katten vechten tot bloedens toe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

katten vechten tot bloedens toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:28

In het kort: mijn vriend en ik zijn rond augustus gaan kijken hoe het ging met zijn katten (3 stuks waarvan 1 kater) en de mijne (2 dames) ivm samenwonen.

Dit ging behoorlijk voorspoedig, af en toe een kleine rel maar niks bijzonders.

1 van zijn kattendames trok zich steeds meer terug dus in overleg is deze kat naar zijn ex gegaan, nu een week of 3 geleden.

Nu zijn wij sindsdien 3 x thuis gekomen dat er ineens een paar druppels bloed op 1 van de vensterbanken lag en de laatste keer echt een plasje...
Het lijkt erop dat mijn kleinste (15 jaar) dame de sjaak is en dan wel door de kater van mijn vriend. Relatief kleine wondjes gelukkig maar we zijn wel geschrokken. Dame lijkt zich er zelf weinig van aan te trekken :+

Na dat plasje uiteraard meteen uit elkaar gehaald, alleen hoe nu verder...

Zijn er mensen met ervaringen van katten die na zulke gevechten weer met succes bij elkaar geïntroduceerd zijn of kunnen we beter meteen accepteren dat dit geen haalbare kaart is?

FatCat

Re: katten vechten tot bloedens toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:36

Ik heb ook 2 vechtende katten gehad en dat is nooit meer goedgekomen.

Nu - de agressive kat sprong er echt meteen op op het moment dat andere de kamer in kwam. Zo te lezen kunnen de jouwe wel samen leven maar is er af en toe een rel?

Denk dat je heel kritisch moet kijken naar:
Is je huis groot genoeg voor 4 katten?
Hebben ze voldoende slaap en verstop plekjes?
Voldoende voer en katten bakken.
Voldoende klim mogelijkheden?
enz

Wat je ook zou kunnen doen is een ''saferoom'' installeren, met een kattenluik welke enkel voor de kattin opend, en eventueel andere slachtoffers (op basis van chipnr)

Hoe oud is de kater? Zijn ze allemaal geholpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:10

Tjah dat zijn vragen die we idd meenemen, ding is, over 5 maanden wonen we in een grote woonboerderij... zouden die 5 maanden nog op 1 of andere manier te overbruggen zijn?

Saferoom is dus ook geen optie meer in dit huis, staat al te koop en bezichtigingen zijn in volle gang.

Kater is 7 en alle dieren zijn geholpen. De kater is overigens niet de meest dominante van het stel...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:22

Het kost wat, maar de fitste onderbrengen in een goed pension is altijd een optie tot jullie verhuisd zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:48

zoiets komt meestal wel in orde,als er voldoende plek is zodat ze elkaar kunnen ontwijken.

hier al meermaals nieuwe katten binnengehaald en soms duurde het bijna een jaar voor er terug stabiliteit was,met daarbij katten die amper binnen kwamen voor maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:52

Ik ben echt wel wat gewend qua rangorde uitzoeken maar er lag echt een plas bloed gewoon. Ik laat ze niet meer gerust achter wanneer wij beide weg zijn.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:53

Kan je ze apart houden wanneer je weg van huis bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:55

Dat gaan we denk ik voorlopig maar doen ja...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:59

Wat vervelend dat het zo moeizaam gaat. Met zoveel volwassen katten is het ook maar zelden meteen koek en ei hoor, die hebben toch allemaal wel hun karakter gevormd.

Een verhuizing en daarmee ook een nieuw territorium (en waarschijnlijk veel extra ruimte?) kan wel heel veel verschil maken. De kaarten worden dan als het ware opnieuw geschud.

Misschien tot die tijd voor een noodoplossing kiezen en ze overdag als jullie weg zijn uit elkaar houden?

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:18

Hoe heb je ze aan elkaar geïntroduceerd?

Ik weet niet hoeveel tijd en ruimte je hebt, maar zoek eens op Youtube: Jackson Galaxy introducing cats
Hij heeft veel bruikbare tips, ook voor herintroductie!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:33

Let ook op dat je weet waar het bloed vandaan komt,een kattenbeet kan een serieuze infectie veroorzaken bij katten onderling.
Dus ik zou denkatten goed opvolgen waar gebeten is en of de wondjes goed genezen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:00

Ik zou het nog een paar maanden aankijken, zolang dit het is, zou ik me niet enorm veel zorgen maken, zeker niet aangezien de kleinste kennelijk niet onder de indruk is.
Wordt het wel erger, zou ik kiezen, kater of kleine poes weg.

Maar soms duurt het een tijdje.
( behalve het feit dat de meeste katten het alleen leven veel fijner vinden maar daar zelden de kans voor krijgen omdat ze te veel vermenselijkt worden )

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:05

Weet je zeker dat het bloed door vechten komt?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:25

Misschien een Feliway in ‘t stopcontact duwen?
Mijn ouders hadden ook 2 katten die elkaar niet konden verdragen, Feliway heeft hier heel erg in geholpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:51

Feliway hebben we er standaard in zitten.
We weten zeker dat het bloed van vechten is, heb de wonden gevonden.

Ben bekend met ontstekingen bij katten dus houden we zeker in de gaten.

We werken beide fulltime en zitten nu door de bezichtigingen ook in een lastige situatie qua ruimte helaas...

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:52

AnneJ1995 schreef:
Mijn ouders hadden ook 2 katten die elkaar niet konden verdragen, Feliway heeft hier heel erg in geholpen!

Duur grapje, en het is niet gezegd dat het werkt.
Kans is fifty/fifty schat ik.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:58

A3a1 schreef:
AnneJ1995 schreef:

Duur grapje, en het is niet gezegd dat het werkt.
Kans is fifty/fifty schat ik.

Tja, kapotte kat is ook een duur grapje als ‘t te ver gaat :7

Maar zie dat TS die al standaard gebruikt, jammer dat het dus niet (voldoende) werkt!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:08

Maar die dingen verkopen, terwijl het twijfelachtig is of het werkt.
Voor hetzelfde geld was die 50% ook gewoon door de tijd goed gekomen, dus is het een flutartikel maar mensen kopen peperduur spul voor de kat zijn viool.

En die andere 50% was nooit gelukt.

En kapotte kat, dan ben je zelf toch een beetje gek dat je het zover laat komen.
Ik laat zulke dieren, die het nog niet zelf uitgezocht hebben niet samen in huis om het te doen als ik er niet ben :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:11

Ik zou ze denk ik uit elkaar halen en opnieuw introduceren.

Of opnieuw introduceren in het nieuwe huis en tot die tijd kijken of je kat een tijdje uit logeren kan.

Jackson galaxy is echt een aanrader! Daar kijk ik ook nog veel naar en op zijn manier heb ik mijn 2 katten geintroduceerd en dat is goed gegaan.

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:13

Er hoeft maar een nageltje in een oortje te haken of het bloed kan eruit spuiten. Hoeft dus niet persé iets bijzonders te zijn.

Ik ontdekte een tijdje terug een bloedbad in de badkamer, het zat echt op het plafond! 1 kat ook wond op de borst, dus andere kat als schuldige aangewezen (verder niet gestraft ofzo, de “schuldige” was mijn kat, het slachtoffer was een aanloper die ervoor gekozen heeft om bij ons te wonen, ondanks dat de kat des huizes het daar dus niet mee eens was) en met de kat naar de DA geweest.

Bleek dus dat het een oude wond was, die onderhuids zat, die gewoon gesprongen was. Dus helemaal niet gevochten die dag.
Heeft ook nog een paar dagen nagebloed, met iedere keer een plasje.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:30

Nouuu feliway onzin..
Mijn buren kwam ik veel vroeger, en op een gegeven moment werd ik er in huis standaard zo suffig.
Hadden ze een DAP verdamper voor de hond, hond werkte het prima voor.
Voor mij ook, was blij dat dat poedersuiker leeg was op een gegeven moment.
Je zou zeggen het kan niet, maar ik had geen last meer toen ie toevallig leeg was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:40

1 van de wonden zat ook echt op een rotplek: haar lip. Andere op haar pootje, iets hoger dan vorige keer.

We gaan even goed nadenken hoe zaken aan te pakken voor tijdens de bezichtigingen en erna...