Konijn is haar vriendje verloren, wat nu?

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_Astrid

Konijn is haar vriendje verloren, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 22:06

Hallo allemaal,

Jarenlang heb ik 2 lieve konijntjes gehad in een mooi buitenverblijf. Beide absoluut geen knuffelkonijntjes(met mensen, samen knuffelen wel), samen gezellig spelen, knuffelen en slapen.
Helaas is 1 van de konijnen afgelopen weekend overleden. Aan de ene kant onverwachts maar aan de andere kant ook niet.. hij was 9 jaar oud, blind en had begin dit jaar flinke gebitsproblemen. Deze werden verholpen bij Wilhelminapark in Utrecht maar helaas is hij nooit meer helemaal de oude geworden en heeft z'n lichaam het toch echt opgegeven.

M'n lieve voedster is nu dus alleen achtergebleven. Momenteel is ze nog wat sipjes, logisch na het verlies van je vriendje. Gelukkig eet ze wel goed en heeft ze ook nog voldoende actieve momenten op een dag.

Nu het dilemma waar ik mee zit..
Toen jaren geleden mijn eerste konijntje overleed heb ik een nieuw vriendje uit de opvang gehaald.
Nu wil ik hierna eigenlijk stoppen met konijnen houden. Ik ben zelf vorig jaar verhuisd naar een woning met balkon. Toen al de keuze gemaakt ze bij m'n ouders in de tuin te laten, balkon is niks voor ze in vergelijking met het buitenverblijf in de tuin. M'n ouders zien een nieuw konijn erbij ook niet zitten, en je zal altijd met hetzelfde dilemma zitten als 1 eerder overlijdt dan de ander en zo blijf je eeuwig aan de gang.

M'n voedster brengen naar de opvang is helaas ook geen optie. Ik vrees dat ze niet herplaatst zal worden vanwege haar leeftijd(7 jaar) en karakter, ze is behoorlijk dominant.
Daarnaast is een opvang een veels te drukke omgeving voor haar. Ze wordt erg onrustig bij veel drukte en ervaart er veel stress van.

De opties die overblijven zijn dan om haar alleen te houden of zelf een nieuw huis te zoeken.
Alleen houden ben ik geen fan van, konijnen willen gezelschap, als ik dan nu eraan denk dat ze zonder vriendje zit wordt ik daar ook wel verdrietig van.
Een nieuw huis zoeken heb ik ook twijfels bij.. mensen kunnen mooie praatjes houden over een goed huisje, en in werkelijkheid blijkt het anders te zijn. Ze is absoluut ook geen knuffel en aai konijntje.. ze doet liever buiten haar eigen ding zonder dat mensen haar telkens willen aaien..

Ik heb ook gelezen over 'leenkonijnen' uit de opvang. Een vriendje tot je huidige konijn overlijd.. maar ik ken mezelf, daar ga ik me aan hechten en dan zit ik weer in exact dezelfde situatie..

Momenteel mis ik natuurlijk mijn overleden konijntje ook nog dus spelen emoties nog een grote rol, hierdoor kan ik misschien ook nog geen goede beslissing nemen..
Maar het blijft een ontzettend dilemma voor me.

Hebben jullie hier ook mee gezeten, wat hebben jullie uiteindelijk gedaan? Ik hoor graag jullie ervaringen! Misschien kan dat me enigszins helpen :)

You don't choose your destiny, it chooses you

Yaralisa

Re: Konijn is haar vriendje verloren, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:21

Ik heb je een pb gestuurd! :)

Throw kindness around like confetti

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:41

Er zijn ook kleine opvangen bij mensen thuis, misschien kun je daar eens naar zoeken? En anders zou ik toch voor een leenkonijn gaan. Kan me heel goed voorstellen dat je een nieuw huisje zoeken spannend vind. Er zijn niet veel mensen die echt goed zijn voor hun konijnen. Of je moet iemand vinden die al één konijn en een groot verblijf hebt zodat je veel meer zekerheid hebt.

Oh en sterkte trouwens! :(:)

Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:42

Misschien bunnybin senioren konijnen benaderen ? Of eventueel via daar een ouder rammetje zoeken

Ssstt ben ozosnel /3 <:) :){

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:48

Op fb zoeken naar konijnengroepen, daar zit een ander slag mensen in dan op marktplaats bijvoorbeeld. Die hebben een goed tehuis voor je konijntje!

Volg mijn fotografie @MarlindeMeijerFotografie

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:56

Wij hadden een vergelijkbare situatie met cavia's ooit, en hebben wel gekozen voor een leencavia van de opvang. Ik moet zeggen dat het hechten aan en afscheid nemen van Leentje (tsja.. :-) ) enorm meeviel. Zelfs voor de kinderen. Omdat vanaf het begin duidelijk was dat ze een logé was..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie