Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 11:03

We moeten onze hond herplaatsen omdat we hem niet vertrouwen met ons zoontje. We wisten al dat hij niet goed ging met vreemde kinderen maar hoopten dat het met een eigen kindje, waar hij in meegroeit, beter zou gaan. Dat blijkt helaas niet het geval. :( We vinden het ontzettend zielig maar hier gaan we geen risico mee lopen. :n Kind en hond gescheiden houden is erg onpraktisch in ons huis en daar is dit de hond ook niet voor, hij wil veel te graag bij ons in de buurt zijn. Urenlang per dag wegsluiten is echt sneu. En we merken ook aan hem dat hij veel stress heeft van onze baby, hij zit niet lekker in z'n vel.

Maar het gaat om een husky/herder-mix van 9/10 jaar (komt uit Spaans asiel, exacte leeftijd onbekend) die nerveus en stressgevoelig is, een lage bijtgrens heeft, en hij heeft heupdysplasie en artrose. Niet de gemakkelijkste om te herplaatsen. Hij kan dus niet bij jonge kinderen en heeft een zelfverzekerde baas nodig, iemand die hem sturing geeft.

Hebben jullie tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken? Via welke kanalen hebben we de grootste kans om een fijn huisje voor hem te vinden?

nine1987

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:08

Misschien niet het antwoord wat je wil horen, maar een hond met een toch wel aardig lastig karakter en ook wel wat medische aandoeningen.. Wil je hem dat aandoen op die leeftijd om nog te verhuizen?

Imho is het beste om hem te laten gaan in zijn eigen vertrouwde omgeving, met zijn eigen vertrouwde baasjes om hem heen..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:09

moet je dit op deze leeftijd nog willen?

misschien wat kort door de bocht, maar is inslapen niet een optie? geen stress van verhuizen (als je al wat vindt), weet je zeker dat er niet teveel gedaan wordt vanwege hd en artrose...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:10

Wil je een heel eerlijke mening?
Deze hond zou ik dan niet meer herplaatsen. Zijn leeftijd komt niet in zijn voordeel, lage bijtgrens = drama bij mensen die er niet helemaal mee om kunnen. Heupdysplasie en artrose = pijn en dus bijhorende pijnstillers of medicijnen, die dus een stuk duurder uitkomen.
Eenmaal herplaatst heb je er ook geen zeggenschap meer over. Wat als de nieuwe eigenaars geen pijnstillers geven en de hond pijn heeft? Wat als er toch een bijtincident is en ze hem in een asiel (of erger) dumpen? Wil je hem met een nerveuze en stressgevoelig karakter nog de stress aandoen van herplaatsen?

Stel dat je mensen hebt dat je goed kent, die regelmatig over de vloer komen en waar de hond een klik mee heeft waar hij naartoe kan, dan zou het misschien een andere situatie zijn, maar los daarvan herplaatsen, dan ga je al héél veel geluk hebben als dit goedkomt.

Los daarvan vind ik het erg oneerlijk naar de hond om hem voor die reden te herplaatsen,hij was er nl het eerst en heeft niet de beslissing genomen om er een baby bij te nemen, met wat aanpassingen kan dit wss wel werkbaar worden, maar het zal vooral een aanpassing van jullie uitkomen. Hond en kind gescheiden houden kan al prima met boxen / kinderhekjes, zonder dat de hond apart gestoken moet worden.
Mijn hond gaat mee op het werk en ligt meerdere uren per dag in haar bench, die ligt er lekker in te slapen en is compleet op haar gemak, want ze ligt vlakbij, maar er is geen risico voor medewerknemers zo (of in jouw geval voor je kind), kind is ook niet 24/7 wakker, dus je kan daar prima in schipperen dat hond even in de bench gaat als kind rondkruipt / op de grond speelt, en hond los kan als kind slaapt / in de box zit / op de stoel zit.
Biedt hem een plaats aan waar hij zich, indien gewenst kan afzonderen, om de prikkels van de baby beter te kunnen verdragen.

Maar als dat bovenstaand allemaal voor een of andere reden geen optie is, en je hebt geen bekenden die je 100 % vertrouwt om hem te herplaatsen (al dan niet dat hij nog van jullie blijft), dan zou ik eerder opteren om te laten inslapen.

Sclimpre

Bij de organisatie waar onze honden vandaan komen wordt de hond in zo'n geval herplaatst door de organisatie. In afwachting van een nieuwe plek gaat de hond dan in een opvanggezin.

0091

Oké, misschien niet het antwoord wat je wil horen (en waarschijnlijk krijg ik veel negatieve reacties hierop..)

