Hond en kat.... kat en hond.... hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Hond en kat.... kat en hond.... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 15:42

Al jaren heb ik deeltijdhonden met mijn ouders. Super fijn. In het weekend bij mij, door de weeks bij mn ouders.

Sinds kort woon ik samen met mijn vriend. Ook erg fijn. Vriend heeft een kat. Lief dier, rond een jaar of 10. Hij heeft aardig zn draai gevonden en huis en doet en ding. Maar.... hij is geen honden gewend. De eerste paar weken heb ik de honden niet opgehaald en bij mijn ouders gelaten. Kat moet zich thuis kunnen gaan voelen.
2 weken geleden heb ik voor het eerst 1 hond meegenomen voor een uurtje. Hond eerst uitgelaten en aan de riem mee naar binnen. Met 3 minuten wist ze dat deze kat nier opgegeten mag worden en dat is oké. Ze wilt graag zichzelf voorstellen, maar de kat doet flauw! Hij gromt...blaast en is niet blij. Helemaal logisch.

Hoe pak ik dit het beste aan? Hond negeert de kat, ligt nu ook op de bank te tukken. Kat zit nu in de slaapkamer in n hoekje compleet over de pis te zijn. Hoe help ik de kat beseffen dat hij niet doodgaat?

Ik vind het fijn om ook in het weekend de honden weer bij me op de bank te hebben. Ik mis ze beiden

Goof

Berichten: 28800
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond en kat.... kat en hond.... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 16:21

Zolang de hond niet achter de kat aan jaagt of zich opdringt komt de kat er vanzelf achter dat er niks aan de hand is.
Mijn katten hadden nog nooit een hond gezien toen ik mijn eerste hond kreeg en die hond kon volgens de baasjes niet met katten. Kwestie van de hond opvoeden en de katten de ruimte geven hun eigen ding te doen.
Nu weer een nieuwe hond, ook geen katten gewend en die wilde zich dus wel opdringen. Prima, krijgt vanzelf een paar halen over zijn neus en leert vanzelf afstand houden.
Ze leren het elkaar wel.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hond en kat.... kat en hond.... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 16:28

Geef het tijd. Het kan gewoon even duren voordat ze aan elkaar gewend zijn, zeker omdat ze elkaar alleen in het weekend zien.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 16:43

Ik haak heel even in. Momenteel kittens in huis en twee honden. Kittens zijn honden gewend, andersom niet. Hond nr 1 is helemaal verliefd en super lief en voorzichtig, maar hond 2 is een terrier die aan de lijn (eerste introduction, voor de zekerheid) helemaal lijp ging. Nu kent hij (volwassen) katten buiten op het erf wel. Daar reageert hij hetzelfde, rent er als een gek achter aan, maar als hij een goeie haal over zijn neus krijgt druipt ie af. Het is ook echt een ratten/muizenkiller en ik zou t jammer vinden als hij met de kittens gaat schudden.

Iemand suggesties? Voorlopig blijft hij even aan de lijn trouwens