Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz
KimD schreef:Ik zou het persoonlijk niet te ingewikkeld maken met de kruising, het moet ook nog leuk blijven voor de ooi om te lammeren.
Misschien is een ram lenen ook een optie, die hoeft er dan alleen maar de dekperiode tussen te lopen met zijn krijt en dan kan die mooi terug.
Houd je er ook rekening mee dat je wel een pech zou kunnen hebben en er meer rammen dan ooien geboren kunnen worden? Wat ga je dan doen? Allemaal castreren? Verkopen? Slachten?
fransje23 schreef:Border Leicester
Word al blij als ik ze zie. Denk alleen lastig aan een dekram te komen.
Mizora schreef:Ik vind het romanov-ras erg interessant. Makkelijk lammeren, want het ras is gefokt op veel-lingen (tot 6-lingen aan toe). Je krijgt uiteraard nog geen veel-lingen, want de ooi bepaald het aantal lammeren. De schapen zijn sober en hebben zeer vitale lammeren. Van oorsprong zijn het pelsschapen.
nowylover schreef:Tja rassen genoeg. Wil je buiten je kudde uitbreiden nog iets verbeteren aan je kudde. Wil je vleestype, een schaap dat makkelijk aflammerd, grote kans op meerlingen of gewoon voor de leuk en maakt dat allemaal niet uit.
Team_Sublime schreef:nowylover schreef:Tja rassen genoeg. Wil je buiten je kudde uitbreiden nog iets verbeteren aan je kudde. Wil je vleestype, een schaap dat makkelijk aflammerd, grote kans op meerlingen of gewoon voor de leuk en maakt dat allemaal niet uit.
Goede vraag, deze vergeten in de opening te zetten.
Opzich maakt het niet uit voor mij, Als ze maar redelijk 'winterhard' zijn. Fijn is wel als er meer kans is op meerlingen, zodat de kudde zich sneller uitbreid. gezien ik fok met texelaars is btw wel zo fijn als ze makkelijker kunnen aflammeren.
Happy16 schreef:Op wat voor grond zit je? Als het kleigrond is met veel rijk gras zou je voor bijvoorbeeld een Suffolk kunnen gaan. Zit je op wat schralere voedingsarmere grond kun je kijken naar iets van heideschaap. Die doen het niet zo best op voedselrijke grond en andersom
keshia schreef:Wij hebben clun forest schapen, misschien ook een leuke optie. Zijn mooie veelzijdige schapen die gemakkelijk lammeren. Evt hebben wij nog een prachtig ramlam te koop voor de fok
Hannanas schreef:Hoe fantastisch al die rassen.
Ik vroeg me af wat het zou brengen als je zo’n ontzettend apart ras als de valais blacknose kiest:
https://trendspost.com/meet-the-worlds-cutest-sheep/
Gebruikers op dit forum: Anna79, AnnaXBoy, BrandWatchBot, chocky84, Faniek, frutsel05, IASCrawler, luuntje, Moon_light94, Pauline2cv, Sorro, Whis en 41 bezoekers