Kat loopt steeds naar de buren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Kat loopt steeds naar de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 19:15

Hoi!

Oke dus mijn kat vind zichzelf heel slim en denkt dat hij betere oorden heeft gevonden :+ Even situatie schets, ik heb 2 katten uit hetzelfde nestje, wij hebben ze vanaf ze 3 dagen waren met de papfles grootgebracht. Ze zijn dus heel erg tam. Wij houden ze als buitenkatten en in de winter mogen ze in de namiddag en avond binnen. (Ik woon bij mijn ouders en ze mogen niet binnen verder)

Ze hebben in de garage een speciaal kattenhok, hier hangt een warmtelamp in en staan dozen en glazen boxen waarin ze lekker kunnen slapen. Echter hebben we nog nog 2 oudere katten die hier altijd zijn, na 4 jaar haten onze katten elkaar nog steeds dus de jonge katten komen niet in dit hok :Y)

Nu waren we Wossie regelmatig wel een paar uurtjes kwijt, maar het zijn ook echte jagers en ze kunnen hier lekker ver de velden in, hij komt ook elke dag wel eventjes langs. Op een gegeven moment kwam de buurman van een 400m verderop eens bij ons langs en zag hij Wossie zitten. Toen zei hij al dat die regelmatig eens bij hem op bezoek kwam. Wij dachten wow dat is wel echt ver uit de richting, hij moet hier echt een heel stuk verder voor wandelen dan wij dachten dat ie kwam :+

Vorige week waren we Wossie dus al 3 dagen kwijt, toen heb ik naar de buurman gebeld lag die daar dus al een paar dagen lekker in de garage te slapen. Wij onze kleine Judas terug opgehaald en verwend tot en met. Elke dag een lekker vleesje en vanaf dat we hem zagen mocht hij gelijk binnen voor de kachel. Je zou denken ideaal! Echter waren we hem vandaag weer kwijt. Je raad het al :roll: weer gaan halen bij de buurman.

Hij had deze week z'n broertje Wibo ook al een keer gezien zei hij, maar die kwam niet binnen. De buurman in kwestie heeft een grote garage en geeft elke dag zijn eigen kat eten hier, Wossie komt achteraf de restjes opeten blijkbaar. Buurman zet de kat vaak buiten maar hij blijft stug volhouden.

Wat denken de bokkers dat we hier aan kunnen doen? We verwennen hem nu al super erg, hij kan evt in het kattenhok en we hebben van de week in een andere kleine garage ook 2 nieuwe dozen gezet waar hij in kan gaan slapen uit de wind en koude.

1 van de oudere katten is toevallig gisteren ingeslapen omdat hij verlamd geraakte. Nu zit 1 van de oude katten dus nog alleen in het kattenhok. Zou het een idee zijn om onze jonge katten een keer daar bij te zetten om het een beetje te forceren? Of zou dat te veel ruzie uitlokken zijn? Wil de andere oude kat ook niet weg jagen natuurlijk. Maar ze hadden wel vooral problemen met de kater die nu is ingeslapen.

Heel verhaal geworden :+ Heeft iemand tips? Binnen opsluiten gaat sowieso niet gebeuren, we wonen hier lekker rustig en ze kunnen heel fijn rondlopen. Hij wilt gewoon altijd bij de buurman gaan slapen >;)

De schuldige vandaag op zijn walk of shame naar huis :=
Afbeelding
Heel boos op ons
Afbeelding
Wibo braaf binnen :+
Afbeelding

Bedankt alvast!

anjali

Re: Kat loopt steeds naar de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:57

Dat is typisch kattengedrag. Ze gaan gewoon waar ze willen.Onze kat vroeger ging ook bij anderen door het kattenluik,de bakjes leegeten en in de mand slapen. Terwijl bij ons thuis weer allerlei katten van anderen zaten.Als bewijzen hiervan lieten de mensen elkaar foto's zien van elkaars katten die bij anderen in de mand lagen of op de bank zaten.Bij loslopende katten is hier denk ik niet veel aan te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:59

Een kat legt soms wel meerdere kilometers op een dag af, ze vinden het niet meer fijn genoeg bij jullie, waarschijnlijk door de oude katten en gaan een ander plekje zoeken. Forceren schiet je niets mee op, hooguit in huis halen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:01

Tja, dat is het risico als ze buiten lopen. Dan gaan en staan ze waar ze zelf kunnen.
Tuin afzetten geen optie?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:03

_O-
Hier lopen de katten ook overal en nergens. Ook vreemde katten, zwerf katten..
Gaat hier om tussen de boerderijen. Bepaalde katten blijven hier op stal. 1 is nog nooit buiten geweest en 1 komt alleeb maar in de zomer buiten. 1 komt regelmatig binnen en 1 nooit.

