Nieuwe hond gaat steeds harder en langer janken.

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

rockwitch

Nieuwe hond gaat steeds harder en langer janken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 22:49

OK ik weet natuurlijk wel dat een nieuwe hond tijd nodig heeft om te wennen en alles te leren. Ik zoek vooral wat tips en ervaringen. Om het voor de hond zo prettig mogelijk te maken.

Even het verhaal. Sinds zaterdag hebben wij een 6 maanden oude teef in huis. Ze komt uit Roemenië, heeft 2 weken hier in de buurt in een opvang gezeten bij iemand thuis en nu woont ze dus bij ons. Nog heel kort en gelukkig merken we dat ze overdag steeds vrijer wordt met ons, ze doet al bijna elke keer haar behoefte netjes aan de riem buiten. Ze begint wat speels te worden. Dus helemaal top.
Alleen als wij naar bed gaan is het nog ff drama. Ze heeft een bench met een lekker kussen. Krijgt voor we naar boven gaan iets lekkers om even te kluiven.
Zodra wij naar boven gaan begint ze eerst zacht te piepen, maar dat volume gaat al vrij snel omhoog en het wordt dan echt janken en het klinkt alsof ze de bench open probeert te maken.
We gaan niet naar beneden. Want ik wil haar niet leren dat ze aandacht krijgt als ze zo'n kabaal maakt.

De eerste nacht was er nog niks aan de hand, maar het wordt eigenlijk per avond harder en langer dat ze het vol houdt.
Wat kan ik het beste doen. Ik vind het rot om naar te luisteren, maar ik wil haar echt niet boven hebben, ze is namelijk nu al formaat mechelaar en ze zal toch moeten gaan leren dat haar plek beneden is. Uit de bench liever ook niet omdat ze dan op de bank gaat liggen en dat willen we liever niet.
Momenteel is ze al 3 kwartier bezig. Soms lijkt ze rustig te worden. Maar helaas.

Ik begrijp echt wel dat ze tijd nodig heeft en dat ik in 4 dagen geen wonderen kan verwachten. Ze doet het al supergoed qua zindelijkheid en ze is echt heel lief.
Maar mocht iemand een goede tip hebben dan proberen we dat natuurlijk graag.

Onze Abby
Afbeelding

Afbeelding

5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

Lente

Re: Nieuwe hond gaat steeds harder en langer janken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:53

Allereerst gefeliciteerd met jullie aanwinst!!
Mijn tip; ga ernaast slapen. Dit hebben we voor onze pup ook moeten doen. Eerst echt pal naast de bench en dan steeds verder weg tot we uit zicht waren... Toen eindelijk de trap op. Heeft ons 2 weken gekost maar het was wel echt effectief (en fijn voor onze nachtrust).

[o]

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:55

Ik zou haar toch tijdelijk mee naar boven nemen. Dat hoeft misschien helemaal niet lang te zijn. Toen we onze hond kregen heeft hij een week naast het bed geslapen en daarna hebben we zijn bench steeds verder weg gezet. Eerst in de gang met de deur open, daarna in de gang met de deur dicht en zo elke keer een klein stapje verder. Uiteindelijk sliep hij netjes zonder ook maar één piepje te geven binnen twee weken in de woonkamer.
Of draai het om, ga beneden slapen en dan elke keer weer wat verder.
Zo'n verhuizing is natuurlijk best heftig voor een dier, de omgeving moet vertrouwd raken en dat gaat het beste met jullie erbij.

Ferro

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:55

Dus je sluit haar ineens een hele nacht op? Benchtraining moet je opbouwen. De hond is in een compleet vreemde situatie met vreemde mensen en mss voor de eerste keer in haar leven snachts alleen. Niet moeilijk dat ze begint te loeien.

Behandel haar als een pup en bouw alleen zijn op...

Via welke stichting is ze gekomen? Geven die mensen geen begeleiding?

What does the fox say?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 23:01

Bench is voor haar niet onbekend. Bij haar opvang adres sliep ze ook gewoon in de bench 's nachts. Overdag staat hij altijd open en gaat ze er ook rustig in liggen slapen. Met boodschappen doen gaat ze er ook gewoon in en ligt ze te slapen. Dus de bench is niet pas sinds ze bij ons is.

Beneden slapen ga ik morgen eens met vriendlief overleggen. En boven wil ik ivm haar heupen ook liever niet aanleren. Ze is echt een flinke hond, zit iets van Karpatische herder in als ik daar foto's van op zoek.

