Stalkatten promoveren tot HTK kat, hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Skyla

Stalkatten promoveren tot HTK kat, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 20:12

Ik ga het proberen kort te houden maar erg goed ben ik daar niet in. :')

Binnen enkele weken (exacte datum staat nog niet vast) gaan mn vriend en ik gaan samenwonen op een boerderijtje. We kijken er al helemaal naar uit, mijn paardjes eindelijk volledig aan huis! *\o/*

Maar naast mijn paarden heb ik op mijn wei ook nog katten, en die verhuizen natuurlijk ook mee en promoveren tot huis, tuin, keuken en stalkat.

Maar nu vraag ik mij af hoe ik dit het beste aanpak? Alle drie de stalkatten zijn het niet gewoon om in huis te leven maar zijn wel enorm tam en aanhankelijk. Waardoor ik er wel zeker van ben dat ze hun leven als halve huiskatten wel erg leuk gaan vinden.
Maar daarbij komt nog dat ik naast de stalkatten ook nog een huiskat (gecastreerd en die ook buiten loopt) heb die ook meeverhuist maar de stalkatten nog niet kent.

De stalkatten zijn twee katers (worden voor de verhuis nog gecastreerd) en een kattin (gesteriliseerd). De jongste kater is de zoon van de kattin, geboren in het wild maar vanaf hij kon lopen heeft moeder ze op stal binnen gebracht. Allen enorm tam en knuffelaars voor stalkatten te zijn.

Ik verwacht dat mijn huiskat en de jonge kater perfect overeen zullen komen. Hun karakter lijkt zo op elkaar, beide zo'n clowns en speelvogels en als ze mot krijgen van een andere kat is het net of er niets gebeurt is. Mijn huiskat leeft momenteel samen met de 7 katten van mn ouders dus hij is andere katten gewoon. De oudere kater is niet zo voor vreemde katten/kleine honden en stelt hem direct. Hij ligt wel onder de sloef bij de kattin. Als de andere kat ferm terugvecht denk ik wel dat hij maar een klein hartje heeft.

En de kattin tsja, dat is nog altijd een kattin.. :')

Ik heb dus vooral schrik voor het koppelen van mijn huiskat en de oudere stalkat. En omdat het voor allen een nieuwe omgeving is (wel goed voor de koppeling) moeten ze dus ook min 2 weken, liever langer, binnenblijven. Hoe pak ik dit aan met katten die gewoon zijn van buiten te leven?
Heb zo'n schrik dat de oudere kater oa door mijn huiskat in huis gaat beginnen sproeien.

riegje

Re: Stalkatten promoveren tot HTK kat, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:38

Heb je een zolder of iets dergelijks waar ze poosje in kunt houden? de stalkatten bedoel ik? ik zou die drie bij elkaar zetten en je binnenkat gewoon in een kamer in huis. laat alles los na een week of twee/drie. Dan kunnen ze op hun eigen tempo kennismaken met de huiskat en visaversa i.p.v. bij elkaar opgesloten of gedwongen. ze weten dan allemaal waar ze thuis horen en waar ze een fijn plekje hebben. ze gaan vanzelf de omgeving verkennen en als ze tam zijn gaan ze je toch wel naar binnen volgen. zeker als ze nieuwsgierig zijn. en ga ze dan op een centrale plek voeren stop met voer geven op de andere plaatsen.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 20:51

Een zolder hebben we niet maar het was de bedoeling om de logeerkamer (alles is gelijkvloers, open keuken en kamers komen op woonkamer uit) voor hen te gebruiken.
Ik dacht wanneer wij in huis zijn ze allen ook in de woonkamer te laten en wanneer wij er niet zijn ze in de logeerkamer te steken. Maar moet ik dan mijn huiskat in de woonkamer laten?

Het is misschien wel beter de katten onderling daar ook maar geleidelijk contact te laten maken. Ging ze al direct allen samen gooien := met dat het ook een volldige nieuwe omgeving is.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:08

in de schuur ook geen ruimte waar je ze een poosje kunt laten, waar ze niet direct iets kunnen slopen.
Zeker als ze gewend zijn aan veel leef ruimte kunnen ze zich gaan vervelen als ze'' opgesloten zitten''
En ik zou ze pas buiten als ze gewend zijn kennis laten maken. katten zijn zo eigenzinnig. trekken zo hun eigen plan( tenminste dat vind ik) vaak gaat het prima als ze maar een plek hebben waar ze zich terug kunnen trekken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:13

Poeh, moeilijk, zou je de stalkatten niet eerst als "buitenkatten" kunnen instaleren, en dan geleidelijk gaan kijken of ze binnen ook leuk vinden?
Wij hebben meermaals katten uit het asiel gehad en "zwervers" die zijn komen aanlopen. Heel eerlijk zou het voor hen allen niet eerlijk geweest zijn om meteen in een huis te komen.
Het concept van opgesloten zitten en alle "huiselijke" dingen is ze waarschijnlijk vreemd..

Mijn ervaring is dat wanneer het zomer word, de deuren meer open staan e.d. dat stalkatten snel genoeg wel binnen gaan neuzen, vaak nog wel paniek als de deur dicht gaat, dus blijft de deur open zodat ze altijd hun "escape" hebben. (anders vliegen ze tegen muren op en willen door het raam eruit e.d.)

