Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 16:28

Hoi Bokkers,

Zijn hier mensen die ook Main Coon Kittens hebben?

Ik zal kort mijn verhaal vertellen. We hebben een aantal maanden twee Main Coon kittens. De eerste dagen was een van de katten aan de diarree. We zijn naar de dierenarts geweest met haar en bleek dat ze een parasiet had. Vervolgens na drie kuren en antibiotica was ze hier vanaf. Nu na een aantal weken verder begint de andere kat met diarree. Je zult wel zeggen dat die dan ook de parasiet zou moeten hebben.. Ik ben opnieuw met beiden katten naar de dierenarts gegaan, onderzoek gedaan. Er kwam niks uit.. Dus weer terug naar huis..

Ik zal jullie vertellen wat voor voer ik geef. Ik heb van Royal Canin kittenvoer.. Eerst gaf ik hierbij vers vlees.. Maar dit maakte het alleen maar erger. Daarmee ben ik gestopt. Ik ben niet veranderd van voer, dit krijgen ze al maanden. Ze spelen, eten en drinken goed, maar de ontlasting blijft een probleem.

Wie o wie heeft er ervaring of tips voor mij? Zou het kunnen dat ze speciaal voor raskatten brokken moeten hebben of kan het zijn dat ze graan vrij voer moeten?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Re: Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:37

Was het giardia?
Dit is namelijk besmettelijk en geeft onregelmatig diarree, hiervoor heb je een kuur panacur nodig van 5 dagen, als de 1 het had is er een grote kans dat de ander het ook heeft en dat je er dus nog niet vanaf bent.

Is de poep van beide onderzocht?

Verder is er niet zoiets als "speciaal raskatten voer". Royal canine is opzich goed voer, misschien de brokken proberen? Of voer met een hoog vleespercentage erin.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 16:38

xTiffani schreef:
Was het giardia?
Dit is namelijk besmettelijk en geeft onregelmatig diarree, hiervoor heb je een kuur panacur nodig van 5 dagen, als de 1 het had is er een grote kans dat de ander het ook heeft en dat je er dus nog niet vanaf bent.

Is de poep van beide onderzocht?

Verder is er niet zoiets als "speciaal raskatten voer". Royal canine is opzich goed voer, misschien de brokken proberen? Of voer met een hoog vleespercentage erin.


giardia heb ik gehad idd. Ik heb hiervoor heel wat kuren gehad.. Zoals je kon lezen ben ik afgelopen week weer naar de dierenarts gegaan om beiden katten te laten testen hierop. Maar dit kwam er bij beiden niet uit..

Ik heb de kitten brokken van Royal Canin..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

AnnemiekeJL
Berichten: 67
Geregistreerd: 22-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:50

Misschien even stoppen met het versvlees. Welk soort voer je mag ik vragen?
Wat eigenlijk altijd helpt bij katten die zich niet lekker voelen is kipfilet koken samen met gewone witte rijst (ik heb de snelkook uit de supermarkt, wit met blauwe verpakking). De kipfilet na koken in kleine stukjes snijden wat van de gekookte rijst bij doen en het kookvocht. Ze vinden het vaak heerlijk en het brengt de spijsvertering op rust. Niet te lang geven, een paar dagen is genoeg en dan weer voorzichtig op de brokjes over gaan. Als dat goed gaat kun je weer met versvlees beginnen.

Ward M1 dressuur startgerechtigd!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:59

Giardia laat zich niet bij iedere test zien en als de een het heeft is er grote kans dat de ander het ook heeft.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:16

Heb je ten tijde van de giardia beide kittens tegelijk behandeld en continue je hele huis en al hun mandjes etc gewassen en schoon gemaakt?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:18

Giarda is inderdaad megabesmettelijk dus grote kans dat ze elkaar blijven aansteken.
En idd alles grondig blijven schoonmaken.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:19

Ik zou dit ook melden bij de fokker :)

Maks :+:

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:58

Gizeppie schreef:
Zoals je kon lezen ben ik afgelopen week weer naar de dierenarts gegaan om beiden katten te laten testen hierop. Maar dit kwam er bij beiden niet uit..

Had je ontlasting van drie dagen bij je om te testen?

koeien op de weg...

