De problemen begonnen toen hij ongeveer 6 maanden oud was, gigantisch lang proces. We zagen iedere week de dierenarts, dermatoloog, second opinion en het bleef maar door gaan. Natuurgeneeskundige, accupunctuur, osteopathie, ik heb een hele hoop geprobeerd (uit wanhoop).
Inmiddels gaat het stabiel met Bommel, al een tijdje geen oorontstekingen meer. Nog wel veel jeuk en de huid vertoont nog allergische verschijnselen- maar het is bij lange na niet zo erg als dat het was. Hij was namelijk van top tot teen helemaal open en zat onder de korstjes en hot spots.
We weten nu sinds 1 jaar dat Bommel ernstig! allergisch is voor huisstofmijt, voorraadmijt, meelmijt, hooimijt en farinae mijt. Daarnaast ook voor de plant Bijvoet welke in augustus en september bloeit. In deze maanden heeft hij dan ook extra last.
Uiteraard in huis een hele hoop aanpassingen gemaakt m.b.t de mijten, op dit moment ben ik niet direct opzoek naar advies daarover aangezien ik mij daar goed in heb verdiept. Ik voer Bommel nu 1 jaar ongeveer KVV Fresh van Farmfood. De varianten die ik voer zijn Rundvlees Compleet en Pens&Hart. Ik merk dat hij het er wel oké op doet maar ik denk dat het beter kan. Bommel krijgt een tabletje van 8mg apoquel per dag, we zijn begonnen met 32mg en in de maanden augustus/september is het zonder een hoge dosering apoquel ook (nu nog...) absoluut niet onder controle te krijgen. Ik geef hem verder niets tussendoor en ook botjes etc zijn het huis uit. Het enige wat ik Bommel nog geef zijn gedroogde stukjes Runderhart van Farmfood (voor op de hondenschool) welke dan eerst in de vriezer hebben gelegen vanwege het voorraadmijten verhaal.
Ik heb recent een voedsel allergie test gedaan via OerVoer en daar kwam uit dat Bommel hoog (risico vol allergisch) scoort op een aantal producten.
Namelijk:
Pruimen
Tamme eend
Fazant
Gans
Kalkoen
Eiwit
Eigeel
Duif
Nu ben ik opzoek naar een compleet KVV merk waarbij ik Bommel voldoende smaken kan geven waar hij nog wel tegen kan. Mijn doel is om zijn klachten zo goed mogelijk onder controle te krijgen en ik heb het gevoel dat perfecte voeding daarvoor de basis is. Zoals eerder vermeld, hij doet het op de FarmFood redelijk maar ik denk dat het beter kan en ik wil het beter! Ik heb ergens gelezen dat eiwit verwerkt zit in alle KVV samenstellingen dus ik weet niet zo goed waar ik het op dit moment moet zoeken qua advies. Mijn natuurgeneeskundige had Farmfood aangeraden welke ik nu al geef en mijn dierenarts weet er op dit moment ook geen raad mee. Over de maanden heen hebben we overigens ook nog verschillende supplementen geprobeerd ter ondersteuning maar dit helpt weinig.
Wie weet zit er iemand op bokt met een vergelijkbare ervaring of veel kennis over rauwe vleesvoeding voor honden, dan hoor ik dat heel graag!
Alvast super bedankt voor de tijd en moeite