Stel ik zou haar wel boven laten slapen, is dat dan met of zonder bench. Want die bench is denk ik de grootste maat en die kan ik bij ons op de kamer niet kwijt haha.

Ze is inmiddels een kwartier geleden rustig geworden. Overigens hoor je haar de rest van de nacht helemaal niet. Als ik 's ochtends beneden kom ligt ze heerlijk languit te slapen en zodra ze me ziet begint ze te kwispelen. Ik loop sinds dat ze er is om kwart over 6 in de ochtend buiten, zodat ze gelijk kan plassen en poepen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:09

rockwitch schreef:
Sinds zaterdag hebben wij een 6 maanden oude teef in huis. Ze komt uit Roemenië, heeft 2 weken hier in de buurt in een opvang gezeten bij iemand thuis en nu woont ze dus bij ons. Nog heel kort en gelukkig merken we dat ze overdag steeds vrijer wordt met ons, ze doet al bijna elke keer haar behoefte netjes aan de riem buiten. Ze begint wat speels te worden. Dus helemaal top.
Alleen als wij naar bed gaan is het nog ff drama. Ze heeft een bench met een lekker kussen. Krijgt voor we naar boven gaan iets lekkers om even te kluiven.
Zodra wij naar boven gaan begint ze eerst zacht te piepen, maar dat volume gaat al vrij snel omhoog en het wordt dan echt janken en het klinkt alsof ze de bench open probeert te maken.
We gaan niet naar beneden. Want ik wil haar niet leren dat ze aandacht krijgt als ze zo'n kabaal maakt.

De eerste nacht was er nog niks aan de hand, maar het wordt eigenlijk per avond harder en langer dat ze het vol houdt.
Wat kan ik het beste doen. Ik vind het rot om naar te luisteren, maar ik wil haar echt niet boven hebben, ze is namelijk nu al formaat mechelaar en ze zal toch moeten gaan leren dat haar plek beneden is. Uit de bench liever ook niet omdat ze dan op de bank gaat liggen en dat willen we liever niet.
Momenteel is ze al 3 kwartier bezig. Soms lijkt ze rustig te worden. Maar helaas.

Och. Het dier snapt het allemaal nog niet erg, is ontheemd en heeft steun nodig. Geef haar die steun ipv haar te laten zwemmen. Dus ga naar haar toe en laat haar weten dat je er nog bent, dat het goed is en blijf bij haar tot ze rustig is. Beter nog: ga gewoon bij haar slapen totdat ze het alleen aankan.

koeien op de weg...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:12

Heb je bezigheids speeltjes?

Ik zou ook aanraden om eerst samen te slapen. Het is een stressvolle tijd, en veel honden zijn pas na een maand of 6 'gesettled', dus zeker die eerste tijd is zo vol met enge dingen, dat wat mentale steun vaak wonderen doet.

Sommige honden blijven een bench echter altijd niet fijn vinden, maar zo te horen heeft zij er geen probleem mee :)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:13

Bij je laten slapen. Jij bij haar of zij bij jou, maar voorlopig niet alleen laten en langzaam afbouwen.

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:14

Hoe gaat ze de bench in? Is dat rustig? Ze moet in rustige mindset erin gaan, anders wordt ze onrustig. Dus niet erin stoppen en dan naar boven, maar zorgen dat ze lekker rustig gaat liggen en kalm is.

NadinexJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:15

Mijn portugees deed ( en doet dit in de bench nog steeds) dit ook altijd. Ze slaapt nu boven. Maar in de bench is nog steeds een probleem. Ze is al ruim een jaar en al zon 10 maanden bij ons :+

Barbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:16

Moet ze persé in de bench?
Voor zo'n hond is dat waarschijnlijk niet comfortabel, ze kunnen niet snel gaan verliggen om een koele plek te krijgen.
Misschien kun je een deel voor haar afzetten, of in de hal, bijkeuken of keuken laten slapen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 23:24

Hal is ook een optie. Moeten we alleen weer ff het traphekje erin hangen.
Ze gaat rustig de bench in. We gaan ook niet gelijk naar boven als ze erin zit. Ze krijgt iets van een oor of iets anders om erin te gaan. Dus ze wordt er niet in geduwd ofzo. Ze mag er zelf in lopen. Er ligt ook een Kong in met spul erin, maar die vond ze eigenlijk alleen de eerste dag interessant.

Ik zal morgen maar eens overleggen. Want ik zie mezelf nog niet beneden slapen ivm 2 kleine kinderen waarvan er eentje soms wat onrustig is en mijn vriend hoort dat niet. En mijn vriend rug is zodanig niet meer zo best dat hij niet heel veel nachten op een luchtbed beneden kan slapen. Dus dan moeten we het toch ff boven proberen denk ik. Maar ben zo bang met haar lange slungelige poten dat ze zich bezeert met traplopen en ik kan haar niet naar beneden tillen in mijn uppie als vriendlief al aan het werk is.
Maar goed we verzinnen wel iets.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:35

Herkenbaar hoor.
Hier lange tijd Roemenen in opvang gehad en ik heb er echt draken van honden bij gehad.
Hoe vervelend ook; de aanhouder wint.
Met een bench is niks mis.

Ik weet niet of ze bij de foster maatjes had of dat jullie nog andere honden of dieren hebben die haar gezelschap kunnen houden?
Dat scheelt vaak namelijk al een boel. In shelters zitten ze natuurlijk vaak met soortgenoten dus de overgang naar een (Nederlands) huishouden is groot voor wat betreft sociaal contact. Ze kunnen niet spiegelen aan gedrag van andere honden als je die niet hebt en zullen dus meer op jouw houding als baas gefocust zijn, maar daardoor ook meer aan jou proberen te hangen.
Wat ook kan werken is de radio aanlaten zachtjes, de hond een botje geven en bovenal: geen drama maken van het naar bed gaan. Geen rituelen of iets dergelijks.
Veel mensen hebben de neiging om de hond met allerlei bombarie doei en vaarwel te zeggen of in te stoppen etc.
Is leuk, maar niet handig want dan geef je de hond juist het gevoel dat er iets te gebeuren staat en ze alert moet zijn. Hetzelfde geldt overigens voor de hond begroeten als je thuis of beneden komt; Niet doen. Bench open, aanlijnen en gaan wandelen.

Waar je mee kunt oefenen is de hond overdag als ze in de bench gaat deze ook af en toe afsluiten voor een half uurtje oid, en dat zo uitbouwen.
Gaat ze zelf de bench in dan kun je deze al sluiten als je zelf nog in de woonkamer zit zodat ze leert dat het normaal is om gesloten te zitten en dit niet altijd betekent dat jullie haar verlaten.
Dit ook 's avonds oefenen zodat ze slapen niet negatief met de bench gaat associëren.

Een hond die nog zo kort in Nederland is én net voor de 2e keer opnieuw ergens anders moet gaan wonen kun je niet teveel van verwachten overigens. Zeker niet binnen zo'n korte termijn.
Wat het belangrijkste is, is dat jullie de leiding nemen en houden. Dat doe je door consequent te zijn en niet teveel te tutten en koetsjiekoetjie. Hoe verleidelijk dat ook is. Want zeker Roemenen hebben behoefte aan zekerheid en duidelijkheid in het begin daar ze heel primair zijn.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 13-11-18 23:45, in het totaal 2 keer bewerkt

sabrinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:39

Wellicht is het een idee om een knuffel met jouw gedragen T-shirt omgeknoopt in de bench te leggen als het “bedtijd” is.
Waarom een knuffel en niet alleen een shirt?
Omdat een knuffel makkelijk in de bek te nemen is en het meer houvast biedt dan een lege shirt.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:48

Ligt ze in het volledig donker of laten jullie een lichtpuntje aan?

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 01:10

Je moet een hond niet onzekerder maken door het gevoel van alleen zijn te versterken door gewoon niet te gaan als ze je hulp nodig heeft.
Beestje is net verhuisd, slaap naast haar en praat tegen haar als er onrust is. Laat haar weten dat ze altijd op je kan rekenen.

