Spoed: wie heeft er verstand van konijnen??!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Spoed: wie heeft er verstand van konijnen??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 00:42

Ik heb al 2 weken een medicijn tegen EC gegeven maar ik denk eigenlijk niet dat dat het is en het heeft geen zin. Klinisch is mijn konijn in orde, poept/drinkt/plast goed en is heel vrolijk en actief.

Het enige zorgwekkende wat hij doet is achterover gaan (recht achterover) met zn nekje en kinnetje omhoog. Soms valt ie dan zelfs om. Ook als ik hem neerzet valt ie soms om.

Wie wil mij helpen? Filmpje lukt niet om hier te zetten maar ik wil het in een whatsapp bericht wel sturen aan iemand die er verstand van heeft.. Morgen bel ik weer de dierenarts..

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:44

Je moet de medicatie dacht ik minstens 28 dagen geven. Na twee weken kan je er nog niet veel over zeggen. Ondertussen doorgaan met letten op eten/drinken/plassen/poepen en hoe ze algemeen is.

Kijk even op de website van Wilhelminapark en overleg morgen met je eigen DA (of maandag): http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... iculi.html

Zij geven ander advies wat betreft dosis en lengteduur van de behandeling dan de 28 dagen
Laatst bijgewerkt door horsiegek op 12-01-19 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 00:46

horsiegek schreef:
Je moet de medicatie dacht ik minstens 28 dagen geven. Na twee weken kan je er nog niet veel over zeggen. Ondertussen doorgaan met letten op eten/drinken/plassen/poepen en hoe ze algemeen is.

Kan het ook zijn dat het erger wordt in de tussentijd? :(

horsiegek

Re: Spoed: wie heeft er verstand van konijnen??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:50

Ja dat kan zeker. Je hebt Panacur?

Dit medicijn helpt je konijns immuunsysteem te vechten tegen EC, het doodt de EC zelf niet. Dat moet het immuunsysteem zelf doen.

Goed in de gaten houden dus hoe je konijn zich voelt, of het nog zelf wil eten, niet te koud is, etc.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:53

Blijven doorgaan met panacur!
Het kan zijn dat je konijn meer nodig heeft, zoals beschreven in de link van wilhelminapark. Oa prednison (dexamethason). Ik zou als ik jou was morgen vroeg meteen maar een deskundig dierenarts bellen..zoals dus kliniek wilhelminapark.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 01:13

Denken jullie ook nog aan EC, ondanks dat ie dus zijn hoofd naar achter doet ipv scheef? Ik ga zeker door met Panacur en ik heb net dierenkliniek Wilheminapark gemaild met het filmpje erbij. Desnoods ga ik rontgenfotos en bloedonderzoek laten doen, ik wil alles voor hem doen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:57

Klinkt wel heel erg als EC, er zijn konijntjes die tollen, anderen scheef kopje, anderen kopje naar achter, weer anderen hebben problemen met de poten, etc. Kan verschillende beelden geven. Maar moeilijk zo te zeggen natuurlijk.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:02

We hebben dit hier in de opvang eenmaal mee gemaakt en dat was geen EC, maar er zat toch een afwijking in zijn kopje, het werd ook steeds erger. Natuurlijk voor de zekerheid met panacur behandeld, maar het zag er ook totaal anders uit. Hij had verder geen pijn dus lekker laten rond hupsen tot hij gewoon echt niet meer normaal kon lopen/zich schoon houden.
Ik zou zeker doorgaan met panacur in dit geval, maar wel rekening houden met. Rontgenfoto's en bloed betwijfel ik dat je wat gaat vinden, ik denk dat je dan eerder aan een CT scan moet gaan denken.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:15

Wij gaven fenbendrops tegen ec. Geven het nog regelmatig omdat bij ons konijn het regelmatig terugkomt in de vorm van heel veel plassen.
Je moet het echt lang achter elkaar geven!! Heb je een konijnkundige dierenarts? Niet iedere dierenarts weet genoeg van konijnen.
En zoals de anderen al zeggen, in de gaten houden of het konijn nog goed eet, drinkt en poept. Vooral goed hooi aanbieden!

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:04

Mijn ram had ook E. Cuniculi. Ik trof hem aan in een hoek van de kamer. Zijn kop stond schuin en zijn oog bewoog ritmisch heen en waar. Bij de dierenarts kreeg ik Fenbendrops, welke ik een maand heb toegediend. Zijn oog stopte. Zijn kop bleef. Hij at, dronk, zijn ontlasting was in orde en hij was vrolijk en actief. Ik kreeg weer een maand Fenbendrops mee. Zonder resultaat. Hierdoor zijn we gestopt met de medicatie toedienen. Na drie dagen waren we terug bij af. Ik kon het niet meer aan zien dat mijn kleine vriend zo belemmert werd in zijn functioneren. Bij de dierenarts heb ik besloten om hem in te slapen. Hij zou alleen maar af takelen. Ik wilde hem dat leed besparen. Helaas hebben wij de strijd tegen de parasiet verloren. Er loopt ook een konijnentopic op Bokt, waar je wellicht om informatie en ervaringen kunt vragen. Ik geloof dat het: De konijnenfans huppelen door, of iets in die trant heet. Op het Bunnybunch forum staan ook meerdere topics over E. Cuniculi. Ik zie hierboven dat men aanraad om het voor een langere tijd te geven. Mijn ene dierenarts zei ook dat dit kon, maar in de bijsluiter staat dat de organen na drie maanden beschadigd kunnen raken. Dat risico wilde ik niet nemen bij een dier van een kilo.

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:19

Dit klinkt wel als EC -O-
Ik zou zeker de panacur/fenbendrops (zelfde werkzame stof) door blijven geven. Bij EC heb je een lange adem nodig waarbij je de strijd soms helaas niet wint. Helaas meerdere konijnen eraan verloren maar ook er weer bovenop gekregen. Op dit moment ook een konijn van 16 weken aan het behandelen.

Heb je afgelopen 2 weken een dubbele dosis gegeven? Dit is vaak wel het advies. Daarna terug op normale dosis, 2x per dag. En absoluut minimaal die 28 dagen aanhouden. Dit kan zelfs nog langer worden.
Eventueel is pijnstillers soms ernaast gewenst.

Ondertussen goed je konijn in de gaten houden. Eten, drinken, beweging, algehele gemoedstoestand.
Bij twijfel je dierenarts bellen.

Wilhelminapark heeft er veel ervaring mee. De site is al genoemd.