Jachthond, reu 1 jaar castreren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 00:58

Wow wat een reacties!! Super bedankt allemaal! Te veel om echt op iedere reactie in te gaan, maar ik heb ze allemaal gelezen. Al die meningen en ervaringen zijn dan toch heel fijn om te lezen.

Sonja_vR schreef:
Ik zou een tijdelijke chemische castratie implantaat adviseren voor je voor operatieve castratie gaat

Werken een half jaar of een jaar(naar gelang de versie die je laat zetten)
Is formaat van een chip en word ook op die manier gezet

Ik heb er goede ervaring mee bij onze reu
, gaf een goed beeld van hoe hij zonder die hormonen rush /dat pubergedrag zou zijn etc
Zonder er gelijk aan vast te zitten.

Wij hebben hem uiteindelijk niet operatief gecastreerd trouwens en hij is ook qua landingsgestel geheel functionerend (2 keer gepland gedekt binnen de rasvereniging regels etc)


Ik ga dit zeker meenemen/overwegen. Ik moet zeggen dat ik helemaal niets van pubergedrag merk. Op het rijden op die ene teef na, vind ik hem enorm stabiel en lief. Hij is erg goed corrigeerbaar en luistert echt goed. Ook merk ik (weer op het geval met die ene teef na) niets van een enorme hormoon rush. Het zit hem in ieder geval niet dwars.


Floorsil, nee ik wil hem sowieso helemaal uit laten groeien. Hij is behoorlijk aan de maat …. weegt nu 33 kg.

Sastaic schreef:
Buiten alle tips die je al hebt gekregen. Mag je niet mee doen met wedstrijden van de jacht met een gecastreerde reu. Maar als hij geen stamboom heeft mag de hond sowieso al niet mee doen.

Mijn reu heeft een stamboom dus dat is het probleem niet. Maar ik heb inderdaad gelezen dat ze je op sommige wedstrijden uit kunnen sluiten, omdat de reu gecastreerd is.

Dreamguide, fijn dat de chemische castratie bij jullie zo goed uitgepakt heeft! Ik ben/was er wat huiverig voor. Ik heb me daar nog niet goed over ingelezen, maar ga dit zeker doen!
Mijn reu is niet bang, maar wel erg gevoelig en onderdanig. Ik zou niet willen dat hij onzeker wordt en dat was wel mijn angst met castreren.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 01:18

Als ik het zo allemaal lees dan blijkt wel dat qua werklust en energie niet echt merkbaar verschil is. Maar dat ook niet altijd het pus druppelen stopt bij castreren, net als het rijden.
Uiteindelijk ben ik degene die ''last'' heeft van het druppelen, hij heeft er geen last van. Schoonmaken laat hij ook prima toe.

Het blijven proberen om te rijden is tot nu toe slechts op één teef. Maar ik corrigeer dat. Toevallig zijn we vanmiddag weer gaan wandelen samen. Het ging al wat beter. Hij reageert wel op de correctie die ik geef. Het is jammer dat de teef niet eens een goede snauw geeft, want dan is het klaar :') Hij is inderdaad jong en moet nog veel leren, ondanks dat hij al goed in training staat.

Ik heb besloten hem gewoon intact te laten. Ik ga het gewoon goed bijhouden met schoonmaken. Hij is qua karakter alles wat ik zoek in een hond. Ik merk niets van puberen of hormonen (op die ene teef na dan). Met reuen gaat hij prima samen. Hij is totaal niet macho, maar onderdanig en zacht van karakter.

Mocht het gedrag wel vervelend worden en niet meer goed te corrigeren, zou ik toch eerst chemische castratie overwegen. Maar ik heb besloten om ook daar nog niet voor te gaan. Al ga ik me er wel eens in verdiepen.

Ik ga me ook eens verdiepen in veilige supplementen die het druppelen kunnen verminderen of wellicht stoppen.
Als iemand hier concrete tips voor heeft, zijn die natuurlijk welkom!
Ook wil ik graag jachttraining gaan doen en wellicht wat proeven en wedstrijden. Zou zuur zijn als we uitgesloten worden omdat hij gecastreerd is.


