Is onze hond dement??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Is onze hond dement??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 20:25

Hoi allemaal,

Misschien herkent iemand dit bij een hond. Onze hond is bijna 10 jaar oud en begint echt raar gedrag te vertonen. Een jaar geleden begon het met het s'nachts openen van alle deuren in huis. Ze deed verder niks. Liep 100 keer heen en weer en deed gewoon alle deuren open. Zelfs die van mijn ouders die wonen naast ons. Daarna haakjes op de deuren geplaatst maar ze bleef rond spoken en overdag sliep ze Veel. Vanaf toen haar maar in de bench gedaan s'nachts. Dit ging prima. Terwijl ze er vroeger nooit in wilde. Nu begint ze met het plassen in de bench. Ze gaat er voor we naar bed gaan nog even uit en plast dan ook. Maar s'nachts plast ze dan in de bench en gaat er gewoon midden in liggen. Als ze uit de bench mag blijft ze er ook in liggen. Ze sjouwt echt de hele dag heen en weer en blijft heel dicht bij mij. (Misschien ook wel omdat ik zwanger ben nu) als ik weg ga begint ze keihard te blaffen sinds 2 dagen. Terwijl ik vaak niet langer dan een uurtje weg ben en nooit blafde als ik weg ga. S'nachts begint ze ook uit het niets te blaffen.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:31

Weer je zeker dat ze medisch in orde is?
Dat plassen op haar slaapplek zou me toch zorgen baren
Misschien last van haar blaas/nieren

BigOne

Re: Is onze hond dement??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:33

Mee naar de dierenarts en eerst bloedonderzoek, midden in hun eigen plas gaan liggen is een teken dat er iets goed fout zit. Grote hond?? Aangezien hij deuren kan openen??

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 20:39

Het is niet dat ze pijn heeft. Ze heeft wel lichte artrose. Ze plast soms ook zo ineens in huis. Ze gaat gewoon zitten en plassen terwijl ze normaal bij de deur staat en het ons wel meld. Ze loopt ook vaak gewoon naar mn ouders. VInd het raar dat ze er in gaat liggen en er ook in blijft liggen als ze eruit mag en als je haar eruit haalt draait ze zich om en gaat er gewoon weer in liggen. Haar rug is ongeveer kniehoog het is een appenzeller

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:40

Toen mijn hondje dement werd plaste hij zomaar midden in de kamer, poepte uiteindelijk ook zomaar in huis. Werd ook steeds angstiger en snel boos (al hielp zijn blindheid daar ook niet echt mee).

Bezoekje aan de dierenarts is inderdaad het beste om er achter te komen wat er nou precies aan de hand is

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 20:47

Ja dat doet zij inderdaad ook. Ze gaat gewoon zitten en plassen en kijkt ons dan aan. Overdag wil ze haast niet naar buiten houdt ze het zo 10 uur op. S'nachts dus nog geen 8 uur. Ze loopt inderdaad ook raar om zich heen te kijken en loopt hele dagen overal mee naar toe.zelfs naar de wasmachine

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:53

Alpenzeller 10 jaar? Dus eigenlijk hoogbejaard . Wanneer het echt dementie is en er geen verbetering met eventuele medicatie is dan kom je voor een moeilijke keuze te staan. Zichzelf bevuilen is erg.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:56

Dementie kan zeer zeker. Onze hond had dit ook en heeft een tijd op speciaal voer gezeten voor dementerende honden dit maakte heel erg veel verschil voor haar.

Snachts lichten aan laten kan ook helpen!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 21:10

Bigone ze is inderdaad echt al oud voor een appenzeller verder nog best een vrolijke oude grijze hond. Jammer genoeg overlijden dieren bij ons nooit vanzelf ook al zijn ze zo oud. Het zichzelf bevuilen vind ik ook het ergst. Ook omdat ze dan met haar vieze poten doir het hele huis loopt en zich lekker uit gaate lopen schudden dus de spetters vliegen Door het huis. We laten het licht inderdaad ook al aan voor haar.

Ben ook bang dat ze straks nog meer raar gedrag gaat vertonen. Appenzellers zijn al niet de makkelijkste honden. Ze kunnen al wat grommerig en bijterig zijn. Nu hebben we dat nog onder controle maar als er een hond voorbij komt wil ze aanvallen en laatst viel ze dus echt een hond aan terwijl ze normaal alleen maar wat bromt. Ik heb nog een klein mannetje van 3 in huis lopen en er komt straks nog een kleintje bij. Ben bang dat ze straks iemand bijt. Zal niet haar bedoeling dan zijn maar toch.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:18

Wij hebben inderdaad ook 2 kleine kinderen. ( toen 1 van 3 en 1 van 5 maanden) Was dus ook voor ons de reden om onze hond in te laten slapen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 21:29

Pffff dat zou echt zo erg zijn. Zoiets wil je natuurlijk niet!! Maar ik zoud het echt niet meer weten. Het plassen in de bench en er echt in liggen doet nu al 3 weken. Het stinkt gewoon in huis en ik was haar elke keer onder de douche. Maar dit kan niet de bedoeling zijn. Mn man heeft ook al gezegd ik wil Echt niet het risico lopen dat ze iemand bijt. Een muilkorf hele dag kan ook niet de bedoeling zijn. Of de hele dag in de bench als de kinderen wakker zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:32

Op naar de dierenarts dus. Dat is nu de enige juiste volgende stap.
Die kan je ook meer vertellen over dementie en of hij het genoeg vind om haar te laten inslapen of dat er mogelijk nog medicatie te proberen is.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:37

Ik zou ook eerst een naar een dierenarts voor je andere beslissingen gaat maken. Als de nieren het niet meer goed doen kan je hond enorm veranderen in gedrag.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:50

Mijn oude hondje van 14 die raar gedrag begon te vertonen bleek een kapotte lever te hebben, waarschijnlijk kanker ook vanwege de verdikte lymfeklieren die hij had. Leverwaarden waren onmeetbaar hoog. De afvalstoffen hopen zich op in de hersenen en dan gaan ze heel raar doen, was achteraf een proces van bijna een jaar, waarin ik het om eerste instantie op zijn leeftijd gooide dat ie typisch gedrag befgon te vertonen.

In combinatie met een heel slecht gebit en behoorlijke artrose heb ik hem laten gaan. Zijn rare gedrag triggerde bevoorbeeld ook onze jonge teef en die correcties liepen echt uit de hand omdat hij het gewenste gedrag niet meer kon vertonen. De dierenarts gaf ook aan dat er niets meer was wat ze nog voor hem kon doen en dat ik hem een verdere lijdensweg heb bespaard.