Wat is acceptabel: pup en werk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Wat is acceptabel: pup en werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 15:21

Hi allemaal.
Lang getwijfeld of ik dit topic zou plaatsen. Ik vraag me af wat jullie maximaal acceptabele (werk)tijden in combinatie met een pup/hond zijn.
Ik vraag om oprechte ervaringen en meningen en niet van de moraalridders die alles volgens boekje opnoemen,maar stiekem zelf ook niet alle regeltjes altijd naleven.
Zo tot dusver het kritiek deel :$

Situatie:
Wij gaan samenwonen. Ik ben een echt dierenmens van huis uit. Vriendlief werkt fulltime. Ik ga nog naar school. Ik wil heel graag een york terriër (altijd al gehad). De eerste maand lukt het mij wel continue thuis te zijn, maar daarna wordt het lastig.

Hoelang laten jullie je hond max. Alleen zitten?
Opvang e.d. heb ik ook al aan gedacht of bij iemand thuis,maar hoe fair is dat.

Mocht het echt niet qua uren uitkomen dan zal ik mijn droom uitstellen natuurlijk



Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:24

Ik zorg dat de hond niet langer als 4 a 5 uurtjes alleen thuis is. Dit doe ik door werktijden aan te passen aan de werktijden van mijn moeder en zo delen wij de hond. Ik vind 5 uurtjes voor een hond alleen zijn welhet maximale. Ik pas alle andere afspraken er op aan en ga in de avond dan alleen weg als de hond bij mijn moeder kan blijven. In de nacht ligt de hond op bed.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 13-09-18 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:24

Mijn honden zitten Max. 6 uur alleen. Mochten we een keer een dagje weggaan regel ik iemand die ze uitlaat of waar ze bij in huis kunnen.

La Vie en Rose 

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:25

ik heb mazzel dat ik mijn Jack Russell mee naar de zaak kan nemen.
ik ben max. een dagdeel weg. in uitzonderlijke gevallen is mijn JR van bijv. 8.30u tot 13.30u alleen. en als ik avond weg ben, dan van bijv. 17,30u tot 23/24u.

eigenlijk dus nooit langer dan 6u. dan zorg ik dat mijn familie er is, ophaalt/uitlaat of daar de hele tijd zit..

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:26

Onze hond hoeft zelden alleen thuis te zijn. Nu hebben wij tijdelijk de mogelijkheid om hem ook eens 4/5 uurtjes thuis te laten, dit doen we nu dus ook bewust, om het alleen thuis zijn goed te oefenen.Maar fulltime werken en alleen de uitlaatservice zou ik nooit willen.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:28

Ik denk dat het niet alleen uitmaakt hoelang je de hond alleen laat, maar ook hoeveel tijd je voor hem hebt als je weer thuis bent. Kom je bijvoorbeeld thuis en laat je hem een half uurtje uit en ga je s avonds ook nog weg. Of ben je er na school echt helemaal voor je hond om hem optimaal aandacht te geven.

Heel goed dat je hier of nadenkt. Heb je ook al ideeën over hoe je het zou kunnen doen als je eenmaal werk hebt?

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:31

Onze hond zat af en toe van 8-15 alleen, dus 7 uur. Dat was omdat er onverwachts bij ons thuis iets veranderde en mijn moeder buitenshuis ging werken. Nu werkt mijn moeder niet meer en is het langste wat hij alleen moet blijven als zij weg is (en ik naar school, dit is max 3 dagen van +/- 8 uur) of als wij een dagje weg zijn oid. Hij vind het het fijnst als we er zijn maar we weten ook dat ie alleen maar de hele dag slaapt als we er niet zijn :')
Verder: stel je bent de hele dag weg, heb je dan de hele avond voor je hond?

