Omdat ik er zelf niet helemaal uit kom, en er genoeg bokkers zijn met kleine knaagdieren, dacht ik, ik roep hulp in.
Vroeger hadden we altijd knagers; we hebben een konijn gehad, we hebben gerbils gehad en we hebben hamsters gehad. Helaas leeft alles niet eeuwig en is er al een aantal jaar niks in huis behalve katten. Die ook precies de reden zijn dat we geen knagers meer hebben, er is geen plek waar de katten niet komen, en op de slaapkamers hebben we geen dieren.
Maar, eingelijk kriebelt het wel om weer een klein huisdiertje erbij te nemen (of meer, dat ligt eraan

Maar, ik kom er niet uit wat bij mij past. Het moet voor mij leuk zijn, maar het belangrijkste vind ik dat ik een dier een goed, fijn plekje kan geven om te leven. Ik heb een lijstje gemaakt met wat dingen waar ik tegenaan loop, en hoop dat mensen met ervaring mij wat meer duidelijkheid kunnen geven.
Hamster
Vroeger had ik een russische dwerghamster. In een simpele kooi met wat speeldingen , dus absoluut niet ideaal. Dat gaat ook zeer zeker niet weer gebeuren.
Je hebt verschillende soorten hamsters, elk met hun eigen karaktertjes.
Ik hoop dat iemand hier ook meer duidelijkheid over kan, en wil, geven, want internet kan een hoop verschillende dingen vertellen. Wat zijn de positieve en negatieve punten van de verschillende soorten?
Overal hoor en lees je dat hamsters doorgaans alleen 's nachts actief zijn; in hoeverre is dit waar? Ik meen mij te herinneren dat mijn hamster altijd redelijk actief was overdag, maar misschien maakte ik hem ook wel wakker. Dat weet ik niet goed meer

Mocht ik een hamster nemen, krijgt deze sowieso een groot aquarium of terrarium ingericht dmv. Hamsterscaping. Maar is elke soort hamster hier geschikt voor of willen sommige soorten dit juist niet als huis?
Een goudhamster moet een groter hok dan bijv. een Rusje lijkt mij, maar wat zijn de minimale afmetingen? Een simpele dierenwinkel hok is te klein, maar hoe groot moet het dan wel zijn?
Rat
Stiekem vind ik ze heel leuk; tamme ratten. Volgens internet hele leuke, nieuwschierige beestjes die wel bij je willen zitten en op onderzoek uit willen gaan. Dat kan, ze kunnen de kamer waar ze in komen te staan niet uit, dus ze kunnen vrij rondlopen.
Ik heb ook gelezen dat ratten niet alleen kunnen, dat is niet erg, maar wat is het minimale? Neem je 2 ratten of is 3 of meer toch beter? Wat is het meest vriendelijke?
En in wat voor kooi hou je ratten op de meest diervriendelijke manier? Op internet zie ik veel kooien met een glazen onderkant en een tralie bovenkant; is dat ideaal? Of kan het anders?
Ivm slechte luchtwegen kan je ze niet in een aquarium of terrarium houden las ik. Ook moeten ze stofvrije bodembedekking, dus simpele zaagsel volstaat niet. Geen probleem, maar ik wil wel weten wat het beste is.
Graven ratten - net als hamsters- in hun bodembedekking of moet er juist geen dikke laag in? Ik word van internet niet veel wijzer.
Stinken ratten? Laten ze veel drolletjes en urine achter?
Muis
Kleine actieve beestjes. Ontzettend leuk om naar te kijken; maar vinden ze ze het ook leuk om uit hun hokje gehaald te worden?
Eerlijk is eerlijk; in deze diertjes heb ik me nog niet zo goed ingelezen. Waarom niet? Ik las dat ze stinken. Klopt dit?
Ik hou heel erg van dieren hoor, maar mijn familie gaat er niet blij van worden als de boel naar muis gaat stinken. Tuurlijk mag je ze ruiken, maar het moet niet onaangenaam zijn.
Om dan toch maar een vraag te stellen waar ik geen antwoord op weet; wat is de beste huisvesting voor een muis? Traliekooi, aquarium?
Degoe's, Chinchilla's, Cavia's en Konijnen
Zijn allemaal eingelijk te groot. Een groot dier betekent een heel groot hok. Voor mij geen probleem, maar ik woon niet als enige in huis

Misschien met goede argumenten, dus barst vooral los waarom ook deze misschien beter bij mij zouden kunnen passen als een andere knager.
Dierenwelzijn staat 100% voorop. Wees dus ook kritisch waar dat moet, en zeg eerlijk wat je er van vind. Ik ben me er van bewust dat ik veel van deze informatie van internet had kunnen en kan halen, maar ik hoor het liever uit betrouwbaardere bronnen.
Goede websites met betrouwbare informatie mogen ook zeker aangedragen worden.
Alvast bedankt!