Gedrags''probleem'' kat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Gedrags''probleem'' kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 11:57

Hallo Bokkers.
Aangezien we niet goed weten in welke hoek we het moeten zoeken is het nooit verkeerd om anderen mee te laten denken.

Sinds november 2015 hebben wij Dexter, een rood witte gecastreerde kater van juni 2015. Dexter komt uit het Asiel, is vanuit t asiel 2 maanden bij mensen geweest waar wij hem in november 2015 gehaald hebben. Hij was toen al gecastreerd dus vermoedelijk gedaan op 12 weken.

Dexter stonk ontzettend toen hij bij ons kwam. Zijn vacht en zijn bek. Dit hebben wij toen gegooid op het voer wat hij kreeg.(brok van de lidl, formaat hondenvoer)

Mocht het teveel leeswerk zijn, kun je doorscrollen naar het dikgedrukte stukje

Ik kan helaas niet meer terug vinden wanneer het precies was, maar ik denk dat het september/oktober 2016 was dat ons ineens opviel dat zijn tandvleesranden vuurrood waren. Toen zijn we met hem naar de DA gegaan voor een gebitsreiniging en om in ieder geval eens in zijn bek te laten kijken. Inmiddels stonk hij niet meer verschrikkelijk maar toch.
Hij is toen onder narcose gebracht en zijn bekje werd schoongemaakt. Redelijk tandsteen op de kiezen en zijn voorste ondertandjes kon ze er zo uithalen. Die vielen er zo uit toen ze met zo'n water/luchtslang er langs ging. De rest van de tanden zaten gewoon vast dus zijn blijven zitten.
Met een of ander smeersel van dentisept naar huis gegaan en een lading aan folders over voer etc.

In December bleek de roodheid nog altijd niet minder. Na contact met dezelfde DA kregen we het volgende aanbod:
Wij mochten gratis demo model zijn voor de nieuwe röntgenapparatuur en daarna zouden ze al zijn tanden onder narcose trekken.
Dit hebben we niet gedaan. Zonder onderzoek/bloedtesten zomaar alles trekken bij een kat van nog geen 2 jaar vond ik wat vlug.

We zijn in December naar een andere arts gegaan. Daar het probleem voorgelegd en gestart met bloedonderzoek:

WBC = 11.5 10^9/L ( 5.5 - 19.5)
LYM# = 5.6 10^9/L ( .8 - 7)
MON# = 0.5 10^9/L ( 0 - 1.9)
GRAN# = 5.4 10^9/L ( 2.1 - 15)
LYM% = 48.7 % ( 12 - 45)
MON% = 4.4 % ( 2 - 9)
GRAN% = 46.9 % ( 35 - 85)
RBC = 9.38 10^12/L ( 4.6 - 10)
HGB = 10.1 mmol/L ( 5.8 - 9.5)
MCHC = 22.3 mmol/L (18.6 - 23.6)
MCV = 48.1 fL ( 39 - 52)
MCH = 1.07 fmol ( .81 - 1.3)
RDW = 14.0 % ( 14 - 18)
HCT = 0.45 L/L ( .28 -.49)
PLT = 375 10^9/L ( 100 - 514)
MPV = 10.2 fL ( 5 - 9)
PDW = 16.2
PCT = 0.382 %

BUN = 7.5 mmol/L
Glu = 7.5 mmol/L
ALP = 62 IU/L
T-Pro = 71 g/L
GPT = 22 IU/L
Cre = 157 umol/L
Felv/Fiv negatief!
Geen nierprobleem, overig bloedonderzoek ook geen bijzonderheden.

Vanuit hier is het behandelplan gekomen om eerst met antibiotica en ontstekingsremmers te beginnen en daarna, als het rode weg was te polijsten en te reinigen.
In overleg hebben we toen een afspraak gemaakt bij een kliniek die met lasertherapie werkte. Dit om de antibiotica te voorkomen en de laser te proberen.
Deze arts wilde uiteindelijk niet laseren en kwam met dieetvoer, supplementen en een antibiotica kuur. We hebben alleen de antibiotica mee genomen.