Maar waarom wil je de hond herplaatsen?
Een hond die medisch niet in orde is en zeer waarschijnlijk binnenkort pijn krijgt (of al heeft?)
Een hond die een lage bijtgrens heeft
Een hond die nerveus en stresgevoelig is
Een hond van 9/10 jaar (een herder wordt gemiddeld 10, een husky 12)

Waarom zou je hem willen herplaatsen? Hij heeft een goed leven gehad bij jullie. Ik vind persoonlijk dat het voor de hond fijner zou zijn hem een enkeltje hemel te geven dan hem nog een jaartje in een andere omgeving te plaatsen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:11

Oef rot combinatie en rot leeftijd. :(:) hoe merk je dat je hem niet vertrouwd met kinderen? Hebben jullie een trainer in huis gehad om mee te kijken?

Ik denk via bekenden, facebook, hond zoekt baas, of anders een asiel benaderen (asiel barneveld heeft vaker dergelijke honden zitten. Onze heropvoederes komen ook steeds via hun) met de vraag hoe en wat. Er zullen baasjes zijn die geschikt zijn maar bereik ze maar. Gezien zijn klachten is erfhond ook geen optie.

Hier zonder kinderen zou bv passen. Heb al twee van dergelijke flappies lopen. Beiden via asiel. Vooral kleine dame was voor hun lastig baas vinden. Zou tijdelijk blijven maar is hier zo lang na dato nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:12

Ik denk dat de hond verhuizen hem veel meer stress gaat geven. Het is nog maar de vraag of hij dit nog wel aankan. Ik zou hem persoonlijk inslapen. Ik vind dit eerlijker tegenover de hond. Wat een k*tsituatie overigens :(

BigOne

Tja , bovenstaande had ik in een pb naar ts gestuurd, op mijn hoede voor de allesredders die soms ook in de topics opduiken. Maar een hond op leeftijd met deze afwijkingen en snel last van stress en lage bijtgrens, die moet je dit helemaal niet aan willen doen om nog een jaar , misschien 2 of 3 bij iemand anders onder te brengen. Houd de regie in eigen hand en laat hem gaan.

CharmingS

Ik vind het ontzettend zielig voor de hond.. Vooral omdat hij al zoveel heeft meegemaakt.
Hoe is de hond met andere honden? Is hij waaks? Zou hij eventueel buiten in een kennel kunnen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:14

CharmingS schreef:
Ik vind het ontzettend zielig voor de hond.. Vooral omdat hij al zoveel heeft meegemaakt.
Hoe is de hond met andere honden? Is hij waaks? Zou hij eventueel buiten in een kennel kunnen?

Ts geeft aan dat de hond graag in het gezin is, bij mensen en dan begin je over een kennel, dat kan ze zelf ook wel. En voor de hond is dit niet zielig, die hebben geen besef van eindigheid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:16

Een dierenarts gaat zo'n dier echt niet zomaar laten inslapen gebaseerd op het verhaal uit de openingspost. Daar moest eerst een gedragstherapeut bij komen om vast te stellen dat het idd te gevaarlijk is om de hond te herplaatsen. Een dierenarts moet het inslapen namelijk ook weer verantwoorden.
Misschien als kan worden vastgesteld dat het gedrag met de medische klachten te maken heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:17

Sinds wanneer moet een dierenarts inslapen verantwoorden? Als ik dit voorleg aan mijn dierenarts en aangeef te willen inslapen volgt zij mij daar volledig in.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:18

Eens met veel van bovenstaande reacties, niet leuk en wellicht hard om te horen maar waarom zou je het risico willen nemen om zo’n hond te herplaatsen?
Mocht een van onze honden ooit zo ver komen dat ik hem niet eens meer met onze eigen kinderen kan vertrouwen zou die een spuitje krijgen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:18

bigone schreef:
CharmingS schreef:

Ts geeft aan dat de hond graag in het gezin is, bij mensen en dan begin je over een kennel, dat kan ze zelf ook wel. En voor de hond is dit niet zielig, die hebben geen besef van eindigheid.

Volgens mij weet jij niet eens waar ik naar toe wil.. Mijn honden liggen overdag als ik aan het werk ben in een kennel, lekker buiten waar ze ook nog wat beweging hebben.. Savonds liggen ze zowel lekker op de bank of buiten (aangezien ik een doggydoor heb) en hebben ze een lekker gezinsleven(maar dan zonder kinderen)..
Ik heb zelfs nog binnenkennels in de garage als het te koud is..
Maargoed, is nog geen antwoord op mijn vraag, die ik naar de TS richten, maar toch bedankt ;)
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 16-01-19 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:19

De hond komt uit een spaans asiel? hebben jullie hem daar zelf opgehaald of gekocht via een stichting?
Als het via een stichting kun je vragen of zij kunnen bemiddelen, vaak heb je ook dan wel een contract waarin staat dat zij eigenaar blijven of zijn, dan moeten ze wel helpen. En anders proberen te zoeken naar een facebook of ander forum site met husky liefhebbers. Er zijn best mensen die de voorkeur geven aan oudere honden al dan niet met een gebruiksaanwijzing en/of mankement.

