Missen we iets? Zieke oude hond...

Moderators: MirandaT, Essie73, Warboel, Ods, Duhelo, Muiz

RoosvanBlue

Missen we iets? Zieke oude hond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-19 12:51

Om eerlijk te zijn ben ik niet zo van het plaatsen van dit soort dingen op bokt, maar wie weet heeft iemand hier toch ineens een ingeving die ik aan de dierenarts kan voorleggen.

We lopen nu al een aantal maanden te tobben met de gezondheid van onze border collie x bobtail van 11,5 en ik vraag me af of we iets missen, of gewoon moeten accepteren dat hij er niet jonger op wordt...

Hij loopt al ongeveer een jaar op meloxicam i.v.m. pijn aan zijn gewrichten. Zijn achterhand is wiebelig dus we moeten erg voorzichtig met hem zijn maar dit ging zo een hele tijd best goed. Hij ging nog minimaal 4 keer per week een uur mee naar het bos.

De laatste tijd heeft hij veel ups en downs in zijn gedrag. Hij kijkt over het algemeen niet meer vrolijk uit zijn ogen en buiten zijn boswandeling slaapt ‘ie alleen maar. Hij is ook timide/depressief. Verder valt het op dat zijn buik boller wordt en hij aankomt. Ook krijgt hij kale plekken.

Laatst viel me op dat hij veel plaste. De dag dat ik zijn urine inleverde werd ‘ie bij toeval ook heel ziek. Heel veel waterdunne diarree en spugen. Hij heeft toen een vocht infuus gekregen, wat medicatie om de darmen tot rust te brengen en na een paar dagen was dat beter. Urine en bloed is toen getest. Wat eiwitten in de urine en afwijkende waarden in het bloed maar dat kon ook zijn omdat ‘ie ziek was.

Hij had ook al een tijdje tumortjes bij zijn anus (die ook steeds open sprongen, auw). Die zouden hormonaal zijn en te verhelpen door castratie. Dit hebben we dus gedaan. We hebben voor de chemische variant gekozen.

Na een tijdje werden de kale plekken meer en onrustiger. Gezien het hele beeld van de hond (timide, bolle buik, veel plassen, veel eten, kale plekken) wilde de dierenarts een echo laten maken van zijn buik en laten testen op cushing. Ook zat er een onrustig tumortje bij zijn lies die is weggehaald. Daarbij antibiotica gestart voor het herstel en om de huid rustiger te krijgen. De echo toonde een vergrote lever en bijnieren wat het vermoeden van cushing versterkte. Toch bleek dit het niet te zijn.

Sinds donderdag eet en drinkt hij erg slecht (daarvoor at hij juist veel) en voelt hij zich echt beroerd. Weer bloed en urine getest. Weer eiwit te zien in urine en nierwaarden wat achteruit gegaan. Ook is hij weer aangekomen. We hebben de antibiotica geswitcht en gaan maandag sowieso weer urine laten testen. Hij wil zijn brokken (Canagan) niet, Renske natvoer ook niet. Het enige wat er mondjesmaat in gaat is Rodi worst. We halen straks ook even kip, kijken of ‘ie dat wil. We maken alles nat zodat ‘ie ook nog extra vocht binnen krijgt.

Onze andere hond heeft gisteren en eergisteren gespuugd en was misselijk. Dus deze terugslag zou ook zeker wel een virus kunnen zijn. Maar alles bij elkaar wordt ‘ie er echt niet beter op. Iemand enig idee hoe we hem nog een beetje kunnen helpen? We hebben de hotline met de dierenarts natuurlijk, maar die is ook zoekende.

horsiegek

Re: Missen we iets? Zieke oude hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:12

Cushing was ook waar ik aan zat te denken, maar hypothyroïdie is ook een optie. Is dat al onderzocht?

Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-19 13:14

horsiegek schreef:
Cushing was ook waar ik aan zat te denken, maar hypothyroïdie is ook een optie. Is dat al onderzocht?

Ik moest even googlen, maar dit had de DA ook al laten vallen idd. Volgens mij is hiernaar gekeken. Zal ff dubbel checken maandag. Bedankt voor het meedenken.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:20

quickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:44

Eerste waar ik aan denk ik schildklier. Te traag zorgt voor gewichtstoename, bolle buik, vermoeidheid, slap in de achterhand, kaalheid. Is dit getest?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-19 13:56

quickie schreef:
Eerste waar ik aan denk ik schildklier. Te traag zorgt voor gewichtstoename, bolle buik, vermoeidheid, slap in de achterhand, kaalheid. Is dit getest?