Yipee

Berichten: 1856
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:11

Het kan eventueel ook een andere parasiet zijn. De tritrichomonas. Komt vaker voor bij jonge (ras)katten vanwege infectiedruk in cattery's. Om die aan te tonen zul je wat uitgebreider ontlastingsonderzoek moeten doen. Giardia of voedselovergevoeligheid, dysbacteriose kan ook nog steeds.

Tooske

Berichten: 6546
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:36

Toevallig is mijn zus haar main coon kitten ook al een tijd aan de diaree. Zijn wel gevoelig op de darmen volgens mij. Ze geeft nu ook voor de 2de keer panacur en heeft al verschillende soorten voer geprobeerd. Nu op speciaal voer van royal canin voor de darmen lijkt het beter te gaan.

laura1987

Berichten: 7126
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:40

Onze Maine coon had 6 jaar geleden ook regelmatig diarree en kreeg ook royal canin. Ons andere kitten toen had geen diarree, dus bij ons was het naar grote waarschijnlijkheid geen parasiet.
We zijn alle nu 3 de katten taste of the wild gaan voeren en hebben geen diarree meer gehad.

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 20:39

AnnemiekeJL schreef:
Misschien even stoppen met het versvlees. Welk soort voer je mag ik vragen?
Wat eigenlijk altijd helpt bij katten die zich niet lekker voelen is kipfilet koken samen met gewone witte rijst (ik heb de snelkook uit de supermarkt, wit met blauwe verpakking). De kipfilet na koken in kleine stukjes snijden wat van de gekookte rijst bij doen en het kookvocht. Ze vinden het vaak heerlijk en het brengt de spijsvertering op rust. Niet te lang geven, een paar dagen is genoeg en dan weer voorzichtig op de brokjes over gaan. Als dat goed gaat kun je weer met versvlees beginnen.


Zoals je hebt kunnen lezen in de topic is dat ik al gestopt ben met vers vlees voeren.. Dit is een volledig natuurlijk product van de dierenspecial zaak. Ik heb de brokken van Royal Canin voor de kittens.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 20:39

Donja schreef:
Giardia laat zich niet bij iedere test zien en als de een het heeft is er grote kans dat de ander het ook heeft.


Klopt, maar ik heb de dieren al beide twee keer laten testen. Van meerdere dagen..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 20:40

GDG schreef:
Gizeppie schreef:
Zoals je kon lezen ben ik afgelopen week weer naar de dierenarts gegaan om beiden katten te laten testen hierop. Maar dit kwam er bij beiden niet uit..

Had je ontlasting van drie dagen bij je om te testen?


Yes, de dieren zijn ook meerdere malen getest om het zeker te weten.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:41

Wij hebben ook 2 Maine coon katten ook regelmatig met diarree. Wij voeren royal canin Maine coon brokken en bijna geen natvoer
Als ze toch eens diarree hebben moet je ze wat gekookte rijst geven. Dit helpt heel goed. Is een tip van onze fokker

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 20:41

Yipee schreef:
Het kan eventueel ook een andere parasiet zijn. De tritrichomonas. Komt vaker voor bij jonge (ras)katten vanwege infectiedruk in cattery's. Om die aan te tonen zul je wat uitgebreider ontlastingsonderzoek moeten doen. Giardia of voedselovergevoeligheid, dysbacteriose kan ook nog steeds.


Als het goed is alles getest bij de dierenarts. Alles was negatief.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 20:43

Tooske schreef:
Toevallig is mijn zus haar main coon kitten ook al een tijd aan de diaree. Zijn wel gevoelig op de darmen volgens mij. Ze geeft nu ook voor de 2de keer panacur en heeft al verschillende soorten voer geprobeerd. Nu op speciaal voer van royal canin voor de darmen lijkt het beter te gaan.