Er zijn altijd mensen met een oordeel, mensen die zeggen dat je er goed aan doet voor er ongelukken plaats vinden en mensen die zeggen dat het niet eerlijk is voor de hond. Maar als er iets gebeurd en je baby wordt gebeten, dan roept bijna iedereen dat de hond al onbetrouwbaar was en onbegrijpelijk vinden dat je de hond hebt gehouden. Ik ben er van overtuigd dat er vast ergens iemand is, die de hond wil en waar de hond nog een leuk leventje kan hebben. Zo'n beslissing is niet een makkelijke om te nemen, ik hoop voor je dat het lukt een nieuw baasje te vinden en anders de baby er uit,....ik heb nog wel een ledikantje over hihihi

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:22

DeMolenhoek schreef:
Sinds wanneer moet een dierenarts inslapen verantwoorden? Als ik dit voorleg aan mijn dierenarts en aangeef te willen inslapen volgt zij mij daar volledig in.

Misschien is dat in Belgie dan anders?
Wij hebben zelf voor dit euvel gestaan en de reglementen omtrent inslapen zijn blijkbaar gewijzigd om te voorkomen dat mensen hun hond zonder noodzaak laten inslapen, want dat gebeurt helaas ook nog weleens.
Daarom moest er eerst een gedragstherapeut aan te pas komen die aangeeft dat het inderdaad niet verstandig is om de hond te herplaatsen.
In ons geval stond de dierenarts overigens 100% achter ons besluit, maar moest een gedragstherapeut uitsluitsel geven.
Ik vind dat niet zo'n verkeerde regeling trouwens :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:24

Cayenne schreef:
DeMolenhoek schreef:

Misschien is dat in Belgie dan anders?
Wij hebben zelf voor dit euvel gestaan en de reglementen omtrent inslapen zijn blijkbaar gewijzigd om te voorkomen dat mensen hun hond zonder noodzaak laten inslapen, want dan gebeurt helaas ook nog weleens.
Daarom moest er eerst een gedragstherapeut aan te pas komen die aangeeft dat het inderdaad niet verstandig is om de hond te herplaatsen.
Ik vind dat niet zo'n verkeerde regeling trouwens :)

In dit geval heeft TS niet alleen te maken met gedrag, maar ook met HD en artrose en het betreft een niet zo jonge hond meer.

TS, hoe ernstig zijn de HD en artrose? Hoeveel last/ pijn heeft de hond? Kan dat een reden van het bijten zijn?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:30

Als je de hond hebt via een stichting of asiel,dan blijft die daar meestal eigendom van. Als je hem niet meer wilt of kunt verzorgen,moet hij daarnaar terug.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:35

anjali schreef:
Als je de hond hebt via een stichting of asiel,dan blijft die daar meestal eigendom van. Als je hem niet meer wilt of kunt verzorgen,moet hij daarnaar terug.

En dan? Leven in onzekerheid wat er mee gaat gebeuren? Ts is duidelijk gek met haar hond anders neem je zo’n hond miet op in je gezin. Maar gezien zijn medische en gedragsproblemen en leeftijd loop je gewoon het risico dat hij niet herplaatst kan worden. Met deze afwijkingen zal ook een verstandige da hier echt wel goed mee omgaan. En een gedragstherapeut , mooi maar die oordeelde over gedrag, niet over lichamelijk gebrek.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:37

Ik zou er echt niet voor kiezen om de hond nog te gaan verplaatsen op deze leeftijd.
Is het geen optie om er hulp bij te halen, iemand die er veel verstand van heeft. Misschien kan die jullie oplossing bieden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:40

Ik vind het doodzielig dat hond die jullie al veel langer hebben en waarvan jullie wisten dat hij kinderen/baby's niet oke vond, nu moet wijken omdat jullie een kind wilden.. maar goed dat kan je niet meer omdraaien.

Als gescheiden houden echt geen optie is, dan zou ik hem in laten slapen. Heel sneu, maar in een asiel laten wegrotten is nog zieliger en het is een hond op leeftijd die niet makkelijk is.

Is er al gekeken naar wellicht een dierentherapeut? Wellicht dat dat nog oplossingen bied?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:40

Tja, er is een bijkomend nadeel. De hond is een opvanghond vanuit een stichting. Je mag vaak helemaal niks zelf beslissen. Persoonlijk zou ik deze hond laten inslapen, maar dat mag TS wellicht helemaal niet beslissen. De stichting gaat daar denk ik over. Net als bij het herplaatsen.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:42

rien10 schreef:
Tja, er is een bijkomend nadeel. De hond is een opvanghond vanuit een stichting. Je mag vaak helemaal niks zelf beslissen. Persoonlijk zou ik deze hond laten inslapen, maar dat mag TS wellicht helemaal niet beslissen. De stichting gaat daar denk ik over. Net als bij het herplaatsen.

Er vervelend dat er dan van te voren (denk ik) niet goed over na is gedacht wat de oplossing zou zijn als de hond negatief reageert.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:47

Zijn jullie zelf onzeker want dat kan de situatie verergeren. Ik vind dat je in de geval de hond niet moet herplaatsen dat is echt te heftig en zou alles misschien alleen maar erger maken.