Ja dat is wat horsiegek ook al noemde maar dan met een moeilijker woord :) Ik weet vrijwel zeker dat daar op is getest maar zal hier maandag nog even op terug komen bij de DA. Hij heeft idd. wel veel symptomen ervan. Behalve dat hij nu dus niet echt wil eten. Hij heeft net wel weer wat gedronken gelukkig.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:40

Toxoplasmose? http://www.dierenartsenherckenrode.be/vrij.cfm?Id=146

Misschien wil hij wel Royal Canon Recovery eten. Mijn ervaring daarmee is dat als ze zo ziek zijn en ze zelfs niets lekkers ook meer willen dat dat er nog wel goed in gaat. Is astronautenvoeding.

Heeft de hond ook een maagbeschermer zoals bv ulcogant? Dat legt een laagje in de maag. Van oa antibiotica kunnen ze nl flink last van de maag krijgen waardoor ze ook niet willen eten. Let op.... Maagbeschermer is wat anders dan maagzuurremmer!

I'm so busy... I don't know if I found a halter or lost a horse

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:53

Toxoplasmose geeft vaak geen symptomen bij volwassen dieren vormt eerder een gevaar voor de jongen via de teef, maar gezien oud en medicatie zou het kunnen, al is het niet het meest voor de hand liggende.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:57

horsiegek schreef:
Toxoplasmose geeft vaak geen symptomen bij volwassen dieren vormt eerder een gevaar voor de jongen via de teef, maar gezien oud en medicatie zou het kunnen, al is het niet het meest voor de hand liggende.

Daar vergis je je in. Op een ander forum ook een 12 jarige border die het had. Oude dieren zijn net zo vatbaar als pups of dieren met verminderde weerstand. TS ik heb
een link in pb gezet.

I'm so busy... I don't know if I found a halter or lost a horse

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:08

Bravura schreef:
horsiegek schreef:

Daar vergis je je in. Op een ander forum ook een 12 jarige border die het had. Oude dieren zijn net zo vatbaar als pups of dieren met verminderde weerstand. TS ik heb
een link in pb gezet.

Waar vergis ik me precies? Ik geef aan: oud en op medicatie, zou dus kunnen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:18

ik wil je niet bang maken, maar de kans is dat hij kanker heeft . gezien zijn zijn bolle buik.

Hij heeft al div keren tumoren gehad. .

Bolle buik betekend dat hij ruimte heeft , dus kanker .

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:32

Met cushing hebben ze ook een bolle buik en kale plekken. Dit valt alleen aan te tonen met een 3 daagse urine test. Je moet dan 3 dagen achter elkaar urine opvangen van je hond, dat wordt dan opgestuurd. Op de 2e dag krijg hij een medicijn erbij. Zo kunnen ze testen of het cushing is. Ik zou je hond daar zeker op laten testen. Daar is goede medicatie voor te krijgen, dan knappen ze vaak snel op. Ook slappe achterhand etc is vaak cushing.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:42

Zijn de nieren ook gecontroleerd?

Lizzy, mijn kleine vriendinnetje.
/3 }:0

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-19 16:14

Op de echo van zijn buik was niets te zien dus kanker lijkt me dan niet. Cushing is getest en was het ook niet. Toxoplasmose heb ik even snel gescreend maar dan moeten de ontstekingswaarden hoog zijn. Dat is niet het geval. Alleen zijn nierwaarden gaan wat achteruit, maar dat vonden ze nog niet heel schokkend voor zijn leeftijd. Als ik het zo lees lijkt me die schildklier het meest logisch, dus ik zal dat nogmaals laten bekijken, al hebben ze dat volgens mij al 1 of 2 keer gedaan... Hij heeft net natvoer met zalm op, dat wilde ‘ie wel :)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-19 17:29

Update. We zijn nu de ziekte van Addison aan het onderzoeken i.v.m. zijn kalium en natrium waardes. Ook gaan ze galzuren meten. Morgen weer bellen met de dierenarts en misschien weten we dan wel meer! Zou echt fijn zijn want we willen hem zo graag wat vrolijker zien...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:33

Best voor de hand liggend denk ik, maar is hij getest op suikerziekte?

[o]Da’s godverd*mme ene lieve hond jonge!
De verandering die je zoekt zit altijd in jezelf. 

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-19 19:32

xSCWx schreef:
Best voor de hand liggend denk ik, maar is hij getest op suikerziekte?

Hmm. Niet voor zover ik weet. Ik ga dat eens googlen. Geen idee hoe dat er voor een hond uitziet nl.