Second star to the right, straight on till morning.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 01:16

Ze is er pas net en dat ze bij de opvang in een bench slaapt, betekend niet automatisch dat ze dat bij jou ook doet. Je moet dit rustig opbouwen, niet haar gelijk opsluiten in de bench ´s nachts, erg sneu toch wel! En je leert haar niet aan boven slapen, je leert haar gewoon in de bench slapen dan. Bench boven en als dat goed gaat dan kan je verder gaan en anders beneden slapen ja als je dit goed wil oplossen zodat ze weet dat je er voor haar bent. Het is voor die hond allemaal nieuw, eerst naar Nederland, dan in het ene gezin en dan plots weer ergens anders heen! Is toch logisch dat ze even van slag is. Ze moet jullie ook nog leren kennen en de omgeving.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:14

Het klinkt of ze toch echt nog wat moeite met wennen heeft (logisch ook, gezien haar verleden). Ik zou haar ook nog wat steun bieden.
Zelf vind ik het trouwens ook niet fijn als de honden op de bank slapen, dus ik leg opengeklapte paraplu's op de bank. Voorheen aluminiumfolie. Beetje gek, maar werkt goed. :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:18

Ook ik zou kiezen voor de bench naast het bed. Traplopen zou ik mij juist geen zorgen over maken. Tuigje om en haar begeleiden naar boven.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkinghondensnacks.nl/
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://specialmuchi.nl/ - https://www.facebook.com/specialmuchi/
SVI Beveiligingstechniek http://svibeveiligingstechniek.nl

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:22

Ik zou ook kiezen voor bij haar slapen. Ofwel zij bij jou boven of jij bij haar beneden tot ze wat stabieler is. Dit is pure onzekerheid. Als je haar steunt zal ze daar heus geen ongewenst gedrag mee gaan aanleren.

Het hoeft ook geen eeuwigdurende situatie te zijn. Onze herplaatser met een flink rugzakje heeft de eerste 8 weken bij ons boven geslapen en slaapt nu zonder problemen beneden. Gewoon van de ene op de andere dag geprobeerd en ging prima.

Op zoek naar een leuke, lieve hond? Kijk ook eens bij AnimalinNeed. Tientallen honden hebben nog geen fijn huis! Bij vragen staat mijn PB-box altijd open!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 09:29

Ik ga idd als mijn vriend thuis is van zijn werk maar met hem bespreken om haar boven te laten slapen. Alleen denk ik niet dat de bench boven past. En als dat wel zo zou zijn kan ik niet in mijn eentje met 2 kleine kinderen die bench weer beneden krijgen. Dus moeten nog ff kijken hoe we dat dan aanpakken. Ik wil een gelukkige hond en geen hond die zich eenzaam voelt.

Ze heeft gelukkig geen hele slechte geschiedenis. Is als pup van 5 weken gevonden en toen hij door hele lieve mama hond opgenomen in haar nest met 9 pups. Daar is ze gebleven tot ze naar NL is gekomen bijna 3 weken geleden. Ze heeft wel altijd in Roemenië in een tuin geleefd. Dus het binnen leven is natuurlijk nog wel redelijk nieuw. Maar goed ze is wel tijd met andere honden geweest en nu niet meer. Dus het is allemaal logisch. Ze ligt nu heerlijk languit in de bench te slapen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:34

Misschien op marktplaats oid kijken voor een tijdelijke 2e bench? Of als je een cranenbroek in de buurt hebt daar eentje bij halen?

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkinghondensnacks.nl/
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://specialmuchi.nl/ - https://www.facebook.com/specialmuchi/
SVI Beveiligingstechniek http://svibeveiligingstechniek.nl

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:35

Of je koopt zo´n nylon bench voor boven, staat misschien wel op marktplaats ofzo. Hoef je ook niet te slepen met de zware bench.

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:44

Barbet schreef:
Moet ze persé in de bench?
Voor zo'n hond is dat waarschijnlijk niet comfortabel, ze kunnen niet snel gaan verliggen om een koele plek te krijgen.
Misschien kun je een deel voor haar afzetten, of in de hal, bijkeuken of keuken laten slapen.

Mijn jonge stopte direct met janken 's nachts nadat we hem niet meer in de bench deden. Daarvoor heb ik uiterst zorgvuldig de benchtraining ogebouwd en we hebben zeker 5 weken beneden geslapen. Het janken werd op het laatst alleen maar erger en ik liet hem dan ook niet doorjanken. Ging gewoon naar hem toe en dan maar weer beneden liggen.

Toen kreeg ik een tip om hem niet meer in de bench te doen en van het ene op het andere moment was het over :D .

Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn hond de bench nooit leuk heeft gevonden, hij ging er ook niet in liggen als het deurtje openstond.

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:53

Wat is de reden dat ze in een kooi moet als je er niet bij bent? Sloopt ze je huis?