Konijn E cuniculi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Konijn E cuniculi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 11:44

Mijn konijn werd erg dun en toen zijn er haken van zijn kiezen verwijderd.Eer gisteren lag opeens de cavia dood in het hok.Ze zijn 3 jaar samen geweest,opvallend was dat het konijn weer was afgevallen.

Meteen de dierenarts gebeld en volgens haar is het E Cuniculi.Hij krijgt nu Fenbendrops, hij leefde buiten en nu hebben we hem naar binnen gehaald.Omdat hij erg depressief is, en nu ziet en hoort hij ons.

Hij heeft geen andere symptomen, iemand ervaring met fenbendrops.En zou hij nog iets anders er bij moeten krijgen?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 11:50


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Konijn E cuniculi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 11:57

En aangezien je een honden logeeradres bent: Het kan ook besmettelijk zijn voor honden!

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 12:21

Even een aanvulling mijn dochter is naar de dierenarts geweest het was niet 100% dat er dat hij het heeft hoor ik net.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 12:50

Cayenne schreef:
En aangezien je een honden logeeradres bent: Het kan ook besmettelijk zijn voor honden!



Dat is wel heel zeldzaam... Beetje paniek zaaien vind ik dit.


Heeft het konijn kop scheef? Dit is een veel gezien symptoom

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 12:59


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 14:18

SweetVanille schreef:
Cayenne schreef:
En aangezien je een honden logeeradres bent: Het kan ook besmettelijk zijn voor honden!



Dat is wel heel zeldzaam... Beetje paniek zaaien vind ik dit.


Heeft het konijn kop scheef? Dit is een veel gezien symptoom


Kan best zeldzaam zijn, maar bij de dierenartsenpraktijk waar ik kom zijn wel 2 gevallen geweest. In onze regio waarschuwen ze er momenteel extra voor.
Het is een waarschuwing, geen paniekzaaierij. TS heeft doorlopend dieren op visite en dan is voorzichtigheid wel zo fijn :)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Konijn E cuniculi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 14:54

E.c. is wel een ziekte met een duidelijk beeld over het algemeen. Niet met zekerheid kunnen zeggen vind ik dan ook vreemd.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Konijn E cuniculi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 15:05

Om een konijn Fenbendrops voor te schrijven vanwege alleen afvallen vind ik nog vreemder...

xManon_

Berichten: 6641
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 15:34

Het is alleen aan te tonen tijdens sectie, bij een levend dier kun je het nooit met zekerheid zeggen. Daarbij kunnen de Fenbendrops geen kwaad dus sowieso behandelen bij vermoeden is niet gek. Als het echt EC is moet je er zsm bij zijn.

Dit klinkt echter wel alsof er twee keer een aanleiding was, namelijk de haken en het overlijden van de cavia (al is dit geen echt gezelschap voor een konijn). Maar dan nog, baat het niet dan schaadt het niet.

Hou goed in de gaten dat je konijn blijft eten en zo min mogelijk stress ervaart. Probeer hem wel te wegen af en toe, zodat je goed beeld hebt of hij weer wat bijkomt. Je kunt evt erwtenvlokken kopen en bijvoeren, daar komen ze goed van aan. Succes!

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 07:54

Hij knapte helemaal op en vorige week een dikke wang.Hij rende daar gewoon mee door de tuin. Dierenarts heeft zijn gebit gedaan was een flinke klus.Ook een hele grote snee onder zijn wang. Kosten 240 euro en dwangvoer mee gekregen.Ze was er van overtuigd dat hij de volgende dag weer zelf zou eten.

Niks is minder waar,het ging al snel zo slecht dat hij gisteren is overleden.

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Konijn E cuniculi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 08:18

Zit ook in de wilde konijnen? Hier in een week 5 dode konijnen op aparte plaatsen (op de stenen, naast de wei). Normaal zien we nooit dode konijnen liggen, als het wel is alleen op 'logische verstopte' plaatsen

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Konijn E cuniculi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 08:31

He bah, sterkte TS.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:07

Hier ook een konijn gehad met EC, inmiddels overleden. Hier gaf de ziekte ook een heel duidelijk beeld, konijn kon plots een aanval krijgen die bijna leek op een epileptische aanval. Spierspasmes, wegdraaiende ogen, scheve kop, tollen om de as etc. Na Ferbendrops ging het snel beter maar de parasiet krijg je niet 100% weg en een aanval kan terugkomen.
Veel konijnen zijn drager maar krijgen nooit een aanval en het is zeer besmettelijk.

Wilde konijnen kunnen het ook hebben maar er woekert ook myxomatose rond in het najaar.

Veel sterkte TS!