussen de paarden. Hier ook 2 jackrussels lopen waar dus een onzichtbare omheining onder de grond voor is gemaakt en beide met een bandje om. De beauceron zou er niet aan denken om weg te lopen!

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 02:20

A3a1 schreef:
Retrievers zijn wel degelijk jachthonden, bedoeld voor na het schot. Zodat ze kunnen retrieven

En ook de goldens hebben veel gezondheidsproblemen.

Toevallig ook net op ander topic gereageerd maar in Nederland is het enige ras waar je goede kans hebt op gezondheid is de langharige hollandse herder.

Bye the way, volgens mij heb je ook nog kans met de beauceron en de briard.
( briards zijn zo leuk <3 )
Jaar of 10 terug heeft de rasvereniging van de briards zich gesplitst om gezondheidsredenen en zijn 2 kanten op gegaan, de ene breed maar iets ongezonder, de andere smalle database maar gezonde honden, weet niet hoe het nu met het ras is gesteld.
Ik ken 5 beaucerons, allemaal uitermate gezond en lopen tot op hoge leeftijd met de paarden mee.

Anders herplaatsing oudere hond zodat je weet dat ie gezond is, via rasverenigingen doen, die pluizen het wel voor je uit.

Of een mastin of mastinkruising uit Spanje halen.

Fijn dat je brairds aanhaalt maar helaas gaat geen enkele fokker deze honden meegeven om snachts buiten te zitten. Of je moest een slechte fokker uiteraard hebben met de kans dat je een slechte hond hebt.

Briards zijn erg gedreven honden als ze geen beweging krijgen of uitdaging gaan ze beginnen slopen, en zelfs gaan jagen. En heel veel lastig gedrag gaan vertonen dat haast niet meer te Corrigeren valt.
Eveneens als de vele vachtverzorging.
Wij hebben haast 2hec. Grond waar ze op kunnen rennen en spelen toch als we niet iedere dag werken met hun is er 'ruzie'in de groep gaan ze konijnen zoeken en even lekker slopen.

Achter de paarden gaan een 'pitsen' waar ze eraan kunnen.

Verder als je briards pakt voldoen ze aan je eisen zijn zeer leuke honden voor de kinderen, jezelf en erg Waaks!

Alleen als je een hond pakt met deze maat van vacht gaat je huis zo snel ruiken als ze zo nat binnenkomen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 02:27

Geen idee of dat klopt wat je schrijft, ik ben benieuwd hoe ze dat in Frankrijk deden, daar waren het gewoon erfhonden.
Dus gewoon platteland, dus ik denk niet dat de buren blij waren als de hond van de buren je koe lynchte.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 08:11

Voor je omheining vraag: ik zou inderdaad voor een goede onzichtbare omheining kijken. Stroomdraadje onder de grond, hond halsband aan en klaar. MAAR zorg dat de hond een visuele referentie heeft, zeker op het begin. Span bv een rood wit lint over waar de draad ligt. Ze gaat de hond dat lint associëren met “verder mag ik niet” en voorkom je een hond die bang wordt omdat hij niet weet waarom ie een correctie krijgt. Ook belangrijk om de hond nooit zelf over die grens mee te nemen. Vb het erf verlaten is altijd via de voordeur vak het huis. Zodat dat lint voorbij gaan ten alle tijden een No go is voor hem.

Qua ras. Ik zou de golden retriever nooit aanraden als erfhond. Daar zijn ze nu eenmaal niet voor gefokt. Ik zou toch echt binnen rasgroep 2 gaan zoeken. Er zijn zat betrouwbare erfhonden. De Berner is er 1 uit rasgroep 2. Maar helaas wel 1 van de meest doorgefokte honden die er is. Zelfs de goedgefokte excemplaren worden de meeste niet oud van.

Daarbij spreek je jezelf tegen. Je wil een goed gefokte hond en goed op de ouders letten, maar een kruising zou je ook wel willen...

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 08:27

Je kan ook overwegen om een stuk tuin af te zetten met een mooi hek, veilig voor de pup en kan je kiezen welk ras het beste bij jullie als gezin past. Dat geeft tijd om de hond fijn te trainen en veilig te laten opgroeien. We wonen op de boerderij en hekken aangebracht tot de weilanden. Daar blijven de honden achter, zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze het erf kunnen verlaten.

Wij hebben Lqbradors

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 08:31

Berners zijn super. Vooral op het erf.
Wij hebben er 5 gehad, onze laatste is begin januari ingeslapen, ze is 12 (!) jaar geworden. De andere allemaal rond de 10.

Het enige moment wanneer ik spijt had van de raskeuze was toen ik haar moest laten gaan. :(:) Wat een waanzinnig dier was het.

Wij hebben trouwens ook Boulabs gehad. (Berner x Labrador) ook super dieren!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 08:34

Ik denk dat je vooral geluk moet hebben. Ik heb bijvoorbeeld een kruising boerenfox x labrador die heel erg vast is. Terwijl beide rassen eigenlijk wel jagers/struiners zijn. Maar hier nooit problemen gehad met weglopen.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:18

https://www.huisdierplein.nl/petsafe-wi ... gL-ofD_BwE

Op mijn oude stal hadden ze deze gekocht voor de honden, ze kunnen dan een x aantal meter rondom het kastje vrij rond lopen als ze verder gaan krijgen ze waarschuwing en als ze dan nog verder lopen een schok.
Moet je natuurlijk wel goed aanleren.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:30

Hier op het terrein heb ik mijn hond geleerd om niet verder te gaan dan bepaalde punten. Ook als ik bv binnen zit. Maar hiervoor moet je wel heel consequent zijn ener veel mee bezig zijn. Zeker pups kunnen zo heerlijk inventief zijn en zichzelf in de nesten werken als je je rug draait.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:30

casperzazoe schreef:
Stroomband is inderdaad het eerste wat in mij op kwam maar hoe dier vriendelijk dat nou echt is :=

Hoe diervriendelijk is je dode hond van de weg af rapen omdat hij van het erf af loopt en word geschept door een auto?

Is het niet mogelijk om er ook een hek te plaatsen?

Ik ben voor stroomband, dan leren ze het het snelst. Je moet alleen opletten dat de hond niet door gaat krijgen dat hij geen stroom krijgt als hij het bandje niet aan heeft. Mijn honden weten dit perfect mbt de anti blafband.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:36

Ik zou als ik jullie was eens naar een kruising kijken met een wat meer gezinshond en een erfhond. We hebben een mechelse herder die echt te fel voor jullie zou zijn gok ik, schat van een dier maar nee = nee want anders doet ie z’n eigen ding. Maar we hebben ook een kruising bernersennen met duitse herder en mechelse herder maar dat is zo’n schatje. Ook niet mee op cursus geweest en luistert super.