Hierna zijn we naar een holistisch arts gegaan. Al het voer mee genomen wat we voeren(KVV en brok) en hem en het voer laten meten.
Conclusie;
*even graven in mijn geheugen*
- zijn weerstand is overactief en niet in balans - wat wil zeggen dat hij een soort auto immuun reactie geeft en zichzelf aanvalt of in dit geval ieder deeltje van viezigheid op zijn tanden.
- hij draagt het calicivirus maar deze is niet actief. - als kitten waarschijnlijk niesziekte gehad en behandeld.

Hier hebben we verschillende supplementen voor mee gekregen. Maar zagen uiteindelijk na een paar maanden geen verschil en zijn dus gestopt en hebben toen ook de vervolg afspraak afgebeld. Onder het mom, dan zal hij er wel echt geen last van hebben. Voeding was goed, hij eet, drinkt en speelt.

Tot hier heeft de kat verder nooit ongemak laten zien. Hij eet, tot verbazing van de dierenartsen, alles. Hoe groot de brokken ook zijn en hoe hard. Zelfs het kauwspul van de honden (konijnen oren, zalmhuidsticks) eet hij gewoon. Het enige wat we tot nu bijna altijd gehad hebben is dat zijn poep ontzettend bleef stinken en zo nu en dan niet heel stevig was. Hij kan prima overweg met zijn beste vriendje Pooh en laat Poohma, die op dat moment nog niet gesteriliseerd en heel bang was, volledig met rust.

Hierna is er het een en ander veranderd. Poohma is gesteriliseerd. Speelt veel met Pooh en zo nu en dan ook met Dexter. Ze hebben een soort ''haat/liefde'' verhouding.
Inmiddels; halverwege december 2018, we vinden ineens regelmatig kattenpies op bed overdag. Waar het eerst niet duidelijk was van wie het was, betrappen we Dexter, die er vervolgens ook prinsheerlijk naast gaat liggen.
Vanaf dat moment gezorgd dat ze niet meer zonder toezicht het bed op kunnen. Probleem opgelost. Want behalve het bed piest ie nergens (ja op de kattenbak)

Sinds oktober 2018 krijgt hij een vitamine supplement van de groene Os bij. Daarmee is het rode van zijn tandvlees zo goed als weg maar; vanaf die tijd, is zijn ''haat/liefde'' verhouding spannender geworden. Ze eten samen, rustig ook tegelijk uit dezelfde bak, spelen af en toe samen. Maar.. Sinds een paar weken gedraagt hij zich heel raar.

* Hij kan van het een op het andere moment compleet veranderen, heel zijn houding word anders, zijn kop word anders en vooral de blik in zijn ogen laten je denken alsof hij gewoon de weg kwijt is. En in een andere wereld zit.
* Op dat moment kan hij echt zeurend mauwen.
* En dan is Poohma de L*L. Hij rent haar dan achterna, timmert haar in elkaar terwijl zij blaast en gromt (en niks terug doet..) Dit stopt als ik hem roep en anders na een halve minuut. Als ik hem roep komt hij luid mauwend aangelopen, moet hij niks hebben van mijn vriend en komt hij bij mij liggen. Op mijn vriend reageert hij dan niet.
Wat heel vreemd is, want normaal kunnen wij niet door een deur bij wijze van spreken.

Er staat voor deze maand gepland dat we een nieuw bloedonderzoek laten doen bij hem, maar ben uiteraard benieuwd of iemand iets herkent aan zijn gedrag.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:12

Heel verhaal, maar je zou bijna zeggen dat de sterilisatie van Poohma voor een ommekeer in gedrag heeft gezorgd. Ze ruikt nu anders voor hem en misschien accepteerde hij haar als "open" poes als meerdere en nu niet meer en gaat zichzelf nu als de baas gedragen.

Ik heb hier 6 gecastreerde katers en 1 open poes. Poes Diva (doet haar naam eer aan :D ) regeert hier over de ex-katers.

Het hoeft dan ook niets medisch te zijn, maar gelijk heb je dat je dat nog een keer laat checken.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:18

Gedrag komt me niet bekend voor, maar ik lees graag even mee of er tips komen mbt voeding en ontlasting. Onze logeerpoes (aanloopkat) had een erg slecht gebit en stonk ook ontzettend uit d'r bekje. Ze heeft nu geen tanden meer, lijkt volkomen gezond, eet alles maar is nog steeds wat gevoelig op de darmen.