Wij hebben geen kat in huis.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:03

Niet bij elkaar gooien, als je het forceert krijg je alleen maar oorlog in de tent en nu hebben ze onderling blijkbaar geregeld dat de garage van de 2 oudjes, oke nu nog 1 oudje is en dat de jonkies daar niet welkom zijn. Tja.. dat er 1 grazige groene weides bij de buren heeft ontdekt betekend waarschijnlijk dat hij nog wel vaker daar te vinden zal zijn, je zal van goede huize moeten komen om te ontdekken wat hij dusdanig leuk en lekker vind dat hij besluit daar niet meer heen op stap te gaan.
Toch maar katteluik jullie huis in? Zodat ze binnen kunnen (en dan heb je nog geen garanties).

Katten zijn natuurlijk vreselijke lastposten wat dat betreft, zitten altijd daar waar de eigenaar en de buurman ze niet wil hebben.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:04

Denk ook niet dat je het zomaar op kan lossen.Die zoeken waarschijnlijk bij de buren de rust die ze thuis niet hebben.
Of je moet ze echt even een tijdje in huis houden,maar dat willen julie zelf niet.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 20:06

Cayenne schreef:
Tja, dat is het risico als ze buiten lopen. Dan gaan en staan ze waar ze zelf kunnen.
Tuin afzetten geen optie?

Nee haha is 1000m2 bijna denk ik en we hebben ook een winkel met diereneten waar die bv wel in mag dus amper te doen.

Wel best vervelend want hij heeft dit dus 4 jaar niet gedaan en nu denkt die plots dat het gras groener is aan de overkant :+

Kattenluik gaat er niet komen mijn ouders willen dat niet. Snap ik ook wel zijn gwn verwende buiten katten sowieso haha. Niet forceren dus! Duidelijk!

Hij is wel tot 10 u per dag in huis hoor dus het is niet zo dat hij constant buiten moet, gewoon niet z’n behoeftes en voor de nacht..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:07

Je hebt ook onzichtbare grensafscheiding met halsbanden voor katten.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 20:10

Cayenne schreef:
Je hebt ook onzichtbare grensafscheiding met halsbanden voor katten.

Ja hoe werkt dat precies? Want hij mag eigenlijk wel gewoon in de weides enzo vind dat ook zo zielig om hem dat af te pakken na 4 jaar. Denk dat we hem gewoon regelmatig terug moeten gaan halen :+ opzich niet zo erg hoor wil gwn dat hij ook thuis komt elke dag haha

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 20:13

Ze worden natuurlijk ook wel zwaar verwaarloosd de arme stakkers
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:33

Kat(ten) voelen zich elders blijkbaar beter.

Ooit waren wij ‘de buren’ waar de kat liever vertoefde dan z’n eigen huis.
De eigenaar was al lang blij dat t beestje niet buiten rond tufde, dus in goed overleg is de kat bij ons komen wonen (en daar heeft de kat gewoond tot ie overleed)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:22

Ik denk niet dat je dit kan tegenhouden. Het is nu eenmaal het gevolg van in vrijheid katten houden. Gelukkig heb je een lieve buurman, dus ik zou het gewoon zo laten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:34

Ik heb hier ook ooit een kat gehad die definitief naar de buren verhuisd was, kreeg daar meer aandacht (buurvrouw was hele dagen thuis). Andere kat ging daar ook al paar jaar heen, maar enkel in de serre niet in huis, maar kwam daar wel altijd eten. Thuis zag ik die niet meer, tot ze op een dag plots weer in huis zat! Wat bleek? Buren hadden een hond gekocht, dus poeslief voelde zich daar niet meer veilig, en wist blijkbaar nog waar ze vandaan kwam.

Mijn ouders hebben ook een kat van hun buren. De kat vond het zoontje van zijn bazen een te druk ventje, en zocht bij mijn ouders de rust op. Intussen woont ie er al een jaar of 8 denk ik. Dus op zich niets mis mee als de mensen er zelf geen last van hebben, en wat er tegen te doen is? Tja, moeilijk, ik vind een kat een vrij dier en zou die niet snel zijn vrijheid afnemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:51

Jessix schreef:
Ik denk niet dat je dit kan tegenhouden. Het is nu eenmaal het gevolg van in vrijheid katten houden. Gelukkig heb je een lieve buurman, dus ik zou het gewoon zo laten.

Als je in een katvriendelijke buurt woont is zoiets inderdaad toch geen probleem.Bij mij was dat toendertijd zo. Vrijwel iedereen daar had een kat. En weinig verkeer op straat,en weinig honden.En hele grote tuinen. Die buurt was echt een kattenparadijs.Als je je eraan ergert dat je dier bij anderen op bezoek gaat (wat ik snap!) dan kun je beter een hond nemen,want die zijn nu eenmaal trouwer aan hun baas.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:05

Ik heb hier een kat die van 2 huizen (100 meter) verderop komt.
Die is hier vanaf de dag dat we hier wonen.
Lang buiten kunnen houden totdat ze ineens onverwacht binnen was.
Buren hebben haar opgehaald, maar met een week was ze er alweer.
Weer laten ophalen en weer terug.
Sindsdien (bijna 9 jaar) is het onze kat (in overleg met de buren).

