Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Onwijs leergierig, mensgericht en heel gezellig.
Maar ze hebben beide een heel 'chill' overkomen op een manier, een beetje de rust zelve zeg maar.
)

Zal hij vast van zijn vader gehad hebben, dat was ook een brutale aap toen hij jong was.
(Toen dacht ik ook 'dat gaat nooit goedkomen', maar met ouder te worden is hij een pak rustiger en geniet hij wel van wat aandacht), de andere baby was ook wel wat meer teruggetrokken.
) kan je ook best geven. Hou er wel rekening mee dat als die steen helemaal afgeknaagd is, ze hem vaak niet meer moeten hebben. Zijn nogal kieskeurige beesten soms... Het hooi blijft ook regelmatig liggen als het het 'einde' is maar dan zitten ze 's avonds wel te wachten op nieuw hooi terwijl hun kooi nog vol ligt. 
Heb over het laatst gezien dat mijn verlegen vrouwtje speciaal aan het wachten was tot ik klaar was met de kooi te kuisen om dan in het kartonnen bakje wat in de hoek van de kooi staat te gaan plassen. Het klinkt zo stom, maar ik was wel trots op een manier.
Weet alleen niet hoe het met de rest van de mormels zit, maar de vrouwtjes houden hun kooi over het algemeen vrij netjes.
(Zitten dan ook maar met twee, de mannetjes met drie.)Sintara schreef:Ze zijn niet zo geschikt als huisdier en staan ook op de zwarte lijst.
Nabster schreef:Een chin is geen huisdier. Gewoon niet.
Dat is dieren verzamelen....zonder echt naar de behoeftes van het dier te kijken. Je doet een chinchilla geen plezier met een gekooid leven. Geen 1 dier echt, maar chin's behoeven zoveel specifieke zorg en veel meer dan een voliere. Beetje de goudvis onder de huisdieren. Ook meestal treurig gehouden.
. Ze zijn wel geweldig om te zien.
)maar ergens ook wel iets dat ik niet meer zelf zou kopen. Maar ik werkte toendertijd in een dierenspeciaalzaak, er was een vrouwtje bevallen bij ons, alles ging goed en helaas lag na 4 dagen het moedertje dood. De 2 jongen heb ik met de papfles groot gebracht. Nadien heb ik nog twee vrouwtjes meegenomen naar huis (eentje omdat die prachtig was van kleur, de ander omdat ze aangevallen was en heel haar kopje opengebeten was.)Sintara schreef:Ze zijn niet zo geschikt als huisdier en staan ook op de zwarte lijst.
) dat ze niet zo maar een nieuwe lijst hebben. Er moet simpelweg gewoon nog zo veel onderzoek gedaan worden, anders mag je een diersoort niet verbieden.
. Ik hou me er verder buiten ts, ik wens je veel succes
izzie schreef:Ik heb er ook verschillende gehad en ben het met de meeste bovenstaande meningen eens. Het zijn geen makkelijke dieren om te houden.
Ik heb er inmiddels 3 verloren aan gebitsproblemen (haken aan de kiezen) vanwege erfelijke kwesties.
Verder kunnen chinchilla's absoluut niet tegen hitte. Als het binnen boven de 26 graden wordt kunnen ze zelfs hieraan bezwijken.
Ik heb dus speciaal een vaste airco aangeschaft om het in de zomers koel te houden. Een ventilator is dan echt niet voldoende. Dus ook iets om zeker rekening mee te houden.
Verder zijn ze gevoelig voor tocht en kunnen hier longonsteking van krijgen.
Ik heb nu nog 2 chins en ik vind ze hartstikke lief en heb er alles voor over maar ik zou er met mijn huidige kennis niet meer aan beginnen heel eerlijk gezegd......
Dus ze maken wel aardig wat rommel, persoonlijk kan ik er tegen maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die daar minder blij mee zijn.
Sommigen zouden zou op HR hondenlijst gezet kunnen worden, sterke kaken dat ze hebben.
En als je ooit je nagelknipper kwijt bent, aan je nagels bijten ze ook graag. En als je lange haren hebt vinden ze het ook wel eens interessant om daaraan te trekken.