Kat krabt muren kaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Friesepoonie

Kat krabt muren kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 14:14

Beste bokkers, ik plaats nu maar een topic in de hoop op tips, want ik weet eerlijk gezegd niet meer wat te doen.
Het zit zo, onze (geholpen) poes van inmiddels bijna 8 krabt sinds enkele maanden met tussenpozen aan de muren. Het is inmiddels zo erg dat we het hele huis opnieuw kunnen behangen, tot groot verdriet van mijn partner, want die heeft het huis van onbewoonbaar verklaard weer opgebouwd.
We hebben al een aantal dingen geprobeerd, en steeds als je denkt, hèhè, dit werkt, begint ze weer opnieuw. Ze weet dat het niet mag, ze doet het alleen als er niemand is. En dat maakt het ook zo lastig corrigeren.
Ze heeft 2 verschillende krabplanken, één van sisal, één van karton en beide gebruikt ze graag en veel. Ik heb verschillende krabpalen geprobeerd, maar hier kijkt ze, ook met catnip, niet naar om. Ik durf eigenlijk niet nog meer te halen, want terugbrengen is altijd een probleem, bij alle dierenwinkels. Diverse sprays werken even, maar zijn blijkbaar geen permanente oplossing.
Buiten heeft ze ook krabmogelijkheden waarbij ze zich volledig kan strekken.

Verder is het een hele lieve kat, niet echt een schootzitter, maar ze zit er graag bij. Ze is lief voor de kinderen en komt niet op het aanrecht of tafel.
Er zijn geen veranderingen geweest kort geleden. 4 jaar geleden zijn we hier (met poes) naartoe verhuisd, en toen was het de eerste week heel erg, maar na feliway is het zo'n 3 jaar goed geweest. Ik heb vorig jaar contact gehad met een gedragstherapeut, maar zelfs die wist het eigenlijk niet.
Ik hoop dat jullie misschien nog wat weten, want manlief heeft zo langzamerhand wurgneigingen. Naar buiten als wij er niet zijn is niet echt een optie, ik vind het toch wat sneu met dat gure weer...

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:21

Heb je een kamertje over wat je speciaal voor de kat kan inrichten? Dat, als jullie niet thuis zijn, zij daar haar eigen ruimte heeft. Met een krabpaal, lekkere stoel, kattenbak, water en voer bakje.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:21

Ik zou misschien toch zeker wel eens een krabpaal halen en deze laten staan, want ik neem aan dat die planken 'liggend' zijn? Onze katten streken zich ook gewoon graag uit als ze aan het krabben zijn. Om even te schetsen, wij hebben 2 grote krabpalen, 2 krabplanken tegen de muur gevezen en dan 1 krabplank en 1 krabmat, voor 2 katten. Het meest maken ze gebruik van die planken tegen de muur eigenlijk.

Misschien is het een optie om zo'n plank te halen in de winkel en die tegen de muur te vijzen waar ze het meeste krabt? Uiteindelijk is dat een makkelijke oplossing en beter voor je behang. Wat voor behang is het ook? Is het zo van dat stoffig patronen behang? Want nu moet ik wel zeggen dat die van ons het ook ontzettend moeilijk hadden om daar in het begin af te blijven.

Friesepoonie

Re: Kat krabt muren kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 14:47

Dank voor jullie snelle reacties. We hebben glasvezelbehang, dus kan me inderdaad voorstellen dat het lekker krabt. Ik heb verschillende krabpalen geprobeerd, ook erg lange, maar ze kijkt er jammer genoeg echt niet naar om. En een lenen om te proberen is met katten vaak ook geen optie ivm geur... Helaas geen kamertje over

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:47

Dat is de reden waarom hier het behang eraf is gegaan en de boel is geschilderd(ik ben nog bezig in huis)
Hier is het vooral even rekken tegen de muur en je dan zo naar beneden laten glijden met je nagels uit :x

Nu ga ik op alle krabpunten aan de muur een zelfgemaakt krabmatje hangen. (plankje met ruw tapijt).
En ik wil plankjes aan de muur zodat ze omhoog kunnen.
Er staat ene grote massieve krabpaal die ook goed gebruikt word. Maar ik wil van de paal al vandaar de alternatieven ideeen om aan de muur iets te maken.

