Arme hond, amputatie teen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn16

Arme hond, amputatie teen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 14:10

Hoihoi,

Het viel ons een tijdje geleden op dat onze hond Breezer aan een voet lange nagels had, de voet anders neerzette en daar flink last van had. Zo erg dat ze na een wandeling, waar ze overigens net zo gek ging crossen en springen als normaal, thuis soms het pootje omhoog hield. Wij naar de dierenarts om even de nagels te laten knippen, haar nagels zijn nogal moeilijk om zelf te bepalen waar het leven zit. Bij de dierenarts voor een paar dagen pijnstilling meegekregen, er werd toen gedacht dat ze door de nagel ergens was achter blijven haken en een spier verrekt of gekneusd had.

Toen we nadat we thuis de nagels een beetje bijgehouden hadden na 4 weken nogsteeds lange nagels hadden zijn we terug gegaan naar de dierenarts. Ook omdat we het gevoel hadden dat er iets niet goed zat. Ze had gedoe dagen waarin ze helemaal geen pijn aangaf maar ook dagen dat ze na iedere wandeling weer met het pootje in de lucht zat. Waarom wij niet eerder doorgepakt hebben? Omdat ze dus bij iedere wandeling waar ze los mocht gewoon net zo fanatiek was als normaal. Slootjes springen, crossen als een malloot.

De laatste keer naar de dierenarts was gister avond. De dierenarts wist het niet zo goed omdat ze pas pijn aangaf wanneer hij echt heel erg druk gaf, maar wilde dingen uistluiten. Het enige waar ze heel erg op reageerde was 1 teen. Breezer is nu 7 en wij waren al een beetje bang voor artrose of spondylose.

Er werden dus foto's gemaakt van de elleboog en van de voet.
Afbeelding

Het gaat om de rechter teen. Hoe het gebeurd is is een grote vraag maar het bot wat normaal om de nagel zit en wel te zien is bij de andere nagels is weg. Hij maakte zich geen zorgen om andere plekken in het lichaam waar dit aan de orde kan zijn. De elleboog zag er trouwens perfect uit. Breezer is een rottweiler kruising, en dus 7 jaar oud. Het gewricht zag er super uit, geen enkel spoor van artrose of iets in die richting.

Maar wat nu was de vraag. De enige mogelijkheid is om de teen er af te halen. Dit gaat dinsdag gebeuren. Geen idee of mensen het interessant vinden om het hele proces te volgen maar dat kan dus.

We zitten er wel mee, hoe gaan we Breezer zeggen dat ze met een teen minder door het leven moet vanaf dinsdag _O-

luuntje

Re: Arme hond, amputatie teen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:23

Sterkte alvast.

Als mens kan je prima leven met een teen minder.
Ook je grote teen kan je missen.
Ik denk dat het voor een hund ook prima kan.
Al zal het even zoeken worden hoe de voet neergezet moet worden.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 14:30

luuntje schreef:
Sterkte alvast.

Als mens kan je prima leven met een teen minder.
Ook je grote teen kan je missen.
Ik denk dat het voor een hund ook prima kan.
Al zal het even zoeken worden hoe de voet neergezet moet worden.

Ja, dat zei de DA ook. Ze zet de voet nu zo neer dat ze met de teen de grond zo min mogelijk raakt, daardoor worden de nagels ook zo lang, ze zakt echt door de voet heen zegmaa. Als het goed is is dit ook opgelost als het probleem, de teen/nagel weg is.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:56

Gaat vast goedkomen.
Als ze de wond maar laat genezen.
Honden plukken en likken nogal graag aan wondjes.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:04

Met een teen minder kunnen ze vast goed mee verder.

Ik zou als de teen eraf is en de wond hersteld is wel contact opnemen met een goede fysio. Doordat haar nagels nu zo slecht slijten zie je dat ze haar lichaam verkeerd gebruikt. Dit kan voor problemen in de rest van haar lichaam zorgen en dat hoeft niet zomaar opgelost te zijn als de teen en dus de pijn weg is.

Wij gaan zelf naar Nanda van Velzen. Maar mocht zij uit de richting zitten kan ze je vast aan iemand helpen.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:29

Het is gelukkig een buitenste teen, ze gebruiken die gelukkig niet voor de stabiliteit. Maar goed dat de dierenarts een foto heeft gemaakt, je bent nu veel ellende voor! Je zou voor de wondgenezing eventueel een laserbehandeling kunnen overwegen, de poot komt met veel bacteriën in aanraking, en de laser kan hierbij helpen.
http://www.hplt.nl
Niet alle dierenartsen hebben dit, maar wij op de praktijk wel en we zien zoveel goede resultaten dat het jammer zou zijn om die optie niet te bekijken.

Edit: letters omgedraaid in de link, niet handig als je wilt kijken :+

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 14:14

Shavis91 schreef:
Het is gelukkig een buitenste teen, ze gebruiken die gelukkig niet voor de stabiliteit. Maar goed dat de dierenarts een foto heeft gemaakt, je bent nu veel ellende voor! Je zou voor de wondgenezing eventueel een laserbehandeling kunnen overwegen, de poot komt met veel bacteriën in aanraking, en de laser kan hierbij helpen.
http://www.hplt.nl
Niet alle dierenartsen hebben dit, maar wij op de praktijk wel en we zien zoveel goede resultaten dat het jammer zou zijn om die optie niet te bekijken.

Edit: letters omgedraaid in de link, niet handig als je wilt kijken :+

Ik ga de link zeker even laten zien aan mijn ouders!

We hebben vanochtend vroeg mevrouw weggebracht. Net al een telefoontje gehad. De operatie is goed gegaan en ze werd al een beetje wakker. Om 4 uur mogen we haar ophalen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:22

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:22

Fijn dat de operatie is goed gegaan.
Onze bouvier had ooit een goedaardige tumor op zijn teen maar dit deed hem zoveel pijn dat we besloten om de complete teen te laten amputeren.
Dit vonden we ook enorm spannend maar alles is goed gegaan en hij had geen enkele moeite met lopen. Het was de tweede teen van buiten.
Het herstel was natuurlijk wel even lastig, hij had een bloedhekel aan de kap maar los daarvan heeft hij er nooit last van gehad.
Het enige wat hij eraan over had gehouden was een unieke pootafdruk. :=

Afbeelding

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 15:15

AaronYve schreef:
Het is meer sterkte voor de baasjes denk ik :')

Laser werkt perfect trouwens! http://www.simicur.nl/kliniek/laserther ... ktijk.html

Haha, die hond heeft er niks van gemerkt. Toch vond ik het wel een beetje spannend hoor.

Jolien87 schreef:
Fijn dat de operatie is goed gegaan.
Onze bouvier had ooit een goedaardige tumor op zijn teen maar dit deed hem zoveel pijn dat we besloten om de complete teen te laten amputeren.
Dit vonden we ook enorm spannend maar alles is goed gegaan en hij had geen enkele moeite met lopen. Het was de tweede teen van buiten.
Het herstel was natuurlijk wel even lastig, hij had een bloedhekel aan de kap maar los daarvan heeft hij er nooit last van gehad.
Het enige wat hij eraan over had gehouden was een unieke pootafdruk. :=

[ [url=m/OOy7BY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar hebben we nog niet eens bij nagedacht! Als het nog gaat sneeuwen en ze het verband er af heeft gaat er zeker een foto komen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:08

Als het goed is ben je haar aan het ophalen.
Succes met haar.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 18:39

Nou we zijn thuis hoor. Toen we aankwamen hoorde ik haar al piepen. De mevrouw achter de receptie zei dat ze al zo'n idee had dat we er aan kwamen, toen onze auto aan kwam rijden begon ze met piepen.

Operatie is goed gegaan, ze heeft een spuit ontstekingsremmers en pijnstilling gehad en we hebben een hele lading van beide mee. Omdat we graag een nestje bij haar willen en ze nu net 3 of 4 dagen loops is hebben ze meteen een echo en een swap gemaakt omdat de vorige dekking niet gepakt had, daar is uitgekomen dat ze een sluimerende baarmoeder ontsteking heeft. Daar dus ook 10 dagen antibiotica voor mee en dan over 1,5 week een nieuwe echo om te kijken hoe het er dan voor staat qua ontsteking. We doen alles in overleg met de arts en hij heeft gezegt dat wanneer alles er dan goed uit ziet en de wond van de operatie goed geneest we progesteron kunnen prikken om het goede moment van dekken te bepalen. Gezondheid gaat natuurlijk voor.

Afbeelding
Ze is nog een beetje wappie van de narcose en ligt nu lekker te slapen.

Hoe plaats je ookalweer een foto in spoiler? Dan kan ik het stukje wat ze er af gehaald hebben laten zien.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:49

Het topic is al iets ouder, maar ik vroeg me af of je mij misschien iets over het herstel van je hond kan vertellen.

Mijn hond moet de buitenste teen van haar voorpoot geamputeerd hebben en ik kijk er nogal tegen op kwa ingreep en herstel :o

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:57

Hond van mijn vader mist zelfs twee tenen aan één poot.

Kan ze prima alles mee.
Grote hond, kruising van iets van herder met iets van Berner Sennen.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:06

Femke_Tweety schreef:
Hond van mijn vader mist zelfs twee tenen aan één poot.

Kan ze prima alles mee.
Grote hond, kruising van iets van herder met iets van Berner Sennen.

Was de operatie zelf pittig voor de hond en duurde het herstel lang?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:18

Viel mij eerlijk gezegd beide behoorlijk mee.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 20:28

_classic schreef:
Het topic is al iets ouder, maar ik vroeg me af of je mij misschien iets over het herstel van je hond kan vertellen.

Mijn hond moet de buitenste teen van haar voorpoot geamputeerd hebben en ik kijk er nogal tegen op kwa ingreep en herstel :o

Ze heeft na de operatie eigenlijk niet meer kreupel gelopen, meteen dezelfde avond toen de narcose wat meer uit was gewerkt en we haar een klein stukje uit lieten liep ze alsof er niks gebeurd was.

We moesten na 2 of 3 dagen terug komen voor een verband wissel en controle, breezer is allergisch voor het standaard hechtdraad wat de DA gebruikt dus is er gebruik gemaakt van een speciaal hypoallergeen draad. Helaas heeft ze hier toch op gereageerd waardoor het is gaan ontsteken. Als ik het mij goed herinner zijn de hechtingen er iets eerder uit gehaald dan gepland, omdat we er van uit gingen dat daar de ontsteking van het wondje vandaan kwam. Hierdoor heeft ze iets langer verband gehad om vuil van buiten tegen te houden en een kuurtje.

Alles is uiteindelijk heel netjes geheeld, ze rent rond, sprint en zwemt en we merken nergens aan dat ze eventueel last zou hebben van het teentje wat ze mist.

Ik zou me niet druk maken als ik jou was, zoals ik zei, onze hond liep dezelfde avond al alsof er niks gebeurd was. Al blijft het natuurlijk erg spannend haha

Edit: wij kregen trouwens voor een aantal dagen metacam mee, en antibiotica

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:27

Dit geeft me hoop!

Heel fijn dat je hond zo goed en snel hersteld is, hopelijk gaat het herstel hier ook zo vlot!