Kat wil niet meer naar buiten na verhuizing

Moderators: MirandaT, NadjaNadja, Duhelo, Muiz, Essie73, Ods

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lieke

Kat wil niet meer naar buiten na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 11:18

Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van anderen.

Wij hebben een kater van 7 jaar en zijn recentelijk verhuist. Dat is nu zeven weken geleden. Voor onze kat is dit de tweede verhuizing, maar de eerste keer alleen. Voorheen was hij een luie buitenkat. Met lekker weer bleef hij gerust een paar uur weg, maar zodra het kouder werd niet langer dan een half uurtje.

Nu lijkt hij echter niet echt weg te willen en reageert wat angstig. Als wij erbij zijn durft hij wel met ons mee, maar zelfstandig is toch wel heel erg eng. De laatste tijd proberen we hem met de schemering naar buiten te laten gaan, dan helpt wel iets, maar toch is hij binnen 10 minuten terug.

Nou hoeft hij van mij niet naar buiten hoor, maar voorheen had hij zoveel plezier erin. De omgeving is in principe erg geschikt. Om het huis heen komt een soort park, wat nu nog vooral heuvels/hoog onkruid is. In huis duurt het ook wel even. De eerste dagen was hij echt heel zielig en pas sinds een week of twee durft hij ook beneden te slapen (ipv op de slaapkamer).

Ik ben vooral erg benieuwd hoe lang het bij jullie duurde voordat de kat voldoende gewend was en zich helemaal thuis voelde, ook buiten. Ik snap het echt wel dat hij gewoon nog moet wennen, maar ben erg benieuwd hoe lang dat kan duren.

bigone

Re: Kat wil niet meer naar buiten na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:21

Gewoon de tijd geven, katten zijn zeer gehecht aan hun omgeving en ik heb gemerkt dat ze vaak slecht tegen verandering kunnen. Misschien gaat hij over een periode wel naar buiten, zo niet, hij zoekt toch een plekje waar hij zich het prettigst voelt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:29

Ik ben een keer in deze periode verhuisd,toen was het kouder en natter dan nu.
Mijn heel veel buitenkatten wilden er liefst helemaal niet uit.
even met mij in de tuin,maar ging ik naar binnen dan deden zij dat ook.

Daar waren wat meer buurkatten en had het idee dat het misschien daar mee te maken had?
Ook het weer natuurlijk, eigenlijk pas na de winter dat ze toch bij beter weer wat langer buiten waren.
Zou het de tijd geven

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:35

Kan zijn dat hij inderdaad een boze buurtkat tegen is gekomen.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:13

Ik zou hem gewoon lekker de tijd geven, laat hem op zijn eigen tempo bepalen of hij nog wel naar buiten wil.

koeien op de weg...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:22

Wij zijn ook verhuisd met een kat van acht jaar oud.
In het vorige huis ( boerderij met land en erf aan drukke weg ) was hij altijd buiten. Hij kwam binnen om te eten en dat was het.
Nu zijn we verhuisd naar een boerderij met land en erf aan een heel rustig pad. Hij had alle mogelijkheden om lekker buiten te zijn, maar hij heeft het ruim vier maanden geweigerd !
Omdat hij tegen het einde in huis de boel ging slopen was ik het op een gegeven moment wel zat.
Ik heb hem onder mijn arm genomen en buiten in de schuur gezet met de deur open .
Hij was direct blij en ging op onderzoek uit.
Hij heeft nog twee avonden binnen gegeten, maar maakte al snel duidelijk dat hij dat eigenlijk niet wilde.
Dus nu eet hij zelfs buiten en is nog maar heel zelden binnen.
Als ik met de paarden bezig ben komt hij altijd voor een aai en een knuffel en gaat daarna weer.
Dus geef het maar de tijd.
Een kat doet toch wat hij zelf wil en soms kun je een handje helpen :D

Zoek je een origineel cadeau of iets leuks voor je zelf ?
artbymir.nl Instagram en Facebook
Keramiste, handmade

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 09:31

Fijn om te horen dat het niet gek is dat het zolang duurt. Denk dat ik gisteren wel een deel van het probleem heb ontdekt. Gisteren gingen we zelf even voor de deur zitten, dat vond hij wel gezellig. Maar zodra er een kind langs kwam, vloog hij weer naar binnen. En nou wonen hier heel veel kinderen...
Hopelijk went hij daar wel aan, want ik ben zwanger :))

Boze buurkatten zijn niet het probleem, ben bang dat hij zelf de boze buurkat is. Dat was namelijk het enige waarvoor hij wat verder uit huis ging, om een andere kat een paar klappen te geven.

Maar ik zal hem lekker de tijd geven.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lieke op 11-10-18 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:32

Kan je niet kinderen uitnodigen om hem daaraan te laten wennen?

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie