Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:37

MizzMontana schreef:
Honden apart van de kinderen wordt in dit topic nog al eens als een gevangenis bestempeld.
Hier zijn de honden en kinderen niet vaak bij elkaar, alleen als ik de kinderen meeneem naar buiten, op stal of om te wandelen eigenlijk. Maar dat is dus altijd onder toezicht. Verder zijn de honden nooit alleen, want meerdere honden, hebben alle bewegingsvrijheid en kunnen kiezen of ze binnen of buiten zijn.
De bench is echt niet de enige manier om een hond apart te houden van een kind.

Maar misschien is het niet zo’n goed idee als ik TS aanraad om er nog een hond bij te nemen :D

Vooral dat! Voor veel honden is het echt geen ramp om "afgesloten" te zijn. Uiteraard moet je wel kijken naar welke hond je hebt en zijn karakter. De onze is eentje die geen probleem heeft met een halve dag in een bench te liggen slapen, zolang wij maar in de buurt zijn én regelmatig leuke en actieve dingen gaan ondernemen (wandelen, fietsen, steppen, zoeken op geur, ...). Andere honden die ik ken zitten met hun tweetjes vooral buiten en hebben geen mensen nodig. Die amuseren zich rot daarbuiten in de giga tuin, gaan regelmatig mee op wandel, hun mensen gaan vaak ermee buiten gaan spelen, maar die willen zelf ook niet langere tijd binnen zijn. Dat is prima te managen in combi met kinderen, die honden doen hun ding buiten, en als de kinderen naar school of op bed liggen, is het doggy time en komen ze binnen en worden er activiteiten mee ondernomen.
Maar het is niet altijd evident en het blijft kijken en zoeken of het haalbaar is of niet. In een klein appartementje met 2 slaapkamertjes en een grote hond + kind zal dat natuurlijk minder realiseerbaar zijn dan in een boerderij.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:40

En wat gaat voor andere honden , gaat niet perse voor de hond van ts.
Ze heeft al aangegeven dat hond graag bij hun is dus heel de dag in bench, is dan denk ik ook niet ideaal en diervriendelijk.

senna21

Berichten: 11865
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:44

Een tweede hond erbij werkt lang niet altijd. Honden kunnen behoorlijk jaloers op elkaar zijn en/of elkaar versterken in gedrag (zowel positief als negatief). De situatie voor een gezin met kleine kinderen zal er niet beter op worden, verwacht ik dan.

Ik vind het bijzonder dat er zo dramatisch wordt gedaan over het herplaatsen van een hond.
Natuurlijk moet zo'n dier wennen, maar het kan zeker ook positief werken voor de hond.
Kleine kinderen zijn, voor een hond, nogal onvoorspelbaar in gedrag. En dat kan ook veel (voortdurende) stress opleveren. Zelfs als het je als ouder lukt ze steeds bij elkaar uit de buurt te houden.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:46

Ik was eigenlijk niet van plan te reageren, maar kan het toch niet laten.

Uiteraard weten wij niet precies de situatie van de TS en hoe de hond is van TS.
Maar inderdaad je hond weg doen omdat je een kindje hebt gekregen gaat bij mij ook het verkeerde keelgat in.
Ik begrijp als je je kind wilt beschermen tegen gevaren en dat dit zo ver kan gaan dat je je geliefde hond hiervoor aan de kant zet snap ik niet.
Ik heb zelf nog geen kinderen, maar wel een hond. Ze is lief voor kinderen, maar wel wat schichtig hiervoor. Maar ik heb 1 grote regel, mijn hond mag nooit, maar dan ook nooit alleen zijn met kinderen! Ik wil er graag ten alle tijden een oog op hebben, zodat ik in de situatie gaten kan houden en haar beschermen (dus niet het kind per se), maar ook tegen haarzelf.

Ik weet niet hoe de situatie is van TS, maar ik begrijp niet zo goed hoe een kind en hond echt heel erg last van elkaar kunnen hebben. Ik kan me alleen maar voorstellen dat TS/baasje anders is gaan doen door komst van het kind en dat hierdoor de hond wellicht onzeker wordt.

TS: ik zou inderdaad een gedragstherapeut erbij halen en samen naar de situatie kijken. Inslapen kan altijd nog als laatste uitkomst.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:50

dromertje2 schreef:
En wat gaat voor andere honden , gaat niet perse voor de hond van ts.
Ze heeft al aangegeven dat hond graag bij hun is dus heel de dag in bench, is dan denk ik ook niet ideaal en diervriendelijk.

Maar hoezo zou je een hond de héle dag in de bench moeten laten omdat er een kind is?

1. een kind slaapt delen van de dag => in een bedje in een eigen (afgesloten) slaapkamer.
2. een kind slaapt (hopelijk) het grootste deel van de nacht. ook in een afgesloten slaapkamer.
3. een kind brengt delen van de dag door in een box / op een eetstoel / weg van huis.

Hoeveel uur per dag kruipt een kind daadwerkelijk rond in de kamer ? Het eerste jaar lijkt me dat vrij nihil?

Eenmaal ze beginnen te lopen kan ik me er iets bij voorstellen. Op dat moment gaan de ouders ook weer gaan werken en is kind in een opvang => hoeft hond niet opgesloten te worden.
Als er ouders thuisblijven voor de kinderen
snachts slapen ze nog altijd
smiddags is er nog altijd een middagdutje.
er kan geopteerd worden om kind alsnog enkele dagdelen per week naar de opvang of crèche te brengen, dan is er tijd om dingen in het huishouden en met de hond te ondernemen.

