Kat met blaasgruis

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Chabby

Kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 21:15

Om een lang verhaal kort te maken: Mijn oog is gevallen op een zeven jarige kater uit het asiel. Hij volgt een medisch dieet door zijn blaasgruis verleden. Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Ik ben benieuwd naar de risico's en kosten welke deze aandoening met zich meebrengen. Wellicht zijn er Bokkers welke mij meer over deze aandoening kunnen vertellen, zodat ik een weloverwogen keuze kan maken.

Delaja

Re: Kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:19

Ik heb een kat met blaasgruis. Met zijn speciale dieet heeft hij nergens last van. In hele stressvolle situaties kan het volgens de dierenarts weer erger worden maar de laatste verhuizing (waar hij normaal veel moeite mee heeft) is toch probleemloos verlopen.
Op één keer na (ik wist nog niet dat hij blaasgruis had en hij plaste bloed) geen extra dierenartskosten aan gehad. Het voer is iets duurder maar dat valt reuze mee qua extra kosten.

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:26

Voer is duurder en waar je altijd heel alert op moet zijn is een verstopping van de plasbuis, ben je er niet op tijd bij dan gaan ze er dood aan. Dus je moet je kat zo goed mogelijk leren kennen zodat een lichte afwijking in gedrag al opvalt.

Yalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 22:06

Ook hier een kater met snel last van gruis. Zit op speciaal voer, is duurder, maar geen ramp.
Begin dit jaar was het helaas zo erg dat hij het er niet uit kreeg en geopereerd moest worden a €350,- excl alle behandelingen die we daarvoor geprobeerd hebben. Daarna gelukkig geen last meer van gehad dus kat blij = wij blij. Net voor de operatie zijn we wel weer naar een hoger type speciaal voer gegaan om te voorkomen dat het nogmaals gebeurt. Volgende de dierenarts zou 1 stapje lager (dus tussen het voer wat we als eerste gave en het voer wat we nu geven) ook voldoende moeten zijn, maar dat risico nemen we niet meer. :)

Zijn voer kost nu €33,- per 3,5 kg. Het voer wat hij hiervoor kreeg €19,- voor 4,5 kg, maar dit was voor hem dus niet sterk genoeg.

Onze andere katten hebben er geen last van, maar zitten gewoon wel nog op het voer van €19,- omdat ze het daar goed op doen. Het dure voer vind ik een beetje overdreven aangezien zij er geen last van hebben. Ze krijgen dus apart te eten.

En hier laat de kat het duidelijk merken als hij er weer last van krijgt/heeft, dus wij zijn er gelukkig altijd op tijd bij geweest. Alleen de laatste keer loste het gruis niet op en zat er ook iets van een steen/gezwel in zijn blaas.
Laatst bijgewerkt door Yalou op 31-12-18 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 22:12

Die van ons heeft blaasgruis gehad. Nu staat hij op royal canin urinairy s/o en sindsdien nergens last meer van gehad. Ik bestel het voer op internet, 9 kilo voor 60 euro. Hier eten onze beide katten van en we doen 3 maanden met een zak. Valt dus wel mee.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Yalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 22:14

Onze kat krijgt nu ook Royal Canin Urinary SO maar dan wel de High Dilution versie.
De andere katten krijgen Purina One Urinary care.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:06

Hier ook speciaal voer wat goed gewerkt heeft. Daarnaast heb ik hem in het begin druppels van puur blaas gegeven. Nu geef ik geen speciaal natvoer meer maar die er wel extra water doorheen. Daarnaast heeft hij nu ook een drinkfontijn waar hij graag uit drinkt. Wil eigenlijk gaan kijken of ik weer kan overstappen naar normaal voer. Heeft nu bijna een jaar speciaal voer gehad. Maar vind dat het prima te handelen

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:09

Ik heb ook een blaasgruiskater.
Krijgt speciaal dieet voer.
Is toch pas verstopt geraakt, lang in opname, blaas doorspoelen.
Eenmaal thuis na paar dagen weer verstopt. Weer spoelen, urine blijft rood. rx foto, echo. Niks kunnen vinden. Nu op de antibiotica.
Nu 8 dagen verder op antibiotica is de urine nog steeds niet verbeterd.

Kosten tot nu toe: €1060,-

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:09

Ashleydk schreef:
Onze kat krijgt nu ook Royal Canin Urinary SO maar dan wel de High Dilution versie.

De high dilution is om het gruis op te lossen, daarna kun je beter op de s/o versie overgaan. Zei mijn dierenarts tenminste.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:11

Supervixen schreef:
Ashleydk schreef:

De high dilution is om het gruis op te lossen, daarna kun je beter op de s/o versie overgaan. Zei mijn dierenarts tenminste.

Dit klopt.
Het onderhoudende voer zorgt ervoor dat de ph goed blijft. Dan kan er geen gruis ontstaan.

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:16

Ik citeer mezelf uit een ander topic (foto niet meegenomen):
Dorien66 schreef:
Och ja, asielkatten. Dit is Roberto, onze vorige kat. Hij was 4 toen we hem uit het asiel haalden. Afgestaan omdat hij het huis onder zou piesen. Maar ja, hij bleek na aankomst in het asiel een chronische blaasontsteking te hebben. Niet zo gek dus, dat het niet altijd goed ging bij zijn vorige eigenaar.
Wij hebben hem meegenomen en hem nog 15 jaar bij ons mogen hebben. Hij heeft veel blaasontstekingen gehad, maar hij heeft bij ons nooit in huis geplast. Toen jij een jaar of 13 was, heeft hij een penisamputatie moeten ondergaan, het was niet meer te doen met de blaasontstekingen. Daarna is hij volledig opgeleefd, kon zelfs van het dieetvoer af, viel af en werd zo fit als een hoentje.
Hij had humor, was heel lief en gezellig, speelde graag, apporteerde, deed met ons tikkertje en verstoppertje. Hij lag bijna nooit op schoot, maar wel naast ons, tegen ons aan. Kat met een gouden randje!

Edit: Roberto was indertijd veel te dik omdat het blaasgruis-dieetvoer nog niet goed doorontwikkeld was. Tegenwoordig heb je betere dieetvoersoorten. De kosten weet ik niet meer, maar hij heeft veel antibioticakuren gehad.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 02-01-19 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Op vakantie met je paard?
Stichting Hippisch Toerisme Nederland helpt je aan alle benodigde informatie: http://www.hippisch-toerisme.nl/

Chabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 22:18

Bedankt voor de reacties. Helaas is de kat al vergeven.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:18

Als je pech hebt en er is een verstopping dan kan het inderdaad snel gaan en hebben ze er veel last van :(:)

Onze ene kater hebben we met 8 jaar overgenomen en die had ook een verleden van blaasgruis. We zijn destijds in een jaar tijd 3 keer verhuist en dat was net wat te veel voor zijn stress, toen heeft hij twee keer blaasontsteking gehad. Maar gelukkig daar snel van hersteld. Wel met advies toch nog wat meer af te laten vallen, hij kwam erg zwaar bij ons en dat buikvet hangt dan het zaakje wel wat in de weg.
Inmiddels ruim een jaar verder en geen problemen meer gehad. Ook niet na een gebitsbehandeling wat toch wat stressig zou kunnen zijn. Hij krijgt Royal Canin Urinary S/O natvoer met extra water en Prins urinary brokjes.

Ach, fijn voor de kat dat ie een huisje heeft gevonden. Nu rustig rond kijken voor een andere?

"Een draver, is gaver" :D

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 22:43

ik had een kater met blaasgruis, het is een aandoening die bij hem met iedere verandering weer terug kwam.
Ik zou er nooit meer ( en zeker niet) willens en wetens aan beginnen, door de jaren heen, is hij zo vaak op zachte plekjes gaan plassen. heb banken weg kunnen doen, dekbedden, kattenmandjes, gordijnen ...jassen....spijkerbroeken...

Hoe lief ze ook zijn, ik zou nu kiezen voor in laten slapen.

En dan heb ik het nog niet over de pijn die hij heeft gehad.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Yalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:25

Supervixen schreef:
Ashleydk schreef:

Dat weet ik, maar volgens de da is het ook niet erg om deze te blijven geven en aangezien hij het hier goed op doet hoop ik het toch hiermee te blijven voorkomen.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:37

Ik lees dat de kat al vergeven is, maar toch even mijn ervaring. Onze ted had ook blaasgruis, na 3 keer ontstoppen en een catheter heeft hij een penisamputatie gehad, arme hij.. ted krijgt nu ook nog steeds de royal canin high desolution. Vooral ook omdat als hij nu nog verstopt raakt, ze vrijwel niets kunnen doen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:55

Weet je, beter al de diagnose blaasgruis en dieetvoeding dan dat hele traject nog moeten doorlopen.

Blaasgruis is niet het einde vd wereld gelukkig en komt enorm veel voor! Raad altijd aan katten sowieso dagelijks wat blik met water gemengd te voeren. Vele katten drinken vlot te weinig en kennelijk ontstaat daardoor ook gemakkelijk blaasgruis.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie