Kat poept op nieuwe bank

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iepoetjuh

Kat poept op nieuwe bank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 12:01

Hallo allemaal!

Allereerst, ik ga zometeen de dierenarts bellen, maar ik wil toch ook even kijken of er hier mensen tips/advies/ervaring hebben met dit probleem.

Ik heb thuis twee katten, een bijna 6 jarige Sibeer en een 2,5 jarige Pers-mix. Sinds 3 weken hebben we een nieuwe bank in huis en sinds die tijd heeft de Pers wat probleempjes. Hij begon ineens enorm veel haar te verliezen. Ik dacht gewoon aan rui, maar ik kon echt hele plukken van hem afhalen zonder moeite. Ik ben toen al bij de DA geweest, deze zei dat het geen kwaad kon totdat hij echt kaal zou worden. Maar hij had zoveel klitten dat ik veel weg heb moeten scheren, waardoor hij nu achter zijn oren, bij zijn keel en op zijn buik kaal is. Hij verliest nu geen haar meer en ik zie ook geen tekenen van jeuk of overmatig likken/wassen. Toen hij zoveel haar verloor had hij ook diarree en heeft toen 2x op de bank gepoept. Om de bank te beschermen heb ik fleecekleedjes erop gelegd, tot ik op een ochtend ook een natte plek vond en er dus op de bank was geplast. Dat was 's nachts, dus ik weet niet precies welke van de 2 katten dit gedaan heeft, maar omdat ernaast ook poep lag, denk ik dat het de Pers was. Dit is maar 1x voorgekomen, verder niet. Het poepen blijft hij echter soms doen op de bank, gister nog toen mijn vriend thuis kwam van werk lag er weer een drol. Nu was het gewoon weer een "mooie" drol, maar toch maak ik me een beetje zorgen. Ik heb ondertussen ook een Feliway opgehangen, omdat ik dacht, misschien heeft hij stress van de nieuwe bank? Hij is laatst nog ontwormd en ontvlooid. Hij heeft bij de DA ook zijn check en vaccinaties gehad. De kattenbak schep ik elke dag uit, nu ga ik dat al 2x per dag doen, omdat hij het misschien toch nog vies vindt. Qua voer kreeg hij altijd een zakje whiskas per dag als natvoer, dat krijgt hij nu sinds een week niet meer. Hij kan nu alleen nog brokjes eten van Applaws en Purina One, deze staan er onbeperkt. Hij eet niet te veel, drinkt ook goed. Dus ik vind dit gewoon nogal vreemd, hij deed nooit iets naast de bak en nu sinds de nieuwe bank er is heeft hij er al 5x op gepoept geloof ik.

Bedankt alvast voor het lezen van mijn lange verhaal :')

_Zsazsa_

Re: Kat poept op nieuwe bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:07

Misschien vind hij de nieuwe bank lelijk :Y)

Nee zonder gein, wat vies en irritant. Kun je hem snachts niet uit die ruimte weghouden of een extra kattenbak naast de bank? Of op die plek iets neerleggen zoals een harde voetenveeg mat oid? Dat hij er niet op wil zitten?

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:10

Is het een nieuwe nieuwe bank of is de bank 2dehands?

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 12:13

Zsazsa: haha ja zou kunnen! Maar hij kan niet in een andere ruimte, dan gaan ze bij ons aan de slaapkamerdeur krabben 's nachts en overdag kunnen ze wel door het hele huis lopen, maar het poepen doet hij dus vooral 's nachts. Gister toevallig overdag toen we op werk waren.