Vanaf 2.5 jaar gaan ze naar school (en kunnen ze ook leren de hond met rust te laten, dat zelfs al vroeger, zie link dat ik al eens gedeeld heb).

Dus echt, zelfs al kies je ervoor om een bench te plaatsen, de tijd dat de hond dan effectief in die bench MOET doorbrengen lijkt me echt wel nog doenbaar.
En de momenten dat de hond in de bench moet, als je met 2 bent in de relatie kan er daar ook nog een deel in geregeld worden (partner 1 gaat wandelen terwijl partner 2het eten maakt en kind kan rondkruipen bv, etc.)

Een hond slaapt 16-20 uur per dag en zijn eigenlijk maar een 4 tal uur per dag écht actief bezig. Het zal die hond een worst wezen als die een paar uur in een bench of een hoek van de kamer moet slapen. (Zolang het maar goed aangeleerd is).
Sterker, imo is dit eigenlijk iets dat gewoon met élke hond zou moeten gedaan worden. Ook al heb je die superbrave golden waar kinderen mogen opspringen en aan de oren mogen trekken. Dat laat je gewoon NIET toe. En als er een moment is waarop je het niet in de gaten kan houden dat kind de hond met rust laat, dan zorg je ervoor dat er niks kan gebeuren.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:58

Ja, elke baby slaapt in zijn bed in een afgesloten slaapkamer....
Ik wist dat je dat ging aanhalen, newsflash niet elke baby slaapt veel en dan nog in zijn bed in een kamer. Er zij n baby s die overdag amper slapen.
s nachts idem. Denk dat als je denk dat baby heel de nacht slapen, je ook nog ga verschieten moest er is kinderen komen.

Als ik gelijk heb werkt ts van thuis uit en gaat hij niet naar de opvang dus dat is ook een aanname.

Dat je je kind naar opvang moet doen voor hond vind ik ook van het zotten net als dat een baby maar op gezette tijden lag kruipen. Mijn juist 1jarige wilt alleen maar kruipen dus buiten het uurtje dat hij s middags slaapt, kruipt hij rond.

En hij is dan nog geen rappe, ik ken genoeg baby s die rond 7 maanden kruipen en derg.
Hier zou dat dus betekenen dat hond heel de dag in bench moet. En dat is echt diervriendelijk.
Op papier is is het allemaal makkelijk, in praktijk is dat iets anders.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:06

Duhelo schreef:
dromertje2 schreef:
En wat gaat voor andere honden , gaat niet perse voor de hond van ts.
Ze heeft al aangegeven dat hond graag bij hun is dus heel de dag in bench, is dan denk ik ook niet ideaal en diervriendelijk.

Maar hoezo zou je een hond de héle dag in de bench moeten laten omdat er een kind is?

1. een kind slaapt delen van de dag => in een bedje in een eigen (afgesloten) slaapkamer.
2. een kind slaapt (hopelijk) het grootste deel van de nacht. ook in een afgesloten slaapkamer.
3. een kind brengt delen van de dag door in een box / op een eetstoel / weg van huis.

Hoeveel uur per dag kruipt een kind daadwerkelijk rond in de kamer ? Het eerste jaar lijkt me dat vrij nihil?

Eenmaal ze beginnen te lopen kan ik me er iets bij voorstellen. Op dat moment gaan de ouders ook weer gaan werken en is kind in een opvang => hoeft hond niet opgesloten te worden.
Als er ouders thuisblijven voor de kinderen
snachts slapen ze nog altijd
smiddags is er nog altijd een middagdutje.
er kan geopteerd worden om kind alsnog enkele dagdelen per week naar de opvang of crèche te brengen, dan is er tijd om dingen in het huishouden en met de hond te ondernemen.

Vanaf 2.5 jaar gaan ze naar school (en kunnen ze ook leren de hond met rust te laten, dat zelfs al vroeger, zie link dat ik al eens gedeeld heb).

Dus echt, zelfs al kies je ervoor om een bench te plaatsen, de tijd dat de hond dan effectief in die bench MOET doorbrengen lijkt me echt wel nog doenbaar.
En de momenten dat de hond in de bench moet, als je met 2 bent in de relatie kan er daar ook nog een deel in geregeld worden (partner 1 gaat wandelen terwijl partner 2het eten maakt en kind kan rondkruipen bv, etc.)

Een hond slaapt 16-20 uur per dag en zijn eigenlijk maar een 4 tal uur per dag écht actief bezig. Het zal die hond een worst wezen als die een paar uur in een bench of een hoek van de kamer moet slapen. (Zolang het maar goed aangeleerd is).
Sterker, imo is dit eigenlijk iets dat gewoon met élke hond zou moeten gedaan worden. Ook al heb je die superbrave golden waar kinderen mogen opspringen en aan de oren mogen trekken. Dat laat je gewoon NIET toe. En als er een moment is waarop je het niet in de gaten kan houden dat kind de hond met rust laat, dan zorg je ervoor dat er niks kan gebeuren.

Maar dan ga je ervan uit dat het kind zich 100% volgens het boekje gedraagt. Kinderen worden wel eens wakker op de uren dat ze zouden 'moeten' slapen. Kinderen zijn al eens ziek zodat heel het schema dooreen gegooid moet worden. Eens ze wat groter zijn komen er ook nog vriendjes, die zijn nog minder voorspelbaar dan het eigen kind.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:07

Schuur_ schreef:
Ik stook niet. Ze heeft een mail gestuurd om te vragen of ze moet herplaatsen of inslapen. Niet om eens te komen kijken naar de situatie. Ik reageer op de reactie dar TS zgn hemel en aarde heeft bewogen en alles er aan heeft gedaan. Uit de info van dit topic haal ik dat niet.

Maar goed, TS: doe wat je zelf het beste vindt. Zolang je eerlijk blijft naar de hond.


Dani schreef:
Ik heb onze vroegere hondentrainster gemaild hoe zij er tegenaan kijkt en of ze advies heeft m.b.t. herplaatsen of inslapen. Ze is een goeie, mocht zij tóch denken dat er mogelijkheden met training zijn zullen we dat zeker aangrijpen.


Begrijpend lezen is niet voor iedereen weggelegd schijnbaar.

Uit de info haal je het niet? Of wil je het niet halen. Je mening zo hard doordrukken in een situatie die al emotioneel genoeg is voor TS noem ik stoken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:09

Duhelo schreef:
dromertje2 schreef:
En wat gaat voor andere honden , gaat niet perse voor de hond van ts.
Ze heeft al aangegeven dat hond graag bij hun is dus heel de dag in bench, is dan denk ik ook niet ideaal en diervriendelijk.

Maar hoezo zou je een hond de héle dag in de bench moeten laten omdat er een kind is?

1. een kind slaapt delen van de dag => in een bedje in een eigen (afgesloten) slaapkamer.
2. een kind slaapt (hopelijk) het grootste deel van de nacht. ook in een afgesloten slaapkamer.
3. een kind brengt delen van de dag door in een box / op een eetstoel / weg van huis.

Hoeveel uur per dag kruipt een kind daadwerkelijk rond in de kamer ? Het eerste jaar lijkt me dat vrij nihil?

Eenmaal ze beginnen te lopen kan ik me er iets bij voorstellen. Op dat moment gaan de ouders ook weer gaan werken en is kind in een opvang => hoeft hond niet opgesloten te worden.
Als er ouders thuisblijven voor de kinderen
snachts slapen ze nog altijd
smiddags is er nog altijd een middagdutje.
er kan geopteerd worden om kind alsnog enkele dagdelen per week naar de opvang of crèche te brengen, dan is er tijd om dingen in het huishouden en met de hond te ondernemen.

Vanaf 2.5 jaar gaan ze naar school (en kunnen ze ook leren de hond met rust te laten, dat zelfs al vroeger, zie link dat ik al eens gedeeld heb).

Dus echt, zelfs al kies je ervoor om een bench te plaatsen, de tijd dat de hond dan effectief in die bench MOET doorbrengen lijkt me echt wel nog doenbaar.
En de momenten dat de hond in de bench moet, als je met 2 bent in de relatie kan er daar ook nog een deel in geregeld worden (partner 1 gaat wandelen terwijl partner 2het eten maakt en kind kan rondkruipen bv, etc.)

Een hond slaapt 16-20 uur per dag en zijn eigenlijk maar een 4 tal uur per dag écht actief bezig. Het zal die hond een worst wezen als die een paar uur in een bench of een hoek van de kamer moet slapen. (Zolang het maar goed aangeleerd is).
Sterker, imo is dit eigenlijk iets dat gewoon met élke hond zou moeten gedaan worden. Ook al heb je die superbrave golden waar kinderen mogen opspringen en aan de oren mogen trekken. Dat laat je gewoon NIET toe. En als er een moment is waarop je het niet in de gaten kan houden dat kind de hond met rust laat, dan zorg je ervoor dat er niks kan gebeuren.


Ik ben er vrij zeker van dat TS alleen maar kan dromen van dit schema. Verder is ze van Nederland, daar begint school pas vanaf 4.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:14

dromertje2 schreef:
Ja, elke baby slaapt in zijn bed in een afgesloten slaapkamer....
Ik wist dat je dat ging aanhalen, newsflash niet elke baby slaapt veel en dan nog in zijn bed in een kamer. Er zij n baby s die overdag amper slapen.
s nachts idem. Denk dat als je denk dat baby heel de nacht slapen, je ook nog ga verschieten moest er is kinderen komen.

Als ik gelijk heb werkt ts van thuis uit en gaat hij niet naar de opvang dus dat is ook een aanname.

Dat je je kind naar opvang moet doen voor hond vind ik ook van het zotten net als dat een baby maar op gezette tijden lag kruipen. Mijn juist 1jarige wilt alleen maar kruipen dus buiten het uurtje dat hij s middags slaapt, kruipt hij rond.

En hij is dan nog geen rappe, ik ken genoeg baby s die rond 7 maanden kruipen en derg.
Hier zou dat dus betekenen dat hond heel de dag in bench moet. En dat is echt diervriendelijk.
Op papier is is het allemaal makkelijk, in praktijk is dat iets anders.


nee, dat zijn gewoon keuzes dat je maakt.

Je kan er nl wel voor kiezen om kind naar de opvang te brengen, als dit het welzijn van je hond bevordert. (of, er zijn ook dagopvang plaatsen voor honden, als je een hond hebt die zich daar in kan vinden, dan hoef je het kind niet weg te brengen voor de hond).

Je kan er ook voor kiezen om kind een eigen slaapkamer te geven (en als het kind dan niet wil slapen, kan je het aandacht gaan geven in die slaapkamer. Hond is dan als het goed is ergens anders in huis, of zelfs in de ouderlijke slaapkamer, waar de andere partner op dat moment gewoon is.).
Je kan er ook voor kiezen om het kind niet uren te laten rondkruipen in huis, of een deel van de kamer met hekjes afzetten zodat het in een veilige omgeving kan rondkruipen. (wat je sowieso zou moeten doen als er een hond aanwezig is in huis, maar soit).
En je bent , als het goed is, ook nog altijd met 2 hé. Het hoeft niet allemaal op 1 iemand zijn nek terecht te komen.