Maar als dierenmens zijnde, heel gek idee hoe leuk een hond ook is, als je er uiteindelijk zelf over twijfelt is het dan geen idee om bijv een kat of 2 te nemen? Dan heb je toch gezellig dieren om je heen, en kan je altijd nog kijken hoe het zit met school/werk etc, zeker als je besluit om het uit te stellen

♡♡♡♡♡

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Wat is acceptabel: pup en werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:34

Ik laat mijn honden gerust 12 uur alleen. Kanttekening is wel dat ze met zijn tweeën in de ruime tuin wonen.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:40

Ik vind 4 tot 5 uur de max en niet elke dag.
Daarbij zijn mijn honden dan altijd met zijn 2en en zijn ze vóór het alleen zijn goed uitgelaten (goed als in zo'n anderhalf uur). Dan heb ik het over volwassen honden.
Ze slapen in de slaapkamer en hoeven nooit in een bench.
Met een pup is het helemaal afhankelijk van wat de hond aan kan, maar liefst laat ik die helemaal niet alleen. Mijn reu was een maand of drie toen hij voor het eerst even alleen met mijn andere (volwassen) hond thuis bleef.
Ondanks dat hij het zolang zij erbij was prima vond heb ik die tijd toch altijd beperkt tot max een uurtje en niet elke dag.
Ik probeer mijn dag altijd zo in te delen dat mijn honden zo min mogelijk alleen zijn.

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:41

Bij ons zijn de honden 3 dagen per week 8,5 uur alleen thuis. Liggen ze heerlijk te slapen. De dagen dat ik wel thuis ben zitten ze er helemaal niet op te wachten dat we vanalles gaan doen. Verder gaan ze veel mee (bos, IJssel, boerderij, losloopveld) met vanalles. Wij hebben niet ons hele leven erop aangepast en er zijn ook echt wel dagen dat we na het werk een rondje met ze wandelen en de chihuahua daarna de rest van de avond op schoot ligt en de labradorpuppy op onze voeten.
Afbeelding

Op zoek naar heerlijke handgebreide sokken van kwalitatief goede sokkenwol, voor jezelf of voor een ander?
https://www.facebook.com/handgebreidesokkenvanFloor/

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:45

Even los van hoe lang een volwassen hond alleen thuis kan zijn denk ik dat het goed is om te beseffen dat je er met 1 maand opvoeden en uitbouwen van het alleen zijn met een pup echt niet red.

Ik zie het nu in mijn omgeving, een stel dat een pup kocht, 3 weken alle tijd voor hem had en daarna moest hij met regelmaat een dag 9 uur alleen zijn. Dan ging hij (begrijpelijk) slopen, dus moet hij nu altijd als ze er niet zijn in de bench. Ik vind dat voor een jonge hond echt niet ok 9 uur aan een stuk (en ook nog ‘s nachts).

Tel maar gerust een halfjaar om de zindelijkheid en het alleen zijn uit te breiden. Hoe veel je buiten het alleen zijn ook met hem doet. Gemiddeld is een pup na 4 weken toch pas een week of 12. Echt nog een baby!
Laatst bijgewerkt door koenlover op 13-09-18 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:45

Palmera schreef:
Ik laat mijn honden gerust 12 uur alleen. Kanttekening is wel dat ze met zijn tweeën in de ruime tuin wonen.


Hier hetzelfde. Ze hebben hun eigen stuk op de boerderij en kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten willen zijn. Al komt 12 uur bij ons niet voor. Het is bij ons maximaal 9 uur. Als ik thuiskom zijn ze super blij, eten ze wat en dan ben ik niet meer interessant. Of ze gaan weer buiten hun rondje doen of vlijen neer op de bank met een knuffel en gaan slapen.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 15:50

Wesco schreef:
Ik zorg dat de hond niet langer als 4 a 5 uurtjes alleen thuis is. Dit doe ik door werktijden aan te passen aan de werktijden van mijn moeder en zo delen wij de hond. Ik vind 5 uurtjes voor een hond alleen zijn welhet maximale. Ik pas alle andere afspraken er op aan en ga in de avond dan alleen weg als de hond bij mijn moeder kan blijven. In de nacht ligt de hond op bed.