Heb je naast het supplement ook Feliway al geprobeerd? Geen ervaring mee hier, maar de verhalen erover zijn positief.

Merk je toevallig een verband tussen de aanvallen en hoeveel hij gespeeld heeft? (Onze katten worden ongedurig als het lang regent en ze dus weinig buiten komen - dan moeten we echt een paar keer per dag actief met ze spelen, 's zomers vermaken ze zichzelf.)

Plassen zou ik me niet zo druk om maken als het verder steeds netjes op de bak gebeurt.

Succes met je kat, hopelijk krijg je hier tips waar je wat mee kunt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:18

Gezien de geschiedenis met de tanden ,laat nog eens een foto maken of vraag de da naar tumoren.
Mijn Sibeer begon ook met tandproblemen, eerst AB, dan ontstekingsremmers, pijnstillers enz.. uiteindelijk alle kiezen getrokken... ging een aantal maanden goed, toen weer alles rood.
Weer door de molen, weer alle medicijnen incl prednison... waarop de "onsteking" minder werd maar ipv zijn nieren het niet aankonden.
Toen nog eens een foto en onderzoeken en het bleek dat mijn arme beer dus tumoren in zijn kaak had... dat was dus het einde... met prednison en pijstillers hadden wij het nog kunnen rekken maar zijn nieren konden het niet aan...
Het gedrag herken ik , want kennelijk had mijn beer van rijd tot tijd echte pijnscheuten en hij viel dan ook uit het niets aan...
Sterkte ermee en ik hoop voor jou dat het iets anders /makkelijkers is

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:19

Blaasontsteking? blaasgruis?
Dat is het eerste waar ik aan denk ondanks je verhaal. Genoeg kattenbakken? misschien een extra neerzetten?
Het hele tanden verhaal kan ermee te maken hebben maar kan er ook compleet los van staan.
Dat de poes is gesteriliseerd lijkt er ook mee te maken te hebben, wat een ingewikkelde puzzel

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 12:36

Mirranda; Het gedrag is ook na de sterilisatie normaal geweest. Poohma is maart 2017 gesteriliseerd en het gedrag is vanaf halverwege 2018. Dus dat vind ik apart. Zeker ook omdat ze met vlagen gewoon spelen en samen uit dezelfde bak eten. Het spelen is Poohma logischerwijs heel voorzichtig mee. Want Dexter kan spontaan ineens bedenken dat ie haar wil pakken.

JorieneV: Meelezen mag altijd! Hoe meer er geholpen kunnen worden hoe makkelijker toch?
Feliway hebben we gebruikt, maar daarin zagen we geen verschil. Wel hebben we sinds een paar dagen een Relaxopet. Vanochtend was Dexter weer zo''gemeen''. En nu liggen ze met die Relaxopet te slapen allemaal.
Ze komen allemaal niet buiten. We merken eigenlijk geen verschil in hoeveelheid spelen.

Sasja0705:We moeten toch naar de DA voor een van de andere dieren over 2 weken. Dus wil dan sowieso bloed laten trekken. Maar die foto kunnen we dan inderdaad bespreekbaar maken. Ik vrees uiteindelijk ook voor zn nieren als zn bek steeds ontstoken is.

Justkid: Blaasontsteking en blaasgruis verwacht ik niet. Ik heb een blaaspatient gehad en die was niet zo. Ik blijf ook de link nog leggen aan zijn bek/tanden. De andere kat zie ik niet echt als optie ivm de tijd van sterilisatie tot het gedrag nu.
We hebben altijd meerdere bakken gehad. Maar als resultaat dat ze met zn allen op 1 bak gingen. Heb in de afgelopen maanden wel meerdere keren toch een extra bak geprobeerd. Maar die blijft ongebruikt.