Daarnaast, als je al een hond hebt, zeker een met een moeilijk karakter, en je besluit een kind te nemen, dan wéét je op voorhand dat zoiets kan voorvallen. Ook met de meest gemakkelijke lieve hond kan het problemen geven als er plots een gezinsuitbreiding is. Dan is het handig als je op voorhand bepaalde dingen gaat trainen en zorg je dat je mogelijkheden hebt om het te doen werken.

Er is altijd en overal een oplossing voor. Als herplaatsen een oplossing is en de hond is daar gelukkig mee, prima! Als herplaatsen geen optie is, en je kan het doen werken door wat aanpassingen in huis. Dan zou ik het heel erg vinden als er alsnog gekozen wordt voor inslapen voor het gemak van de mens.
Als herplaatsen geen optie is, en ondanks (grote) aanpassingen in huis het simpelweg te gevaarlijk is of écht niet doenbaar, dan is inslapen de meest humane oplossing.

Bloemetje75
Berichten: 1990
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:20

Duhelo, heb jij kinderen?

Opvang in Nederland is duur....
Daarnaast, je kunt wel willen dat het kind niet kruipt maar als kind dat wel wil is de oplossing van het kind net zo lang huilen etc tot je de situatie van het kind verandert (uit bed, box, wat dan ook). Dat gehuil is voor mensenoren al echt onaangenaam, stel je voor dat je dat als hond moet horen.
De hond heeft nu al stress van het baby’tje en went blijkbaar niet zo makkelijk aan de situatie als van te voren verwacht.

Op zoek naar hulp (wat ts gedaan heeft door ervaren trainster te mailen voor advies) en nadenken over herplaatsen of wellicht inslapen, is in het belang van de hond.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 11:21

Zo, ik heb even 3 pagina's aan discussie bijgelezen. :wow:

Hij is recent nog helemaal nagekeken door de dierenarts en we hebben getest of meer danwel minder pijnstilling verschil maakte in zijn gedrag of beweging. Dat was niet zo, daarbij heeft hij al altijd al een nerveuze aanleg en lage bijtgrens gehad dus we gaan er niet vanuit dat het door (nieuwe/ergere) pijn komt.

Natuurlijk hebben we vooraf erover nagedacht. Maar het had ook wél goed kunnen gaat, zat verhalen van honden die met eigen kinderen veel leuker zijn dan vreemde kinderen. En daarbij kunnen we toch niet een jaar vooraf al potentiële herplaats-adresjes zoeken, of zo? En de hond hoeft niet op stel en sprong weg, nu hebben we juist nog maanden om een goed plekje te zoeken voordat ons kind fanatiek zal kruipen/lopen.

De hond krijgt nog steeds genoeg aandacht. :j Elke dag minstens 1 lange losloopwandeling plus korte wandelingen, en ik werk thuis dus hij krijgt regelmatig een aai en knuffel. Maar ja er gaat ook tijd naar de baby, dat lijkt me logisch. En ondertussen is de hond dusdanig ongelukkig met de situatie dat hij vooral sip in zijn mand ligt, waar hij vroeger vaak aandacht kwam halen of wilde spelen.

Ik snap dat er in theorie allerlei opties zijn maar niet alles is altijd, bij iedereen, mogelijk hè. We hebben bijvoorbeeld geen aparte ruimte om de hond rust te bieden.

Duhelo - dagelijks urenlang in een bench vind ik geen prettige oplossing voor de hond. Daar verschillen we dan over van mening. :) En bench is ook niet nodig want hij kan al gescheiden in de keuken zitten. Maar als ons kind eenmaal kruipt/schuifelt/loopt zal hij toch vooral op de grond spelen, dan hebben ze die bewegingsruimte ook nodig. Dan zit de hond dus wel degelijk de meeste dagen urenlang afgezonderd, en alsnog in dezelfde ruimte dus stress. Waarschijnlijk nog méér stress omdat hij niet vrijuit kan lopen. Want het gaat nu vooral over het bijten maar de stress is net zo'n belangrijke factor, en dat is niet opgelost met een bench of goed opletten.

En weet je wat het is? Het zal vast 1000 keer goed gaan. We houden ze netjes gescheiden, letten goed op, zijn supervoorzichtig. Maar het hoeft maar één keer goed mis te gaan. Eén keer een oor vastgegrepen door de spijlen van de box; één keer de hond aaien door de spijlen van het traphek waar hij toevallig tegenaan ligt; één keer chaos omdat de deurbel gaat, of bezoek de keuken inloopt, of ik kotsend boven de wc hang. En dan is de straf een hondenbeet voor ons kind. Dat is mijn angst, die ene keer dat het ondanks alle maatregelen toch fout gaat.

Ik zag geloof ik 1 bericht met tips voor herplaatsingskanalen, bedankt! :)

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:22

Bloemetje75 schreef:
Duhelo, heb jij kinderen?

Opvang in Nederland is duur....
Daarnaast, je kunt wel willen dat het kind niet kruipt maar als kind dat wel wil is de oplossing van het kind net zo lang huilen etc tot je de situatie van het kind verandert (uit bed, box, wat dan ook). Dat gehuil is voor mensenoren al echt onaangenaam, stel je voor dat je dat als hond moet horen.
De hond heeft nu al stress van het baby’tje en went blijkbaar niet zo makkelijk aan de situatie als van te voren verwacht.

Op zoek naar hulp (wat ts gedaan heeft door ervaren trainster te mailen voor advies) en nadenken over herplaatsen of wellicht inslapen, is in het belang van de hond.


Als je even mijn posts leest zal je zien dat ik al geantwoord heb dat ik geen kinderen heb.
Daarnaast kan je ook lezen dat ik niet tégen herplaatsen of inslapen an sich ben. Wel dat er meer oplossingen zijn dan alleen maar inslapen, en dat je vaak met kleine aanpassingen de situatie wel ok kan maken, waardoor ts geen afscheid zal moeten nemen van haar hond. Want zowel herplaatsen als inslapen is héél erg definitief, en het zou zonde zijn om een dergelijke keuze te moeten maken als het kon opgelost worden met iets heel simpel. En vaak maken mensen het moeilijker dan het is of hoeft te zijn.
Als er natuurlijk echt geen oplossing is (zoals ik ook al eerder aangaf, situatie in een kleinere woning bv waardoor er simpelweg ruimte tekort is, of ondanks aanpassingen dat het dier nog altijd niet ok is met de situatie en teveel stress heeft) is herplaatsen of inslapen uiteraard wel nodig. Maar ook dan is het belangrijk dat dit met beleid aangepakt wordt, want je wil een dergelijke hond niet op marktplaats of in een asiel zien verschijnen wegens een incident ...

@Dani: Dierenthuis.nl is al meerdere keren geopperd, ook door mij.
Die vangen in een huiselijke sfeer honden die niet herplaatsbaar zijn of met een beperking op. Die zijn heel zeker betrouwbaar, misschien valt via hun wel iets te regelen bij hun of bij een gastgezin zonder dat je afstand moet doen ervan.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 17-01-19 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:23

Duhelo schreef:
Maar hoezo zou je een hond de héle dag in de bench moeten laten omdat er een kind is?

1. een kind slaapt delen van de dag => in een bedje in een eigen (afgesloten) slaapkamer.
2. een kind slaapt (hopelijk) het grootste deel van de nacht. ook in een afgesloten slaapkamer.
3. een kind brengt delen van de dag door in een box / op een eetstoel / weg van huis.

Hoeveel uur per dag kruipt een kind daadwerkelijk rond in de kamer ? Het eerste jaar lijkt me dat vrij nihil?

Eenmaal ze beginnen te lopen kan ik me er iets bij voorstellen. Op dat moment gaan de ouders ook weer gaan werken en is kind in een opvang => hoeft hond niet opgesloten te worden.
Als er ouders thuisblijven voor de kinderen
snachts slapen ze nog altijd
smiddags is er nog altijd een middagdutje.
er kan geopteerd worden om kind alsnog enkele dagdelen per week naar de opvang of crèche te brengen, dan is er tijd om dingen in het huishouden en met de hond te ondernemen.

Vanaf 2.5 jaar gaan ze naar school (en kunnen ze ook leren de hond met rust te laten, dat zelfs al vroeger, zie link dat ik al eens gedeeld heb).

Dus echt, zelfs al kies je ervoor om een bench te plaatsen, de tijd dat de hond dan effectief in die bench MOET doorbrengen lijkt me echt wel nog doenbaar.
En de momenten dat de hond in de bench moet, als je met 2 bent in de relatie kan er daar ook nog een deel in geregeld worden (partner 1 gaat wandelen terwijl partner 2het eten maakt en kind kan rondkruipen bv, etc.)

Een hond slaapt 16-20 uur per dag en zijn eigenlijk maar een 4 tal uur per dag écht actief bezig. Het zal die hond een worst wezen als die een paar uur in een bench of een hoek van de kamer moet slapen. (Zolang het maar goed aangeleerd is).
Sterker, imo is dit eigenlijk iets dat gewoon met élke hond zou moeten gedaan worden. Ook al heb je die superbrave golden waar kinderen mogen opspringen en aan de oren mogen trekken. Dat laat je gewoon NIET toe. En als er een moment is waarop je het niet in de gaten kan houden dat kind de hond met rust laat, dan zorg je ervoor dat er niks kan gebeuren.


Zonder mij te mengen in de discussie wat ts met haar hond zou moeten doen.
Daar heb ik werkelijk waar even geen antwoord op, hier ook een hond en een kindje op komst, maar hoop nooit voor zo'n keuze te komen staan.

Maar wat jij hierboven hebt getypt Duhelo is totaal niet realistisch.
Wat demolenhoek ook zegt, denk dat veel ouders zouden willen dat het zo gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:27

Zou hij kunnen aarden op een erf? Dus een ruime kennel/slaapplaats in de stal ‘s nachts. Overdag buiten op de weides en het erf. Waarschijnlijk niet maar kan het maar vragen.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:32

MariekeTV schreef:
Zonder mij te mengen in de discussie wat ts met haar hond zou moeten doen.
Daar heb ik werkelijk waar even geen antwoord op, hier ook een hond en een kindje op komst, maar hoop nooit voor zo'n keuze te komen staan.

Maar wat jij hierboven hebt getypt Duhelo is totaal niet realistisch.
Wat demolenhoek ook zegt, denk dat veel ouders zouden willen dat het zo gaat.

Maar nu even heel cru. Heb je nagedacht over eventuele mogelijkheden / oplossingen als het inderdaad niet zou lukken?
Tegen de tijd dat kind begint te kruipen en te lopen, heb je plaatsen waar dat veilig kan zonder in de directe buurt van de hond te komen? Ben je gestart met iets van training om de hond een basis te geven? (bv leren achteruit gaan als jij wil passeren, leren op een plaats te liggen zonder dat je 10 keer opnieuw commando moet geven (handig als je kind op de sofa wil voeden, dat er niet plots een hond op jullie komt springen), leren op het gemakje in een bench te liggen (vaak tonen honden beschermend gedrag naar jou of de baby, als er dan thuishulp komt is dit aangenaam dat ze hun werk veilig kunnen doen zonder een hond in de enkels te hebben, etc?)