Vriendlief werkt van 7 tot 3 meestal en ik zelf van 9 tot 5 (stage/werk) school verschilt. Meestal vanaf de middag (rotrooster, maar in geval van de hond wel fijn).


xSCWx schreef:
Mijn honden zitten Max. 6 uur alleen. Mochten we een keer een dagje weggaan regel ik iemand die ze uitlaat of waar ze bij in huis kunnen.

Dagje weg is er sowieso oppas aanwezig! Hij of zij kan dan naar mijn ouders toe (moeders is dol op yorkjes). Daar is mams hele dag thuis.


Evelien4 schreef:
ik heb mazzel dat ik mijn Jack Russell mee naar de zaak kan nemen.
ik ben max. een dagdeel weg. in uitzonderlijke gevallen is mijn JR van bijv. 8.30u tot 13.30u alleen. en als ik avond weg ben, dan van bijv. 17,30u tot 23/24u.

eigenlijk dus nooit langer dan 6u. dan zorg ik dat mijn familie er is, ophaalt/uitlaat of daar de hele tijd zit..

Het meenemen naar het werk zou ik ook heel graag willen (kantoorbaan), maar ik zie het niet 123 gebeuren :P


Princesj schreef:
Onze hond hoeft zelden alleen thuis te zijn. Nu hebben wij tijdelijk de mogelijkheid om hem ook eens 4/5 uurtjes thuis te laten, dit doen we nu dus ook bewust, om het alleen thuis zijn goed te oefenen.Maar fulltime werken en alleen de uitlaatservice zou ik nooit willen.


Bedankt voor je mening! Vandaar mijn vraag.


Anna79 schreef:
Ik denk dat het niet alleen uitmaakt hoelang je de hond alleen laat, maar ook hoeveel tijd je voor hem hebt als je weer thuis bent. Kom je bijvoorbeeld thuis en laat je hem een half uurtje uit en ga je s avonds ook nog weg. Of ben je er na school echt helemaal voor je hond om hem optimaal aandacht te geven.

Heel goed dat je hier of nadenkt. Heb je ook al ideeën over hoe je het zou kunnen doen als je eenmaal werk hebt?


Wanneer ik thuis ben is het een en al aandacht :) Mijn hondje thuis (momenteel nog thuiswonend). Liefkozend: Vriendje genaamd. Gaat overal met mij mee (alleen niet in de auto, dat vindt ie verschrikkelijk)
Wanneer wij wel in avond weg gaan wil ik de hond aanleren gewoon mee te gaan. Overal waar wij komen is er een mogelijkheid om een klein hondje mee te laten gaan :j
Op dit moment ben ik schoolgaand, maar daarnaast stage. Hier zou ik kunnen blijven werken, dus dan wordt het ipv stage 9 tot 5 (maar ik kan flexibel werken dus 7 tot 4 kan ook of half 10 tot 6. Vriendlief werkt elke dag 7 tot 3 dus half 10 tot half 6 zou dan kunnen)


theadora99 schreef:
Onze hond zat af en toe van 8-15 alleen, dus 7 uur. Dat was omdat er onverwachts bij ons thuis iets veranderde en mijn moeder buitenshuis ging werken. Nu werkt mijn moeder niet meer en is het langste wat hij alleen moet blijven als zij weg is (en ik naar school, dit is max 3 dagen van +/- 8 uur) of als wij een dagje weg zijn oid. Hij vind het het fijnst als we er zijn maar we weten ook dat ie alleen maar de hele dag slaapt als we er niet zijn :')
Verder: stel je bent de hele dag weg, heb je dan de hele avond voor je hond?

