Kat(ten) op appartement

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Kat(ten) op appartement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:02

Eind maart verhuizen mijn vriend en ik naar een klein appartementje van zo'n 45/50 m2.
Twee slaapkamers (één zal fungeren als kantoor), een kleine woonkamer, keuken, badkamer, wc
en twee balkons (de een wat groter dan de ander). Ook is er een halletje aanwezig.

Nu lijkt het mij ontzettend leuk om een kat te adopteren. Alleen vraag ik mij af of het een
beetje dierwaardig is. De kat zal namelijk niet naar buiten kunnen, behalve dan op het balkon,
omdat wij in een appartementencomplex zullen gaan wonen.

Ik heb al een beetje rondgekeken naar verschillende opvangen en daar lees ik dat katten
die binnen blijven vaak alleen samen worden geplaatst of er moet al een kat aanwezig zijn.
Nu wil ik ook best twee katten adopteren, maar ik vraag me af of +/- 45m2 dan niet wat te
klein is voor twee katten.. In principe zouden ze wel op alle kamers mogen komen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening! Er is overigens bij ons bijna altijd iemand thuis.
Aanraders voor opvang zijn ook welkom. Wij hoeven geen kitten, willen graag een kat die
het gewend is om binnen te zijn of om andere redenen binnen moet blijven.

GDG

Re: Kat(ten) op appartement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:06

Inderdaad voor twee katten gaan en dan zorgen voor veel klimmogelijkheden. Echt lekker de hoogte in, middels een echt groot klimmeubel en plankjes aan de muren. Balkon veilig afspannen en daar ook in de hoogte werken, dan kunnen ze lekker 'tv' kijken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:08

Ik denk dat het alleen kan, als je katten neemt die nog nooit buiten zijn geweest.
En het balkon kan afschermen met gaas, zodat ze er niet afspringen.

Eén of twee katten maakt niet uit, het zijn geen grote beesten die meteen een kamer vullen als ze er zijn. :D
Het is zelfs wel leuker als ze met z'n 2en zijn, als ze met elkaar kunnen opschieten in ieder geval.

Ik heb ooit katten gehad op een appartement.
De katten waren leuk en lief, was er ook gek mee.
Alleen de kattenharen overal vond ik verschrikkelijk, dat was voor mij een reden om daarna nooit meer een kat te willen hebben. :o

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:10

Ik heb een ragdoll kitten genomen op 55m2 klein appartement en dat gaat prima. Er is niet altijd iemand thuis hier maar wel veel en kat gaat niet naar buiten behalve soms balkon.

Gaat tot nu toe hartstikke goed. Dus 2 binnenkatten zal prima gaan hoor.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:11

Wij wonen denk ik een keer zo groot als jullie, met 3 katten (en een hond). Zij komen ook niet buiten in verband met een drukke weg. Soms als ze allemaal tegelijk wakker zijn is het best druk maar ach, ze slapen toch 80% van de dag :+

Op http://www.ikzoekbaas.nl kan je een heleboel katten in een heleboel asiels zien, je kan hier ook instellen dat je opzoek bent naar een die niet perse naar buiten hoeft.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:13

Hier een speelse kat op een appartement, gaat prima. Wat wel fijn is is als ze lange looplijnen hebben in het huis dus ook een klein sprintje kunnen trekken om hun energie kwijt te kunnen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:30

Hier 2 boerderijkatten in een appartement. Twee broertjes, wel gecastreerd want het schijnt dat katers meer ruimte nodig hebben (en de een begon op de ander te rijden, dat was niet zo'n succes). Het balkon is afgezet maar ik laat ze er toch nooit op als ik er zelf niet bij ben, dat vind ik te spannend.
Ze kunnen dmv een hoge krabpaal op een hele hoge kast klimmen in de woonkamer en dat vinden ze geweldig. Verder zijn het gewoon 2 gelukkige, zeer kleffe, gezonde katten. Wel willen we uiteindelijk groter gaan wonen maar ze zijn niet straatwijs dus het zullen nooit buitenkatten worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:36

Tuurlijk kan dat als je geen probleem hebt met haren en kattenbak geur, dat kan in een klein appartement al snel ‘veel’ voelen.
Verder, ik zou kiezen tussen of een combi sociale katten of juist een enkele kat die een hekel heeft aan andere katten. Beide kan je erg gelukkig maken denk ik.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:39

Fijn zoveel reacties! Ik neem het zeker allemaal mee. :j

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:45

Ik woon in een appartement met 1 slaapkamer, wel een ruime woonkamer en keuken. Sinds 2 weken heb ik een kat overgenomen van mensen waar de kat niet samen kon met hun andere katten. Zij hadden een soort katenren in de tuin. Bij mij komt ze nu niet buiten. Volgens vind ze het nu heerlijk dat ze eindelijk geen concurrentie meer heeft van andere katten.
De kattenbak maak ik wel meerdere keren oer dag schoon, daardoor ook geen stank in huis.
Op een kleine ruimte zou ik persoonlijk niet voor meerdere katten gaan. Tenzij ze elkaar altijd al gewend zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:06