Ik had een kat die 500 meter verderop op een boerderij is gaan wonen.
Bleef daar maar heen lopen en zij vonden het prima om haar daar te houden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:46

Tja liefde kun je niet afdwingen :P Hij zit blijkbaar liever bij de buren helaas. Ik denk ook dat hier niet echt iets aan te doen is. Zo lang jullie buurman er geen problemen mee heeft zou ik 'm maar laten denk ik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:50

anjali schreef:
Jessix schreef:

Als je in een katvriendelijke buurt woont is zoiets inderdaad toch geen probleem.Bij mij was dat toendertijd zo. Vrijwel iedereen daar had een kat. En weinig verkeer op straat,en weinig honden.En hele grote tuinen. Die buurt was echt een kattenparadijs.Als je je eraan ergert dat je dier bij anderen op bezoek gaat (wat ik snap!) dan kun je beter een hond nemen,want die zijn nu eenmaal trouwer aan hun baas.

Ja zo woon ik ook. En ja ik heb af en toe de katten en ook de honden van andere bewoners op bezoek, maar we zijn allemaal dierenliefhebbers, dus vinden dat niet zo'n probleem.

Ik zou het wel jammer vinden als mijn katten 80% bij de buren zitten ipv bij mij, maar als dat zo zou zijn, dan doe ik daar ook weinig aan. Het terrein is te groot om af te zetten en ik zou ze liever niet in hun ruimte beperken. Gelukkig zijn ze bij het meest van tijd op eigen terrein.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 17:18

Conclusie, lekker laten doen! Hij komt nog veel thuis gelukkig. Hoop wel dat hij niet altijd daar zit want ben erg aan hem gehecht.

Ik zat te denken om een GPS tracker aan te schaffen, gewoon zodat ik hem toch weet zitten op zn minst. Iemand daar ervaringen mee? Ik ken wel iemand die dat ook had voor haar kat en zag er wel tof uit. Het is een heel grote kat dus ik dacht om zo een systeem van Tractive te nemen, alleen zit daar een maandelijks abbonement bij geloof ik.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:31

Wel jammer! Vragen aan je buren of ze hem er uit willen gooien in ieder geval! Bij ons is van de zomer ook een poes aan komen lopen van de overburen, maar daar kwam hij schijnbaar niet meer binnen vanwege een nieuwe hond, en die waren juist blij dat de kat een nieuw plekje gevonden had bij ons. Dus sindsdien komt die kat vijf minuten buiten bij ons en voorderest ligt ze bij ons op schoot. Maar ik snap dat je dat niet leuk zou vinden dus ik zou zeker met je buren overleggen om m er uit te zetten. Misschien werkt dat wel.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:37

bigone schreef:
Een kat legt soms wel meerdere kilometers op een dag af, ze vinden het niet meer fijn genoeg bij jullie, waarschijnlijk door de oude katten en gaan een ander plekje zoeken. Forceren schiet je niets mee op, hooguit in huis halen.

Precies dit, ms is hij ook liever een huiskat?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 17:39

Ja sowieso vragen we om hem buiten te zetten ‘s avonds en dat doet hij ook wel! Maar hij glipt soms snel binnen. Hij heeft de kat ook al vaak aan de omheining gezet maar hij wil gwn niet :+ hij is nu wel weer veel bij ons vandaag de hele dag binnen dus we zijn hem niet helemaal kwijt gelukkig!!

Hij is bij de buren ook geen huiskat hij zit daar in de werk garage. Buurman was garagist,terwijl hij hier thuis binnen voor de kachel mag of buiten in onze garage vol katten dozen of warmte lamp zelfs :+

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 17:40

Zo liggen ze momenteel haha
Afbeelding
Afbeelding

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:03

ze liggen er toch vreedzaam bij zo!
Als een kat eenmaak bedacht heeft dat ie elders gaat wonen, kan je er meestal weinig meer aan doen (behalve opsluiten).
Zo had ik een stalkat van een stal verderop en een stalkat van mij is weer een stal verderop gaan wonen. Vaak teruggebracht allebei maar ze vertrokken toch weer.
Toen ik mijn stal verkocht is 1 kat daar gebleven en de ander is bij de buren gaan wonen.
Zo gaan die dingen met katten nu eenmaal

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:28

Katten kiezen hun eigen thuis, vriendin van me heeft het ook eens gehad zoals bij jou.
Weken opgesloten maar daarna direct weer mis.
Uiteindelijk heeft ze de kat daar gelaten omdat ze daar gelukkiger was.
Tenzij je ze natuurlijk altijd opsluit denk ik dat dit gewoon voor blijft komen.
Misschien overheen gelezen maar wat vind de buurman?
Oke hij zet hem buiten omdat ie weet dat ie van jullie is denk ik maar verder?
Ja als het beessie zo gelukkiger is zou ik gewoon afspraken met de buurman maken.
Hebben wij met de boerderij katten ook altijd gedaan en met de aanloop kat op stal ook. ( bleek van een acterbuurvrouw, zat een akker tussen. Bleek daar dood ongelukkig door andere katten en bleef naar ons terug lopen. Uiteindelijk gezamenlijk besloten dat hij mocht blijven ook al vond ze het moeilijk)