Maar als dierenmens zijnde, heel gek idee hoe leuk een hond ook is, als je er uiteindelijk zelf over twijfelt is het dan geen idee om bijv een kat of 2 te nemen? Dan heb je toch gezellig dieren om je heen, en kan je altijd nog kijken hoe het zit met school/werk etc, zeker als je besluit om het uit te stellen

Zie antwoord hierboven. Na school/werk een en al aandacht voor de hond :) Ik ben helaas echt geen kattenmens :=


Palmera schreef:
Ik laat mijn honden gerust 12 uur alleen. Kanttekening is wel dat ze met zijn tweeën in de ruime tuin wonen.

Wij hebben een grote tuin evt. dan twee kleine hondjes? Ik dacht al iets met een kattenluik en afgezet stuk.


Hetgeen wat ik nog wil toevoegen is bovenstaande: wij beschikken over een hele grote tuin. Oppas met vakanties en dagjes weg is geen probleem. Hoe staan jullie tegenover feit dat het een pup is ? Eerste maand fulltime thuis, maar daarna zal ik toch weer aan het werk moeten.
Heen en weer naar mijn ouderlijk huis slepen lijkt mij ook niet oké voor de pup? Voordeel: hele dag aandacht Nadeel: stressvol?


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:50

Hou er ook rekening mee dat er rassen (en individuen uiteraard) zijn die helemaal niet goed lang alleen thuis kunnen zijn. Veel honden uit de gezelschapsgroep (de naam zegt het al) hebben er moeite mee.

Een vast oppasadres waar de hond het naar zijn/haar zin heeft vind ik trouwens gewoon een goede oplossing, maar je moet dan wel bereid zijn die kosten op je te nemen.

koeien op de weg...

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:50

Ik ga 7.45 de deur uit en mijn man is vaak zo tegen 16.00 weer thuis.
Het is een jonge herder van nu bijna 2.

Toen hij echt nog kleine pup was ging ik vaak om 9 uur weg en dan tussen de middag ging ik naar huis om hem uit te laten en lekker een stuk voor het weiland te lopen. En dan was mijn man ook rond 15.30/16.00 weer thuis. Dat heb ik gedaan totdat hij een maand of 8 was denk ik.

De eerste 6 weken hebben we beide om de beurt 3 weken "puppy"vakantie gehad om hem wel een fijne start te geven.
Ik werk 4 dagen, de overige 3 dagen mag hij lekker met mij mee. Mijn man werkt ook onregelmatig nog eens een dag thuis.

We hebben totaal niet het idee dat hij iets mist. Hij ligt alleen maar te slapen als we op de camera kijken. En hij kan ook gerust in de avond ook hartstikke lui zijn. Dat als ik hem mee wil nemen om de paarden te voeren voor het slapen, dat hij echt gemotiveerd moet worden om vooruit te komen. Overigens heeft hij energie genoeg hoor, voordat bokt weer denkt dat er iets mis is met onze hond :D

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:51

Bij ons ligt het maximum op sommige dagen op 10-12u. Dit zijn uitzonderingen, maar het komt wel voor. Extra lange wandelingen ervoor en erna dan, niet aan te doen.

Mijn vriend werkt vaste uren en is weg van 7.30 tot 17.00. Ik werk onregelmatige uren (vroeger, lates, nachten, dag diensten), ben hierdoor bv ook vaker door de week één of meerdere dagen thuis, of wanneer ik mijn eerste nachtdienst aanvang ben ik ook thuis tot in de avond. Ook is de hond dan vaak maar een halve dag alleen (als ik bv om 13u vertrek voor een late, is mijn vriend om 17u al terug)

Een groot deel van ons leven staat wel in teken van de hond. Bezoek bij familie? daar gaat de hond mee. Vakantie? Daar gaat de hond mee.

Dus ja, af en toe zit hij eens 12u alleen. Imo niets mis mee, als je verder genoeg kan en wil investeren in de hond.

Wij hebben trouwens een Mechelaar. Lekker actief ook..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:56

Elin_ schreef:
Wij hebben een grote tuin evt. dan twee kleine hondjes? Ik dacht al iets met een kattenluik en afgezet stuk.

Twee hondjes vind ik geen gek idee, het is voor de meeste roedeldieren toch wel heel erg fijn om een soortgenoot te hebben. Maar ik zou niet twee pups tegelijk nemen.

Het luik naar de afgesloten tuin zou een heel mooie meerwaarde kunnen zijn voor de hond(en) maar dan moet je wel eerst veel tijd steken in het gedrag in de tuin. Echt zorgen dat je hond weet dat er niet geblaft mag worden en daarvoor moet je er echt bij blijven. Anders heb je straks twee honden die de hele dag in de tuin zitten te keffen.


Elin_ schreef:
Hetgeen wat ik nog wil toevoegen is bovenstaande: wij beschikken over een hele grote tuin. Oppas met vakanties en dagjes weg is geen probleem. Hoe staan jullie tegenover feit dat het een pup is ? Eerste maand fulltime thuis, maar daarna zal ik toch weer aan het werk moeten.
Heen en weer naar mijn ouderlijk huis slepen lijkt mij ook niet oké voor de pup? Voordeel: hele dag aandacht Nadeel: stressvol?

Lijkt mij echt dikke prima als de pup het daar naar het zin heeft en zeker als het beestje er al een paar keer geweest is voor het voor het eerst een hele dag zonder jou daar moet blijven.

koeien op de weg...

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:57

Onze hond/ die van mijn ouders zit tijdens werktijd zonder mensen, los in huis. Vrijdagen en maandagen zijn dan voor hem 2 resp. 1 uur korter dan de rest van de dagen. Bij extreem goed weer blijft hij buiten. Eerder altijd met een tweede hond, maar sinds die is overleden alleen. Ooit komt er wel weer een hondje bij, maar er moet dan wel even een geschikte op ons pad komen zeg maar :j . Vooral mijn vader heeft het er nog moeilijk mee.

In elk geval, de hond houdt het heel goed vol. De zeldzame keren dat hij ziekjes is, poept of kotst hij op de mat en daar krijgt hij dan geen straf voor.. Hij doet dat echt alleen als hij het niet op kan houden dus tja.

Verder loopt hij ´s ochtends voor iedereen weggaat dik een uur rond, buiten / binnen over de wei wat hij wil. En dan ´s avonds vanaf dat we thuis komen tot de deur ´s nachts op slot gaat ook. Hij is heel vrij daarin.
Elke dag wordt er uren met ballen gegooid, kunstjes gevraagd of kippen weer terug naar hun hok gedreven. En weetje... Hij is hier een stuk gelukkiger dan bij zijn vorige huis, waar hij een huismoeder had en 5 a 6x werd uitgelaten. Daar had hij een hele diepe hoefslag uitgesleten in het grasveldje :=

