Niesziekte bij kitten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Niesziekte bij kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 23:12

Willen jullie eens meedenken? Heb 4 weken geleden een kitten gehaald, 9 weken volgens eigenaren, arts schat tussen de 6/7 weken. Moeder is doodgereden, deels met de fles, deels bij surrogaat moeder grootgebracht.

Helaas niesziekte, eerst een week metacam maar dat hielp niet voldoende. Twee keer antibiotica gespoten en uiteindelijk nog kuur voor 1,5 week meegekregen. Ging goed, niet meer niezen en gelukkig geen snot meer!

Nu een dag of 5 van de antibiotica af, en vanmorgen weer niezen... Ga morgen weer bellen, maar je kunt ze toch ook niet eeuwig op de antibiotica houden?

Iemand ervaring mee?
Afbeelding
Afbeelding

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Niesziekte bij kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 23:31

Welk antibioticum heeft ze gekregen? Heeft ze al Veraflox gehad?

Daarnaast raad ik je l-lysine (= supplement) aan voor haar weerstand. In het ergste geval blijft ze chronisch last houden van het virus, in dat geval kun je de l-lysine ook altijd blijven geven.

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Re: Niesziekte bij kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 18:11

Ze is 2 keer met kortwerkend gespoten, weet de naam niet meer. Daarna 1,5 week doxycycline.

Veraflox heeft ze niet gehad, wat is dat?

L-Lysine heb ik in huis, dosering van volwassen kat is 1gr per dag. Enig idee wat je zo’n wurm dan geeft?

Heb dr gisteravond en vandaag niet mee gehoord, en ze is haar levendige zelf. Besloten het nog ff aan te kijken. Volgende week zal ze sowieso weer naar da moeten, danwel voor behandeling, danwel voor enting...

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Niesziekte bij kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:27

Veraflox is ook een antibioticum. Als er al twee AB's zijn geprobeerd en ze is nog niesziek, kan Veraflox vaak wél helpen. Maar dierenartsen mogen Veraflox niet als eerste keus geven, pas nadat eerstekeus AB niet werkt (en officieel volgens mij ook pas na een kweek) ivm resistentie. Tenminste, dat is hier in België het geval. Maar qua niesziekte heb ik wel de beste ervaring met Veraflox qua effectiviteit, vergeleken met andere AB's.

Ik heb helaas geen idee van de dosering l-lysine voor zo'n klein mupke, ik heb het alleen bij volwassen katten gebruikt. Maar dat kan je dierenarts je ongetwijfeld vertellen :D