Ik heb nu drie kuren gehad en nog antibiotica. Het is nog steeds niet weg en nu heeft de andere kat ook diarree. Maar uit de nieuwe testen kwam bij beide niks. Ik denk idd dat misschien voer ermee te maken kan hebben. Maar heb wel de kitten variant van royal canin.. Zou dat het kunnen zijn?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 20:44

Romeo2007 schreef:
Wij hebben ook 2 Maine coon katten ook regelmatig met diarree. Wij voeren royal canin Maine coon brokken en bijna geen natvoer
Als ze toch eens diarree hebben moet je ze wat gekookte rijst geven. Dit helpt heel goed. Is een tip van onze fokker


Krijgen ze daar diarree van, van die main coon brokken? Of juist een goede ervaring hiermee?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:46

Gizeppie schreef:
Romeo2007 schreef:
Wij hebben ook 2 Maine coon katten ook regelmatig met diarree. Wij voeren royal canin Maine coon brokken en bijna geen natvoer
Als ze toch eens diarree hebben moet je ze wat gekookte rijst geven. Dit helpt heel goed. Is een tip van onze fokker


Krijgen ze daar diarree van, van die main coon brokken? Of juist een goede ervaring hiermee?


Goede ervaringen met dit voer. Hier krijgen ze juist diarree van natvoer. Als ze hier toch last van hebben krijgen ze rijst

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:48

Ik heb goede ervaring met taste of the wild. Mijn coons en Thai Siamees zijn gelukkig nooit aan de diarree

Loeky01
Berichten: 7312
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:49

Ik zou eens graanvrij proberen te voeren. Royal Canin staat hoog in de granen, kans zit er in dat ze daar op reageren. Wij hebben onze 3/4 main coon vanaf dat wij hem hebben graanvrij staan, niks aan de hand. Eerder te vaste ontlasting dan te los ;). Hij krijgt sporadisch een zakje natvoer.

Yipee

Berichten: 1856
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 22:54

Tritrichomonas is vrij specifiek. Is de ontlasting in huis getest of opgestuurd naar het lab? Het uitgebreide ontlastingsonderzoek waar ik het over heb kost namelijk wel 100-150 euro. Dan testen ze ook op allerlei bacteriele componenten en parasieten.

Van de antibiotica kan een kat ook een dysbacteriose krijgen. Ik weet niet of beide katten de antibiotica hebben gehad? Dan is het een kwestie van een goede voeding kiezen en juist niet switchen en er verder niets anders bij gaan geven. Rust voor het maag darm kanaal. Eventueel probiotica erbij kan wel. Je hebt van Royal canin ook speciale gastrointestinal brokken. Voor gevoelig maag darm kanaal. Is eventueel een optie. Is er ook in de junior variant volgens mij.

Sourire
Berichten: 809
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Wie nog meer Main Coon katten? Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 00:18

Als de een giardia had is de kans groot dat de anders het nu (ook) heeft. Giardia is redelijk hardnekkig en er is zelfs met drie dagen ontlasting geen 100% zekerheid dat het uit de test komt.

Ik zou niet teveel gaan prutsen en wisselen met voer, dat kan diarree veroorzaken. Maar als de diarree aanhoudt en er geen aanwijsbare oorzaak is dan zou ik overgaan op Royal Canin Gastro Intestinal (verkrijgbaar via Zooplus). Dat heb ik ook gedaan met mijn kitten die hele dunne diarree had zonder aanwijsbare oorzaak. Nu na een paar maanden ben ik terug op het voer wat ze voor de diarree kregen (Royal Canin Sensible) en gaat het hartstikke goed. Ik vermoed dat de darmflora door de stress van de verhuizing en nieuwe katten ontregeld is geweest en hij nog te jong was om dat zelf op te lossen, al blijft dat een aanname. Maargoed, dit is speciaal voer voor katten met diarree. Na 3 dagen had mijn kitten alweer goede ontlasting. Lees de recensies eens zou ik zeggen. Je hebt een vrij grote kans dat dit gaat helpen (als er geen parasiet oid in het spel is) en het geeft de darmen de mogelijkheid om tot rust te komen. Met andere voersoorten loop je de kans dat het niet werkt en je dus blijft wisselen en zo ook de diarree in stand houdt.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 07:48

Jikkeee schreef:
Ik zou eens graanvrij proberen te voeren. Royal Canin staat hoog in de granen, kans zit er in dat ze daar op reageren. Wij hebben onze 3/4 main coon vanaf dat wij hem hebben graanvrij staan, niks aan de hand. Eerder te vaste ontlasting dan te los ;). Hij krijgt sporadisch een zakje natvoer.


Welk merk heb jij dan? Waar heb jij dat voer vandaan?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot, pinto_1 en 38 bezoekers