Zelfgemaakte hondendenkspellen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Zelfgemaakte hondendenkspellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 23:32

Zijn er hier nog creatieve hondeneigenaren :D

Ik heb wel een aantal gekochte spelletjes en vandaag ook nog weer een nieuwe gekocht, maar ze hebben die vaak snel door en ze zijn best prijzig.

Ik dacht dus, laat ik zelf maar eens wat in elkaar zetten. Een flessenspel, die zag ik ergens eens voorbij komen.

Ik doe weleens snoepjes in wc rolletjes en sluit die af of prop het in kranten die ik verfrummel. Dat vinden ze ook erg leuk, maar dit was even iets anders. Ik dacht dat het lastig zou zijn, maar nee hoor. Bij de Gamma konden ze alles al op maat zagen, dus het enige wat ik moest doen was met een vlinderboor een ronde gat in de paaltjes boren voor het stokje en ze aan de onderkant vast zetten met een schroef (wel even voorboren voor het splijten). Stokkie even afzagen, schaar in een fles en voila.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste fles was te moeilijk, dus makkelijkere fles erbij en die had ze wel redelijk door, maar toch nog erg moeilijk, dus op den duur frustreerde het en gaf ze het op. Dus beetje geholpen en snoepjes eruit laten lopen als ze met haar poten er tegenaan sloeg. Dat vond ze wel leuk! Nog veel oefenen met haar tot ze zelf een keer succes heeft

Afbeelding

Ik heb nog heel veel hout over, dus ik ben aan het bedenken wat ik daarvan nog kan maken.

Zijn hier ook bokkers die spelletjes maken? Deel ze :D

JesdaJinn

Re: Zelfgemaakte hondendenkspellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:42

De welbekende snuffelmat natuurlijk!
Op FB zijn heel veel pagina's over zelf maken.
Een hand vol koekjes in het gras gooien vinden ze hier ook leuk.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 23:46

Ik wil idd nog een snuffelmat gaan maken! Nog niet gedaan. Moet nog even een goede schaar kopen voor stof, anders word het drama om fleece te knippen denk ik :')

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:04

Oh leuk!!

Bij grote honden in een eierdoos snackjes doen. Over de hogere stukjes bijv. plastic bekers / grote doppen doen. Zodat ze die eerst eraf moeten halen om bij de snackjes in de eiervormen te komen.

(oké, beroerd uitgelegd, hopelijk snap je hem)

edit; Oh , en deze is ook makkelijk. Een handdoek of een deken oprollen, met daarin ook snackjes verstopt. Ze moeten de rol afrollen om erbij te komen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:05

op pinterest is er ook veel van te vinden ja.
verder dan de Kong vullen met allerlei dingen ben ik nog niet gekomen hihi

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:12

Mijn zus had er ooit een die je volgens mij ook vrij eenvoudig zelf moet kunnen maken.
Twee houten schijven/cirkels , de onderste maak je met een vlinderboor halve gaten/vakjes in waar je een brokje in kan leggen.
In de bovenste maak je 1 gat of opening dat als je draait boven de vakjes uitkomt.

De twee cirkels met een gladde en verzinkte bout vastmaken aan elkaar. Zodat de bovenste kan draaien.

Om een idee te krijgen:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... dx_1RwXjHw

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 00:35

@Kelly_ann, dat stelde de vrouw bij de Gamma ook voor, precies zo haha. Die had ze namelijk zelf ook gemaakt voor haar hond. Ik heb daar wel hout voor, maar zou niet weten hoe ik het rond moet zagen. Heb daar niets voor

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:42

Decoupeerzaag of zelfs de oude figuurzaag (wel een geduld werkje en haal genoeg zaagjes), anders bij de hubo vragen, daar hebben ze iets meer ervaren mensen qua houtbewerking.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:51

Aan de andere kant.... Waarom moet het persé rond zijn? Vierkanten die je op elkaar zet kan je ook laten draaien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 01:12

Vierkant geeft vervelende hoeken/punten die in de weg zitten. 8 hoek is dan al een betere optie.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:18

Ik doe ook wel denk werk met mijn hond. Geen puzzels echt creatief ben ik niet en vind ze in aanschaf te duur vooral omdat Sam een slim beest is en hem zo snapt.