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

absque_dubio

Berichten: 7843
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:00

Wij hebben als 2 fulltime werkende ook een pup genomen. Pup was bij het adres waar hij geboren is al gewend dat de baas overdag was werken. Bij ons hebben wij de eerste week 'alleen in de bench' opgebouwd van 1 minuut naar steeds langer, na een week zijn we toch echt gewoon weer gaan werken. Mijn vriend begon dan smorgens vroeg, en was vroeg in de middag thuis. En ik begon bewust later in de ochtend met werken en was dan dus later op de avond thuis. Wij hebben toen 2/3 dagen in de week de pup naar mijn moeder gebracht overdag (met 3 honden, veel ervaring, en uiteraard een bench waar hij lekker in kon slapen), na het werk haalde ik hem op, en de dag daarna (en evt. de dag daarna) was de pup nog moe genoeg om lekker thuis te kunnen slapen.
Totaal geen problemen gehad. Ik had verwacht dat een pup in huis heel moeilijk zou zijn, maar wij vonden het echt appeltje eitje. :o Pup is afgelopen januari geboren, en werkelijk de meest makkelijkste en sociaalste hond die er is. Zo kunnen wij er nog wel 10 hebben. Wij zijn eigenlijk vrij snel met de pup om gegaan zoals wij met een hond willen omgaan (dus gewoon meegenomen overal naartoe, lange ritten in de auto, etc), waardoor alles gewoon werd voor de pup. Zo is hij nooit angstig/bang geweest.
Krijgen nog steeds dagelijks complimenten over hoe fijn onze hond is in de omgang. Hij vind het geen probleem om bij wijze van de hele dag lui thuis te liggen, maar kan ook genieten van het bos oid. Ene dag blijft hij dus een aantal uur alleen thuis, andere dag wordt hij bijv. door mijn moeder opgehaald om naar het bos te gaan. En mijn vriend en ik werken nog steeds op die manier dat ik later naar het werk ga, en mijn vriend eerder thuis is. :) Maar mocht het echt niet anders uitkomen, dan kan onze hond ook prima bijv. 10 uur thuis blijven.
edit; mijn moeder heeft dus haar 3 honden aangeleerd vanaf het begin om 2 a 3 keer op een dag een lang stuk in het bos oid te lopen. Die honden worden dus helemaal gek als ze dit niet kunnen en hun conditie is super. Geeft veel problemen als ze dus een dag niet zoveel naar het bos kunnen.. Vandaar dat ik ook bewust heb gekozen om dat absoluut niet op die manier te doen. Ik wil dat mijn hond gewoon een dag (of langer) thuis kan blijven met een plasrondje en klaar, en dan nog steeds rustig blijft. Je weet namelijk nooit wat de toekomst brengt of bij noodsituaties. Nu zeg ik niet dat mijn manier DE manier is. Ieder zijn ding uiteraard. :)

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Re: Wat is acceptabel: pup en werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:12

Onze hond is 3x per week van 7.30 uur tot ongeveer 17.00uur alleen thuis. Hij wordt dan wel door iemand uitgelaten. 'S avonds mag hij dan lekker even door het bos rennen en snuffelen. Als ik niet hoef te werken ben ik wel eens weg om boodschappen ofzo te doen maar dan zit hij dus niet lang alleen.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:17

Het gaat niet alleen om hoeveel uur alleen, maar vooral om hoe je de tijd besteed dat je er wel bent.
En de ene hond kan beter tegen alleen zijn dan de ander.
Ik loop voor we weg gaan altijd een half uur (flink tempo) door het bos waar hij lekker los kan rond rennen en snuffelen. Precies hetzelfde (maar wel een compleet ander stuk) als we weer thuis komen. Hij gaat buiten het werk overal mee naar toe, mee op buitenrit, mee op vakantie enz. Doe veel speurwerk & clicker training met hem, mentaal uitdagen.
En de tijd dat hij alleen thuis is, heeft hij alle ruimte in de tuin en zijn geïsoleerde hok mocht hij tock ‘binnen’ willen liggen. En volgens mij vindt hij dat heerlijk rustig ;)
Stop je hem alleen maar in de bench, ja dan is een paar uur al snel te veel.
Ik heb meer meelijden met honden die 5x per dag een kort stukje over de stoep uitgelaten worden en heel de dag verveelt bij de baas liggen dan een hond die veel uitdagingen krijgt en daarnaast ook zijn uren alleen/rust.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:20

Persoonlijk vind ik het niet prettig om mijn honden langer als 4 uur alleen te laten, dingen zoals 8 uur in een bench vind ik echt not done. Maar dat is mijn mening. Ik ben zelf oppas dus ik heb 5 honden overdag en 1 uitlaat setje dat betekend dat ze anderhalf uur even alleen zijn.

1 van mijn oppas russels die kwam ook bij mij als 12 weken 5 dagen per week. Hier is het vrij normal om je hond(en) naar de opvang te doen ik zie dus veel blije honden en eigenaren! zij maken zich geen zorgen om de hond en de hond kan lekker ravotten met andere honden en lekker uitgaan wandelen.