Osianaa: de bank is helemaal nieuw. We hadden voorheen een stoffen bank en nu is het recycle-leer (wat gelukkig heel goed schoon te maken is)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:23

Heeft hij niet enorm veel stress van de nieuwe bank, hij ruikt, voelt anders, ziet er anders uit, staat misschien ook op andere plek

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:34

Perzen zijn langharig toch?
Onze langharige kat doet eigenlijk ook altijd alles op de bak. Soms vinden we wel eens wat ergens, maar dat is heel zeldzaam.
Laatst waren we er een keer bij toen het gebeurde, bleek dat zijn poep wat plakkeriger was en dan in zijn haar blijft hangen. Hij blijft dan net zo lang rondracen en draaien en doen tot het eraf valt.
Misschien is het na de diarree nog niet helemaal naar de normale vorm en blijft het plakken en heeft hij geleerd dat het op de bank loslaat? Misschien door springen ofzo?
Wij knippen nu 1 keer in de zoveel tijd zijn konthaar kort en hebben er geen last meer van.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:47

Zet eens 2 kattenbakken neer. Wie wet scheelt het. Er zijn best wat katten die niet graag poepen en plassen op dezelfde bak. Vandaar dat men vaak aan raad aantal katten plus 1 qua bakken ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:50

Ik denk dat hij gewoon niet fit is geweest en de eerste keer per ongeluk op de bank heeft gepoept, ellende is dat je die geur er dus niet uitkrijgt, misschien wel voor jullie maar niet voor de katten.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 14:14

Hij is inderdaad langharig, maar dit zijn geen drolletjes die aan zijn haar zijn blijven plakken, want dan zou er ook wel wat voor de bak of op de grond liggen. Hij probeert het ook steeds een beetje te begraven met het fleecedekentje. Plus dat nu al zijn lange pluishaar is uitgevallen, dus er is voor een drol weinig haar om aan te blijven plakken :+

Ik ga morgen met hem naar de DA, zij zeiden beter eerst het medische uitsluiten, dan kun je daarna altijd nog kijken of meerdere bakken helpen. Het wordt alleen moeilijk om nog een bak neer te zetten, want de kamer is niet zo groot. De bank staat trouwens gewoon op dezelfde plek als de oude.

Voor de geur heb ik nu Ecodor UF2000 gebruikt op de plasplek, dat schijnt de geur ook voor de kat weg te halen. De poepplek ga ik denk vanavond een keer goed inspuiten, want die heb ik inderdaad alleen maar met een doekje schoongemaakt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:22

Iepoetjuh schreef:
De kattenbak

Eentje maar dus? Plaats er eens twee bakken bij, eventueel een vlakbij de bank.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 10:29

Ja we hebben inderdaad maar 1 bak staan, dat ging voorheen altijd goed. Het is in dit huis ook erg moeilijk om meerdere bakken neer te zetten. Naast de bank kan niet, want daar zit een kastdeur en aan de andere kant zitten de openslaande deuren naar de tuin. Dus als er één bij moet, staat ie denk midden in de kamer :+ Maar goed, vanavond gaan we langs de DA. Gister had hij ook weer op de bank geplast, dus ik begin me steeds meer zorgen te maken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:37

Iepoetjuh schreef:
Ja we hebben inderdaad maar 1 bak staan, dat ging voorheen altijd goed. Het is in dit huis ook erg moeilijk om meerdere bakken neer te zetten. Naast de bank kan niet, want daar zit een kastdeur en aan de andere kant zitten de openslaande deuren naar de tuin. Dus als er één bij moet, staat ie denk midden in de kamer :+ Maar goed, vanavond gaan we langs de DA. Gister had hij ook weer op de bank geplast, dus ik begin me steeds meer zorgen te maken.

Kan best zijn dat je een bak zelfs óp de bank moet zetten, tijdelijk dan hè. De bedoeling is dan dat de kat de bak verkiest boven de bank zelf en dat je dan na een tijdje de bak langzaam aan verplaatst naar de plek waar je hem wil hebben (dus volgende stap is voor de bank, dan steeds iets verschuiven als het goed gaat).