Ik heb Sam geleerd een oud vitamine potje op te zoeken eerst deed ik er een koekje in. Bakje moet hij bij me brengen en dan krijgt hij het koekje er uit. Ik ben begonnen met de klicker. Interesse in bakje? - klik
Bakje pakken - klik

Zo tot hij hem bracht.

Inmiddels verstop ik het bakje in de tuin (hij is afgewassen zit geen voer geur meer aan) en dan gaat hij zoeken. Ik loop meerdere lijnen door de tuin anders volgt hij me spoor en heeft hij hem heel snel. We hebben een vrij grote tuin. Verstop ook wel voer door heel de tuin.
Kong vullen.
Eierdoos vullen (zo'n doos van 30 eieren en dan dek ik de koekjws af met wc rollen of balletjes)
Heb ook wel een voerbal. Of oude spijkerbroeken waarvan ik de pijpen dicht knoop en dan vul met koekjes etc.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:25

Leuk denkspellen voor de hond.

Ik heb een snuffelmat gemaakt.
Soms prik snij ik gaten in een plastic fles.
Hier stop ik koekjes in, dop erop en hond mag koekjes eruit rollen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:32

Ja ik maak van een doos een snuffeldoos. Gooi ik stukken krant en oude folders in snippers en propjes en een aantal propjes verstop ik koekjes of brokjes in. Sommige vouw ik helemaal dicht andere doe ik vrij losjes. En dan gooi ik nog wat koekjes zo in de doos en dan moet ie gaan zoeken. Vind wel dat ie voor de koekjes, die ingepakt zijn weinig moeite doet.

En een plastic fles volstoppen met brokjes en dan gaten erin maken zodat hij de brokjes eruit moet rollen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:51

wij zijn begonnen met de plastic bakjes van t eten te vullen met wat lekkers: druiven, tommies tomaten, yogurt emmers. En dat wordt steeds moeilijk :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:52

Druiven bakjes bedoel je?

Druiven zelf zijn giftig voor honden toch?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:56

ja het druivenbakje, daar wat lekkers instoppen en dan zelf open laten maken. Die is het makkelijkst, de yogurt emmertjes zijn een stuk lastiger ;)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:04

Ook leuk, zo klein plastic ladebakje van bv de xenos. Met een warme schroevendraaien gaatje in de la maken, touwtje erdoor met bv een grote houten kraal en je heb lades die hij kan open leren maken voor een snoepje.

Snuffelmat pakt mij hond op en die schud hij leeg hihi. Die flessen vindt hij ook erg leuk en ik heb een aantal spellen gekocht. Gewoon een tijdje weg leggen of even met iemand ruilen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:24

SillyB schreef:
ja het druivenbakje, daar wat lekkers instoppen en dan zelf open laten maken. Die is het makkelijkst, de yogurt emmertjes zijn een stuk lastiger ;)

Ga dat ook eens proberen!

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:53

een plaatje hout, stokjes erop zetten en een bekertje daaroverheen zo dat het bekertje op de onderste plaat komt. Daar kan je dan snoepjes onder doen, ze moeten dan het bekertje echt optillen/wegduwen om bij het snoepje te komen, maar door het stokje wordt het wel wat lastiger

schoenendoos helemaal vullen met wc rolletjes en in die rolletjes snoepjes doen, ze moeten dan echt moeite doen om de rolletjes eruit te krijgen om bij de snoepjes te komen

Ik doe vaak balletje balletje met de hond, 3 bekertjes en dan een koekje onder 1, bekertjes verschuiven en hij mag alleen voorzichtig de beker aanwijzen, niet de beker omduwen, nadenken en beheersing, heel veel hersenwerk voor hem (kruising bordercollie)

Ook sluit ik hem wel eens op de gang op, en verstop door het huis bekertjes met wat lekkers eronder. Het was even oefenen, maar hij weet ze ondertussen allemaal te vinden. Kan je ook met wc rolletjes die in elkaar gevouwen zijn doen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 11:42

Een upje

Ik kwam een heel simpel spel tegen op Facebook. Meteen uitgeprobeerd en het was een groot succes. Was wel even zoeken naar ballen, maar had er meer dan ik dacht :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:52

Hoe werkt het spel?