Na een lang drama en letterlijk een battlefield in mijn tank is de rust eindelijk wedergekeerd.
Ik zal beginnen bij het begin en een situatie schetsen: Mijn tank begon met 2 visjes waarvan k de naam niet meer weet, 2 algeneters, 3 vrouwtjes bettas en 1 mannetje betta. Momenteel een tank van 60 liter maar komende maand wil ik eigenlijk uitbreiden naar een 1 meter tank met ongv 200 liter.
Mijn algeneter. Of hij ziek was of vrijwel vermoord door de ander weet ik nog niet, maar hij is helaas overleden. Hierna heb ik mijn hele aquarium voor de zekerheid volledig gereinigd en een week laten indraaien, met 1/3e ‘oud’ water en de rest nieuw water met waterbehandelingsmiddelen.
In de tijdelijke tank was niks aan de hand, alles zwom lekker rond. Tot ze de grote tank weer in mochten. Alles ging fout. De vissen werden minder actief, het mannetje at minder en uit het niets viel mijn eerste vrouwtje mijn mannetje aan. Hier kwam ik na een nacht en werkdag pas achter en toen was het al te laat.. ze had hem kapot gevreten.

Ik heb haar er direct uit gehaald en apart gezet. Was ze met der hormonen aan het rommelen? Was het paren fout gegaan voor het mannetje? Was zij zelf dan misschien toch een hij??? Al die tijd heb ik haar apart gehouden en heel af en toe in een quaraintane bakje geprobeerd weer te introduceren aan de tank, tot ik het zat was. Het lukte niet. Ze vielen elkaar zelfs door het glas aan en het mannetje at niet door de stress. Dus hoppa terug in haar bakje in de eenzaamheid. Ik vond dit echter geen leven voor der, dus vandaag op mijn vrije dag terug naar de vis winkel. Fotos en alles mee. Jahoor zegt de meneer gelijk: die is veels te mooi voor een vrouwtje. Dat is een mannetje.
Dus ik de volgende foto laten zien van het buikje, zit er een minimale stip. Echt heel klein. Verteld hij weer dat het een mannetje is met een ‘nep’ stip. Dus hij vraagt mij hoe lang ik haar al samen heb met de ander. Waarna hij best wel verbaasd was dat het dus al ongeveer 2 maanden goed ging. Hij vermoedde dat het jonge mannetje een stip had ontwikkeld als schijn en vervolgens goed opgroeide en het andere mannetje kon verslaan.
Ik kreeg goede service van de meneer en mocht mijn nieuwe hem terug brengen. Ergens beetje jammer want hij was prachtig en ik keek graag naar hem ‘haar’. Maar wat kreeg ik een exemplaar er voor terug: sociaal vrouwtje, nog wat klein en jong maar ligt lekker in de groep. Nu bekeek ik haar eens goed en merkte dat ze een soort witte vlek had, waar haar schudden echt onderdeel van zijn. Bijna zoals een witte aftekening bij paarden zegmaar.
Nu vraag ik mij dus af, hoort dit zo? Of is dit slecht?
(Ja de fotos zijn hetzelfde vrouwtje, de ene is met flits de ander zonder. Met flits is de vlek duidelijker te zien al oogt ie meer oranje door de flits)

Respect als je alles gelezen hebt hahaha