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:49

Ga toch even reageren over het hebben van een kind.

Mijn zoon is met alles makkelijk, behalve slapen. Tot zijn eerste jaar sliep hij alleen rechtop, in een draagdoek. In de praktijk betekende dit dat hij altijd in een draagdoek zat, want anders was het de hele dag gillen. Na een maand of 6 kroop hij wat rond en na een maand was dat al snel de halve dag.

Dus met 6 maanden was ik doodmoe: in de nacht sliep hij namelijk ook niet liggend.. en overdag was ik de hele dag rondjes aan het lopen of achter mn zoon aan aan het lopen. Ik was helemaal kapot. Uiteindelijk ging hij vanaf 11 maanden wel liggend slapen en kon ik langzaam maar zeker weer wat bijkomen.

Op dat moment had ik al mijn Schotse collie, zonder gebruiksaanwijzing. Het continue moeten staan/ lopen zorgde ervoor dat hij wel zn wandelingen kreeg, maar extra aandacht totaal niet. Achteraf best sneu, maar ik had gewoon geen energie meer. Ik heb gewoon ongelovelijke mazzel gehad dat mijn hond zich hiernaar kon schikken.

Zelfs al heb je mazzel met een baby die helemaal volgens het boekje leeft, dan nog ben je moe! En dan moet je nog extra energie steken in een hond die misschien je baby gaat bijten? Een hond die onvoorstelbaar is? Een hond die enorm gestrest word van de situatie zoals hij nou eenmaal is? Ik snap heel goed dat de TS geen risico wil lopen en de energie ervoor gewoon niet heeft. Hekje in de kamer springt een gemiddelde herder kruising met gemak overheen.

Dus de keuze van TS vind ik een logische keuze. Dan is wat er overblijft herplaatsen of eutaniseren.

Een herplaats herder/ husky kruising met een gebruiksaanwijzing, op leeftijd, stressgevoelig, gevoelig voor veranderingen, met artrose en HD, die een lage bijtgrens heeft... Ja, op papier vind ik het humaner om de hond in te laten slapen, zodat hik de rust krijgt die hij verdiend.

Effects

Berichten: 562
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:04

Misschien dat Dutch Cell Dogs ideeën heeft voor jullie situatie? Zij hertrainen en herplaatsen moeilijkere honden. https://dutchcelldogs.nl/

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:13

Paulina schreef:
Ga toch even reageren over het hebben van een kind.

Mijn zoon is met alles makkelijk, behalve slapen. Tot zijn eerste jaar sliep hij alleen rechtop, in een draagdoek. In de praktijk betekende dit dat hij altijd in een draagdoek zat, want anders was het de hele dag gillen. Na een maand of 6 kroop hij wat rond en na een maand was dat al snel de halve dag.

Dus met 6 maanden was ik doodmoe: in de nacht sliep hij namelijk ook niet liggend.. en overdag was ik de hele dag rondjes aan het lopen of achter mn zoon aan aan het lopen. Ik was helemaal kapot. Uiteindelijk ging hij vanaf 11 maanden wel liggend slapen en kon ik langzaam maar zeker weer wat bijkomen.

Op dat moment had ik al mijn Schotse collie, zonder gebruiksaanwijzing. Het continue moeten staan/ lopen zorgde ervoor dat hij wel zn wandelingen kreeg, maar extra aandacht totaal niet. Achteraf best sneu, maar ik had gewoon geen energie meer. Ik heb gewoon ongelovelijke mazzel gehad dat mijn hond zich hiernaar kon schikken.

Zelfs al heb je mazzel met een baby die helemaal volgens het boekje leeft, dan nog ben je moe! En dan moet je nog extra energie steken in een hond die misschien je baby gaat bijten? Een hond die onvoorstelbaar is? Een hond die enorm gestrest word van de situatie zoals hij nou eenmaal is? Ik snap heel goed dat de TS geen risico wil lopen en de energie ervoor gewoon niet heeft. Hekje in de kamer springt een gemiddelde herder kruising met gemak overheen.

Dus de keuze van TS vind ik een logische keuze. Dan is wat er overblijft herplaatsen of eutaniseren.

Een herplaats herder/ husky kruising met een gebruiksaanwijzing, op leeftijd, stressgevoelig, gevoelig voor veranderingen, met artrose en HD, die een lage bijtgrens heeft... Ja, op papier vind ik het humaner om de hond in te laten slapen, zodat hik de rust krijgt die hij verdiend.


Een oude hond met artrose en HD zal niet snel over een hekje heen springen. TS zegt ook niet dat hij agressief is, enkel dat als het kind de hond zou grijpen, porren of weet ik veel wat hij misschien wel eens durft te happen. Imo is dit op te lossen door hekjes en afscheidingen.

Ik heb 2 honden. 1 chihuahua die dus wel kinderen bijt en 1 sok van een Viszla. Ga ook regelmatig op bezoek bij een vriendin die 4 kinderen onder de 5 jaar heeft. Is niet te vergelijken met 24/7 bij kinderen maar we gaan ook regelmatig met de hele bups weg.

- Kindjes leren snel dat als de hond wegloopt, ze er niet achteraan mogen. Doen ze dit wel worden ze op de bank gezet.

- Als ik zie dat de chi het beu is gaat hij apart in dezelfde ruimte en mogen de kinderen er niet in de buurt. En nee, ik sta er niet bij te waken als een pitbull maar ga de kinderen afleiden. Apart in dezelfde riumte voor de chi is in een box, op een stoel...

