zieke kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 13:16

dromertje2 schreef:
K heb aan de fokker laten weten dat Flor pkd had.
Wat blijkt, vader was getest, moeder niet maar ze blijft bij hoog en bij laag beweren dat het niet van de moeder komt want haar ouders zouden wel getest zijn.
Wijze les: doorvragen en uitslag testen op papier zien. Ze zei ook dat die testen niet verplicht waren. Dat zou toch moeten vind ik. Hopelijk fokt ze er niet mee verder maar ik betwijfel het.


-:(- |(
Triest.
Hopelijk is je andere knapperd vrij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 13:26

TS, mijn moeder heeft hetzelfde mee gemaakt. De fokker zat zelfs in het bestuur van de rasvereniging voor Heilige Birmanen en fokt nog steeds met haar PKD dieren ;(

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:21

Cayenne schreef:
TS, mijn moeder heeft hetzelfde mee gemaakt. De fokker zat zelfs in het bestuur van de rasvereniging voor Heilige Birmanen en fokt nog steeds met haar PKD dieren ;(


Hoe schandalig is dat ! -:(- Sommigen doen toch alles voor geld !

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:49

Ik schrik hier ergens van en toch ook weer niet.
Ik fok al 10 jaar Birmanen en test ook op erfelijke aandoeningen via DNA en regelmatig echo’s van hart en nieren. Die testen zijn inderdaad niet verplicht en nogal prijzig, dus veel fokkers doen deze testen niet. Zo jammer, want het kan zoveel leed voorkomen.


Cayenne schreef:
TS, mijn moeder heeft hetzelfde mee gemaakt. De fokker zat zelfs in het bestuur van de rasvereniging voor Heilige Birmanen en fokt nog steeds met haar PKD dieren ;(


Ik ben wel heel benieuwd wie die fokker is geweest (mag via PB)? Maar inderdaad was tot voorkort de rasclub gerund door fokkers die het testen op erfelijke aandoeningen niet nodig vond, omdat een echo een moment opname is en geen garantie voor de toekomst. Er zijn wel fokkers die netjes testen en ook nog eens fokkers die alles doen om het inteelt te verlagen (iets wat volgens bovenstaande ook geen prioriteit heeft). Toch heeft de rasclub niets te zeggen over het fok beleid van andere Birmaan fokkers, als fokker moet je lid zijn van een vereniging, maar niet van de rasclub. Er is bij raskatten geen rasgebonden overkoepelend orgaan, zoals bij de honden rassen.


TS ik heb je een PB gestuurd. Heel veel sterkte gewenst met het verlies!

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:55

He wat ontzettend vervelend dit. Jammer hoor. Veel sterkte gewenst.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:07

Weet je al meer over je andere mooie birmaan?
Hoe gaat het nu flor er niet meer is?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 18:37

Maandag is mijn oudste zoontje geopereerd en ging dus ook niet naar school. Mijn vriend werkt met de late deze week dus s avonds zag ik het ook niet zitten om met een kleuter en baby naar dierenarts te gaan. Maar volgende dinsdag is het spreekuur overdag en ben ik van plan om dan te gaan.

[naam] weet er wel van. Ze loopt wat verloren, meer achter mij aan en doet nu dingen die ze normaal nooit doet zoals aan dingen knabbelen. Onze bompa , een htk kat van 13 weet er niet veel van maar slaapt zowiezo veel boven alleen.

We hebben wel besloten om voor een vriendje te gaan voor [naam]. Maar willen niet voor de eerste de beste hb gaan omdat we ze dan snel hebben.

We gaan komende maandag zien naar een kitten dar nu 6 weken is, waarvan beide ouders ter plekke aanwezig zijn en we de uitslagen van de erfelijke ziektes ondermeer pkd, op papier mee krijgen. Is bij beide onderzocht via dna test.

Het gaat om een lilac tabby katertje.
Als alles goed verloopt en we hebben beide ( zowel fokker als wij) een klik, zou hij binnen 8 weken mogen komen.
Ze gaan daar op 14 weken weg, volledig in orde met vaccinatie, gecastreerd enz.

Nog 8 weken overbruggen dan, maar geeft voor mij persoonlijk wel de tijd om over het verlies van [naam] te komen want heb het er wel moeilijk mee.

Bedankt allemaal voor de steun.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:31

dromertje2 schreef:
Maandag is mijn oudste zoontje geopereerd en ging dus ook niet naar school. Mijn vriend werkt met de late deze week dus s avonds zag ik het ook niet zitten om met een kleuter en baby naar dierenarts te gaan. Maar volgende dinsdag is het spreekuur overdag en ben ik van plan om dan te gaan.

Muze weet er wel van. Ze loopt wat verloren, meer achter mij aan en doet nu dingen die ze normaal nooit doet zoals aan dingen knabbelen. Onze bompa , een htk kat van 13 weet er niet veel van maar slaapt zowiezo veel boven alleen.

We hebben wel besloten om voor een vriendje te gaan voor Muze. Maar willen niet voor de eerste de beste hb gaan omdat we ze dan snel hebben.

We gaan komende maandag zien naar een kitten dar nu 6 weken is, waarvan beide ouders ter plekke aanwezig zijn en we de uitslagen van de erfelijke ziektes ondermeer pkd, op papier mee krijgen. Is bij beide onderzocht via dna test.

Het gaat om een lilac tabby katertje.
Als alles goed verloopt en we hebben beide ( zowel fokker als wij) een klik, zou hij binnen 8 weken mogen komen.
Ze gaan daar op 14 weken weg, volledig in orde met vaccinatie, gecastreerd enz.

Nog 8 weken overbruggen dan, maar geeft voor mij persoonlijk wel de tijd om over het verlies van Flor te komen want heb het er wel moeilijk mee.

Bedankt allemaal voor de steun.


Als dat het kitten van de PB is, dan heb je er op papier een goede aan!
Denk ook aan de echo resultaten! HCM/PKD echo’s van beide ouders, niet ouder dan 1,5 jaar en afgenomen nadat de kat tenminste 1,5 jaar oud is.
HCM is DNA te testen, maar het gen bij de Birmaan is nog niet gevalideerd, de DNA test voor Ragdolls of Maine Coons heb je bij Birmanen niets aan! Een echo is daarom de enige manier om een duidelijk beeld te krijgen van de status van het hart. De DNA test voor PKD dekt alleen het PKD1 gen wat 85% van de PKD gevallen veroorzaakt.
Voor de overige 15% heb je een uitslag van de echo nodig. Als die afgenomen wordt als de kat 1,5 jaar oud is en de kat dan vrij is van PKD, dan kun je er vanuit gaan dat de kat het niet zal krijgen. HCM echo moet herhaald worden, PKD niet, hoewel het nooit een slecht idee is een keertje vaker naar de nieren te laten kijken, zo zijn andere nierafwijkingen tijdig op te sporen.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 00:42

Achgossie. mij is verteld door mijn da dat als je een verslechtering op de nieren kan testen dat het zeker al voor 70 procent niet goed is. daarvoor zie je niets.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 14:48

En het is me niet gegund, [naam], de zus van [naam] is nu ook ziek, overgeven en sinds zaterdag niet meer willen eten. Echo van nieren was wel goed. Moet nu dwang voeren met speciaal voeding waar veel calorieën en vitaminen in zit. Bloed wou hem trekken maar [naam] veranderde in een agressiece leeuw en is niet gelukt.

