En dat had ze en snel ook.
Ik heb mijn combinatie snel weggezet en een zeer stevig halstertouw uit de trailer gegrepen en richting vrouw met nog steeds "vechtende" stafford achtige honden gegaan. Laten we zeggen, ik weet het verschil tussen een BC, een Australien sheppard, een DH, een JR, maar de pitbull-/stafford-achtigen kan ik niet duiden. Beiden honden hadden een flexlijn (zo'n lijn die je lang kunt maken of kort), maar die lagen op de grond, dat leekt me niet handig om mijn gezicht in de buurt van die grauwende honden te houden.
Ik heb uiteindelijk mijn touw aan een halsband van hond 1 kunnen bevestigen. En samen met de dame, die hond 2 vasthad, hebben we ze uit elkaar getrokken en ben ik met hond 1 op veilige afstand gaan staan. Hond 1 had bloedend kwijl uit zijn bek en hond 2 leek te bloeden om en nabij zijn snuit / lippen / oren. De dame had bloed en zelf ook wonden aan haar vingers.
Ik heb gevraagd of ik iemand voor haar kon bellen, maar haar vriend zou bijna thuiskomen en dan zouden ze naar de dierenkliniek gaan. En ik hoop ook naar een huisarts om haar eigen wonden aan handen te controleren.
Uiteindelijk kon hond 2 door de dame gezekerd worden en kwam ze met een muilkorf voor hond 1 naar mij toe. Of "Mevrouw" (ik dus) die even om wilde doen. Ik heb bedankt voor de eer. Ik sta met een voor mij onbekende hond, die ik net van een andere voor mij onbekende hond heb mogen trekken, die het bloed in zijn bek heeft. Daar kom ik echt van mijn leven niet in de buurt van die kaken. Dus heeft ze het zelf gedaan, met trillende en bebloede vingers, dat wel. Moet zeggen, hond liet dat toch heel rustig gebeuren, ondanks alle adrenaline en stress die daar rondvloog.
Ze is hond 2 naar huis gaan brengen (20 meter daar vandaan). Op dat moment stond ik dus alleen met hond 1, die mij aankeek, staart hoog, kop hoog en begon te blaffen. En dat was vast geen "Hey baas, gezellig dat je er bent"-blaf. Dus hond maar zo kort mogelijk aan de lantaarnpaal gebonden, zodat ik me veiliger voelde.
De dame kwam gelukkig snel terug, heeft hond 1 losgemaakt van mijn halstertouw en me flink bedankt en is met hond 1 ook naar huis gegaan en ik heb mijn spullen gepakt en ben ook naar huis gegaan.
En nu zit ik me te bedenken: wat is er eigenlijk gebeurd?
Mocht dit nog een keer gebeuren? waar doe je als buitenstaander (die zelf geen honden(ervaring) heeft) verstandig aan?
Ik vermoed dat de hond (1) niet compleet "een waas voor de ogen had". Anders was hond 2 wel veel verder uit elkaar gescheurd en de vrouw wellicht ook wel. En had ik hem vermoedelijk ook niet zo weg kunnen sleuren. Overigens ben ik 185 cm met overgewicht, dus kan zelf ook nog wel iets gewicht in de strijd gooien

Maar waar doe je goed aan in zo'n geval?
Moet ik nog melding maken bij de politie? Ik weet waar de honden wonen. Hond 1 heeft kennelijk toch zijn muilkorf af gekregen. Moet ik melding maken "voor het geval dat het volgende keer de hond of het kind van een ander kan zijn"? Of is dat juist weer niet nodig?