- de grote hond krijgt bij binnenkomst een plek toegewezen waar hij naar toe kan als de drukte hem teveel wordt. Kinderen niet toegelaten tenzij onder begeleiding. Hij loopt er zelf naar toe.

- met momenten gaan we lekker in de tuin of wandelen, zonder kids

- nooit, maar dan ook nooit, echt nooit! laat ik de kinderen alleen met mijn honden. Het blijven beesten, het blijven kinderen. Recept voor ongelukken. Moet ik heel dringend naar de wc en is er niemand anders gaan de honden met mij mee de wc op (dat is makkelijker dan 4 kinderen ;) ) of achter een deur die op slot zit. Want kinderen zijn nog erger dan honden met deuren openen.

Er zijn best mogelijkheden te vinden maar TS heeft haar besluit al gemaakt. Dan is het misschien eerlijker voor de hond om te herplaatsen dan zich ongewenst te voelen en hierdoor meer stress te krijgen.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:51

Niet alles gelezen maar verbaas mij over sommige berichten. Een paard mag je verkopen als je geen tijd meer hebt of als je leven veranderd is maar noem het herplaatsen van een hond en dan is dat opeens een schande? Ik hou van mijn beesten, maar mijn kind gaat toch echt voor als ik moet kiezen. Mensen die dat anders zien hebben waarschijnlijk geen kinderen. Ts kent de hond en weet het beste wat goed voor hem is.
TS vroeg om tips wbt herplaatsen. Ze zal echt haar hond niet voor de lol willen herplaatsen. Als ze van hem af wilde had ze dat al veel eerder gedaan lijkt mij
Laatst bijgewerkt door Duc_je op 17-01-19 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:51

Cyrilletje schreef:
[quoteitchcraft"]
Dani schreef:
Maar het gaat om een husky/herder-mix van 9/10 jaar (komt uit Spaans asiel, exacte leeftijd onbekend)


Heb je hem via een stichting overgenomen? Als dit zo is heb je een contract moeten ondertekenen en moet je dit met de stichting bespreken en mag jij hem zelf niet herplaatsen.

Wat wordt er hier trouwens weer snel met inslapen gegooid zeg. Jammer weer....


Dit klopt inderdaad. Wij hebben bij het adopteren van onze herplaatser ook een contract ondertekend dat de hond, wanneer de adoptanten niet meer voor hem kunnen/willen zorgen, hij terug moet naar de stichting. Die gaan dan weer in samenwerking met de adoptanten een nieuw huisje voor hem zoeken.[/quote]

Dan zou ik dat doen. Er is vast iemand alleenstaand die hem wil overnemen. Al zal het een tijd kunnen duren voordat je zo iemand gevonden hebt. Maar via Social Media zal dit wel goed moeten komen.

Wat betreft mensen die zeggen dat het not done is om met je kinderwens te wachten omdat de hond er nog is en het dus wel goed vinden een hond hierom in te laten slapen!? Dat is not done! Omdat je een kindje krijgt en de hond dan hard gezegd in de weg staat, moet hij maar dood? Ongelofelijk hoe makkelijk mensen denken over een leven.... {:)-:(

TS: mocht je er niet uitkomen, stuur me maar even een PB, ik kan je in contact brengen met iemand die oude honden helpt herplaatsen, mocht dit je keuze worden om te doen.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:57

@Schuur,het is wel een verschil of de hond een Chihuahua is of een grote hond zoals bij ts.Omdat in het laatste geval een eventueel bijtincident veel erger is.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:15

Snap ik maar dat betekent toch niet omdat de chihuahua 'minder schade' kan aanrichten dat ik hem maar in het los moet laten bijten? Nee, ook dan ben je waakzaam. Het moet maar net op de verkeerde plaats zijn.

Als je mijn bericht goed hebt gelezen zie je ook dat ik een grote hond heb (30kg). Die gaat ook mee de wc op, krijgt zijn eigen ruimte en mag niet achtervolgd worden door peuters. Want als die uithaalt (zeg nooit nooit) is dat een ramp.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:19

Ik vind het eerder apart hoe licht mensen omgaan betreft hond + kind.
Een hond met een gebruiksaanwijzing of neiging tot uitvallen is een ramp, iedereen is het eens dat de hond beter herplaatst wordt of zelfs ingeslapen (wat ik echt wel snap!), maar tegelijk zijn er een heleboel mensen die enerzijds kinderen nemen terwijl ze honden hebben en dan aangeven dat ze geen aanpassingen willen doen moest het misgaan,(want kind naar opvang voor hond, delen van het huis afzetten, kind op aparte slaapkamer, noem maar op kan allemaal niet want het is te duur / te arbeidsintensief / ze hebben er geen zin in / ...) of die simpelweg kinderen en honden hebben, maar er nog nooit over nagedacht hebben dat het ook bij een brave,tolerante hond gewoon niet ok is om een peuter te laten rondkruipen in zijn personal space. Zeker bij kruipende of beginnend lopende kinderen is hun lichaamstaal extreem bedreigend naar de hond toe (kruipen, in de richting gaan, oogcontact, grijnzen, onverwachte bewegingen, luide geluiden, peuters die voor het eerst staan en omvallen op de hond, aan de vacht of de oren trekken, ...).
Ik verbaas me erover dat dit vaak heel lichtzinnig opgenomen wordt, en als de hond dan toch eens uitvalt, is die uiteraard de dupe.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:19

Schuur_ schreef:
Paulina schreef:
Ga toch even reageren over het hebben van een kind.

Mijn zoon is met alles makkelijk, behalve slapen. Tot zijn eerste jaar sliep hij alleen rechtop, in een draagdoek. In de praktijk betekende dit dat hij altijd in een draagdoek zat, want anders was het de hele dag gillen. Na een maand of 6 kroop hij wat rond en na een maand was dat al snel de halve dag.

Dus met 6 maanden was ik doodmoe: in de nacht sliep hij namelijk ook niet liggend.. en overdag was ik de hele dag rondjes aan het lopen of achter mn zoon aan aan het lopen. Ik was helemaal kapot. Uiteindelijk ging hij vanaf 11 maanden wel liggend slapen en kon ik langzaam maar zeker weer wat bijkomen.

Op dat moment had ik al mijn Schotse collie, zonder gebruiksaanwijzing. Het continue moeten staan/ lopen zorgde ervoor dat hij wel zn wandelingen kreeg, maar extra aandacht totaal niet. Achteraf best sneu, maar ik had gewoon geen energie meer. Ik heb gewoon ongelovelijke mazzel gehad dat mijn hond zich hiernaar kon schikken.

Zelfs al heb je mazzel met een baby die helemaal volgens het boekje leeft, dan nog ben je moe! En dan moet je nog extra energie steken in een hond die misschien je baby gaat bijten? Een hond die onvoorstelbaar is? Een hond die enorm gestrest word van de situatie zoals hij nou eenmaal is? Ik snap heel goed dat de TS geen risico wil lopen en de energie ervoor gewoon niet heeft. Hekje in de kamer springt een gemiddelde herder kruising met gemak overheen.

Dus de keuze van TS vind ik een logische keuze. Dan is wat er overblijft herplaatsen of eutaniseren.

Een herplaats herder/ husky kruising met een gebruiksaanwijzing, op leeftijd, stressgevoelig, gevoelig voor veranderingen, met artrose en HD, die een lage bijtgrens heeft... Ja, op papier vind ik het humaner om de hond in te laten slapen, zodat hik de rust krijgt die hij verdiend.


Een oude hond met artrose en HD zal niet snel over een hekje heen springen. TS zegt ook niet dat hij agressief is, enkel dat als het kind de hond zou grijpen, porren of weet ik veel wat hij misschien wel eens durft te happen. Imo is dit op te lossen door hekjes en afscheidingen.

Ik heb 2 honden. 1 chihuahua die dus wel kinderen bijt en 1 sok van een Viszla. Ga ook regelmatig op bezoek bij een vriendin die 4 kinderen onder de 5 jaar heeft. Is niet te vergelijken met 24/7 bij kinderen maar we gaan ook regelmatig met de hele bups weg.

- Kindjes leren snel dat als de hond wegloopt, ze er niet achteraan mogen. Doen ze dit wel worden ze op de bank gezet.

- Als ik zie dat de chi het beu is gaat hij apart in dezelfde ruimte en mogen de kinderen er niet in de buurt. En nee, ik sta er niet bij te waken als een pitbull maar ga de kinderen afleiden. Apart in dezelfde riumte voor de chi is in een box, op een stoel...

- de grote hond krijgt bij binnenkomst een plek toegewezen waar hij naar toe kan als de drukte hem teveel wordt. Kinderen niet toegelaten tenzij onder begeleiding. Hij loopt er zelf naar toe.

- met momenten gaan we lekker in de tuin of wandelen, zonder kids

- nooit, maar dan ook nooit, echt nooit! laat ik de kinderen alleen met mijn honden. Het blijven beesten, het blijven kinderen. Recept voor ongelukken. Moet ik heel dringend naar de wc en is er niemand anders gaan de honden met mij mee de wc op (dat is makkelijker dan 4 kinderen ;) ) of achter een deur die op slot zit. Want kinderen zijn nog erger dan honden met deuren openen.

Er zijn best mogelijkheden te vinden maar TS heeft haar besluit al gemaakt. Dan is het misschien eerlijker voor de hond om te herplaatsen dan zich ongewenst te voelen en hierdoor meer stress te krijgen.



Maar met de hond ergens op visite gaan waar ze kinderen hebben of dat er visite met kinderen bij jou thuis komt is echt anders dan 24/7 kind en hond in een huis. Niemand kan dag in dag uit constant kinderen en hond in de gaten houden. Er komt altijd een moment dat je ze even uit het oog verliest dat is gewoon de realiteit. Helaas heeft niemand ogen in zijn of haar rug en ben je in je eigen huis naast bezig met je kind en je hond vaak ook nog being met je huishouden, in gesprek met je partner, je krijgt een berichtje waar je op moet antwoorden, de deurbel gaat enz. 24/7 hond en kind in het oog houden en anders gescheiden houden klinkt in theorie goed, maar in de realiteit lijkt het mij een lastige zo niet onmogelijke opgave. En kinderen zijn sneller en vindingrijker dan je denkt. Helaad is het ook zo dat wanneer een hond een klein kind bijt is het vaak in het gezicht omdat dit op bijthoogte zit.

Daarnaast ken ik ook nog een geval waarbij de hond een kindje heeft gebeten (eigen kindje van de eigenaar van de hond) terwijl het kindje gewoon op de grond zat te spelen. De hond kwam aanlopen en uit het niets was het hap in het gezicht. En niet speels. Waarschijnlijk heeft die hond al langere tijd veel stress opgebouwd maar is dat niet gesignaleerd door de eigenaren. TS signaleert de stress bij de hond wel en wil daar iets aan doen voor de veiligheid van haar kindje maar ook voor de hond.

Ik benijd de keuze die TS moet maken niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die al jaren met liefde voor een hond zorgt deze ineens klakkeloos en zonder verdriet weg zou doen of in zou slapen alleen omdat het eenvoudiger is nu er een kindje is.

TS ik wens je succes met de moeilijke keuze die je moet gaan maken.