Als ik het zo lees zou ik er persoonlijk voor kiezen om de stalkatten eerst in een paardenbox te plaatsen, daar laten wennen (vooral aan het feit dat ze daar eten krijgen) en dan ze gewoon laten scharrelen.
De huiskat "gewoon" in huis en daar laten wennen, en vervolgens maar zien wat er gebeurd als ze bij elkaar komen, en of ze de behoefte hebben om binnen te komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:23

Ik heb wel gehoord (pension/asiel) dat je best katten bij elkaar kunt zetten op een voor hun onbekend terrein. Dus in jou geval het nieuwe huis. Dit omdat er nog geen territorium is.
Als ze dan gebruik kunnen maken van het hele huis kunnen ze overal heen en elkaar ontlopen waar nodig.

Maar ik vind dit best wel een risico.

Misschien kun je eens wat gedrags deskundige milen met je vraag.

De optie de stalkatten in de schuur op te sluiten een aantal dagen en de huiskat gewoon in huis lijkt mij de beste. Maar dan heb je later weer het risico dat als ze elkaar op het erf tegen komen ruzie krijgen.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 21:42

Cowgirl schreef:
Ik heb wel gehoord (pension/asiel) dat je best katten bij elkaar kunt zetten op een voor hun onbekend terrein. Dus in jou geval het nieuwe huis. Dit omdat er nog geen territorium is.
Als ze dan gebruik kunnen maken van het hele huis kunnen ze overal heen en elkaar ontlopen waar nodig.

Maar ik vind dit best wel een risico.

Misschien kun je eens wat gedrags deskundige milen met je vraag.

De optie de stalkatten in de schuur op te sluiten een aantal dagen en de huiskat gewoon in huis lijkt mij de beste. Maar dan heb je later weer het risico dat als ze elkaar op het erf tegen komen ruzie krijgen.

Dit was ook mijn gedachte, nieuw terrein dus nog geen territorium afgebakend. Maar voor de stalkatten natuurlijk wel veel nieuws. Al denk ik wel dat de kattin ooit een huiskat is geweest en de jonge kater is momenteel nog maar 7 maand oud.

Tgoh, de paarden komen in een hangar terecht met open boxen, dus op de stalwanden geen extra tralies meer en een deel van de hangar zal ook gebruikt worden als groeps schuilstal aangezien de paddock net naast de hangar is.
Dus de stalkatten eerst daar opsluiten is geen optie. Heb al schrik dat ze zullen ontsnappen wanneer de grote poort open gaat om de paarden buiten te zetten. :\

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 23:09

Weet niet hoe de financiën zijn en waarschijnlijk zijn de entingen niet oke? Anders zou ik zsm laten helpen en ze week voor verhuis in een pension stoppen waar ze alle 4 in een losloopruimte terecht gaan komen. Dan duimen dat alles netjes de kattenbak gebruikt en ze elkaar relaxt leren kennen zonder invloed van een baas die er tegenop ziet. Na verhuis lekker ophalen en genieten van het 4tal. Mochten ze niet zindelijk zijn op de kattenbak dan is dat ook gelijk bekend en kun je misschien toch een stal of box oid inrichten. Dan in elk geval geen kattenzeik door je nieuwe huis

Als stal of box echt onmogelijk is dan is misschien een honden kennel uiteraard overdekt nog een optie als ruimte om te wennen. Er zijn er genoeg 2de hands te koop en uiteraard ook weer te verkopen

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 09:47

Tgoh is dat dan niet teveel verhuis voor die dieren?

Kwa zindelijkheid zal dit denk ik nog meevallen. De jonge kater heb ik toen hij klein was al geleerd op de bak te gaan. En de andere twee gaan altijd in het zaagsel in de stal of mesthoop, zo handig haha.
Enkel het sproeien van de oudere kater, das iets anders...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 09:55

Oef, ik weet niet of dat nou wel zo goed gaat. 4 katten waarvan één onbekende bij elkaar zetten in een kamer waarvan er drie niet bekend zijn met een huis?

Is er een mogelijkheid om bijv een goedkoop gipswandje te plaatsen in de stal zodat ze daar wel vast kunnen zitten?

Een deskundige om advies vragen lijkt me trouwens sowieso een goed idee :j

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 21:36

Ik hup dit topic weer even naar boven omdat ik jullie wil melden hoe alles dan gegaan is. Vooral omdat het totaal niet is zoals we allen dachten.

De huiskat is enkele dagen voor de stalkatten verhuisd en kreeg alle kamers behalve de logeerkamer. Gisteren hebben we tegen de middag de stalkatten verhuisd en die kregen de logeerkamer. Dit met kartonnen dozen, nieuwe manden, oude ongewassen mand uit de stal, nieuwe giga krabpaal. Nieuwe en oude kattenbak. Dezelfde avond hebben we nog de deur naar de living even open gezet.

Om een lang verhaal kort te maken, de foto zegt volgens mij genoeg. Deze foto is een paar min geleden genomen.

Afbeelding

De huiskat daarentegen, die voelt zich ferm bedrogen :') Hij weigert momenteel om van de aqua af te komen. :=

Ik had dit echt niet verwacht. Wist wel dat ze voor stalkatten te zijn erg tam en aanhankelijk zijn en dit wel ging helpen in alles. Maar toch, ze zitten nu toch tussen 4 muren. Al doet dat hen precies niets.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:45

Wat een gezellig stel! <3

Wat bedoel je met aqua? :)) zal vast wel bijtrekken met een paar dagen cq weken!

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 02:07

Haha aquarium, alleen zitten er hier muisjes in.

Het is echt zalig zo met de katten. Daarnet 1x roepen en ze zaten alledrie terug in hun kamer. Huiskat dan maar de toegang tot ons bed verleent om het goed te maken. :=