Allemaal al bedankt voor het meedenken!! :D

Over de voeding nog niks verteld zag ik:
Toen dexter bij ons kwam kreeg hij brokken van de lidl, wat voor ons qua formaat eerder op hondenbrokken dan kattenbrokken leek. Geen zak gekregen gewoon een bak met de opmerking; die haal ik bij de lidl.
In de tussentijd heeft hij Orijen gehad en Naturis(KVV) en Smuldier.
Inmiddels krijgt hij al 2 jaar Kivo KVV en wisselende brokken. eerst applaws toen Nutrivet, Porta(verschillende smaken/soorten). Geloof dat hij nu de Porta Holistic eend heeft.
Hij heeft op de top van zn gewicht 8,0 kg gewogen. Inmiddels weegt hij 5,8 kg en is daarmee prima op gewicht. Hij is een lange/grote slungel.

Sinds de vitamines stinkt zijn poep ook niet meer trouwens.

En een fototje van Dexter is ook vast leuk:

Afbeelding

KarmaChansy

Re: Gedrags''probleem'' kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:32

Hoe gaat het nu met de knapperd?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 19:37

Behalve zijn rare uitspattingen gaat het goed! Maarja ik hoop wel ergens een verklaring te gaan vinden voor zijn gedrag natuurlijk.

We zijn nu met verschillende klinieken in contact wat voor bloedonderzoek hun aanraden. Wij zijn geen arts natuurlijk, dus misschien vergeten we dingen.
Wel hebben we swab materiaal aangevraagd voor een DNA test voor erfelijke aandoeningen. T is natuurlijk maar een ''vuilnisbakje''. Dus misschien is hij wel erfelijk belast met iets.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:12

Het bloedonderzoek van toen ziet er eigenlijk prima uit, wat ik dan best wel raar vind als zijn bekje flink ontstoken was. Dan zou je toch op zijn minst denken dat de witte bloedcellen verhoogd zijn.

Als ik het verhaal zo lees, denk ik eigenlijk aan iets met de nieren. Nieren kunnen zorgen voor ernstige gedragsproblemen. Maar daar zou achter te komen moeten zijn met een uitgebreid(er) bloedonderzoek.
Het zou kunnen dat de ontstekingen in zijn bekje die problemen veroorzaken, de bacteriën kunnen problemen veroorzaken aan de nieren.

Een andere optie waaraan ik gelijk dacht, was dementie. Maar daar is hij eigenlijk nog veel te jong voor. Anderzijds kunnen nier en blaas problemen dezelfde symptomen geven als dementie.
Het is gewoon heel lastig om er iets van te zeggen zonder dat bepaalde dingen zijn uitgesloten. Ik zou dan ook gaan voor een uitgebreid bloedonderzoek en vanuit daar verder kijken. Als daar iets uit komt, kun je in ieder geval gerichter kijken naar oplossingen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 02:25

betreffende het gedrag, welke opties heeft de kat om zijn jachtinstinkt te benutten. Het jagen en besluipen van zijn prooi. Daarnaast welke opties heeft hij om zich terug te trekken als hij daar behoefte aan heeft.

Betreffende het tandvlees, ik vindt hem er wel erg jong voor, maar kattenaids wil dit soort problemen ook wel veroorzaken. Dit vindt je vaak niet terug in een normaal bloedonderzoek.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 09:13

Siesjuh, wij zijn er ook bang voor dat t geen gedragsprobleem is maar voortkomend uit iets in zijn organen. Dus behalve die DNA test denk ik dt we gewoon moeten beginnen bij een bloedonderzoek.

Quicky, hij heeft meer dan genoeg plekken om zich terug te trekken/te verstoppen. Verstoppen doet hij nooit en de katten laten elkaar ook gewoon met rust als de ander in een mandje oid ligt.
We hebben verschillende sorten speelgoed liggen. Maar tenzij er catnip in zit doet hij er niets mee. Wel speelt en stoeit hij volop met een van de andere katten.
Kattenaids is hij op getest. Dat staat bij het bloedonderzoek.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:17

Tanden laten trekken. Hier hetzelfde verhaal, wel een iets oudere kat. Nu is de eerste helft getrokken, waaronder de tanden die het ergste aangetast waren en ik heb een hele andere kat. Niet meer sjagerijnig, veel aanhankelijker, laat zijn zus veel meer met rust. Hij had dus gewoon een zere mond. En hij vreet nog als een bootwerker.hij heeft ook nog diabetes, maar is zoveel gezelliger nu de eerste helft eruit is. Morgen de andere helft

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 09:46

Caira schreef:
Tanden laten trekken. Hier hetzelfde verhaal, wel een iets oudere kat. Nu is de eerste helft getrokken, waaronder de tanden die het ergste aangetast waren en ik heb een hele andere kat. Niet meer sjagerijnig, veel aanhankelijker, laat zijn zus veel meer met rust. Hij had dus gewoon een zere mond. En hij vreet nog als een bootwerker.hij heeft ook nog diabetes, maar is zoveel gezelliger nu de eerste helft eruit is. Morgen de andere helft

Ik ga niet zomaar trekken. zijn tanden en tandvlees zien er nu goed uit. Dat is juist het vreemde. Sinds dat alles er goed uit ziet is zijn gedrag veranderd.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:33

Wij hebben verschillende zwerfkatten opgevangen met dunne stinkende ontlasting. Door ontwormen en goed voer is het bij allemaal overgegaan. Daarom verbaast het me dat dat hier niet is gebeurt. Je zou kunnen laten testen op Giardia en andere darmkwalen.

Een andere, oude kat had wel tandvleesproblemen. Haar drie hoektanden zijn getrokken dat hielp veel.

het wisselende gedrag herken ik niet. Misschien zou je een scan van haar kop kunnen laten maken. Misschien heeft ze een hersentumor, goed- of kwaadaardig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 20:45

Misschien heb ik dat niet duidelijk verwoord. Maar met zijn ontlasting is niets meer mis sinds hij op een vitamine supplement staat. Maar dit probleem is geweest vanaf dat wij hem hadden(6 maanden) tot een half jaar geleden. De kat word bijna 4. Dus dan had hij 3 jaar met Giardia rondgelopen. Dan was ie wel dood geweest vrees ik. Ook is het geen zwerver. :) Maar wel bedankt voor het mee denken! :D Er hoeft maar 1 gouden tip tussen te zitten natuurlijk.

Sinds een aantal dagen zijn we volledig gestopt met alle supplementen om straks bij de bloeduitslagen een zo eerlijk mogelijk beeld te krijgen. Advies was om (minimaal) 3 weken de supplementen gestopt te hebben voordat we bloed gaan prikken.
Wat dus ook ''vreemd'' is. Sinds hij de supplementen kreeg (vitamines+mineralen), is zijn poep altijd goed geweest (niet stinken en netjes stevig), is heel zn bekje weer normaal en is dat gekke gedrag begonnen. We zijn tussendoor een aantal keer gestopt van de vitamines, en we hebben toen wel verschil gezien in gedrag(minder terror ). Misschien puur toeval.
Dit gaat uiteraard besproken worden met een arts, maar wel pas na een bloedonderzoek.

Hij is uiteraard sinds hij bij ons is al meerdere keren ontwormd. Maar hou hier geen vast schema voor aan. Aangezien we niet weten wat er mis was en is met hem ga ik hem niet volgens een schema blootstellen aan entingen, ontvlooispul of ontworming.

Helaas willen veel dierenartsen niet zomaar een bloedonderzoek doen. Dus we zijn nog even zoekende.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 09:17

Als je die link tussen de supplementen en het gedrag zo duidelijk blijft zien, kan het imo twee kanten op: of hij is van zichzelf een ongezellige druktemaker en toont dat wanneer hij goed in z'n vel zit - of hij reageert op de supplementen. Misschien een hulpstof?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 09:55

Ik denk zelf dan aan de 1e optie. Want wat dus het meest opvallend is buiten zijn gedrag is dat zowel zijn ontlasting als zijn bek dan ook gewoon netjes en goed zijn. Al is het wel typerend dat het gedrag steeds erger word. We zijn nu(uit mijn hoofd) sinds zaterdag weer gestopt en ik kan nog niet zeggen dat zn gedrag verbeterd is..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 17:36

Helaas tot nu toe geen verschil zonder supplementen waar dat eerst wel zo was. Of misschien was t toeval.. Wel hebben we inmiddels sample materiaal opgestuurd voor de test.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 23:05