Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:53

Dat kan. Dat hij dan stress heeft. Maar... Hij heeft nu ook stress. En ik zie TS er wel voor aan om een proefperiode af te spreken en goed kennis te maken.
Het is niet alsof ze hem aan een paaltje bindt om er asap vanaf te komen.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:55

assie schreef:
Dat kan. Dat hij dan stress heeft. Maar... Hij heeft nu ook stress. En ik zie TS er wel voor aan om een proefperiode af te spreken en goed kennis te maken.
Het is niet alsof ze hem aan een paaltje bindt om er asap vanaf te komen.

En waarom niet zelf je verantwoording nemen? Ts koos voor het dier. En met wat aanpassingen kunnen hond en kind best samen leven. ( gescheiden houden) . Er zijn gevallen van honden die erger zijn waar mensen ook oplossingen hebben bedacht. Kost wat moeite en meer tijd maar oplossingen zijn er altijd. Ts geeft zelf aan dat er minder tijd voor de hond is, daar begint het vaak al..

Brainless

Berichten: 29768
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:03

@Luffwinny
TS heeft een baby en daardoor minder tijd voor de hond.
Daar verander je niks aan.
Hond wordt zeer gestrest als hij gescheiden wordt van zijn baas, dan wordt dhet us niet beter, maar juist slechter voor de hond.

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:17

Persoonlijk vind ik het juist verantwoording nemen om een betere plek te vinden voor jouw hond.
Je eigen ego en gevoel dat jij de beste bent loslaten, wanneer uit de feiten blijkt dat jij niet (meer) de beste bent.

Zo'n plek is een speld in een hooiberg. Maar als je die plek vindt... dan geloof ik oprecht dat hond daar (na gewenning) prima op zijn plek kan zijn.

Tips om zo'n plek te vinden: hondenforum, hondenherplaatsing.NL, diverse asiels die vanuit jouw thuis herplaatsen tegen betaling, laat het de dierenarts en gedragstherapeut weten (zij kennen veel hondenmensen) en good old marktplaats. Daarmee bereik je veel mensen. De daadwerkelijke kennismaking zou ik onder begeleiding van een therapeut doen. Die is neutraal en kan advies uitbrengen.

Oh en voor je herplaatst.... controleer eerst heel erg goed of hond echt pijnvrij kan leven. Artrose is superpijnlijk. Dus sluit dat eerst 100% uit

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:18

Dus hond hele dag opsluiten is wel Een geschikte optie? _-:(
Hond en kind kunnen niet samen dus dan is dat de enige oplossing of wilde je het kind de hele dag opsluiten :?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:19

RedPassion schreef:
Palmera schreef:
TS, als jouw kind zich niet ontwikkeld volgens plan, niet tegen drukte blijkt te kunnen en daar af en toe agressiever door kan overkomen: doe je jouw kind dan ook weg?

Ik vind dit echt misselijk makend. Die hond is de dupe van júllie keuzes. Dan kan je duizrnd keer roepen dat je er tig jaar zo goed voor hebt gezorgt, maar dat is goedpraten voor jezelf. Die hond is daar niet mee geholpen en moet op zijn oude dag nog weg.

Sorry, maar ik heb geen goed woord over voor je keuze. Oók een huisdier is voor het leven!


De eerste reactie hier die ik kan volgen. Ongelooflijk hoe makkelijk er gedaan wordt over het herplaatsen of zelfs inslapen van een dier die alleen maar slachtoffer van een situatie is. Een situatie bovendien waar voor gekozen is én die te voorzien was. De consequenties zouden dan voor de eigenaar moeten zijn (managen dus, wat Duhelo al noemt) en niet voor het dier.


Tja eerlijk gezegd kan ik hier ook wel in meegaan. In elk geval: alvorens aan een kind te beginnen denk je toch na over de hond? Je weet dat je geen makkelijke hond hebt, dus dan heb je toch al uitgebreid bedacht/besproken wat te doen als de hond niet met het kind samen kan?

