Pup met blaasgruis, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:49

Is zijn urine alweer gecontroleerd inmiddels? Bij honden gaat een blaasontsteking vaak gepaard met bacteriën (in tegenstelling tot bij katten). Indien dit het geval is dan zou hij naast ontstekingsremmers en anti-struviet voeding ook nog antibiotica moeten krijgen.

Bij ons op de praktijk was honden met blaasgruis de standaard behandeling: steriel urine aanprikken direct vanuit de blaas, dit op kweek zetten om te zien welk AB nodig is, daarnaast nog ontstekingsremmers en anti-struviet dieet. Na 10 dagen eerste normale controle, indien alles dan goed leek dan 7 dagen na stoppen met de AB opnieuw een steriele kweek doen om te controleren of de bacteriën écht weg zijn. Bij onvoldoende verbetering blaasecho.

Sterkte met je puppekind :(:)

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:24

Vetoquinol Care is een pasta (verkrijgbaar bij de dierenarts) welke je aanvullend kan voeren tegen blaasgruis.
Ik weet niet of pups dit mogen hebben, maar wellicht even overleggen met je dierenarts?
Sterkte.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:13

Solidago van A Vogel werkt erg goed, dat zijn druppels die gaan door het drinkwater.

Syb_sem

Berichten: 234
Geregistreerd: 29-04-11
Woonplaats: Thuis met mijn hondje

Re: Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:55

Ik zou naar een uroloog gaan. Het kan zijn dat zijn blaas niet goed ontwikkeld of aangelegd is. Hierdoor blijft er urine in de blaas staan waardoor de zuurtegraad veranderd. Hierdoor ontstaat er blaasgruis. Blaasgruis is bijna altijd een symptoom ipv een oorzaak. Zéker gezien zijn leeftijd zou ik verder kijken dan het voer. Hij kan bijvoorbeeld ook een levershunt hebben. Tot die tijd is het sleutelwoord water water water water. Doorspoelen van de blaas zorgt voor een goede zuurtegraad. Wel zul je dan veeeeel vaker uit moeten laten. Succes ermee!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 01:06

Ligt eraan wat voor gruis het is. Weet je dat? Moet je kunnen zien onder de microscoop. Daar moet zijn dieet op aangepast worden. Mijn hond heeft cystine (vrij zeldzaam) maar die moet veel water drinken en plassen zodat de urine basisch blijft. Bij de struviet moet de urine juist zuurder gemaakt worden.

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Pup met blaasgruis, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:53

Wat voor blaasgruis is het? Is de blaasgruis het gevolg van de blaasontsteking? Als dat dier zo vaak een blaasontsteking heeft is het misschien een idee om de blaas aan te prikken, de urine op kweek te zetten en vervolgens een antibiogram te maken om te weten welke antibiotica echt goed aanslaat.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:01

Geen ervaring met hond met blaasgruis, wel met kat. Deze kreeg toen van de DA Royal Canin Urinary om de struviet op te lossen inderdaad. Echter vond ik de vacht daar niet mooi op dus ben ik op onderzoek uit gegaan. Ze stoppen in de Urinary variant een verzuurder. Van koolhydraten wordt het basischer, wat toch wel het hoofdbestandsdeel is in vele brokken.

Ik ben overgegaan op KVV (rauw vlees). Vlees verzuurt namelijk plus dat je meteen extra vocht hebt wat ook prettig is bij blaasproblemen. KVV waar een beetje rijst in zat ging het ook meteen mis.

Je kunt dus een supplement geven wat de urine verzuurt (cranberrypillen, appelciderazijn etc.), zoals Royal Canin doet in hun brok. Echter vind ik het zelf dus logischer om voer te geven wat van zichzelf de problemen voorkomt/oplost.

Je moet dus wel zeker weten dat het om struviet gaat, is het oxylaat dan wil je juist niet verzuren.

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:25

Mijn pup had destijds ook blaasonteking. op de echo na de 3e ontsteking zagen ze gruis in de blaas die de ontsteking veroorzaakte. Ik kreeg tijdelijk ander medisch voer van de DA. Welke weet ik niet meer. Wel dat het destijds (12jaar geleden) een zak was van 80 euro voor 10 kilo. Mijn hond was allergisch voor farmfood wat ik toen gaf en ben na de medische zak brok overgestapt op ander voer. Probleem nadien niet meer gehad.