En ik herken dat het altijd goed ging met maar één bak hoor, snap ik helemaal. Maar als er problemen met zindelijkheid optreden dan is naast medische oorzaken uitsluiten de eerste stap om je aantal bakken te verhogen naar 'aantal katten + 1 extra', in jouw geval drie bakken dus. Dat de woonruimte vrij klein is moet daar geen criterium in zijn.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 14:15

GDG: ik heb je advies opgevolgd en een extra bak gekocht en óp de bank gezet 's nachts en overdag als we er niet zijn. Als we er wel zijn staat hij naast de bank. Kat gaat er 's nachts niet op, maar gelukkig heeft hij nu al 2 dagen niks meer op de bank gedaan *even afkloppen*

We waren vrijdagavond bij de dierenarts en die zei dat het waarschijnlijk stress is. Hij heeft, omdat hij toch steeds wat diarree had, pilletjes gekregen tegen maag-darm infecties. Ik moet na 10 dagen laten weten hoe het gaat. Voorlopig gedraagt hij zich normaal en ik blijf de bank maar even beschermen met vuilniszakken en fleecekleedjes :+ Het kussen waar hij 1x op geplast heeft blijft zo stinken ondanks dat we al met biotex en stoomreiniger hebben schoongemaakt en Ecodor erop hebben gespoten, dus dat wil ik niet nog een keer meemaken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:23

Iepoetjuh schreef:
GDG: ik heb je advies opgevolgd en een extra bak gekocht en óp de bank gezet 's nachts en overdag als we er niet zijn. Als we er wel zijn staat hij naast de bank. Kat gaat er 's nachts niet op, maar gelukkig heeft hij nu al 2 dagen niks meer op de bank gedaan *even afkloppen*

We waren vrijdagavond bij de dierenarts en die zei dat het waarschijnlijk stress is. Hij heeft, omdat hij toch steeds wat diarree had, pilletjes gekregen tegen maag-darm infecties. Ik moet na 10 dagen laten weten hoe het gaat. Voorlopig gedraagt hij zich normaal en ik blijf de bank maar even beschermen met vuilniszakken en fleecekleedjes :+ Het kussen waar hij 1x op geplast heeft blijft zo stinken ondanks dat we al met biotex en stoomreiniger hebben schoongemaakt en Ecodor erop hebben gespoten, dus dat wil ik niet nog een keer meemaken.

Dat klinkt voorzichtig positief en goed dat je een extra bak op de bank zet en de bank verder afschermt. Hopelijk gaat hij zich snel beter voelen nu met de medicijnen.

Wel een puntje om op te letten is dat bankkussen waar hij op geplast heeft en dat nog steeds stinkt. Nadeel is dat het dus naar zijn urine ruikt en het daardoor voor de kat 'uitnodigt' om er nogmaals op te plassen. Ik zou het voorlopig inderdaad goed afdekken maar ook kijken of je het er toch echt uit kunt krijgen. Misschien nog veel natter maken met biotex/ecodor bijvoorbeeld? Het is geen los kussen wat vervangbaar is toevallig? Je houdt anders toch het risico dat hij het er toch weer op gaat doen vrees ik.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:10

Heeft de kattenbak een deksel? Anders deze er even af halen.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 15:32

Ja de bakken hebben een deksel. Ik ga denk ik morgen kijken hoe het gaat als ik van één van de bakken de deksel eraf laat. Gister had hij toch weer op de bank geplast, ondanks dat er een bak op de bank stond. Ben zo blij dat er een vuilniszak onder ligt :+ Heb de bak nu maar naast de bank gezet aangezien het toch niet uitmaakt. Ik denk wel dat hij het gister deed omdat de deur naar boven overdag dicht zat. Hij krijgt denk ik stress als hij niet door het hele huis kan lopen. En misschien heeft hij ook wat moeite met de andere kat, al vechten ze nooit, ik zie ze de laatste tijd ook niet meer met elkaar spelen. Ik hoop dat hij dan wel op de bak durft te gaan als de deksel eraf is en hij de andere kat in de gaten kan houden. Want die kan soms wel eens een beetje klieren terwijl de Pers liever met rust gelaten wordt. Ik heb nu ook maar Feliway spray besteld, dan kan ik dat nog wat extra op de bank spuiten en heb net ook wat andere stress verlichtende dingen besteld (Hills voer en valeriaan speeltjes). Ben benieuwd, mijn bankrekening wordt er zo langzamerhand een beetje gek van :=