Nu de situatie daar is zou ik gaan voor herplaatsing. Management kan, maar niet als je dat eigenlijk niet ziet zitten. En mogelijk blijft de situatie te onrustig voor de hond.
Herplaatsing, niet via marktplaats, maar via een betrouwbaar asiel/organisatie, zodat de hond nog één laatste adres krijgt waar hij oud mag worden.

Het idee wat bij mensen leeft dat je een hond wel kan laten inslapen omdat hij er toch geen besef van heeft vind ik echt om te :r
Iets meer respect voor het leven graag! -:(-
En sinds wanneer worden herders maar tien jaar?? Wat een onzin zeg...
Ik hoop dat er een fijne baas gevonden wordt voor de hond. Dat verdient hij.

Wat betreft toestemming; wij hebben een hond uit het asiel gehad, die op papier eigendom blijft van het asiel. Toen zij dertien jaar was werd zij ziek en is overleden. Toen wij het asiel belden om dit door te geven hadden ze geen flauw idee wat ze met ons telefoontje aan moesten.
Mijn hond waar ik met hart en ziel voor zorg, dus mijn beslissing wat er mee gebeurd...

Assie: zo'n beetje elke hond heeft vanaf zijn zesde levensjaar artrose. Dit is geen reden om een hond te laten inslapen.

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:23

pompadour schreef:
Als een oudere hond veel pijn heeft zoals deze hond, dan zeggen ze Het is beste


Mijn antwoord was even los van deze situatie.
Feit blijft dat de hond niet ingeslapen had hoeven worden als er geen probleem was thuis. Dus pijn was niet waar het om ging hier.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:24

Een kind is niet 24/7 bij zijn moeder. Je kunt ook bijvoorbeeld een deel van de kamer voor de hond maken zodat het onmogelijk is dat de hond bij het kind kan komen, zo is de hond er toch bij maar kan er niks gebeuren. Een hond wegstoppen is geen optie nee maar dat hoeft ook helemaal niet. Daarbij weet je dat een hond juist extra aandacht nodig heeft als er kinderen komen, daar gaat het vaak mis, hond krijgt minder aandacht, en nee dat zou niet hoeven. Dit is echt geen geval apart helaas. Je kunt het ook leuk voor de hond maken, extra aandacht als het kind in de kamer is, zijn favoriete speeltje geven of een lekker bot, dat is prima te trainen zodat de hond geen negatiefe associatie heeft met het kind en zo zijn er nog meer trainingsmogelijkheden. In deze situatie kun je ook prima met een klikker werken, als de hond bijvoorbeeld in de stress schiet als de baby huilt kun je ook het geluid ‘klikkeren’ en een koekje geven, zo kun je de stress situatie ook leuk maken.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 16-01-19 23:34, in het totaal 2 keer bewerkt

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:31

Artrose is mij bekend. Zowel bij mensen als honden. Ook de pijnklachten die daarbij horen ken ik. Vandaar dat ik zeg: sluit uit dat hond pijn heeft voordat je herplaatst.

pompadourJarig
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:45

assie schreef:
Persoonlijk vind ik het juist verantwoording nemen om een betere plek te vinden voor jouw hond.
Je eigen ego en gevoel dat jij de beste bent loslaten, wanneer uit de feiten blijkt dat jij niet (meer) de beste bent.

Zo'n plek is een speld in een hooiberg. Maar als je die plek vindt... dan geloof ik oprecht dat hond daar (na gewenning) prima op zijn plek kan zijn.

Tips om zo'n plek te vinden: hondenforum, hondenherplaatsing.NL, diverse asiels die vanuit jouw thuis herplaatsen tegen betaling, laat het de dierenarts en gedragstherapeut weten (zij kennen veel hondenmensen) en good old marktplaats. Daarmee bereik je veel mensen. De daadwerkelijke kennismaking zou ik onder begeleiding van een therapeut doen. Die is neutraal en kan advies uitbrengen.