*Edit* Gegoogled. Symptomen lijken er ook wel op idd. Echter is bij suikerziekte het kalium laag. Bij mijn hond is dat juist te hoog. Vandaar ook die Addison verdenking.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-19 19:58

Geen Addison. Enige waar het nu nog op lijkt is een leveronsteking i.v.m. hoge galzuren en vergrote lever op de echo. We zijn gestart met prednison. Ik zat wat filmpjes van 1 en 2 jaar geleden te bekijken en besefte me toen hoe erg hij eigenlijk achteruit is gegaan. Lastig hoor ;(

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:51

Kan het geen leukemie zijn?

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:08

Onze nier patiënt (4toen hij het kreeg) had ook veel vage klachten (edit:) niet geheel hetzelfde als deze maar komen deel overeen. Veel overgeven snel ziek weinig eten en een beetje down. Met nier medicatie en aangepast voer gaat het een stuk beter. Maar ook dat kleine beetje afwijkende waardes dat ie had zorgde bij hem voor veel klachten. Dus mocht je op niks uitkomen is het het proberen waard als hij daar wel afwijkende waardes voor had.

You are braver than you believe
Stronger than you seem
And smarter than you think

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:33

MarlindeRooz schreef:
Kan het geen leukemie zijn?

is goed mogelijk.
Maar als de DA een bloedonderzoek heeft gedaan dat had ie dat wel opgemerkt, neem ik aan.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 05:44

We hebben inderdaad de afgelopen tijd al veel onderzoeken gedaan. Denk wel 5 keer bloedonderzoek en even vaak urine. En een echo en hartfoto, en natuurlijk steeds ook klinisch. Nieren zijn inderdaad slechter aan het worden, maar heb de dierenarts nog niet gehoord over medicatie daarvoor. Ga ik ook googlen. Aangepast voer zou op dit moment lastig zijn, want hij eet enorm slecht en alleen natvoer en Rodi worst gaat erin. Ondanks dat hij aan de prednison zit. Ik vraag me ook af hoe zinnig dat nu nog zou zijn eigenlijk. Ergens heb ik gewoon het gevoel dat hij een beetje op is. Maar dat vind ik nog even heel erg lastig...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 17:43

Korte update. We zijn de hele avond en nacht bezig geweest hem overeind te houden. Hij heeft vreselijk overgegeven (12x in 3 uur) en daarna de hele nacht liggen kwijlen. Na een bezoekje bij de kliniek vannacht is hij in de loop van de dag wat opgeknapt. We proberen hem nog het weekend door te trekken en dan maandag bij onze eigen dierenarts even goed in gesprek...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:20

Waardeloos! Het kan nog een reactie op de prednison zijn?

Heeft hij een endoscopie gehad?
Zou er wat met zijn darmen aan de hand kunnen zijn (weinig voedingstoffen opnemen en daardoor doffe vacht etc en dikke buik door lucht in zijn darmen?). Meloxicam is natuurkijk wel een kanshebber. Zeker als je daar eerst antibiotica en daarna ook nog eens prednison bij hebt. 3 x prijs voor de slijmvliezen in maag en darmen. En dan de vergrote lever als toevalstreffer?

Wat krijgt hij nu aan medicatie? Maagzuurremmers? Anti misselijkheid? Prednison? Meloxicam?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 19:38

Ja dat kan zeker hoor. De vergrote lever had hij wel al voor de AB en prednison. We zijn juist met de prednison gestart n.a.v. die galzuurmeting en in het achterhoofd die vergrote lever die was gezien. En daarnaast natuurlijk het feit dat hij op en af zo beroerd bleef.

Darmen zou ook zeker kunnen al was daar op de echo niets aan te zien. Endoscopie heeft hij niet gehad. Nog meer onderzoeken ben ik inmiddels wel terughoudend in. Want hoe groot is de kans dat we iets vinden en hoe groot is de kans dat dit dan nog op te lossen is? We hebben al best veel onderzocht en het beeld blijft onduidelijk. Nu wil ik natuurlijk niet alle ideëen in de wind slaan, maar we moeten nu ook zijn welzijn goed in het oog gaan houden. Ik wil niet zijn laatste weken alleen maar aan hem hebben lopen leuren. De medicijnen toedienen is nu al een gevecht :(

Hij krijgt nu omeprazol, iets tegen het braken, cerenia, prednison en analgin als pijnstiller. Even geen meloxicam meer. De prednison was juist bedoeld als het middel waar hij van zou moeten opknappen. Dat stoppen betekent sowieso terug bij af.

Pff... ik wou dat er gewoon iemand was die zei; ‘ok, dit is het, dit kan je eraan doen (of niet) en dit gaan we doen’, punt. Maar voor de dierenartsen is het ook lastig om te bepalen wat nog zinnig is. Ik hoop maar dat hij morgen een rustige dag heeft en dat we dan maandag een goed plan kunnen maken (al is het richting zijn einde, dat is dan maar zo ;( )