50 m² vind ik wel een beetje klein. wij hadden vroeger een appartement van 90 m² met twee slaapkamers, en dat was al niet zo groot (maar is je 50 m² incl of excl balkon, van ons was het inclusief balkon en dat was wel een vrij groot balkon.)

als 50 m² zonder balkon is zou ik zeker kijken om de buitenruimte (of een ervan) ook in te richten met een goede kattenkennel, het is een investering, maar zal een hoop meer ruimte en afleiding geven.
Daarnaast veel en hoge krabpalen of loopplanken langs de muur.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:11

Ik heb het gedaan, 2 katten op die oppervlakte. Altijd gedacht dat ik hele rustige diertjes had maar als ik zie hoeveel drukker en speelser ze zijn in een gewoon woonhuis met tuin heb ik achteraf spijt dat ik het ze heb aangedaan.

Ik heb ook een oude Perzische kater gehad, een stijf oud opaatje, die floreerde daar. Zit er zoiets niet in het asiel?

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:16

Ik heb een wat oudere kat uit het asiel gehaald, toen ik hem ophaalde was hij een jaar of 8, nu is hij 11.

Mijn appartement is ongeveer 55 vierkante meter, ik heb de deur naar de slaapkamer altijd open zodat hij daar ook heen kan. Maar zoals iemand anders al zei, hij slaapt 80% van de dag, en de andere 20% heeft hij wel eens een speels uurtje en dan rent hij even door het huis of zit hij achter wat pluisjes oid aan, maar doordat mijn woonkamer vrij groot is heeft hij alle ruimte om even te rennen.

Volgens mij lijdt hij er verder niet onder :). Daarnaast pas ik wel eens op mijn ouders katten en dan heb ik er 3 op deze ruimte en dat gaat ook prima! Ik merk alleen dat die van mij niet zo van katten gezelschap houdt, vandaar dat die van mij alleen zit.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 13:31

Het oppervlakte is zonder de balkons. :j

Een oudere kat is zeker een optie!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:36

Mijn studio is nog een stuk kleiner dan 55 vierkante meter en ik heb 1 kat. Dat gaat prima. Ik denk dat 1 kat alleen ook prima kan, zeker als je veel thuis bent. Mijn kat zit in de zomer graag op het balkon omdat de deur dan open staat en hij in en uit kan lopen. In de winter doe ik de deur voor hem open als hij ervoor gaat zitten, maar dat gebeurt zelden. Verder rent hij soms door het huis, helemaal van voren naar helemaal achteraan. Dat doet hij vooral als ik druk ben op de computer oid en hij geen aandacht krijgt. Verder doen we heel veel samen, hij gaat vaak met me mee als ik ergens heen ga. Hij loopt aan zo'n flexi hondenriem, gaat aan een tuigje in de auto en komt dus op die manier wel buiten. Verder doen we ook regelmatig clickertraining en spelen we veel samen (apporteren, stoeien).
Als hij mee gaat naar mijn moeder mag hij daar wel vaak in de tuin spelen.

Een oudere kat lijkt me voor jullie best een idee omdat die vaak ook wat rustiger is. Bij mij is er in het begin wel af en toe wat gesneuveld :+

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 14:09

Ik denk dat een ouwe sok die gewend is om binnen te zijn en/of niet meer de behoefte heeft om naar
buiten te gaan goed bij ons zou passen. Zou leuk zijn als hij wel een aai waardeert en eens op de bank
komt liggen. :j Ik denk dat we naar zoiets op zoek moeten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:23

Ik heb 2 kittens in een klein appartement gehad en dat ging helemaal prima! Nu wonen we inmiddels in een 'groot' huis maar ze hebben er echt nooit last van gehad. Hier zijn ze meestal in de woonkamer, en de rest van het huis laten ze links liggen. Als wij op vakantie gaan, gaan ze logeren bij mijn ouders en daar zitten ze samen op een slaapkamer. De toenmalige kitten is inmiddels 13 jaar, en inmiddels heeft hij een nieuw vriendinnetje van 6 maanden en ook daarmee ging het goed in een kleine ruimte. Ze passen zich heel snel aan. Mijn katten komen overigens niet buiten

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:28

Ik heb 2 katten op een appartement van 60m2. Gaat prima hoor! Maar het is wel erg afhankelijk van de kat zelf. Een oudere kat lijkt me een mooie oplossing. Ik heb eerder een andere kat gehad, die deed altijd pogingen om te ontsnappen. Hij is ooit ontsnapt bij m'n oppas en van het balkon gevallen. Sluit je balkon dus goed af als je hem daar op wil laten!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:30

Sem_ schreef:
Ik denk dat een ouwe sok die gewend is om binnen te zijn en/of niet meer de behoefte heeft om naar
buiten te gaan goed bij ons zou passen. Zou leuk zijn als hij wel een aai waardeert en eens op de bank
komt liggen. :j Ik denk dat we naar zoiets op zoek moeten gaan.

Zou ik ook voor gaan :j

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:31

Ik vind het altijd zo bijzonder dat er 'geëist' wordt dat er twee katten moeten zijn. Ik heb ook twee poezen, maar die hadden beide liever het rijk alleen gehad hoor. Katten zijn echt solitaire dieren. Vooral oudere katten die het niet gewend zijn, zijn liever alleen. Veel katten hebben wel een hoge tolerantiegrens, dus dan gaat het prima samen. In Engeland hebben ze toen een heel uitgebreid onderzoek daarnaar gedaan, was wel erg interessant. Maar voel je de dus niet perse verplicht om er twee te nemen.

Maar wij hebben dus ook twee poezen die ook binnen leven, wel wat groter oppervlakte (ong. 95m2), die zijn overigens ook niet anders gewent dus dat gaat prima.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:32

Ik heb in mijn vorige huis mijn huidige katten geadopteerd, dat was ook zo'n 45 m2. Achteraf gezien wel wat klein eigenlijk, maar goed ons huis stond ook best vol.
Je kunt een hoop compenseren door lekker in de hoogte te werken inderdaad. Een huis van 100m2 is niet leuker dan het kleinere huis als die laatste meer speelmogelijkheden heeft :)
Mijn katten zijn trouwens ex-zwerver en (destijds) kitten die nog nooit buiten was geweest. De ex-zwerver vindt het wel best geloof ik, ze is echt een extreme diva geworden en hoeft ook niet zo nodig meer naar buiten := Heel soms even de galerij op maar dat is het wel.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:37

Rena100 schreef:
Ik vind het altijd zo bijzonder dat er 'geëist' wordt dat er twee katten moeten zijn. Ik heb ook twee poezen, maar die hadden beide liever het rijk alleen gehad hoor. Katten zijn echt solitaire dieren. Vooral oudere katten die het niet gewend zijn, zijn liever alleen. Veel katten hebben wel een hoge tolerantiegrens, dus dan gaat het prima samen. In Engeland hebben ze toen een heel uitgebreid onderzoek daarnaar gedaan, was wel erg interessant. Maar voel je de dus niet perse verplicht om er twee te nemen.

Maar wij hebben dus ook twee poezen die ook binnen leven, wel wat groter oppervlakte (ong. 95m2), die zijn overigens ook niet anders gewent dus dat gaat prima.

Eens! Wij hebben, toen de vorige kat overleed en er nog maar één over was, er daarom ook 2 bij gedaan.. De oude kat was het daar niet geheel mee eens, hij heeft ze getolereerd maar vrienden zijn ze nooit geworden.

Ga gewoon lekker op zoek naar een oude theemuts die het fijner vindt om alleen te zijn!
Ikzoekbaas heeft trouwens een niet up to date aanbod, vaak is bellen naar de dichtsbijzijnde asiel(s) beter, er verandert elke dag namelijk wat, zeker in grote steden.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:39

Wij hadden er 3 toen we noodgedwongen van een groot naar een piepklein appartement moesten. Ze konden als we er waren en het was goed weer wel naar buiten op een groot afdak wat de hele straat doorliep, maar verder zaten ze binnen op minimaal oppervlak.
Het was niet ideaal, maar ze deden het daar eigenlijk erg goed. We zorgden wel voor veel klimmogelijkheid en een groot krabmeubel. Ook is het een heel stabiel groepje, wat het onderling zeer goed kan vinden. Juist toen ze binnenkanten waren hadden ze zo veel aan elkaar. Toen we er een alleen hadden was ie echt stukken ongelukkiger. Maar bij katten is het wel belangrijk dat het echt goed klikt.
Inmiddels wonen we in een groot huis met tuin en ik denk wel dat ze het net wat fijner vinden hier, 2 vd 3 hebben nog steeds niet echt interesse om naar buiten te gaan. Als het zomers heel mooi weer is maken ze mss een rondje op het grasveld. Eentje is wel echt blij met zijn tuin en maakt meermaals daags rondes door zijn domein.
Dus als het niet al te drukke types zijn en jullie handig omgaan met de beschikbare ruimte denk ik dat het best kan hoor.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 31-01-19 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:47

Die van mij is zelfs met geen stokken buiten te krijgen. Als je het lef hebt haar proberen buiten te zetten, zal je het geweten hebben... Ze krabt je van boven tot onder open.

Mevrouw prefereert om op of naast mij te liggen. Als ik weg ben, gaat ze op een dekentje op de bank liggen. Is wel een oude dame (16) die al heel haar leven bij me is. Ze is zeer af/aanhankelijk, af en toe tot het irritante af (heel de avond geen kant opkunnen omdat ze op mijn schouder ligt en weigert weg te gaan bvb). Heeft ook 0,0 jachtinstinct meer. Af en toe rent ze eens achter mijn laserlampje aan en verder wilt ze gewoon lekker comfy slapen en geknuffeld worden (hoe vaker/langer, hoe liever).

Ik zou dus ook kijken naar een oudere, rustige kat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:50