Oh en voor je herplaatst.... controleer eerst heel erg goed of hond echt pijnvrij kan leven. Artrose is superpijnlijk. Dus sluit dat eerst 100% uit


Hij heeft ook HD.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:47

Dani schreef:
Maar het gaat om een husky/herder-mix van 9/10 jaar (komt uit Spaans asiel, exacte leeftijd onbekend)


Heb je hem via een stichting overgenomen? Als dit zo is heb je een contract moeten ondertekenen en moet je dit met de stichting bespreken en mag jij hem zelf niet herplaatsen.

Wat wordt er hier trouwens weer snel met inslapen gegooid zeg. Jammer weer....

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:49

Maar die gezondheidsklachten zijn hier niet de issue. Was er geen baby dan had ts de hond niet weggedaan.
Het maakt het herplaatsen wellicht moeilijker, maar het is geen reden om hem nu opeens in te laten slapen.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:53

candalisa schreef:
Dus hond hele dag opsluiten is wel Een geschikte optie? _-:(
Hond en kind kunnen niet samen dus dan is dat de enige oplossing of wilde je het kind de hele dag opsluiten :?

Beetje kort door de bocht, niet?
Er is hier niemand die zegt dat de hond maar de hele dag opgesloten moet worden.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:07

Wat moeilijk. Mag ik eerlijk zeggen dat ik denk dat hij jullie stress ook voelt en daarop nog onzekerder voelt?

Ik heb een hond van 11 die ook niet helemaal te vertrouwen is met kinderen. En ik heb zelf twee kinderen, één van 8 en een van 4.
Nu ze ouder zijn is het makkelijker, ze weten door schade en schande dat ze de hond met rust moeten laten. Toen ze jonger waren was het moeilijker. Altijd constant opletten wat je doet. Kleine kinderen luisteren nog niet perfect en zijn veel onvoorspelbaarder natuurlijk.
Vooral vanaf wanneer ze leerde kruipen tot de periode daarna, lopen en dan het opgroeien en grenzen verkennen. Om dit in goede banen te leiden heb je echt overal oren en ogen nodig. Altijd nadenken etc.
Mijn hond blijft hier tot aan zijn dood. Hij wordt al een opa en soms kan hij minder hebben maar gelukkig worden de kinderen ouder en dus voorspelbaarder voor hem. En is het gewoon aan mij om dit in goede banen te leiden.

Mijn hond is trouwens niet agressief,maar durft weleens van zich af te happen wanneer er teveel prikkels of onvoorspelbaarheid is. Lees in jouw verhaal eigenlijk een beetje hetzelfde.

Het kan werken,maar dan moet je er ook echt voor open staan en alle mogelijke manieren bedenken en doen.
Wanneer je dit niet kan of wil wordt het natuurlijk anders.
Heel veel sterkte en succes met jullie beslissing!

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:11

“En met wat aanpassingen kunnen hond en kind best samen leven. ( gescheiden houden)”

Dat wordt een bench in de kamer of in een berging of kamer alleen met wat meer ruimte. Wat er dan kan gebeuren is dat er frustratie gaat komen vanuit de hond ...
Herplaatsing wordt moeilijk maar niet onmogelijk maar onthou dat de hond alsnog daarna aangeboden kan worden als herplaatser omdat het niet goed gaat en dan mss zelfs mensen wel bijt uit stress of angst.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:16

Je hoeft ze echt niet altijd gescheiden te houden hoor. Wel heel goed management om altijd goed in de gaten te houden. Afleiden etc. Maar zoiets is pas aan te raden wanneer je echt de triggers weet van een hond natuurlijk. Mijn hond bijt bijvoorbeeld nooit zomaar, niet wanneer er gesprongen wordt in de kamer. Wel wanneer ze bijvoorbeeld per ongeluk tegen hem aan komen oid. Dit is goed te managen maar nogmaals, je moet de hond kennen en op basis daarvan kun je dingen gaan managen. Is in iedere situatie anders natuurlijk. En ook afhankelijk van eigen in breng, hoe groot is de wil om het echt werkend te krijgen. Klinkt heel onaardig maar zo is het eigenlijk wel. Want eerlijk gezegd kost het gewoon ontzettend veel tijd en energie. Maar in mijn geval heb ik voor de hond gekozen en die gaat nooit meer weg tenzij dood.