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 16:21

Allereerst thanks voor alle respons (ook via PB met ervaringen). Heel fijn allemaal!


GDG schreef:
Hou er ook rekening mee dat er rassen (en individuen uiteraard) zijn die helemaal niet goed lang alleen thuis kunnen zijn. Veel honden uit de gezelschapsgroep (de naam zegt het al) hebben er moeite mee.

Een vast oppasadres waar de hond het naar zijn/haar zin heeft vind ik trouwens gewoon een goede oplossing, maar je moet dan wel bereid zijn die kosten op je te nemen.

Ik wil graag een york terrier. Ten eerste omdat ik graag een klein hondje wil ten tweede omdat wij daar jaren ervaring mee hebben (wat is ervaring, maargoed ik ken het ras zegmaar). Oppasadres kan evt aantal dagen per week bij mijn ouderlijk huis, maar ik vraag me af of dat niet stressvol is. Elke dag brengen en halen. Voor een oudere hond wat prima, maar een pup?


Sanet schreef:
Ik ga 7.45 de deur uit en mijn man is vaak zo tegen 16.00 weer thuis.
Het is een jonge herder van nu bijna 2.

Toen hij echt nog kleine pup was ging ik vaak om 9 uur weg en dan tussen de middag ging ik naar huis om hem uit te laten en lekker een stuk voor het weiland te lopen. En dan was mijn man ook rond 15.30/16.00 weer thuis. Dat heb ik gedaan totdat hij een maand of 8 was denk ik.

De eerste 6 weken hebben we beide om de beurt 3 weken "puppy"vakantie gehad om hem wel een fijne start te geven.
Ik werk 4 dagen, de overige 3 dagen mag hij lekker met mij mee. Mijn man werkt ook onregelmatig nog eens een dag thuis.

We hebben totaal niet het idee dat hij iets mist. Hij ligt alleen maar te slapen als we op de camera kijken. En hij kan ook gerust in de avond ook hartstikke lui zijn. Dat als ik hem mee wil nemen om de paarden te voeren voor het slapen, dat hij echt gemotiveerd moet worden om vooruit te komen. Overigens heeft hij energie genoeg hoor, voordat bokt weer denkt dat er iets mis is met onze hond :D

De 6 weken puppyvakantie is een goede. Dat zouden wij ook kunnen doen. Verder hoop ik eigenlijk een dag thuis te kunnen gaan werken.

GDG schreef:
Elin_ schreef:
Wij hebben een grote tuin evt. dan twee kleine hondjes? Ik dacht al iets met een kattenluik en afgezet stuk.

Twee hondjes vind ik geen gek idee, het is voor de meeste roedeldieren toch wel heel erg fijn om een soortgenoot te hebben. Maar ik zou niet twee pups tegelijk nemen.

Het luik naar de afgesloten tuin zou een heel mooie meerwaarde kunnen zijn voor de hond(en) maar dan moet je wel eerst veel tijd steken in het gedrag in de tuin. Echt zorgen dat je hond weet dat er niet geblaft mag worden en daarvoor moet je er echt bij blijven. Anders heb je straks twee honden die de hele dag in de tuin zitten te keffen.


Elin_ schreef:
Hetgeen wat ik nog wil toevoegen is bovenstaande: wij beschikken over een hele grote tuin. Oppas met vakanties en dagjes weg is geen probleem. Hoe staan jullie tegenover feit dat het een pup is ? Eerste maand fulltime thuis, maar daarna zal ik toch weer aan het werk moeten.
Heen en weer naar mijn ouderlijk huis slepen lijkt mij ook niet oké voor de pup? Voordeel: hele dag aandacht Nadeel: stressvol?

Lijkt mij echt dikke prima als de pup het daar naar het zin heeft en zeker als het beestje er al een paar keer geweest is voor het voor het eerst een hele dag zonder jou daar moet blijven.