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:07

Wat een nachtmerrie :(:)

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:24

pff wat een nachtmerrie idd! |(
In ieder geval wel al fijn dat de nieren er goed uitzagen, maar dat ze geen bloed hebben kunnen prikken is wel echt heel naar aangezien daar altijd heel veel vanaf te lezen is. Gaan jullie nog een nieuwe poging wagen? Nu is de DA ook voorbereid natuurlijk dat Muze zo agressief wordt dus dan kunnen ze er bij een tweede keer meer op inspelen - handdoek over Muze heenleggen misschien of iets in die trant? Zonder bloedprikken weet je nu ook echt helemaal niks natuurlijk :( Want het dwangvoeren is natuurlijk goed zodat het lichaam nog voedingsstoffen binnen krijgt, maar dat lost de oorzaak niet op - die je dan ook geeneens weet nu natuurlijk.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:24

jeetje wat een ellende allemaal ts, heel veel sterkte, hoop dat Muze er bovenop komt.

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:00

Och jee, wat rot. Zo zie je maar hoe belangrijk het is dat fokkers hun verantwoordelijkheid nemen en op dergelijke kwalen laten testen.

Niet vergelijkbaar, maar bij onze kippen is de ziekte van Marek (naar en dodelijk) meegebracht door een zwerfkip. Vanaf dat moment hebben wij geen kuikens meer gewild, want dat wil je geen enkel dier aan doen. Misschien dat we ooit nog eens Marekresistente kippen erbij nemen, maar kuikens? Heel schattig, maar dat kun je gewoon niet maken.

Dit is dan een ongelukje, maar van een fokker kan ik me echt niet voorstellen dat je een dergelijk risico wilt lopen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 20:32

Ja, ben de wanhoop nabij. Heb alle lekkernijen al geprobeerd. Dat dwangvoeren is ook geen simpele klus want ze wordt zo agressief.
Morgen moet ik heel de dag werken maar heb gezegt tegen mijn vriend dat hij moet bellen dat ze opgenomen moet worden.
Dat ze toch maar verdoofd moet worden zodat er bloed geprikt kan worden ook al betekent dat dat ze van de verdoving ook last kan hebben.
Nu zit ze onder de tvkast, kan er amper aan.

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:42

Probeer eens wat kattenmelk of lactosevrije melk. Misschien wil ze dat.
Dwangvoeren is naar mijn mening alleen zinnig wanneer het om een heel korte overbrugging gaat.

Heel veel sterkte!!

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 09:06

Gisterenavobd in t laat heeft ze weer veel overgegeven.
Mijn vriebd gaat sebiet bellen en dan gaat ze opgenomen worden.

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:07

Germ :( Heel veel beterschap! Hoop dat ze de oorzaak ook kunnen achterhalen, zodat ze ook gericht kunnen gaan behandelen. Maar denk dat dit idd wel de meest verstandige keus is ja, om op te laten nemen.

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:31

Ga vooral bij haar op bezoek. Dat helpt dieren vaak.

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:37

Wat een pech ;(
Heel veel sterkte en ik hoop op een wondertje voor jullie :(:)

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:26

Wat erg, sterkte. Ik hoop dat je meer te weten komt na het bloedonderzoek.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 16:25

Ze is nu opgenomen in dierenkliniek. Ze gingen bloed onderzoek doen en evt toch nog is echo. En dan infuus en de juiste medicatie. Tussen 16u en 18u is het bezoekuur. Dan zal ik meer weten.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 18:28

Nieren en nierwaarden in het bloed zijn goed.
Bepaalde waarden in het bloed waren te laag, dit kwam door het overgeven.
Het zou een blokkade in de maag kunnen zijn omdat ondanks ze niets heeft gegeten sinds zaterdag de voeding die er onder dwang is ingegaan, ook terug is uitgegaan.
Straks gingen ze nog is kijken met een andere dierenarts maar kans is er dat ze geopereerd moet worden.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:39

Gelukkig de nierwaarden oké!
Hoe zit het met de alvleesklier?

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: zieke kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:49

IK las toevallig dat dit soort symptomen ook door het inslikken van kattenspeeltjes of onderdelen ervan kunnen ontstaan. Dus wie weet.

Heel veel sterkte!