Cyrilletje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:27

Witchcraft schreef:
Dani schreef:
Maar het gaat om een husky/herder-mix van 9/10 jaar (komt uit Spaans asiel, exacte leeftijd onbekend)


Heb je hem via een stichting overgenomen? Als dit zo is heb je een contract moeten ondertekenen en moet je dit met de stichting bespreken en mag jij hem zelf niet herplaatsen.

Wat wordt er hier trouwens weer snel met inslapen gegooid zeg. Jammer weer....


Dit klopt inderdaad. Wij hebben bij het adopteren van onze herplaatser ook een contract ondertekend dat de hond, wanneer de adoptanten niet meer voor hem kunnen/willen zorgen, hij terug moet naar de stichting. Die gaan dan weer in samenwerking met de adoptanten een nieuw huisje voor hem zoeken.

idylle
Berichten: 5832
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 01:24

Als het met een trainer lukt om hem zelf te kunnen houden zou dat top zijn!

Hond halve dagen 'opsluiten' zoals sommigen hier opperen vind ik not done voor een hond met artrose, die moet vrij kunnen bewegen.

Ook herplaatsen vind ik niet verantwoord. Je weet niet hoe zijn ziekte verloop zal zijn en of hij in korte tijd veel pijn zal krijgen. Een nieuw baasje zal, als dit gebeurd, waarschijnlijk niet zo snel herkennen omdat deze de hons amper kent en de hond het niet snel zal tonen. Met als gevolg dat ie mede door die lage grens zal gaan bijten bij een verkeerde/pijnlijke aanraking.

Kortom, ik zou voor inslapen gaan als je hem zelf niet kunt houden.

Verhuizen zal hem ook weer veel extra stress geven (nieuwe/vreemde mensen, nieuw ritme) en dan erbij leeft een hond in het nu, dus of die vandaag of over 6 jaar dood gaat zal voor de hond zelf geen waarde hebben. Mensen denken daar overna, maar een hond kan dat niet.

Veel sterkte en ik hoop dat je een wijs besluit kunt gaan maken waar je zelf ook voor de volle 100% achter staat.

Percy

Berichten: 12089
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 01:35

Een kinderwens uitstellen omdat je in het verleden voor een hond gekozen hebt die anders was dan je had verwacht?
Dat is toch wel de omgekeerde wereld.

Deze hond verdient absoluut het beste wat ts ook al zegt. Soms is het beste hard en is inslapen de beste keuze.

Een hond weet niet dat hij dood gaat door een spuitje, een hond weet wel wanneer hij naar een ander huis moet met alle onzekerheden en dat terwijl hij ook al niet gezond is.

Ik vind dat jij je niet schuldig moet voelen ts. Je hebt deze hond in huis genomen, hem in je hart gesloten en er alles voor over gehad. Nu is hij oud en ziek en zijn jullie omstandigheden gewijzigd.

Naar mijn idee heb je nog steeds alles voor hem over en kies je er daarom voor dat het hier klaar is. Althans, die indruk heb ik.

Sterkte, want dit is bepaald niet gemakkelijk.

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 02:18

Kijk eens naar een goede gedrags therapeut! Die kunnen je erg goed helpen. Ook zou ik nog eens langs de dierenarts gaan misschien heeft hij pijn en is hij daardoor wat nukkiger?

dierenfan
Berichten: 9671
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 07:17

Nooit een lopende tijdbom bij een kind houden heel simpel. De situatie is nu zoals deze nu is en vraagt niet om een oplossing in het verleden want de baby is er.