De slaapkamer ga ik van de zomer doen...daar is ook alles bekrabt -O-

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:13

Misschien een plank met daarop glasvezelbehang maken, zodat ze naar hartenlust daar kan krabben? Dat krabt misschien gewoon lekkerder, dan sisal en karton.

Onze kat heeft de hele zijkant van onze bank aan gort gekrabt, maarja, het is moeilijk af te leren. Haar eigen krabpaal gebruikt ze niet zoveel.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 16:12

O wauw, het gebeurt dus veel meer

Ik heb gisteren toch nog maar eens een krabton gekocht. Wel met de toezegging van mijn zusje dat als het niks wordt, zij hem overneemt.. Hij was er net al, en mevrouw kruipt er zelf in. Mijn mond viel open. Nu nog hopen dat ze er ook flink aan gaat krabben ipv aan de muur. We'll see...

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:56

Zou het kunnen zijn dat er sinds kort een andere kat in haar buurt komt? Niet eens perse in huis, maar misschien alleen maar in de tuin? Krabben doen ze vaak om territorium af te bakenen en ze kan (ook al komt hij niet in huis) toch stress hebben van een nieuwe kat in de buurt.

Ik hoop dat het nu met de krabton opgelost is, maar je zou eventueel nog een paal met verticale krabplekken kunnen proberen, krabben doen ze verticaal (kijk ook maar naar de nerven van bomen waar ze normaliter aan zouden krabben) en toch doen alle fabrikanten de sisal horizontaal op de palen, snap je de verwarring die katten doormaken?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:01

Hier nog een behang-krab-poezel :+
Op 2 plekken heb ik zo'n beetje vintage-stijl behang :')
Ze kunnen hier lekker naar buiten als ze willen en bomen genoeg om te krabben, maar dit behang lijkt favoriet.

In 8 jaar tijd nog geen oplossing gevonden. So be it :Y)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:09

Hier ook een muur krabber. Ik kan nog niet ontdekken wie het is. Het gebeurd wanneer ik er niet ben. Ook is ineens de bank een krabpaal geworden. Ook hier gebeurde het eerst niet en is de krabpaal nu ineens niet meer interessant.
Ik lees mee naar tips, want er helpt tot nu toe niks en mijn leren stoel begint steeds minder mooi te worden. Gelukkig lijkt het muur krabben gestopt maar de slierten hangen erbij, ik baal er echt van.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:24

of het nog zo is weet ik niet maar een aantal jaar geleden had je behangplaksel met vismeel er doorheen.
Dat was toen de reden dat wij opnieuw konden beginnen met behangen. Je kan kijken of dat er nog door zit bij het soort wat gebruikt is ....

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:05

Nou, het is al een poos geleden, maar ik dacht, ik plaats toch nog even een update... Het gaat niet zo goed. Na de eerste veelbelovende stapjes in de krabpaal, laat ze hem nu weer links liggen. Ze krabt keurig aan haar krabplankjes, maar ook aan de muur.
We hebben nu eerst maar besloten dat ze beslist, ook niet voor een half uurtje, alleen in huis mag. Dat houdt in dat ze helaas veel buiten is.
Vismeel zou ik moeten nakijken, dat zou misschien nog kunnen.
Iedereen nog bedankt voor de tips.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:23

Ah wat balen en wat sneu dat ze niet alleen thuis kan zijn is het wel een buitenkant?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:36

Als je behang er tegen kan, dus eerst even testen als je opnieuw mocht gaan behangen, zou je nog 'keep off' spray kunnen proberen. Dat ruikt niet lekker voor de kat en is speciaal bedoeld voor dit soort fratsen.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:43

De keep off spray helpt bij ons helemaal niks.
Hier ook helaas een muur en stoelen krabber en daar verschillende keren die spray op gebruikt, maar zonder resultaat.