Oja op lange termijn is de tuin dus een meerwaarde. Maar voor een pup / alleen kwestie nog niet handig.

absque_dubio schreef:
Wij hebben als 2 fulltime werkende ook een pup genomen. Pup was bij het adres waar hij geboren is al gewend dat de baas overdag was werken. Bij ons hebben wij de eerste week 'alleen in de bench' opgebouwd van 1 minuut naar steeds langer, na een week zijn we toch echt gewoon weer gaan werken. Mijn vriend begon dan smorgens vroeg, en was vroeg in de middag thuis. En ik begon bewust later in de ochtend met werken en was dan dus later op de avond thuis. Wij hebben toen 2/3 dagen in de week de pup naar mijn moeder gebracht overdag (met 3 honden, veel ervaring, en uiteraard een bench waar hij lekker in kon slapen), na het werk haalde ik hem op, en de dag daarna (en evt. de dag daarna) was de pup nog moe genoeg om lekker thuis te kunnen slapen.
Totaal geen problemen gehad. Ik had verwacht dat een pup in huis heel moeilijk zou zijn, maar wij vonden het echt appeltje eitje. :o Pup is afgelopen januari geboren, en werkelijk de meest makkelijkste en sociaalste hond die er is. Zo kunnen wij er nog wel 10 hebben. Wij zijn eigenlijk vrij snel met de pup om gegaan zoals wij met een hond willen omgaan (dus gewoon meegenomen overal naartoe, lange ritten in de auto, etc), waardoor alles gewoon werd voor de pup. Zo is hij nooit angstig/bang geweest.
Krijgen nog steeds dagelijks complimenten over hoe fijn onze hond is in de omgang. Hij vind het geen probleem om bij wijze van de hele dag lui thuis te liggen, maar kan ook genieten van het bos oid. Ene dag blijft hij dus een aantal uur alleen thuis, andere dag wordt hij bijv. door mijn moeder opgehaald om naar het bos te gaan. En mijn vriend en ik werken nog steeds op die manier dat ik later naar het werk ga, en mijn vriend eerder thuis is. :) Maar mocht het echt niet anders uitkomen, dan kan onze hond ook prima bijv. 10 uur thuis blijven.

Fijn om dit te lezen! Verschilt natuurlijk per karakter.


cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:24

Mijn vorige hond(border collie)
Was regelmatig van 8-16 alleen maar hij ging door het poezenluik de tuin in.toen hij grover werd werd het poezenluik een groter gat.
De rest van de dagen en avonden ging hij altijd mee naar stal.
Mijn huidige hondjes konden vanaf pup af aan mee naar werken zijn nu ook weinig alleen.
Als we weggaan breng ik ze meestal naar mijn vader maar als dat niet gaat zijn ze max 6/7 uur alleen.
Nou scheelt t dat ik geen jongen honden meer heb en die luilakjes slapen de hele dag.
Wat acceptabel is vind ik altijd moeilijk te zeggen....ligt ook aan het ras,karakter en leeftijd denk ik.
Ene kan er beter mee omgaan dan de ander.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:26

Wij zijn trouwens na de 6 weken puppyvakantie na enige tijd ook over gegaan van de bench naar de puppyren. Dat is ons echt goed bevallen.. Al doet hij effectief niet heel veel meer dan linksom of rechtsom in zijn mand liggen. Maar nu ligt hij ook eens onderste boven of met alleen zijn kop in de mand of even achter de poes aan die langs komt lopen.
De puppyren hebben we nu nog steeds staan, maar opengeklapt zodat hij niet op de bank kan (en bij het raam kan staan blaffen naar alle voorbijgangers).
Echt een waardevolle toevoeging vond ik dat. En heel fijn dat hij niet in zo'n klein hokje zit...

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JorineV, MyrtheJ, tessaenhenk en 87 bezoekers