Er is niets mis wat mij betreft van het herplaatsen van een hind naar een voor hem of haar betere situatie. Wel vind ik persoonlijk dat je een hond als deze realistisch gezien niet moet willen herplaatsen. Gewoon omdat de nieuwe eigenaar de hond niet kent zoals TS de hond door en door kent. 1 foutje kan grote blijvende gevolgen hebben.

KimD

Berichten: 20470
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 07:33

Percy schreef:
Een kinderwens uitstellen omdat je in het verleden voor een hond gekozen hebt die anders was dan je had verwacht?
Dat is toch wel de omgekeerde wereld.


Wij hebben die keuze ook gemaakt, ik zou absoluut niet willen dat de hond moest schuiven voor het kind en andersom.

Sterker nog, toen wij eenmaal twee honden hadden hebben wij besloten om helemaal geen kinderen te nemen, alleen maar meer hondjes.

Gelukkig maar, want in de jaren die daarop volgden werd mijn gevoel voor geen kinderen alleen maar sterker en sterker.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 07:48

Heb je al eens met de dierenarts overlegd om de medicatie tijdelijk op te hogen? Pijn kan ook wel degelijk veel stress veroorzaken. Verder zou ik in eerste instantie op zoek gaan naar een goede! Gedragstherapeut. Er zijn denk ik nog bestvwta dingen te doen in het voor hond en kind een stuk aangenamer te maken. Mocht het niet werken, dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan.

Ik denk echt dat er een geschikt ander baasje te vinden is. Het is dat hij niet het formaat is dat in ons huis past, anders was hij hier zo welkom geweest. Maar ik denk ook dat je zelf nog wel een en ander kunt doen om de problemen op te lossen voor hij weg moet.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:20

KimD schreef:
Percy schreef:
Een kinderwens uitstellen omdat je in het verleden voor een hond gekozen hebt die anders was dan je had verwacht?
Dat is toch wel de omgekeerde wereld.


Wij hebben die keuze ook gemaakt, ik zou absoluut niet willen dat de hond moest schuiven voor het kind en andersom.

Sterker nog, toen wij eenmaal twee honden hadden hebben wij besloten om helemaal geen kinderen te nemen, alleen maar meer hondjes.

Gelukkig maar, want in de jaren die daarop volgden werd mijn gevoel voor geen kinderen alleen maar sterker en sterker.


En dat is het juist, uw kinderwens was al heel gering en nu onbestaande.
Dat begrijp ik.

Ik hoop dat je het omgekeerd ook begrijpt, hoe weinig drang naar kinderen jij hebt, hoe meer kan een ander dat wel hebben.
Dan stel je dat niet zomaar uit, laat staan het helemaal niet meer doen voor een dier.

Ts heeft hemel en aarde bewogen, al veel bereikt maar ergens is er een grens en denk dat de veiligheid van een kind, baby wel een goede, gerechtvaardigd grens is.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:21

Bonna schreef:
Heb je al eens met de dierenarts overlegd om de medicatie tijdelijk op te hogen? Pijn kan ook wel degelijk veel stress veroorzaken. Verder zou ik in eerste instantie op zoek gaan naar een goede! Gedragstherapeut. Er zijn denk ik nog bestvwta dingen te doen in het voor hond en kind een stuk aangenamer te maken. Mocht het niet werken, dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan.

Ik denk echt dat er een geschikt ander baasje te vinden is. Het is dat hij niet het formaat is dat in ons huis past, anders was hij hier zo welkom geweest. Maar ik denk ook dat je zelf nog wel een en ander kunt doen om de problemen op te lossen voor hij weg moet.


Ja, alles er aan gedaan maar misschien een kind dat voor heel zijn leven verminkt is of erger...