Kat wel of niet mee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Kat wel of niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:52

Zou voor de kat fijner zijn,"gewoon" op haar plekje te blijven :-)

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Kat wel of niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:46

Als je definitief naar je nieuwe bestemming vertrekt (nou ja, voor zover je weet iig) dan zou ik haar meenemen. Mits je haar voldoende afleiding kunt bieden in je nieuwe appartement maar zo te lezen ga je ook veel thuis zijn dus dat lijkt me geen probleem. Ik zou wel wachten tot je daar gesetteld bent qua slepen met meubels etc. Neem wat vertrouwds mee uit het huis waar ze nu woont, met haar eigen geur. In combinatie met jouw aanwezigheid denk ik dat het allemaal niet te dramatisch zou moeten zijn!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:56

Voor mij gaat hetzelfde gebeuren. En de keuze is simpel: ik neem de kat (11) mee. Ze is mijn kat, mijn verantwoordelijkheid. Sinds haar 6e is ze bij mij. Op haar 3e bij de vorige eigenaar aan komen lopen. Nu was bij mij al lang bekend dat ze een reis van 5-6 uur geen probleem vindt en dat ze zich zeer snel aanpast aan een nieuwe omgeving, maar de doorslag is toch wel de verantwoordelijkheid. Ik heb nu al 2 keer gehad dat ze bij mijn moeder uit logeren was, en dat ik bij het terug naar huis halen er achter kwam dat er toch echt een dierenarts bezoekje bij kwam kijken (vlooien allergie en lamme staart vorige keer, laatste keer blaasontsteking...). Het is niet dat mijn moeder niet goed voor katten zorgt hoor. Haar katten hebben het fantastisch. Maar omdat ze heel veel buiten zijn daar, heb je er gewoon minder controle op. En die controle houd ik liever bij mij... Dan liever 1 lange reis en daarna altijd bij mij (en daar ter plekke een oppas vinden voor als ik weg ben), dan voor altijd bij mijn moeder.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Kat wel of niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:11

Meningen zijn wel erg in 2 kampen :+

Zette mij aan het denken wat ik zou doen.
Als ik in jou situatie zat zoals ie nu is zou ik vragen of de kat mocht blijven.
Mijn moeder heeft nooit voor mijn dieren hoeven zorgen toen ik nog thuis woonde maar weet zeker dat ze in een situatie als de jouwe de kat zou opnemen. Ze is zelf gek met al mijn beesten en toen mijn kitten ziek was heeft die daar met liefde dagenlang gelogeerd en vond mijn moeder het haast nog erger dat ze overleed dan ik. (Bij wijze van dan).
Dus ik zou eerst met je moeder praten en daarop je keuze baseren

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:11

picobello schreef:
Als je definitief naar je nieuwe bestemming vertrekt (nou ja, voor zover je weet iig) dan zou ik haar meenemen. Mits je haar voldoende afleiding kunt bieden in je nieuwe appartement maar zo te lezen ga je ook veel thuis zijn dus dat lijkt me geen probleem. Ik zou wel wachten tot je daar gesetteld bent qua slepen met meubels etc. Neem wat vertrouwds mee uit het huis waar ze nu woont, met haar eigen geur. In combinatie met jouw aanwezigheid denk ik dat het allemaal niet te dramatisch zou moeten zijn!



Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik ben zelf ook recent een paar keer verhuisd en de kat gaat gewoon mee. In het ene huis had ze tuin, nu niet meer. Maar katten passen zich heel goed aan. Merk wel als er geen buiten is ze wel af en toe echt aandacht of training willen. Heel veel succes met verhuizen alvast!

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:26

Nou,mijn katten zijn bijna alleen maar buiten,die ga ik niet meenemen en opsluiten ,omdat ik het fijn vind om ze mee te hebben. Als de omstandigheden te veel veranderen,zou ik het dier laten waar hij is,mits mogelijk.
Oa TS neemt haar verantwoordelijkheid,want ze denkt er goed over na, t is niet zo van: ik ga verhuizen en mijn ouders zoeken het er maar mee uit ... En daardoor dus niet "mijn verantwoording / mijn kat,dus kat moet perse mee :-)

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Kat wel of niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:05

Toen ik het huis uit ging heb ik mijn kat meegenomen naar mijn kleine appartement. Kat was dol op mij, volgde mij overal, sliep op mn bed en was mn grote vriend. Helaas vond ze haar nieuwe huis niks, werd nukkig en zat er niet op haar plek. Met veel verdriet heb ik haar naar mijn moeder terug gebracht. Maar voor de kat was t beter.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Kat wel of niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 21:48

LukieBradley haha ja daar heb je gelijk in, het is erg verdeelt.
Met mijn moeder praten doe ik sowieso, maar ik weet ook dat ze ja zou durven zeggen ook al wil ze het niet echt.

JewEmm, ik ben idd ook van het principe: mijn dier, mijn verantwoordelijkheid. Maar natuurlijk gaat het dier voor. Ik ben inderdaad bang dat ze er net iets minder zou op letten, net omdat we nog zoveel andere dieren hebben. Gelukkig is het geen kat die vaak ziek is, maar toch.

Picobello en Karen, ik hoop dat mijn aanwezigheid iets doet. Nu is ze wel al rustiger bij anderen dan vroeger. Maar ik ken natuurlijk het beste om haar te kalmeren etc. Als ze enkel binnen zit zal het idd flink bezig houden zijn.
En dankje! Kijk erg uit naar wanneer het moment eindelijk daar is.

Getup, nee dat klopt. Dier moet je niet zomaar binnen steken. Maar ze is enorm veel binnen. Ze is echt geen buitenkat, ook al was haar moeder veel meer een buitendier. Ik wil hier idd goed over nadenken. Met mijn paard was het net zo. Geen gemakkelijke keuze, dus daarom dat ik er ook al ruim op voorhand toch al over nadenk.

Onpaard, dat is het een beetje he. Waar doe je jezelf en je dier een plezier mee. Gelukkig kon jij haar dan wel terug brengen en heb je voor je kat de beste beslissing genomen.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Kat wel of niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:38

Lastige situatie hoor. Ook omdat je door de afstand het niet even kan proberen hoe het gaat. Succes met je keuze.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Kat wel of niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:56

Ik heb 6 exemplaren lopen tot ver boven de 10 en alles speelt en crost nog altijd rond.Ik zou haar zelf als je moeder het wilt ze thuis laten.Ik weet niet of je er financieel toe in staat bent of dat ze het ook hebben in Gent,maar hier (Antwerpen )heb je een kattenbakservice die brengen iedere week een schone kattenbak en neen de vuile mee.Mijn buurvrouw gebruikt die ook.Dat zou je mischien evt je moeder kunnen aanbieden?Heb eerlijk gezegd nog niet gevraagd wat het kost.Het zijn bakken met een soort turfachtig spul er in ze composteren dat.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Kat wel of niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:19

Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Ook ik heb een gevoelige kat, hing erg aan mij. Waar ik ga, daar gaat zij ook. Dus heel egoïstisch besloten om haar mee te nemen toen ik uit huis ging. Ze ging van een rustig huis in een dorpje, naar een huis in een stad. Dicht bebouwde woonwijk, maar wel de mogelijkheid om naar buiten te gaan. Ze heeft het hier 3.5 maand volgehouden, vanaf het eerste moment was ze van slag. Na twee weken werd het beter, maar haar stress uiten sloeg om in zichzelf kaal likken. Nu is ze weer terug naar mijn moeder. Ondanks dat ze minder aandacht krijgt, is ze toch een stuk gelukkiger. Vanaf moment 1 was ze weer bekend in het huis en wist ze precies waar alles was. Wilde ook gelijk weer naar buiten. Dat zei genoeg voor mij. Je kat is beter af op haar huidige plekje denk ik.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 07:50

Hoe is het nu?

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Kat wel of niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 13:08

Voor mezelf zou ik ze nu liever thuis bij mijn moeder laten omdat ze het daar zo goed heeft.
Maar mijn moeder is er nog niet helemaal uit nu of ze dat wil.
Dan wil ik ze wel graag in de toekomst, wanneer ze niet meer rondrent, komen halen en meenemen zodat ik goed voor haar kan zorgen.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:11

Aria_zz schreef:
Voor mezelf zou ik ze nu liever thuis bij mijn moeder laten omdat ze het daar zo goed heeft.
Maar mijn moeder is er nog niet helemaal uit nu of ze dat wil.
Dan wil ik ze wel graag in de toekomst, wanneer ze niet meer rondrent, komen halen en meenemen zodat ik goed voor haar kan zorgen.

Dat klinkt als een goed plan voor de kat. Hopelijk kan je moeder zich er in vinden.
Misschien is het wel verstandig om een plan achter de hand te hebben voor als blijkt dat jij toch de kat niet kan meenemen.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Kat wel of niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 19:28

Ja dat weet ik nog niet. Heb niet meteen vrienden oid waar ze naar toe kan. Maar er zal vast wel een oplossing komen als die nodig blijkt te zijn.

Ik ga het alvast nog eens allemaal goed uitdenken, en voor mijn moeder ook opties maken die gemakkelijker zijn. Dat ik bijvoorbeeld online eten bestel zodat zij zich daar niet mee bezig moet houden. Dat soort dingen. Maar we gaan er zeker nog eens voor zitten en babbelen. Gelukkig verhuis ik morgen nog niet.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Kat wel of niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:08

voor mij zou de keuze (misschien echoistisch) heel makkelijk zijn.

Lekker mee nemen! Ik ben ook een verhuizing naar het buitenland aan het voorbereiden. Mijn kat van 11 gaat gewoon lekker mee. Voor mij de keuze ook wel makkelijker omdat mijn ouders hem niet echt willen houden.

Voor mij ook iets anders omdat mijn kat vanaf kitten al gewend is vaker mee te gaan in de auto en al enkele tripjes gemaakt heeft van een uur of 8.

Kwa plaats in het appartement. Er zijn genoeg speeltjes enz om een kat bezig te houden. Ik zou mij daar persoonlijk niet te druk over maken. Hij/Zij zal wat tijd nodig hebben om te wennen en aan te passen maar dat heb je zelf ook. Je zegt dat hij erg aan jou hangt. In mijn ogen doe je de kat dan meer "zeer" met hem bij jouw moeder laten.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Kat wel of niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 12:34

Ik probeer de kat niet te vermenselijken, ze voelt zich het meeste op haar gemak bij mij, maar uiteindelijk zal ze mij niet ‘missen’. Moest blijken dat ze het niet goed doet zonder mij is het een ander verhaal natuurlijk.
Nu doet ze ook hele periodes zonder dat ik er ben en dat gaat prima. Ze is wel veel opener geworden. Vroeger kon ik haar als enige aanraken, ondertussen laat ze vreemden ook al eens strelen als ze rustig genoeg zijn en daar geniet ze van.

En natuurlijk, als je ouders de kat niet willen houden is de keuze snel gemaakt. Dat is bij mij ook het geval. Wil mijn moeder het echt niet, of valt het haar te zwaar, dan komt ze mee.