Dit is hem trouwens :) :


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Jachthond, reu 1 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 01:27

Knappe jongen hoor! Zit je trouwens al in het jachthondentopic?

Goed dat je hem nog even compleet laat! Rijden op die ene teef kan ook aangeleerd gedrag zijn dus blijven corrigeren en dan komt het wel goed. Ik dacht dat Puur ook iets heeft voor reuen. Geslachtsdrift oid, dat zou ook helpen met het druppelen

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 01:33

Schuur_ schreef:
Knappe jongen hoor! Zit je trouwens al in het jachthondentopic?

Goed dat je hem nog even compleet laat! Rijden op die ene teef kan ook aangeleerd gedrag zijn dus blijven corrigeren en dan komt het wel goed. Ik dacht dat Puur ook iets heeft voor reuen. Geslachtsdrift oid, dat zou ook helpen met het druppelen


Nee, maar ik ga gelijk eens op zoek naar dat topic :D

We gaan hem voorlopig echt nog intact laten. De mogelijke nadelen wegen me veel te zwaar en het is onomkeerbaar. Dus als ik uiteindelijk toch iets wil doen, dan zal het eerst chemisch castreren zijn.
Oh ik ga eens zoeken op Puur! Bedankt!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 01:53

sassefras schreef:
ik heb nog nooit een reu laten castereren, druppelende peep doen we spoelen met prepusol, ik heb geen simpele hondjes maar voor nu }> , maak ik nog uit hoe ze zich gedragen

Das hartstikke fijn
Maar soms is de ondersteuning van een (chemische) castratie verdomd fijn
Ook voor de hond in kwestie

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 07:53

Barbet schreef:
Wij hebben 2 gecastreerde reuen, waarvan de jongste ook een jacht/werk hond is.
De oudste is zelfs al 17.5 jaar, de jongste is 5.
Beiden nog nooit enig probleem gehad.
Beiden goed op gewicht, hebben geen castratenvacht gekregen, zijn niet sloom geworden of ander karakter verandering gehad.
De jongste is ook een werkhond, maar zijn werklust is niets minder geworden.
Dus hier geen nadelen ondervonden aan de castratie.


Hier hetzelfde. 3 reuen, labradors, alle 3 gecastreerd. nog nooit negatieve nadelen ondervonden
Wel voordelen.

Ze zijn 1,5, 11 en 15,5 jaar oud.

Apart, dat bij paarden de hengsten geruind worden en zonder gezondheidsproblemen en dat het bij honden dan als een probleem zou gezien worden.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 09:04

ik had lang geleden een bordercollie, super leuk en snel hondje. ik heb hem laten castreren omdat het zo hoort :7 mijn snelle hondje werd vet en lui daarna. oh en ik heb de paardenmannen ook met ballen :D

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 09:16

Ik denk dat je een goede keuze maakt. Mijn reu is ook gecastreerd vanwege voorhuidontstekingen. En dat is inderdaad over gegaan. Qua temperament is hij gelukkig hetzelfde gebleven. Maar hij is wel onzekerder geworden. Doordat hij sneller dik wordt, krijgt hij minder eten en zoekt nu dus continu overal eten omdat hij wat meer honger heeft.. Ook verhaart hij helaas het hele jaar door nu.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Jachthond, reu 1 jaar castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 10:10

Hier ook altijd al m'n reuen laten castreren en nog nooit vette luie honden gehad. Loop ook hoog in de sport het mijn huidige hond. Deze heb ik met anderhalf jaar een implantaat laten zetten om te kijken hoe hij het ging doen en vooral om van zijn voorhuidontstekingen af te komen, binnen een week was het over en nooit meer terug gekomen. Met tweenhalf heb ik hem laten castreren. Mijn hond had echt pijn vd ontstekingen en het spoelen was een crime. Heb in m'n uitlaatservice vnml gecastreerde reuen en er zijn maar weinig met overgewicht en zijn vooral erg leuke en speelse honden. Ik heb juist een aantal ongecastreerde reuen meegemaakt met enorme prostaatproblemen en waar ook echt plassen pus onderlagen als ze in de bus hadden gezeten.
Wel vind ik dat de reu eerst wat uitgegroeid moet zijn voor ze gecastreerd worden.