Kat met auto-immuunziekte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Kat met auto-immuunziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 14:02

Goedemiddag!

Zo lang al niet op bokt geweest (ben eigenlijk helemaal uit de paarden), maar in het verleden heeft bokt mij aan zoveel nuttige info geholpen.

Even het verhaal schetsen:
Ik heb drie katten, Mona Lisa en Zelda.
Nadat Mona in december ziek werd en er nierfalen werd geconstateerd gooide Lisa er deze week een duit bij in door te stoppen met eten.
Bloedonderzoek gedaan en de dierenarts is heel zeker van zijn zaak dat het een auto-immuunziekte betreft. Vrij heftig allemaal wat ik erover kan vinden online, maar het duizelt me nogal. Ze heeft nu 4 injecties met vitamines, ijzer en een vorm van prednison gehad en ik heb mijn kat van een zielig hoopje in 4 uur tijd naar haar oude zelf weer zien veranderen!

Nu de hamvraag, wie heeft er hier ervaring met een kat met een auto-immuunziekte en wat is de verwachting die ik hierbij moet schetsen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kat met auto-immuunziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:54

Geen ervaring, maar jeetje ik wist niet dat dit ook bij katten voor kwam.
Komt het dan zomaar opzetten en had ze voorheen nooit deze klachten?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:11

Mijn paard had dat, had ik een topic over lopen.

Daarin herken ik heel erg het schommelen van doodziek naar fit door injecties. Als ze prednison over het voer kreeg nam het lichaam het niet goed op, op de kliniek spoten ze en ging het beter.

De verwachting bij mij was dat de prednison in 10% van de gevallen een dragelijk leven zou kunnen geven.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:19

Onze poes ook. Begonnen met slechter eten en braken tot enorm stinkende diarree en bloed bij het braken. Gemiddeld gaf ze 8x over per nacht als ze het moeilijk had. Ze is meerdere keren een nacht bij de dierenarts gebleven aan infuus om weer aan te sterken. We hadden een bloedtest voor allergieen gedaan omdat mijn dierenarts dacht aan een voedselallergie. Hier kwam enkel hooimijt, vlo en gist uit. In ons voer zat geen gist. Momenteel doet ze het op hypoallergeen voeding beter, maar ze blijft het hebben. Gemiddeld 1x per maand heeft ze het heel erg. Dierenarts is nu ook vrij zeker van een auto imuun ziekte. In haar geval wil hij volgende week een prednison behandeling opstarten. Samen met een vitaminensuplement om toch genoeg vitaminen binnen te krijgen. We moesten alleen nog even wachten omdat ze haar inetingen niet meer gehad had sinds ze ziek was. Nu was ze een periode beter vandaar dat we deze vorige toch gezet hebben.
Ik weet ook niet goed of ik er een second opinion moet bij vragen of niet.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 10:06

Klinkt heel erg hetzelfde als mijn dame Leen!
Nu is Lisa een katje wat snel 'hulp' zoekt en heel erg aan mij hangt dus wij zijn er na 1 nacht braken achter gekomen. Onze dierenarts heeft een soort testje gedaan met een zoutoplossing, alle rode bloedcellen moeten dat onderin het buisje komen, dat deed het ook. Echter als hij minder zout erin deed werden alle rode bloedcellen verpulverd, waardoor het water rood bleef ipv helder (ik hoop dat het een beetje te volgen is met mijn leken praat :') )

We zijn nu ook een behandeling gestart, gisteren heeft ze nog zo'n variant van predison gehad en hebben nu een pillenkuur waarin we dat gaan afbouwen, aan het einde van de kuur doen we dat bloedtestje nog een keer en dan zou er verbetering moeten zijn. Daarnaast heeft ze nu een pasta meegekregen voor extra vitaminen.

@Cayenne, ja ik wist er dus ook heel weinig van en dacht nou hup twee chronisch zieke katjes in huis, maar blijkbaar kunnen ze hier wel weer overheen komen na zo'n behandeling. Het kan altijd terugkomen dus de dierenarts adviseerde wel om een paar pilletjes in huis te houden voor het geval dat het raak is in het weekend.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:01

Oh wat naar!
Nu rijst bij mij de vraag, welke auto-imuunziekte? Er zijn er zoveel namelijk, heeft de dierenarts dat uitgelegd? Als je dat weet kan je ook met voeding en eventuele andere dingen rekening gaan houden.

1 ervan valt bijvoorbeeld de rode bloedcellen aan, 1 ervan de eigen huid, 1 alleen het gebit en zo kan ik nog wel even doorgaan, en elke vraagt weer een andere behandeling, al doet prednison het eigenlijk altijd wel goed bij dit soort katten.