Kitten introduceren aan oude kat met rugzakje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FatCat

Kitten introduceren aan oude kat met rugzakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 14:56

Lieve Bokkers

Er is veel info te vinden ivm het introduceren van katten echte zit met een speciale situatie.

Ik heb 1 Kat, 5.5 jaar en heeft tot haar 2.5jaar probleemloos (of althans zo leek het) samen gewoond met 2 andere katten. Toen is ze plots de kater beginnen aan te vallen. Achteraf gezien waren ze geen goede match, hij was een heel stuk groter (6.5Kg vs 3.5Kg) en heel loemp in zijn doen. Dit is nooit weer goed gekomen desontdanks het her-introduceren. Met de andere kat (een super chille kattin) ging het wel nog goed.

Sinds 2 jaar terug woont ze alleen met mij. Ze is een stukje zelfverzekerder geworden, en doet het goed als enige kat. Ik had dan ook niet de intentie om een andere kat erbij te nemen, ookal vind ik het sneu dat ik haar hele wereld ben.

Net voor de kerst vind ik een 7m oude kitten. Erg ziek en het was niet zeker of ze het zou halen dus ik heb de zorgen op mij genomen. Intussen is ze opgeknap, en ik ben helemaal dol op haar.

Als ik kijk naar de 2 karakters zou het wel eens goed kunnen passen. Mijn oude kat is bang en onzeker, maar wil wel de baas zijn. De kitten is relaxed, klein voor haar leeftijd, en tot nu toe heeft ze zich onderdanig naar mijn oude kat toe gedragen.

Introductie heb ik als volgt aangepakt:
Week laten wennen aan geur
Sinds 10.01 paar keer per dag elkaar laten zien met een gaas paneel tussen. Dan speel ik met ze en/of voeren.
Ook een paar keer met de kitten aan een tuig en de oude kat los in de kamer. Kitten hou ik wel dicht bij me.

De oude kat blaas nog wel, maar voor de rest is ze ok. Ze houd de kitten goed in de gaten, pupilen zijn groot, maar geen dikke staart of hoge rug. De kattin waar ze vroeger mee samenleefde hadden we ook geintroduceerd, en daar blaasde ze naar voor ettelijke maanden.

Ze zoeken echter geen toenadering naar elkaar. De oude kat probeerd wel over het gaas te klimmen, maar puur omdat ze bij mij wilt zijn. Als de kitten met het tuigje in dezelfde ruimte zit moet ik haar motiveren met snoepjes om in onze buurt te komen.

De vraag is hoe nu verder? Ik zou het fijn vinden als ze eerst zouden snuffelen door het gaas, maar daar hebben ze geen interesse in.

Ik wil dit ook niet te lang laten aanslepen. Ik hou ze nu al 4 weken apart en mijn leven staat hierdoor op hold omdat ik ze beide genoeg aandacht wil geven. Ook gun ik de kitten een fijne thuis en dat word niet eenvoudig. Omdat ze zo ziek is geweest is haar oog permanent beschadigd en ze kan een zorgenkindje blijven voor de rest van haar leven (aldus de DA) Ook hecht ik me gewoon elke dag meer en meer aan haar...

De plan is om de kitten los te laten in de woonkamer (40m2) wel met tuigje om zodat ik haar sneller kan oppakken indien nodig.

Wanneer grijp ik in, en wanneer laat ik ze doen? Ik zorg er uiteraard voor dat ik 2 speeltjes heb. Iemand om te helpen heb ik niet, de oude kat is bang van iedereen behalve ik.

Het is niet de bedoeling om ze meteen full time bijeen te zetten. Het langzaam uitbreiden mag van mij maanden duren. Ik wil gewoon weten of er een goede kans is dat het uberhaupt gaat lukken.

Sorry dit is veel langer geworden dat ik wilde. Bedankt voor het lezen.

Sourire

Re: Kitten introduceren aan oude kat met rugzakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:23

Ik zou ze nu bij elkaar laten en ze het zelf laten uitzoeken. Ze kennen elkaars geur en weten van elkaars aanwezigheid. Kitten zal vast en zeker eens een klap gaan incasseren, oudere kat zal waarschijnlijk laten weten dat hij/zij de baas is. Daar moet je niet tussen willen komen door kitten op te pakken. Niet te voorzichtig, zolang oudere kat kitten niet probeert te vermoorden zoeken ze het wel uit.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:28

Gewoon bij elkaar laten. Bij ons thuis net ook een kat van 3 en een kitten samen gezet. De eerste dagen moest de oudste niks van d'r weten en leek bijna bang. Maar ze kwamen steeds dichter bij elkaar en nu spelen ze gewoon samen e.d.

Alleen als je weg gaat zou ik ze eerst even apart opsluiten zodat je er wel bij bent.

Niet al te snel ingrijpen als ze wat doen want het is ook deels grenzen aangeven van bijv je oudere kat als die een keer uithaalt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 16:06

Heb je alleen een woonkamer of ook een boven of extra slaapkamer?
Ik heb echt een bijeen geraapt zooitje aan katten in huis rond lopen ik zet een nieuwe meestal boven in een slaapkamer met de deur open en dan komen ze elkaar wel tegen en weet de nieuwe de vluchtroute.Eigenlijk gaat het hier altijd goed,soms wat blaaswerk.Ik zorg wel dat er in het begin genoeg kattenbakken staan en voeren doe ik apart.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 16:50

Gewoon bij elkaar zetten en er niet te moeilijk over doen.
Laat ze het samen maar even uitzoeken.

Onze ondertussen overleden Me-Ow heeft Mink 3 maanden op zijn dak gezeten.
Mads vond het allemaal prima.

Daarna lagen ze alle 3 bij elkaar.

Toen Me-Ow overleed hebben Mink en Mads een jaar samen geleefd tot ik Maes haalde.
Die heeft 3 uurtjes in de serre mogen hobbelen en ze zagen elkaar door de deur heen en toen bij elkaar gezet.

20x blazen en 10x meppen en het was klaar. Als ze maar weg kunnen komen en je ze niet in een kleine kamer zet.

Ik heb er nooit eigenlijk over na gedacht dat het niet goed zou gaan.
Ook een beetje vertrouwen hebben hoor.
Als jij je er druk om gaat lopen maken breng je dat over waardoor de katten ook denken... wat gebeurt er.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 16:55

Ik denk dat je ze nu wel bij elkaar kan zetten.
Ik zette mijne er ook bij als ik thuis was en als ik weg was ging de kleine nog even apart. Maar dat duurde misschien nog 3 a 4 dagen.

Mijn coon is best sociaal en uiteindelijk is er niet veel gebeurd. Hij vond het wel interessant allemaal en de introductie ging ook wat sneller dan gepland :D
Ze lopen nu 1,5 jaar samen en soms is er wat ruzie maar ze spelen ook wel wat.

Mijn huis is net zo groot.
Zorg dat je voldoende schuil plekjes hebt maar ook dingen waar ze hoog kunnen zitten om elkaar te kunnen ontwijken/ontlopen.
Beetje catnip wil ook nog wel eens werken.

succes, ik hoop dat het lukt.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 13:10

Bedankt iedereen

Ik ben een beetje gerust gesteld nu. Ik denk dat ik het vandaag ga proberen ;)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 13:46

Eerste keer Los bij elkaar. oude kat zit op de boom. Met de kleine was ik wat aan het spelen.

Hadden ze elkaar willen vermoorden hadden ze dit al gedaan, toch?!

overings geen geblaas of gegrom. ging eigenlijk beter dan achter het gaas paneel.

Ze hebben wel nog geen interactie gehad op hetzelfde niveau. mijn oude kat bleef altijd een stapje hoger

Afbeelding

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:58

Ja joh, en al wordt er eens een pats uitgedeeld, dat is ook geen ramp. Ze kunnen wel wat hebben. :D (zou voor de veiligheid wel dat tuigje afdoen). Fijn dat het goed lijkt te gaan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:21

Prima toch
Tuigje af en het ze uit laten zoeken.
Dan volgen er een paar meppen zolang ze elkaar niet vermoorden en weg kunnen is het toch prima.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:45

Ik ben tegen het laten vechten. Katten zijn solitaire dieren dus rangorde toestanden horen daar niet bij. Als ze ieder hun eigen veilige ruimte hebben kunnen ze elkaar wel gaan waarderen en leuk vinden. Met geduld,en de eigenaar moet dat regelen,dat is wel een opdracht!

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:18

Anjali dit heeft niks met "laten vechten" te maken. Ook katten die elkaar wel mogen delen wel eens een pets uit. Ook een stukje opvoedingen. En katten zijn niet solitair wanneer er voldoende voeding is (wat er normaliter is in een huiselijke omgeving). Beide katten vertonen hier ook geen vechtgedrag, maak ik op uit de posts van TS.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 15:27

Er is idd een verschill tussen wat geblaas met pets, en erop springen en vechten. Dat laatste zal ik ook nooit laten gebeuren. Ze mogen wel hun grezen aantoonen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:08

Anjal Ik zeg nergens dat je ze moet laten vechten. Lezen is ook een vak net als aannames.
Dat zou ik ook niet toestaan en ingrijpen.
Maar ik ga niet ingrijpen als de ene de andere een lel verkoopt om terecht te wijzen.
En zolang de ruimte er is om weg te komen zal ik daar niet op reageren en mogen ze het uitzoeken.
Maar ik ga er niet als een politieagent naast staan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:15

katten zijn niet sollitair wij mensen maken het er van. In mijn groep katten heb ik geen leider en geen onderdanige ze hebben een andere vorm van leven als dat honden hebben.Maar ze leven echt wel samen eten samen en slapen samen en zoeken elkaar ook wel als de 1 de ander kwijt is,dat gaat met een gejank.
En idd soms word er een pets of een blaas uit gedeeld net als honden wel eens grommen of mensen wel eens een discussie hebben.

Het ziet er goed uit Fatcat,ze zullen hun weg wel vinden.