Kittens met diarree

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

E_C

Kittens met diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 16:18

Hoi bokkers,

sinds een aantal weken hebben we 2 super leuke kittens in huis. Helaas zijn ze, een aantal dagen na aankomst, in de diarree geraakt en tot op heden is het nog niet verbetert. Ze waren bij de vorige eigenaar niet in de diarree. Het is echt een aantal dagen nadat ze bij mij gekomen zijn gebeurt.

Gelukkig is er inmiddels een oorzaak gevonden. Er zijn de afgelopen 3 weken verschillende tests gedaan, o.a. op soaptests op Giardia, wormentesten en bloedonderzoek, maar deze uitslagen waren allemaal goed. Er is ontlasting van 3 dagen opgestuurd naar het lab in Utrecht, maar ook hier kwam niets bijzonders uit. Tot vandaag. Afgelopen maandag is er voor de 2e keer ontlasting opgestuurd naar Utrecht, en vandaag heb ik te horen gekregen dat het om tritrichomonas gaat.

Morgen kan ik de medicijnen ophalen (weet niet precies welke, ben het zo snel vergeten te vragen) en het advies is om alles waar de katten mee in aanraking komen of geweest zijn te ontsmetten.

Nu is mijn vraag of iemand van jullie ervaring met tritrichomonas heeft. Waarmee is er behandeld? Hoe lang heeft het geduurd voordat de diarree voorbij was? Zijn er verder nog maatregelen genomen?

Op internet lees ik verschillende verhalen, waaronder dat de medicijnen neurologische bijwerkingen kunnen hebben en dat deze parasiet zo'n 2 jaar lang voor diarree kan zorgen. Dit wil ik natuurlijk absoluut niet voor mijn beestjes..

Verdere informatie:
de kittens zijn geen raskatten, gewoon huis tuin en keuken katten zeg maar, ze zijn inmiddels 12 weken oud. Ze krijgen onbeperkt Royal Canin kitten brokjes en water, verder niets. Ze groeien goed, zijn super speels en verder niet ziek of iets dergelijks. Ze hebben met 9 weken de inenting gehad en zijn goed ontwormd en hebben een middel tegen vlooien gehad.

Ik hoor graag van jullie. Natuurlijk wil ik zo snel mogelijk van deze ellende af. Ondanks dat ze verder gezond en vrolijk ogen, lijkt het me niet fijn voor de beestjes om al een flink tijdje in de diarree te zijn...
Laatst bijgewerkt door MirandaT op 09-11-18 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek TS

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:25

De enige ervaring die ik heb is helaas voor jou geen positieve. In onze praktijk 2 eigenaren met tritrichomonas gehad en t was een en al ellende. Dit waren wel catteries dus meerdere katten die elke bleven her besmetten. Medicatie die je krijgt is waarschijnlijk ronidazol en moet inderdaad goed op gewicht worden gedoseerd. Kans is trouwens wel groot dat je kittens t vanuit t nest hebben mee gekregen. T kan heel lang duren voordat ze diarree vrij zijn en ook zeker een duur grapje worden met t hertesten. Een in pouch test is t meest betrouwbaar soms icm een pcr, t zijn hardnekkige beestjes helaas..
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... monas.html Zijn een van de betere op dit gebied.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 14:53

Dat klinkt enorm vervelend! Gelukkig is bij het ophalen van het medicijn vanmiddag gebleken dat het toch niet om tritrichomonas gaat, maar om Cystoisospora spp darmbacterie. Dit is een hele opluchting, sinds dit veel beter te behandelen is en sneller verholpen is!

Waarschijnlijk heeft mijn moeder gisteren de dierenarts verkeerd begrepen. Er is namelijk wel getest op tritrichomonas, maar deze test was gelukkig negatief. Ik moet nu beide kittens 1 x behandelen met Toltrazuril en dat meer voldoende zijn i.c.m het ontsmetten van de bakken en de directe omgeving daarvan.

Ik kan de start post en titel niet meer aanpassen, maar voor nu lijkt het gelukkig mee te vallen. Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Mochten er bokkers ervaring hebben met deze darmbacterie hoor ik het ook graag.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie